خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

انواع مختلف تیلر کولتیواتور دستی کدام اند؟

فهرست مطالب

کولتیواتور (Cultivator) در لغت به معنای كشت كننده یا ابزاری برای كشت است و به ابزاری گفته می شود كه دارای قاب اصلی و مجموعه ای از تیرها و دندانه ها در پشت تراكتور نصب شده باشند. کولتیواتور ها و گاوآهن های چیزل طرز کار مشابهی دارند ، اما کولتیواتور های مزرعه معمولاً ارزان تر و سبک تر از گاوآهن هستند و استفاده از آنها در شرایط کار آسان تر است.

برخلاف گاوآهن ، که برای ایجاد مزاحمت عمیق خاک استفاده می شود ، از کولتیواتور معمولاً در خاک ورزی ثانویه و در خاک قبل از نرم شدن جهت تأمین بستر بذر ، کنترل علف های هرز ، خاک ورزی پوششی و زبری مزارع استفاده می شود تا آب باران بیشتری را جذب کرده و از آنها جلوگیری کند. از خاک البته ، در شرایط خاص و به ندرت ، از این ادوات کشاورزی می توان به عنوان جایگزینی برای شخم و همچنین برای خاکورزی اولیه زمین های کشاورزی استفاده کرد.

کولتیواتور های مزرعه از نظر نحوه اتصال به تراکتور به دو نوع سوار و کششی تقسیم می شوند. کولتیواتور سوار کوچکتر است (بین 2.5 و 7.5 متر) ، فاقد چرخ است و توسط تراکتور پشتیبانی می شود. اما کولتیواتور های کششی می تواند بزرگتر باشد (تا 18 متر).

در این حالت این دستگاه ها معمولاً چند تکه هستند و دارای بال های تاشو هستند تا در حمل و نقل تداخل ایجاد نکند. کولتیواتورهای معمولی معمولاً دارای سه ردیف قطب (یا شاخه) هستند که فاصله کاری آنها حدود 15 سانتی متر است. شاخه های کولتیواتور همچنین می توانند سخت یا دارای خاصیت فنری باشند. کولتیواتور های شاخه ای سخت بیشتر برای کار عمیق تر و کولتیواتور های فنری برای نرم شدن خاک مناسب ترند.

کولتیواتور های مزرعه به اندازه شخم ، خاک را نمی چرخانند و بیشتر مانده محصول را در سطح خاک نگه می دارند یا آن را با خاک تا عمق چند سانتی متر مخلوط می کنند. از کولتیواتور می توان برای احیای مراتع یا نرم شدن خاک و کاشت بذر در کنار بذر استفاده کرد.

عمق کار این ابزارها به عواملی مانند شرایط خاک ، نوع خاکورزی اولیه و تیغه های استفاده شده بستگی دارد. تیغه های کولتیواتور شامل تیغه های بیل دوتایی و پنجه غازی است.کولتیواتور کوچک برای منازل و فضای سبز عمومی استفاده می شود و توسط افراد روی زمین کشیده می شود.

نوع دو چرخ آن که با نام تراکتور دو چرخ نیز شناخته می شود توسط افرادی که روی زمین هستند کشیده می شود و گاهی به تیلر متصل می شود که در این حالت تیلر کولتیواتور نامیده می شود.کولتیواتور ها 5 تا 10 اسب بخار قدرت دارند و در انواع زیر به مشتریان ارائه می گردد:

کولتیواتور بنزینی

توان آن بین 5 الی 12 اسب بوده و در اراضی و باغ های کوچک استفاده می شود. این کولتیواتور توسط دسته روشن می شود. ارتفاع فرمان آن قابل تنظیم با قد افراد است و بیشتر در زمین های شیب دار استفاده می شود. گیربکس بنزینی کولتیواتور غالباً یک گیربکس است. انواع مارک های کولتیواتور بنزینی شامل کاما، بی سی اس، دیاکو و غیره می شوند.

انواع مختلف تیلر کولتیواتور دستی کدام اند؟

کولتیواتور دیزل

این نوع کولتیواتور همانطور که از اسمش پیداست دارای موتور پیشرانه است و از گازوئیل به عنوان سوخت استفاده می کند. نکته در مورد این نوع تیلر کولتیواتور شباهت ظاهر و موقعیت اپراتورهای آنها است. محل قرارگیری اجزایی مانند اگزوز ، مخزن و استارت در اکثر آنها مشترک است.

این نوع تیلر کولتیواتور معمولاً برای شخم زدن مناطق وسیع مناسب برای پرورش محصولات صیفی مورد استفاده قرار می گیرد زیرا جابجایی آنها آسان تر است. کولتیواتور دیزل برای خاکورزی ، شالیکاری و حمل و نقل محصولات کشاورزی استفاده می شود. سازنده کولتیواتور دیزل این محصول را با استفاده از بهترین متخصصان داخلی و فن آوری های مدرن تولید و عرضه می کند.لازم به ذکر است که فرمان این دستگاه می تواند 360 درجه بچرخد. این نوع دستگاه از سرعت و قدرت بسیار بالایی برخوردار است که از مزایای آن می باشد. این دستگاه با دست زدن روشن می شود.

کولتیواتور دستی

این مدل دارای یک تیغه فولادی برای وجین علفهای هرز و 3 تیغه گالوانیزه جهت هوادهی (تیغه فولادی است تا هنگام برخورد به سنگها شکسته نشود). این کولتیواتور دستی مناسب برای مناطقی در اطراف صندوق عقب است که دسترسی به آنها نداریم و استفاده از کولتیواتور های چرخ دار غیرممکن است.

در نتیجه ، علف های هرز و هوادهی خاک باعث کاهش استفاده از سموم دفع آفات و علف کش ها می شود که بعضی اوقات در برابر گیاه مقاوم هستند. در واقع این مدل از موتور برای پیشرانه پره ها استفاده نمی کند و در عوض چرخش با کمک نیروی عقربه ای انجام می شود.

معمولاً یکی از تیغه ها برای از بین بردن علف های هرز از سطح خاک استفاده می شود و چندین تیغه دیگر می چرخند تا هوای کافی برای رسیدن به خاک فراهم شود. کولتیواتور دستی ، برخلاف کولتیواتور موتوری ، بیشتر در مناطق صعب العبور و دسترسی محدود مورد استفاده قرار می گیرد.

کولتیواتور دستی (تیلر کولتیواتور)

تراکتور دستی یا تراکتور دو چرخ یا تیلر کولتیواتور که در انواع مختلف و با قدرت های مختلف موجود است ، برای شخم زدن زمین های سخت و در باغ هایی که امکان انتقال تراکتور شخم زدن در میان درختان وجود ندارد ، کاربرد دارد و در مدل دو کاره برای درو کردن نیز استفاده می شود. این دستگاه به تیلر دستی یا مینی تیلر نیز معروف است که در مدل ها و کاربردهای مختلفی تولید می شوند.کولتیواتور دستی یا کولتیواتور کوچک می تواند با پمپ سمپاش، تریلر، پمپ آب، دروگر، چاله کن، نهر کن و غیره کوپل شود.

انواع مختلف تیلر کولتیواتور دستی کدام اند؟

انواع مختلف کولتیواتور دستی

دستگاه دستی یا گاوآهن کولتیواتور در دو نوع بنزینی و دیزلی ساخته می شود. از نوع بنزین آن برای زمین های کوچک و نوع دیزل آن برای زمین های بزرگتر استفاده می شود. در نوع دیزلی ، نوع سوخت آن دیزلی است که دارای قدرت بالا و راندمان خوب و همچنین مصرف سوخت کمتری است.

مصرف سوخت کولتیواتور کم است یا بنزین دستی یا دیزلی کولتیواتور است.دیزل کولتیواتور دارای تعدادی تیغه است که در صورت لزوم می تواند بین 8 تا 35 سانتی متر شخم بزند. همچنین ، عرض کار کولتیواتور بین 80 تا 150 سانتی متر است.کولتیواتور بنزین مانند دیزل کولتیواتور در اندازه های مختلف و قدرت های مختلف موجود است.کولتیواتور دیزلی در دو مدل استارتی و هندلی ارائه می شود.

مدل ها و قدرت های مختلف کولتیواتور دستی

این دستگاه در مدل ها و قدرت های مختلف در بازار موجود است که نوع بنزینی با قدرت ۵٫۵ تا ۷ اسب بخار و نوع دیزلی با قدرت ۷ تا ۱۰ اسب بخار یافت می شود.

ویژگی های دستگاه کولتیواتور دستی

دستگاه شخم دستی دارای قدرت بالا و همچنین راندمان کاری مناسب و حمل و نقل آسان است که با نصب انواع موتورها و گیربکس ها می توان آن را با قدرت و کیفیت متفاوت ایجاد کرد.

کاربری دستگاه کولتیواتور دستی

با افزودن لوازم جانبی می توان استفاده از دستگاه گاوآهن را تغییر داد. نصب ابزارهایی مانند بارگیری با نصب تریلر ، سمپاشی با نصب پمپ سمپاش ، شستشو با نصب پمپ آب ، وجین و شکستن ، خاک ورزی و تراشیدن تیغ و تسطیح خاک در باغها ، معدن کاران ، حفاران و گاوآهن ها می تواند کاربرد کولتیواتور را تغییر دهد.همچنین لازم به ذکر است که تیغه های موجود در این دستگاه بسیار مقاوم هستند بنابراین کاربر می تواند در صورت نیاز زمین را شخم بزند.

انواع مختلف تیلر کولتیواتور دستی کدام اند؟

شخم زنی مناسب بر اساس نوع دستگاه، مساحت، و نوع خاک

عرض و عمق شخم مختلف را می توان بسته به نوع دستگاه بدست آورد. در این زمینه ، عرض و عمق بهینه گاوآهن به منطقه ، نوع خاک و انتخاب صحیح کولتیواتور به صورت دستی بستگی دارد. بعلاوه ، با استفاده از کولتیواتور با حداکثر 40 پره چرخان ، می توان حداکثر عرض شخم ممکن را ایجاد کرد. به عنوان مثال ، عمق کار 25 تا 30 و عرض 80 تا 120 سانتی متر و عمق علف های هرز 10 تا 15 و عرض 100 تا 150 سانتی متر است که با کاهش یا افزایش تیغه قابل تنظیم است.

دستگاه شخم زن دستی استارتی و هندلی

کولتیواتور در دو مدل استارتی و هندلی در بازار موجود است که دارای آمپرهای مختلف در مدل استارتر باتری ها مانند 18.24 و 36 وات هستند که بهتر است کاربر با دقت انتخاب کند در نوع دسته ، با کشیدن طناب هندل کولتیواتور نیز شروع به کار می کند.

کاربرد کولتیواتور

به طور کلی ، کولتیواتور برای مخلوط کردن خاک های نرم و مخلوط کردن کمپوست و کود با خاک طراحی شده است. انرژی کولتیواتور کمتر از تیلر است و برای شکستن خاک و نرم کردن لایه های سخت خاک طراحی نشده است.در واقع از این حالت برای خاک ورزی ثانویه استفاده می شود. (همانطور که در مرحله خاک ورزی اولیه با استفاده از تیلر و خاک نرم شده گفتیم) که معمولاً با لایه های نرم خاک سروکار دارد.

هدف استفاده از کولتیواتور:

•    سله شکنی و هم زدن خاک•    مخلوط کردن کود و کمپوست•    کنترل علف های هرز

انواع مختلف تیلر کولتیواتور دستی کدام اند؟

دستگاه های کولتیواتور عمدتا با موتورهای بنزینی و دیزلی عرضه می شوند. تنها تفاوت این دو در استفاده از دستگاه است. به طوری که موتورهای بنزینی معمولاً در باغات و مزارع کوچک و موتورهای دیزلی در باغات و زمین های بزرگ استفاده می شود.در حال حاضر با توجه به شرایط علی قیمت بنزین در ایران ، موتورهای دیزلی بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند. و لازم به ذکر است که در موتورهای دیزلی از قدرت بالاتر و مصرف سوخت کارآمدتری برخوردار هستیم.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر