خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

دلایل اصلی خرابی ویبراتورهای دریلی و قطعات یدکی آنها

فهرست مطالب

ویبراتور دریلی چیست؟

یکی از مهم ترین و پرکاربردترین دستگاه ها که امروزه در ساخت و ساز نقش پررنگی دارد، ویبراتور دریلی بتن است. یکی از نکاتی که در ساختمان سازی اهمیت بالایی دارد استحکام بتن است که به چالشی جدی بدل شده است. در همه ی سازه ها اعم از بزرگ و کوچک، بتن باید بدون هیچ گونه حباب باشد. دستگاه ویبراتور دریلی این کار را انجام می دهد. این دستگاه با ارتعاشاتی که تولید می کند باعث متراکم و فشرده شدن بتن می شود.
ویبراتور دریلی
 

ویبراتور دریلی یا ویبراتور تفنگی دستگاهی با قابلیت حمل آسان:

ویبراتور دریلی که به ویبراتور تفنگی نیز معروف است، دستگاهی قابل حمل است که می توان از آن در عملیات ساخت و ساز برای ویبره کردن بتن و جاهایی که دسترسی به آنها محدود است استفاده کرد. این دستگاه یک موتور تکفاز است که طراحی ساده ای دارد و شباهت آن به دریل باعث شده تا این نام روی آن قرار گیرد. ارتعاش در این نوع ویبراتور از نوع کوتاه با فرکانس بالا بوده و نباید از آنها انتظار قدرت ارتعاش بالایی داشت. این نوع ویبراتور به علت سبک و قابل حمل بودن طرفداران زیادی دارد.  

چرا ویبراتورهای دریلی خراب می شوند؟

هر کاربری که دستگاهی را خریداری می کند طبیعتا از خراب شدن آن ناراحت خواهد شد. خصوصا اگر آن دستگاه قیمت بالایی نیز داشته باشد. برای ویبراتورهای دریلی دلایل متعددی برای خرابی وجود دارد. خرابی هایی که گاهی با سرویس کردن و گاهی با تعویض یک قطعه رفع می شوند. در ادامه برخی از این دلایل را با هم بررسی خواهیم کرد تا با دانستن آنها بتوان تا حد امکان از خراب شدن این دستگاه جلوگیری کرد.
ویبره دریلی

روشن ماندن طولانی دستگاه ویبره دریلی

اگر چه که دستگاه ویبراتور دریلی توان بسیار مناسبی دارد اما اگر به طور مداوم در طولانی مدت از آن استفاده شود می تواند آسیب هایی به دستگاه وارد کند. نه تنها برای ویبراتور، بلکه برای هر دستگاهی با موتور الکتریکی لازم است که پس از مدتی کار کردن اجازه ی استراحت و وقفه به آن ها داده شود. 

استفاده از شیلنگ ویبره دریلی نامرغوب

دستگاه ویبراتور دو بخش اصلی موتور و شیلنگ دارد. شیلنگ دستگاه نقش بسیار مهمی در عملکرد کلی دستگاه دارد و در صورتی که از جنس نامرغوبی انتخاب شده باشد، می تواند باعث ایجاد نقص در دستگاه شود. نامرغوب بودن شیلنگ مستقیما بر روی لرزش ها و ارتعاشات تاثیر گذاشته و باعث می شود کاربر فشار بیشتری به دستگاه وارد کند. علاوه بر این، نامرغوب بودن شیلنگ دستگاه، باعث می شود تا عملیات ویبره کردن بتن نیز به درستی انجام نشود.
دستگاه ویبراتور دریلی

مرغوب نبودن موتور ویبره دریلی

موتور هر دستگاهی به مانند قلب آن است و فعالیت نادرست قلب باعث کاهش کیفیت کل سیستم و عملکرد نامطلوب آن می شود. دستگاه ویبراتور دریلی نیز از این قاعده مستثنی نیست و در صورتی که موتور آن کیفیت خوبی نداشته باشد و به درستی عملیات ویبره زنی را انجام ندهد، کاربر را دچار مشکل خواهد کرد. 

عدم رسیدگی و سرویس منظم دستگاه ویبره برقی دریلی

ویبراتور دریلی یا هر دستگاه دیگری برای اینکه زمان زیادی بدون نقص برای شما کار کند نیاز به نگهداری و سرویس کردن های دوره ای دارد. عدم رسیدگی و سرویس های دوره ای منظم دستگاه ویبره دریلی می تواند آسیب های جدی برای دستگاه ایجاد کند. شاید مشکلاتی برای دستگاه پیش آید که از نظر شما کوچک بوده و می توان از آنها چشم پوشی کرد، اما همین نقص های کوچک در مجموع باعث به وجود آمدن مشکلات بزرگتری می شوند. 

شرایط نگهداری نامناسب

نگهداری از دستگاه تنها به زمانی که در حال استفاده از آن هستید محدود نمی شود. حتی زمانی که دستگاه خاموش است نیز باید به مکانی که دستگاه در آن نگهداری می شود توجه داشت. شرایط مساعد برای نگهداری این دستگاه جایی است که به دور از گرد و خاک و غبار باشد و کمترین میزان رطوبت و خیسی را داشته باشد. از این رو باید در شرایطی که کمترین درگیری عوامل محیطی را دارد نگهداری شود.
ویبره تفنگی

قطعات یدکی ویبراتور دریلی که معمولا خراب می شوند

دستگاه ویبراتور دریلی از قطعات مختلفی ساخته شده است که هر کدام وظیفه ی خاصی را در دستگاه انجام می دهند. اگر چه که خرابی در ویبراتور دریلی دلایل مختلفی دارد اما برخی از قطعات این دستگاه بیشتر در معرض خراب شدن قرار دارند که در ادامه برخی از آنها را بررسی خواهیم کرد. 

آرمیچر یا موتور ویبره دریلی

بخش مهم و اصلی دستگاه ویبراتور دریلی موتور یا آرمیچر آن است. این قطعه بیشترین آمار خرابی و نقص را در میان خرابی های ویبراتور دریلی به خود اختصاص داده است. دلایل خرابی این قطعه می تواند به عات فشار آوردن بیش از حد به دستگاه، معتبر نبودن برند و کشور سازنده ی آن یا ورود گرد و غبار به داخل دستگاه باشد. 

شفت انعطاف پذیر شیلنگ ویبراتور دریلی

شفت قطعه ای است که داخل پوکر فلزی ویبراتور دریلی قرار می گیرد. وقتی که دستگاه به لرزه در می آید، نیرویش به شفت منتقل می شود و باعث ایجاد ارتعاش می شود. این قطعه یکی از قطعاتی است که بیشترین خرابی ها را در دستگاه ویبراتور دریلی دارد. 

کوپلینگ ویبره تفنگی

کوپلینگ که قطعه ای چدنی است امکان اتصال شیلنگ به موتور دستگاه را فراهم می کند و طبیعتا قطعه ی مهمی در دستگاه است. این قطعه گاهی بر روی سطح خود ترک هایی پیدا می کند یا اتصال آن با موتور دچار مشکل می شود که نقص فنی کوپلینگ ویبره به حساب می آید.
ویبراتور دریلی

فنر ویبره تفنگی

در قسمت مغزی شیلنگ ویبراتور، فنری با قابلیت ارتجاعی وجود دارد که به کوپلینگ متصل است. این قطعه یکی از مهم ترین قطعات در دستگاه ویبره دریلی است که طی زمان و بر اثر استفاده ی زیاد مستهلک می شود و لازم است فنر جدیدی جایگزین شود. 

روکش شیلنگ ویبره دریلی

بر روی شیلنگ دستگاه ویبراتور دریلی روکشی قرار دارد که بسیار با کیفیت، ضد سایش و ضد پارگی است. این روکش ممکن است بر اثر استفاده ی زیاد دچار نقص شود و نیاز به تعویض داشته باشد. 

دسته نگهدارنده ویبراتور دریلی

بر روی دستگاه ویبراتور دریلی دسته ای قرار دارد که کاربر توسط آن می تواند عملیات ویبره زنی را انجام دهد. این دسته در دستگاه نیز جزو قطعاتی است که عموما دچار خرابی می شود که این خرابی می تواند ناشی از ضربات یا برخورد جسم سنگین باشد. 

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر