خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

تفاوت خلاطه با میکسر بتن در چیست؟

فهرست مطالب

خلاطه یا میکسر بتن هر دو دستگاه‌های آماده‌سازی بتن هستند. این دستگاه‌ها با استفاده از دیگ‌های بزرگ و مخروطی ‌شکل و البته چرخان طراحی‌ شده‌اند تا حجم سنگین مصالح ساخت بتن را با یکدیگر مخلوط کنند. بدون استفاده از میکسر بتن ریزی نمی‌توانیم عملیات بتن‌سازی را در حجم زیاد و با کیفیت مناسب انجام دهیم. در فضاهای کارگاهی خلاطه را همان میکسر بتن معرفی می‌کنند. در این مقاله قصد داریم تا از تفاوت خلاطه با میکسر بتن صحبت کنیم.
میکسر بتن

خلاطه یا خلاطه کویتی چیست؟

از لحاظ فنی خلاطه همان دستگاه میکسر بتن است. این دو نام‌های متفاوت برای یک سری دستگاه با طراحی مشترک هستند. خلاطه برگرفته از یک واژه عربی است که ریشه آن از کلمه خلط به ‌معنای مخلوط کردن می‌آید. لذا کلمه خلاطه معنای مخلوط شدن دارد.در مقابل از کلمه‌ی بتونیر نیز استفاده می‌شود. این کلمه ریشه‌های فرانسوی دارد و معنای تحت‌اللفظی آن نیز همان عبارت مخلوط شدن است. اما می‌رسیم به کلمه‌ی اصلی و متداول میکسر بتن که از عبارت Mix انگلیسی به ‌معنای مخلوط شدن وام گرفته شده ‌است.از نگاه تحت‌اللفظی عبارت خلاطه همان معنای میکسر بتن و یا بتونیر را می‌دهد. از نگاه فنی نیز تمامی این عبارت‌ها نام‌های متفاوت دستگاه اتوماتیک ساخت بتن هستند. در این ‌میان برخی از میکسر بتن‌ها را همراه با باکت بارگیری و یا تخلیه بتن طراحی می‌کنند. این میکسرهای بزرگ جثه را اصطلاحاً خلاطه کویتی می‌نامند.خلاطه کویتی ابعاد بزرگی دارد. نمی‌توانیم این دستگاه را با ابزارهای متداول مانند بیل بارگیری کنیم. در عین ‌حال مراحل تخلیه آن نیز متفاوت از میکسر بتن‌های معمولی است. برای این منظور یک سیستم مکانیزه بارگیری و تخلیه باکت دار پیش بینی شده ‌است که اصطلاحاً با عنوان خلاطه کویتی می‌شناسیم.
خلاطه
 

تفاوت خلاطه و میکسر بتن چیست؟

خلاطه همان دستگاه میکسر بتن است. این عبارت‌ها فقط نام‌های متفاوت برای دستگاهی مشترک هستند. ولی در سطح فضاهای کارگاهی معمولاً به بتونیرهای کوچک در سطح فعالیت‌های ساده ساختمانی اصطلاحاً میکسر بتن گفته می‌شود. این در حالی است که از واژه خلاطه برای نام‌گذاری دستگاه‌های میکسر بتن بزرگ در ابعاد صنعتی و بارگیری مکانیزه استفاده می‌کنند. 

انواع مدل‌های خلاطه

مدل‌های متفاوت خلاطه را براساس ظرفیت دیگ دستگاه دسته‌بندی می‌کنند. نوع مکانیزم بارگیری، روش تخلیه مصالح و ظرفیت ساخت بتن از معیارها در دسته‌بندی انواع خلاطه هستند. انواع خلاطه به ‌قرار زیر دسته‌بندی می‌شوند.
  • خلاطه دنده کمر (بتونیر دنده کمر): دیگ این خلاطه‌ها دارای یک چرخ‌دنده بزرگ هستند که بر روی پهنه‌ی میانی بدنه آنها نصب شده ‌است. این چرخ‌دنده از جنس چدنی است. معمولاً خلاطه‌های حجیم از ۳۰۰ لیتری به بالاتر را با دیگ دنده کمر طراحی می‌کنند.
  • خلاطه دنده زیر (بتونیر دنده زیر): دیگ این خلاطه‌ها دارای یک چرخ‌دنده استیل در زیر دیگ هستند. این طراحی مناسب ساخت میکسر بتن‌های کوچک تا ۳۰۰ لیتری است.
  • خلاطه مکانیکی وینچ دار: برای طراحی خلاطه‌های بزرگ در ظرفیت‌های ۴۰۰ لیتری به بالاتر از باکت مکانیکی برای بارگیری و یا تخلیه دیگ استفاده می‌شود. معمولاً این مدل‌های بزرگ با دیگ‌های حجیم را با استفاده از موتورهای بنزینی و یا دیزلی می‌سازند. روش بارگیری و تخلیه این نوع همزن بتن کاملاً مکانیزه است.
  • خلاطه مکانیکی وینچ دار همراه بالابر: در طراحی این نوع خلاطه به‌ همراه باکت مکانیکی، فرغون مخصوص و میز قابل حمل بارگیری مصالح نیز استفاده‌ شده است.
میکسر بتن دنده کمر
این دسته‌بندی براساس الگوی طراحی دیگ و روش بارگیری انواع خلاطه انجام ‌شده است. اما خلاطه بتن ریزی را در ظرفیت‌های گوناگون طراحی می‌کنند. لذا از نگاه استاندارد شده انواع این دستگاه‌ها دارای ظرفیت‌های ۳۰۰، ۴۰۰، ۵۰۰، ۷۵۰ و 1000 کیلویی هستند. همچنین در تیپ‌های فرمان دستی و یا فرمان گیربکسی از مدل‌های موتور الکتریکی و یا موتور بنزینی و دیزلی طراحی می‌شوند. 

خلاطه برقی

ساده‌ترین نوع دستگاه خلاطه بتن ریزی است که در طراحی آن از موتورهای الکتریکی جهت تأمین توان گردش دیگ استفاده ‌شده است. خلاطه برقی را با استفاده از موتورهای تک‌فاز و یا ۳ فاز طراحی می‌کنند. خلاطه برقی تک‌فاز از کوچکترین مدل همزن بتن است که در اندازه‌های ۱۲۰ و یا ۲۵۰ لیتری طراحی می‌شوند. خلاطه ۲۵۰ و یا ۳۰۰ لیتری پرکاربردترین دستگاه بتن‌سازی است. برای طراحی این مدل‌های ۲۵۰ لیتری از الکتروموتورهای تک‌فاز ۳ اسب بخار معادل ۲.۲ کیلو وات استفاده می‌کنند.برای طراحی خلاطه بتن‌های بزرگتر نیاز به الکتروموتورهای قوی‌تر داریم. لذا استفاده از موتورهای سه فاز صنعتی متداول است. این خلاطه‌ها دارای الکتروموتورهای قدرتمند ۵.۵ الی ۱۰ اسب بخار هستند. اما معمولاً برای طراحی میکسرهای بزرگ کمتر از موتورهای ۳ فاز استفاده می‌شود. لذا خلاطه‌های تک‌فاز به ‌مراتب متداول‌تر از خلاطه کویتی‌های ۳ فاز هستند.
میکسر بتن
 

خلاطه دیزلی (گازوئیلی)

از موتورهای قدرتمند دیزلی برای طراحی میکسر بتن ریزی‌های بزرگ و قدرتمند که حجم دیگ زیادی دارند، استفاده می‌کنند. خلاطه‌های بزرگ به ‌همراه باکت‌های مکانیزه بارگیری دارای دیگ‌های ۷۵۰ یا 1000 لیتری هستند. این دیگ‌ها آن‌قدر بزرگ و سنگین هستند که نمی‌توان آنها را با استفاده از موتورهای الکتریکی و یا بنزینی به گردش درآورد. برای گردش این دیگ‌های حجیم به قدرت موتورهای دیزلی نیاز داریم.از طرفی خلاطه‌های دیزلی با استفاده از سوخت گازوئیل کار می‌کنند. گازوئیل سوخت ارزان ‌قیمتی است که هزینه تأمین سوخت حین عملیات بتن‌سازی را کاهش می‌دهد. از طرف دیگر این موتورهای دیزلی مناسب کارهای طولانی ‌مدت در پروژه‌های دوردست است. زیرا در آنجا دسترسی به سوخت دشوار است و می‌توانیم سوخت نسبتاً پایدار گازوئیل را در حجم‌های زیاد ذخیره کنیم. 

بتن ریزی با خلاطه

انواع خلاطه مخصوص تولید بتن با کیفیت مرغوب طراحی شده‌اند. با استفاده از خلاطه می‌توانیم حجم قابل‌ توجه و کاملاً سنگین ‌وزن مصالح ساختمانی را به ‌سرعت در هم مخلوط کرده و پس ‌از مدت زمان کوتاهی بتن مرغوب را تهیه کنیم. بتن ریزی با خلاطه ساده، سریع، مؤثر و با کیفیت است. همچنین از اتلاف منابع و مصالح جلوگیری خواهد شد. این در حالی است که می‌توانیم مصالح را با نسبت مناسب ساخت بتن در هم مخلوط کنیم. به ‌این ‌ترتیب بتن مرغوب با کمترین اتلاف انرژی، نیروی کار و یا مصالح تهیه شده ‌است. البته لازم است تا در تکمیل عملیات‌های عمرانی از خلاطه با ظرفیت مناسب پروژه استفاده نماییم.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر