خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

آبیاری موضعی چیست؟

فهرست مطالب

آبیاری موضعی عبارت است از پخش آهسته آب بر روی سطح یا در زیر خاک به شکل قطره های مجزا و پیوسته و جریان باریک یا اسپری ریز قطرات آب از طریق قطره چکان نهایی که در طول خط انتقال آب قرار دارند.سیستم آبیاری موضعی معمولاً برای آبیاری درخت ها، بوته‌ ها، درختچه‌ ها، باغ‌ ها و سایر گیاهان به کار گرفته می‌ شود. روش آبياری موضعی از جمله روشهای آبياری تحت فشار است كه بیشتر برای باغ ها و گياهان با كاشت رديفی مورد استفاده قرار می گيرد. در اين روش آب مورد نياز گياه از محل منبع آب توسط خطوط لوله انتقال و توزيع تا پای گياه رسانده شده و به کمک وسايل خروجی خاصی به طور مستقيم در اختيار گياه ناحيه ريشه قرار خواهد گرفت. از آنجايی كه در اين روش آب در کل مسير با کمک خطوط لوله منتقل می شود و نهايتا در پای گياه زير سطح سايه انداز توزيع می شود، اتلاف از طریق انتقال و توزيع آب و تبخير از خاک به حداقل میزان رسیده و در نتيجه راندمان كل آبياری به میزان قابل توجهی نسبت به سایر روش ها افزایش پیدا خواهد کرد.به علاوه در اين روش امكان اعمال آبياري با دور كوتاه و با حداقل هزينه وجود دارد و به همین دلیل برای توسعه و رشد گياهان و توليد محصولات بيش تر شرايط بسيار مناسب تری نسبت به روش های ديگر آبياری ایجاد شده است. در اين روش آبياری به این دلیل که تنها قسمتی از سطح خاک محل توسعه و فعاليت ريشه گياه مرطوب می شود، این روش را آبياری موضعی می نامند.

اجزای سیستم آبیاری موضعی

به طور کلی اصولا تمام سیستم های آبیاری از اجزای اصلی ذیل برخوردارند که شامل موارد زیر می باشد:ایستگاه پمپاژ و کنترل مرکزیخطوط آب رسان اصلیقطره چکانخطوط آب رسان فرعیلوله‌های لترال یا آبده

آبیاری موضعی چیست؟
 

آبیاری موضعی از نوع قطره ای

روش قطره ای یک سیستم آبیاری تحت فشار است. به همین دلیل ابتدا باید یک پمپ آب را از منبع دریافت کرده و آن را با فشار لازم وارد سیستم لوله های آبیاری قطره ای نماید. در بعضی حالات ممکن است آب به وسیله لوله از منبع اصلی تا مزرعه هدایت شود و انرژی لازم برای فشار آب توسط اختلاف ارتفاع تأمین شود. در چنین حالتی احتیاج به پمپ نخواهد بود. اما در بیش تر سیستم های معمول آبیاری قطره ای وجود پمپ برای تأمین فشار مورد نیاز ضروری است.آب با فشاری که به کمک پمپ تأمین می شود وارد یک لوله اصلی شده و این لوله تا ابتدای هر قطعه آبیاری ادامه پیدا می کند. هر قسمت از آبیاری به تعدادی زیر قطعه تقسیم می شود که آب مورد نیاز آن ها از یک لوله نیمه اصلی که به آن مانیفلد نیز گفته می شود تأمین می گردد. لوله نیمه اصلی که طول آن برابر با عرض قطعه زیر واحد آبیاری می باشد از لوله اصلی منشعب می شود. به این صورت که لوله اصلی در مسیر خود تعدادی لوله نیمه اصلی را که از آن منشعب می شوند تغذیه می کند. از لوله نیمه اصلی با توجه به فاصله ردیف های گیاهی تعدادی لوله های فرعی یا لترال منشعب می شود که طول هر یک از این لوله ها متناسب با ابعاد زیر واحد آبیاری یا طول ردیف ها می باشد. لوله اصلی و نیمه اصلی می تواند از جنس فولاد، سیمان آزبست، PVC و یا پلی اتیلن باشد اما لوله های فرعی معمولاً از جنس پلاستیک پلی اتیلن انتخاب می شوند.لوله های فرعی که از کنار ردیف های گیاهی عبور می کنند مجهز به قطره چکان یا خروجی هایی می باشند که جریان آب به وسیله آن ها با فشار بسیار کم به خارج رانده شده و بر روی زمین پخش می شود. یکی از وظایف اصلی قطره چکان کاهش فشار آب در زمان خروج از آن می باشد. آبدهی قطره چکان‌های مورد استفاده در این سیستم از 2 لیتر در ساعت تا حدود 24 لیتر در ساعت متغیر می‌ باشد. در شرایط معمولی نیز از قطره چکان‌ های 4 لیتر در ساعت استفاده می‌ شود.

آبیاری موضعی از نوع قطره ای - نواری (تیپ)

همانند روش آبیاری قطره ای، در این روش هم برای تأمین فشار کارکرد نوار در اول سیستم، قسمت هایی برای ایجاد فشار لازم است. فشار کارکرد سیستم قطره ای- نواری کم و در حدود یک بار می باشد و به همین دلیل هم پمپ هایی با آبدهی و قدرت کم نیاز دارد. برای جلوگیری از گرفتگی قطره چکان ها یا همان قسمت خروجی نوارها، آب یه کار برده شده باید تا حد ممکن تصفیه شده و ذرات معلق موجود در آن گرفته شود. اجرای لوله های اصلی و نیمه اصلی و مانیفولد ها در این سیستم مشابه روش های به کار رفته در آبیاری قطره ای می باشد. 
آبیاری موضعی چیست؟
جنس لوله های تیپ از یک نوع پلیمر خاص می باشد که ضخامت آنها بین 100 تا 400 میکرون بوده و در قطرهای 16 و 20 میلی متر ساخته می شوند. لوله ها در واقع نوارهایی پلاستیکی با عرض 50 تا 60 متر می باشند که بعد از تا شدن، از سمت بیرونی پرس شده و به لوله تبدیل می شوند. محل پرس به گونه ای طراحی شده که مانند لوله های ماکارونی در آبیاری قطره ای عمل کرده و مسیر طولانی از لوله های مارپیچ با قطر بسیار کم که از یک طرف به مجرای اصلی و از طرف دیگر به بیرون ارتباط دارد به وجود می آورند.محل خروجی لوله های آب چکان بر اساس نیاز ممکن است در فواصل 10 ،20 و 30 سانتی متری یا بیش تر قرار گیرد. آب بعد از این که از شیارهای مارپیچ عبور کرده و فشار آن کاهش یافت، به صورت قطره و آزاد از این منافذ خارج شده و در پای گیاه توزیع می شود. نوارها انعطاف پذیری بسیار بالایی داشته و به راحتی جمع شده و به شکل قرقره در می آیند. از این لوله ها برای آبیاری های موقت و یا به طور مثال زمین های اجاره ای برای یک یا دو فصل استفاده می شود، چون این لوله ها تقریبا یکبار مصرف بوده و بعد از استفاده دور انداخته می شوند. این سیستم معمولا برای کشت های ردیفی به کار برده می شود.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر