خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

خرید موتور برق بنزینی یا دیزل؟

فهرست مطالب

موتور برق چیست؟

موتور برق دستگاهی بسیار پرکاربرد در صنعت و حوزه های مختلف است که با سوخت بنزین یا گازوئیل کار می کند و در نبود برق، جای خالی اش را پر می کند. به عبارت دیگر موتور برق با سوزاندن بنزین یا گازوئیل با چرخاندن یک ژنراتور، برق تولید می کند. علاوه بر این که از موتور برق می توان در شرایط نبود برق به طور موقتی استفاده کرد، بلکه می توان از این دستگاه در مکان هایی مانند ویلاها که دور از شهر بوده و اصلا دسترسی به برق ندارند، نیز استفاده کرد. موتور برق ها با توجه به نوع نیاز کاربرها، نوع موتور، نوع سوخت و اندازه های آنها، در انواع و قیمت های مختلفی در بازار عرضه می شوند. 

انواع موتور برق

امروزه در بازار با انواعی از موتور برق ها روبرو خواهیم بود که هر کدام با توجه به نیاز کاربر و مکانی که قرار است در آن جا استفاده شوند، در انواع مختلفی ارائه می شوند. اولین دسته بندی انواع موتور برق ها بر اساس نوع سوخت آن ها است. بر این اساس موتور برق ها به سه دسته ی موتور برق بنزینی، گازی و گازوئیلی یا دیزلی تقسیم می شوند که هر کدام سومندی های دارند و با توجه به شرایط مشتری انتخاب می شوند.
موتوذ برق senci

موتور برق بنزینی

موتور برق بنزینی یکی از پرطرفدارترین انواع موتور برق ها بین کاربران است. یکی از مهم ترین دلایل این محبوبیت در دسترس بودن سوخت بنزین برای استفاده در موتور برق است. از این رو افرادی که به هر دلیلی به برق دسترسی ندارند و تهیه ی موتور برق یکی از الزامات کار آنها است، قطعا از تجربه ی استفاده از موتور برق بنزینی راضی خواهند بود. این دستگاه که بسیار قدرتمند و پر توان است به راحتی قابل استفاده می باشد. موتور برق بنزینی و سایر موتور برق ها از نظر ماهیت و چگونگی کارکردشان مشابه هم هستند و تنها تفاوت عمده ی آنها در نوع نوع احتراق سوخت در آن ها است که در این نوع مذکور، بنزین است. از موتور برق های بنزینی می توان در مصارف مختلفی مانند مصارف خانگی، ساخت و ساز و حتی صنعتی استفاده کرد.
موتور برق بنزینی Ronix

موتور برق گازوئیلی

نوع دیگری از موتور برق ها، نمونه های موتور برق های گازوئیلی هستند که همان طور که از عنوان آن مشخص است با سوخت گازوئیل فعالیت می کنند. در مکان های دور از شهر که دسترسی به برق وجود ندارد و عموما دور افتاده هستند از موتور برق گازوئیلی استفاده می شود. سوخت گازوئیل در کشور ما در دسترس است و به علت مقرون به صرفه بودن می تواند گزینه ی مناسبی برای استفاده در موتور برق ها باشد. تنها نکته ای که در موتور برق های گازوئیلی باید مورد توجه قرار گیرد این است که صدای این نوع موتور برق ها بالاتر بوده و هم چنین آلودگی بیشتری نسبت به نمونه های بنزینی و گازسوز دارند. اما نکته ی مثبت قابل توجه این نوع موتور برق، راندمان عالی و قدرت بسیار بالای آن است. 

خرید موتور برق بنزینی یا گازوئیلی؟

با وجود اینکه موتور برق های بنزینی و گازوئیلی شباهت های بسیار زیادی دارند و ماهیت کلی عملکردشان یکسان است اما تفاوت هایی هم با هم دارند. در ابتدا باید بگوییم که نمی توان مشخصا اعلام کرد که کدام موتور برق مناسب است و نمی توان نسخه ای یکسان را برای همه کاربرها پیچید. برای هر کاربر موتور برق با توجه به شرایط محیطی و کاری خود و انتظاری که از موتور برق دارد می توان یک موتور برق را مناسب دانست. از سری تفاوت های موتور برق دیزلی و بنزینی می توان به نکات زیر اشاره کرد:راندمان و قدرت موتور برق دیزلی از نمونه های بنزینی و گازی بیشتر است.آلودگی صوتی تولید شده توسط موتور برق دیزلی بالاتر است.سهولت استفاده از موتور برق بنزینی بیشتر است و سوخت آن نیز مقرون به صرفه تر است.هر دو نوع موتور برق قابلیت حمل دارند و مخزن سوخت موتور برق بنزینی می تواند در هر جایی قرار گیرد.
موتور برق KAMA
 

پارامترهای مختلف جهت ارزیابی موتور برق بنزینی و گازوئیلی

برای این که بتوان یک موتور برق مناسب را از بقیه ی موتور برق ها جدا کرد باید به دنبال فاکتورهای مثبتی در آن بود. فاکتورهایی مانند آسانی روشن شدن دستگاه، قیمت مناسب، تعمیر و نگهداری ارزان و آسان، میزان مصرف سوخت، طول عمر دستگاه و وزن مناسب برای جابجایی راحت تر. 
  • سهولت در روشن شدن

یکی از فاکتورهایی که بر انتخاب یک موتور برق تاثیر می گذارد نحوه ی روشن شدن و سهولت در روشن شدن است. موتور برق ها بر حسب نوع روشن شدن شان به سه دسته تقسیم می شوند. روش هندلی، استارتی و روش اتوماتیک. در روش هندلی باید از نیروی دست کاربر، دستگاه روشن شود که می توان گفت در مقایسه با سایر روش ها سخت تر است. در موتور برق های استارتی دستگاه توسط دکمه ای که روی آن تعبیه شده است روشن می شود. در نمونه های اتوماتیک که عموما برای مکان هایی استفاده می شوند که حتی لحظه ای هم نباید بدون برق باشند، عملکرد به این صورت است که به محض قطع شدن برق، دستگاه موتور برق روشن شده و شروع به فعالیت می کند.
موتور برق hyundai
 
  • قیمت موتور برق: مقایسه قیمت موتور برق دیزل با بنزینی

در کنار همه ی فاکتورهایی که از یک موتور برق خوب انتظار داریم، قیمت مناسب یکی از مهم ترین فاکتورهاست. قیمت موتور برق ها با توجه به نوع آنها، نحوه ی روشن شدن شان و برند و کشور سازنده شان با هم متفاوت هستند. در مقایسه ی بین موتور برق بنزینی با موتور برق دیزلی، نمونه ی بنزینی قیمت مناسب تری دارد و این قیمت با توجه به ویژگی های مثبت این دستگاه، بسیار مقرون به صرفه است. از سوی دیگر موتور برق های دیزلی قیمت بالاتری در مقایسه با نمونه های بنزینی دارند که این تفاوت قیمت با توجه به راندمان بالای موتور برق گازوئیلی کاملا معقول است. 
  • نرخ تعمیر و نگهداری موتور برق

پس از خرید موتور برق مورد نظر و مناسب، نوبت به نگهداری و سرویس کردن آن می رسد تا بتوان در طی استفاده از خرابی های احتمالی جلوگیری کرد. در صورت نیاز داشتن به تعمیر، هر نوع از موتور برق ها هزینه ی مخصوص به خود را دارند. در هزینه ی نهایی تعمیر موتور برق فاکتورهای متعددی تاثیرگذارند مانند نوع سوخت، موتور، سیستم روغن کاری، خروجی ها و پنل کنترل. برای کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری موتور برق ها بهتر است از سرویس های دوره ای دستگاه تان غافل نشوید. زمان مناسب برای سرویس های دوره ای در دفترچه راهنمای موتور برق قید شده است. 
  • میزان مصرف سوخت و قیمت سوخت مصرفی

طبیعی است که میزان مصرف سوخت یک موتور برق برای افراد مهم باشد زیرا بخش مهمی از هزینه های جاری موتور برق ها، هزینه ی تامین سوخت آن ها است. علاوه بر این باید میزان مصرف سوخت با یک بار پر کردن باک محاسبه شود تا در حین کار کردن موتور برق، کاربر ناگهان با باک خالی مواجه نشود. برای محاسبه کردن میزان سوخت مصرفی در موتور برق ها باید از اطلاعاتی که بر روی دستگاه درج شده است کمک گرفت. در موتور برق ها فاکتوری به نام بار دستگاه وجود دارد که هر چه مقدارش بالاتر باشد میزان سوخت مصرفی موتور برق نیز بیشتر است. بالا رفتن عمر دستگاه نیز به بالاتر رفتن میزان سوخت تاثیر می گذارد. هزینه ی مورد نیاز برای تامین سوخت موتور برق ها متفاوت است از این رو که در کشور ما هزینه ی تامین بنزین در مقایسه با گازوئیل گران تر است.
موتور برق Sun Power
  • طول عمر

طول عمر در انواع موتور برق ها با هم متفاوت است. طول عمر موتور برق گازوئیلی در مقایسه با موتور برق بنزینی بیشتر است. موتور برق های بنزینی در حین کار فشار زیادی را در مقایسه با موتور برق های گازوئیلی تحمل می کنند و همین امر در طول عمر آنها اثر می گذارد. فاکتور مهم دیگری که بر طول عمر دستگاه اثر دارد، خاصیت روان کنندگی سوخت است. موتور برق های بنزینی نیاز به روان کننده های سوخت دارند که این روان کننده ها در طی زمان باعث آسیب زدن به بخش انتقال سوخت دستگاه شده و علاوه بر کاهش طول عمر، باعث افزایش هزینه ی تعمیر و نگهداری خواهند شد. 
  • وزن دستگاه

عامل دیگری که باعث ایجاد تفاوت بین موتور برق بنزینی و گازوئیلی می شود وزن دستگاه است. به موتور برق های بنزینی موتور برق های پرتابل یا قابل حمل نیز گفته می شود زیرا به دلیل وزن کم به راحتی قابل جابجایی هستند. از سوی دیگر موتور برق های گازوئیلی سنگین تر هستند زیرا شاسی و بدنه ی آنها سنگین تر بوده و تقویت شده است.
موتور برق RATO
  • میزان صدای تولیدی

به طور کلی میزان صدای انواع موتور برق ها بالاست. اما این صدا در موتور برق های دیزلی در مقایسه با نمونه های بنزینی بالاتر است. دلیل این امر عملیات احتراق صورت گرفته در موتور برق های دیزلی است که با صدای بیشتری نسبت به نمونه ی بنزینی همراه است.  از این رو پیشنهاد نمی شود که در مکان های مسکونی و بیمارستان ها، به علت صدای زیاد دستگاه موتور برق، از موتور برق دیزلی استفاده شود.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر