خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

آشنایی با مه پاش سالن پرورش قارچ

فهرست مطالب

مه پاش یا مه ساز سیستمی است برای تنظیم دما و خنک کردن هوا که در فضای گلخانه ها و سالن های پرورش قارچ مورد استفاده قرار می گیرد. دستگاه مه پاش به دستگاه فوگر هم معروف است. سیستم مه پاش دمای محیط را در مقابل گرما و سرما کنترل می‌کند. از این دستگاه مه پاش عمدتا در گلخانه ها، سالن های پرورش قارچ، دام داری ها و پرورش طیور مورد استفاده قرار می گیرد. البته می توان از وسایل خنک کننده دیگری مثل کولر و دستگاه های گرمایشی نیز استفاده کرد که گاهی با ایجاد دمای بیش از حد و رطوبت پایین باعث کاهش کیفیت محصولات می شود.

به همین دلیل لازم است در محیط های گلخانه و سالن های پرورش قارچ و غیره از سیستم مه پاش استفاده کرد تا تنظیم دما و رطوبت مناسب به خوبی انجام شود. در فصل تابستان برای خنک سازی و تهویه هوا از دستگاه مه پاش  در تالار های عروسی و در رستوران ها استفاده می شود. در فصل زمستان هم می‌ توانیم از آب گرم در سیستم مه پاش  برای بالا بردن دمای محیط استفاده کنیم تا خشکی هوا از بین برود.

کار مه پاش پرورش قارچ

استفاده از دستگاه مه پاش در سالن های پرورش قارچ ضروری است چون که به حفظ رطوبت، دمای مناسب و تهویه هوا کمک می‌ کند. این دستگاه مه پاش قطرات آب را به ذرات ریز پودری تبدیل می کند و در فضای سالن پرورش قارچ به صورت اسپری پاشیده می‌شود. این ذرات ریز آب بدون این که خیسی ایجاد کنند بر اثر گرمای هوا تبخیر می‌شوند.

اگر این قطرات ریز آب روی قارچ ها خیسی ایجاد کنند باعث به وجود آمدن لکه های قهوه ای روی قارچ ها می‌شود که کیفت و باز دهی محصول را پایین می آورد. این سیستم رطوبت ساز مه را به صورت یکنواخت به تمام قسمت های سالن می‌ پاشد و موجب خنک شدن و تهویه هوای سالن خواهد شد. برای این که قطرات آب کاملاً پودری شوند، از دستگاه مه پاش فشار قوی در سالن پرورش قارچ استفاده می‌ شود.

فواید مه پاش

دستگاه مه پاش علاوه بر ایجاد رطوبت، دمای مناسب و تهویه هوا فواید بسیار زیادی دارد. این دستگاه مه پاش قطرات آب را به صورت پودری در فضای سالن اسپری می کند که باعث خنک سازی هوا و طراوت فضا در سالن های پرورش قارچ، گلخانه ها و سایر محیط ها می شود. استفاده از سیستم مه پاش باعث کاهش مصرف آب و صرفه جویی در آب می شود.

نصب مه پاش در سالن های پرورش قارچ باعث افزایش بازدهی محصولات می شود. دستگاه مه پاش از ایجاد لکه های قهوه ای روی قارچ ها جلوگیری می‌کند و همچنین دارای کنترل هوشمند با تایمر می باشد. نصب و راه اندازی دستگاه مه پاش بسیار آسان است. دستگاه مه پاش با ایجاد رطوبت مناسب از کاهش وزن قارچ جلوگیری می‌کند زیرا ۹۰ درصد حجم قارچ از آب تشکیل شده است.

یکی دیگر از فایده های مه پاش ایجاد بوهای مطبوع و خاص در محیط سالن است. این سیستم رطوبت ساز، فضای داخل سالن را خنک نگه می‌دارد و موجب از بین رفتن بیماری ها و آفت های ناشی از گرما می‌شود. هم چنین نصب دستگاه مه پاش باعث صرفه جویی در انرژی آب و برق نیز می شود.

آشنایی با مه پاش سالن پرورش قارچ

اجزای مه پاش

دستگاه رطوبت ساز برای مه پاشی و ایجاد رطوبت در سالن های  پرورش قارچ و گلخانه ها بکار برده می‌شود. بدنه مه پاش از ورقه فولاد ساخته شده است تا در مقابل گرما و سرما مقاوم باشد. مه پاش از قطعاتی مثل پمپ فشارقوی، تعدادی نازل مه پاش، شیر تنظیم، شلنگ، دماسنج و... تشکیل شده است. هنگامی که پمپ پر فشار بر قطرات آب فشار وارد می کند، آب وارد شلنگ دستگاه مه پاش می شود و به صورت ذرات پودری در فضای سالن اسپری می شود. این ذرات ریز در اثر گرما به سرعت تبخیر می شوند و موجب خنک سازی فضای سالن می‌شود. مهم ترین کار دستگاه مه پاش، خارج کردن آب از دهانه بسیار ریز نازل ها با فشار زیاد می باشد.

نازل:

نازل یکی از اجزای اصلی مه پاش است که از جنس استیل یا سرامیکی ساخته شده است تا  پوسیده نشود. کار نازل این است که آب پر فشار را به مه تبدیل می کند و در فضا اسپری می کند.

شلنگ:

شلنگ وظیفه انتقال آب پر فشار در سیستم را بر عهده دارد. جنس شلنگ از استیل است  تا در مقابل زنگ زدگی مقاوم باشد. شلنگ های استاندارد آب  پر فشار را از پمپ به نازل ها می رسانند و سپس آب به سرعت به بیرون پرتاب می‌ شود.

فیلتر:

فیلترها قبل از پمپ قرار می گیرند. کار فیلتر این است که از ورود ذرات ریز موجود در آب به نازل جلوگیری می کند. در واقع فیلتر کار تصفیه آب را بر عهده دارد.

شیر تنظیم:

شیر برای تنظیم خاموش و روشن بودن دستگاه مه  پاش است. در بعضی مواقع یک تایمر روی آن وصل می کنند تا به صورت خودکار خاموش و روشن شود.

کاربرد مه پاش

سیستم مه پاش برای ثابت نگه داشتن رطوبت در سالن های پرورش قارچ، مه پاش گلخانه ها،  مه پاش مرغداری ها و... به کار می‌رود. رطوبت زیاد یا رطوبت کم برای محصولات خطر ساز است. این سیستم مه پاش هم در محیط باز و هم در محیط سر بسته استفاده می شود. کار این سیستم در محیط بسته، ایجاد رطوبت و ثابت نگه داشتن دما است ولی در محیط های باز برای خنک سازی فضا و طروات و شاداب کردن محیط به کار می رود.

در تابستان دستگاه مه پاش برای ایجاد رطوبت و خنک سازی محیط سالن مورد استفاده قرار می گیرد و در زمستان با استفاده از آب گرم در سیستم باعث بالا رفتن دما و از بین رفتن خشکی هوا می‌ شود. این دستگاه مه پاش یک عامل مهم برای جلوگیری از ظهور حشرات و آفت های قارچی می‌ باشد. از این دستگاه برای سم پاشی گلخانه ها و همچنین برای ضد عفونی کردن کارخانه های تولید مواد غذایی استفاده می‌شود. کاربرد دستگاه مه پاش بسیار متنوع است.

آشنایی با مه پاش سالن پرورش قارچ

انواع  مه پاش

با توجه به موارد مصرف مه پاش، انواع این دستگاه بسیار متنوع است و بر اساس نیاز در اکثر محیط ها مورد استفاده قرار می گیرد. مهم ترین هدف این سیستم، ایجاد رطوبت و خنک سازی محیط است. دستگاه مه پاش به سه نوع تقسیم می‌شود که شامل  مه پاش پروانه ای، مه پاش التراسونیک و مه پاش نازلی می باشد. کار همه آن ها یکسان بوده و به این صورت است که قطرات آب را به صورت ذرات پودری اسپری می کنند. سایز این مه پاش ها نسبت به محیطی که قرار است در آن نصب شوند متفاوت است. دستگاه مه پاش پروانه ای در سالن های پرورش قارچ دکمه ای  و صدفی کاربرد بیشتری دارد.

در فصل گرم که پرورش قارچ نیاز به مراقبت بیشتری دارد از دستگاه مه پاش پروانه ای ‌برای خنک سازی فضای سالن استفاده می شود. قیمت مه پاش پروانه ای نسبت به مه پاش های دیگر ارزان تر و مناسب تر است و همچنین  به راحتی قابل جا به جایی و انتقال می باشد. مه پاش دیسکی  بیشتر برای سم پاشی محیط داخل سالن های پرورش قارچ به کار برده می شود‌ چون سم های شیمیایی برای انسان خطر دارد، این سیستم به طور خودکار کار سم پاشی را انجام می دهد. سیستم مه پاش دیسکی بیشتر در سالن های تخم مرغ، نگه داری میوه و ... استفاده می‌شود.

مه پاش سالن پرورش قارچ

دستگاه مه پاش نقش مهمی در سالن های پرورش قارچ دارد. در واقع پرورش انواع قارچ ها بدون سیستم مه پاش امکان ندارد. این روزها مه پاش  سالن پرورش قارچ فروش بیشتری در بازار دارد. این دستگاه مه پاشی رطوبت لازم برای پرورش قارچ ها را فراهم می‌ کند. قارچ ها برای رشد مناسب نیاز به رطوبت فراوان، محیط نمناک و تاریک دارند.

۹۰ درصد حجم قارچ از آب تشکیل شده است که می تواند این مقدار آب را به راحتی از رطوبت موجود در سالن بگیرد. کنترل رطوبت محیط با دستگاه مه پاش موجود در سالن موجب بالا رفتن کیفیت قارچ ها می شود. محیط پرورش قارچ بایستی  همیشه مرطوب باشد. در تمام مراحل کشت قارچ  میزان رطوبت   متفاوت است. استفاده از مه پاشی مناسب در سالن های پرورش قارچ باعث افزایش کیفیت قارچ ها و جلوگیری از مصرف بی رویه آب می‌شود و همچنین  کاهش مصرف انرژی برق را نیز به دنبال دارد.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر