خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

آموزش تنظیم کاربراتور اره موتوری

فهرست مطالب

به طور کلی ، کاربراتور تأثیر بسیار مهمی در عملکرد اره برقی دارد ، این "مغز" آن است که نشان می دهد چه مقدار هوا و مخلوط سوخت به سیلندر و به چه نسبت تأمین می گردد. چنانچه  مخلوط "غنی" باشد ، یعنی سوخت بیشتری در آن وجود داشته باشد ، در نتیجه ما از دست دادن قدرت ، رسوب بر روی دیواره های سیلندر و پیستون خواهیم داشت. اره موتوری یکی از ابزار آلات مورد استقاده در فصل پاییز می باشد . اره های موتوری دارای موتور 2 زمانه می باشند. ساختار موتور های دو زمانه بسیار ساده می باشد به گونه ای که  که حتی خودتان در صورت نیاز می توانید آن را تعمیر نمایید. در گذشته برای قطع درختان از تبر و یا اره دستی استفاده می شد به خاطر تنومندی درختان ، کار با تبر و اره دستی سخت و دشوار بود و زمان زیادی طول می کشید که با تبر و یا اره دستی  درختی را بتوان قطع کرد .اما با پیشرفت و گذشت زمان کمتر از اره دستی و یا تبر برای قطع درختان استفاده می شود . زیرا که اره دستی  و تبر جای خود را به اره موتوری دادند، اگر چه با اختراع این دستگاه کمک زیادی به روند نابودی جنگل ها در سر تاسر دنیا کرده اما استفاده های مفید زیادی از آن می شود و در حوادث مختلف برای نجات جان افراد ، باز کردن مسیرهای بسته توسط درختان سقوط کرده ، هرس درختان ، بهره برداری پایدار از درختان ،جلوگیری از انتشار آتش سوزی و حتی برای ساخت مجسمه های چوبی  بسیار مؤثر است. اره موتوری دستگاهی است که به راحتی قابل جابه جایی است و از یک تیغه اره که بر روی آن یک زنجیر با مجموعه ای از دندانه ها که بر روی یک نوار راهنمای فلزی در حال چرخش است ، تشکیل شده است. 

انواع اره موتوری

 همان طور که گفته شد این دستگاه  قابل حمل و جابه جایی است و برای قطع درختان راحت جابه جا می شود. با اره موتوری می توانید در طول زمان کمتری درختان بیشتری را قطع کنید در نتیجه کار با کیفیت تمام انجام می شود و کمتر خسته می شوید. اره موتوری در چند نمونه اره ساخته شده است :

1-اره موتوری بنزینی

عموماً میشه گفت بیشتر افراد از این نمونه اره استفاده می کنند. موتوری که در اره موتور بنزینی به کار رفته ، دو زمانه که ترکیب سوختی آن بنزین و روغن است. در بین اره موتوری ها با مدل های دیگر اره موتور بنزینی قدرتمندتر بوده و سریع تر از مدل های دیگر کار می کند. درست است که قدرتمندتر است و سریع تر کار قطع و هرس درختان خشک را انجام می دهد ولی در حین کار لرزش و صدای بیشتری از آنها ایجاد می شود و در کل این نمونه اره موتوری ها سنگین تر هستند نسبت به اره موتوری های که در بازار موجود هست. این نمونه اره موتوری ها به دلیل حجم موتور بالا و در مکان های که دسترسی به برق ندارند و مساحت های زیاد مثل جنگل، انتخاب خوبی هستند ، درست است که سر و صدا و لرزش حین کار انجام می دهند ولی به خاطر حجم موتور بالایی که دارند، کار را با سرعت و کیفیت بالا انجام می دهد.

2-اره موتوری برقی

این مدل اره موتوری ها  همان طور که از نامشان پیدا ست با برق کار می کنند.برعکس اره موتوری بنزینی که سوخت آن روغن و بنزین است ، در اره موتوری برقی ، موتور الکتریکی به کار رفته که با متصل کردن آن  به کابل برق شروع به کار می کند. این مدل اره موتوری سبکتر هستند و حین کار زیاد سر و صدا و دود از آنها بلند نمی شود ، بیشتر برای فضاهای  کوچکتر و خانه ، کارگاه کاربرد دارد. به خاطر قدرت کم موتور آنهاست که از آنها برای کارهای کمتر استفاده می شود. از معایب که میشه برای این نوع اره موتور برقی گفت این است که در فضاهای که دسترسی به برق نیست از آن  استفاده نمی شود.

مقایسه اره موتوری بنزینی با اره برقی :

اره موتوری بنزینی به دلیل حجم بالای موتورش ،  قدرت بیشتری نسبت به اره موتور برقی دارد و همچنین سرعتی که برای قطع درختان و هرس کردن درختان خشک بیشتر است و کار آیی بالایی دارند. اره برقی برعکس اره موتوری وزن سبک تری دارد و به دلیل قدرت موتورالکتریکی آن، در فضاهای کوچکتر کاربرد بیشتری دارد. اره برقی در مقایسه با اره موتوری در حین کار لرزش و سر و صدای کمتری می کند. از اره برقی برای کارهای تأسیساتی سبک یا کار در منزل استفاده می شود چون در این محیط ها هم منبع تأمین شارژ اره وجود دارد و هم می توانید اره را به خوبی جابه جا کنید. 
آموزش تنظیم کاربراتور اره موتوری
 

کاربرد کاربراتور در اره موتوری

در قسمت های بالا گفتیم که موتور اره موتوری از ترکیب روغن و بنزین استفاده می کند ، در واقع سوخت اره موتوری بنزین و روغن است. و موتور احتراق داخلی با سوزاندن مخلوط  آماده شده از هوا و روغن و بنزین کار می کند ، در واقع کاربراتور نصب شده در اره موتوری  آماده سازی مخلوط را انجام می دهد. پس قدرت موتور بستگی به نحوه کارکرد کاربراتور در اره موتوری است و عملکرد این دو قسمت با هم رابطه مستقیمی دارد. کاربراتور نصب  شده در اره موتوری شامل قسمت های زیر است:لوله هوا باریکتنظیم کننده دمپر هواسیستم تأمین سوخت

عملکرد ساختار کاربراتور

هوا در فشار اتمسفر ، با عبور از دستگاه تصفیه هوا، در منطقه باریک تغذیه می شود، که در آن سرعت جریان توسط یک دمنده تخت  با هم تداخل می شود. پس از باریک شدن خلاء در لوله ایجاد می شود، در نتیجه ، خلاء از سوخت لوله سوخت استفاده می شود، که خروجی آن توسط یک سوزن سوخت که توسط جت متصل به محفظه شناور تنظیم می شود. اصل اختلاط این است که بسته به میزان خلاء ، کنترل ، میراگر هوا، سطح شناور را کنترل می کند. ما هوا را باز می کنیم سوخت بیشتری وارد می شود در نتیجه موتور سرعت را افزایش می دهد. در واقع اگر کاربراتور اره موتوری درست کار نکند و تنظیم نباشد باعث می شود که :1-احتراق به خوبی صورت نگیرد2-دود موتور غیر طبیعی باشد3-موتور دچار لرزش شود4-باعث افزایش استهلاک موتور می شود 

پیچ کاربراتور:

پس زمانی که کاربراتور تنظیم نباشد و به درستی کار نکند باعث می شود که موتور به درستی کار نکند و کار خوب پیش نرود و کارآیی موتور کمتر شود. کاربراتور اره موتوری طوری طراحی شده است که برای تنظیم کردن آن نیاز است که شما با تنظیم پیچ های کاربراتور آشنا باشید چون که تنظیم کاربراتور در واقع تنظیم پیچ های آن است ، شاید این سوال برایتان در لحظه اول پیش بیاید که کاربراتور چند پیچ دارد و تنظیم آن به چه شکل است؟ در جواب این سوال باید گفت  کاربراتور دارای پیچ های زیر است؛1-پیچ تنظیم کاربراتور برای دریچه گاز2-پیچ کاهش سرعت کاربراتور3-پیچ افزایش سرعت کاربراتور 

تنظیم پیچ کاربراتور دریچه گاز

با تنظیم کردن این پیچ شما مشخص می کنید که دریچه گاز چه میزان باز شود اما بهتر است حالت های مربوط به این پیچ را بهتر بشناسی، در حالتی که دریچه کم  باز شود میزان سوخت و هوای کمتری وارد محفظه ی احتراق می شود در این حالت مصرف سوخت هم کمتر می شود. وقتی اره موتوری مصرف بالایی دارد در واقع به این معنی است که دریچه باز هست و مصرف سوخت آن هم بالاست پس با تنظیم کردن این دریچه میزان سوخت مصرفی موتور را هم می توانیم کنترل کنیم.تنظیم کردن پیچ دریچه گاز روی حداقل ، باعث خاموش شدن دستگاه می شود و با تنظیم کردن آن روی حداکثر ، مصرف سوخت بالا خواهد رفت اما در عوض موتور روشن شده و با شتاب زیادی کار می کند. پس باید پیچ تنظیم گاز را طوری تنظیم کنیم که نه خاموش شود و نه مصرف سوخت آن بالا رود باید ان را در میانه تنظیم کرد.

آموزش تنظیم کاربراتور اره موتوری

تنظیم پیچ کاهش سرعت کاربراتور

اگر روی بدنه کاربراتور با دقت نگاه کنید با حروف بزرگ انگلیسی نوشته شده L این حروف همان پیچ کاهش سرعت کاربراتور است،با تنظیم کردن این پیچ ، مقدار ورودی سوخت به کاربراتور را در زمانی که دستگاه در حال کار کردن است را کنترل می کند. 

کاربراتور اره برقی چگونه است؟

 هدف اصلی کاربراتور این است که سوخت را با هوا مخلوط نماید. اگر دومی نقض گردد، تقریبا بلافاصله  در عملکرد موتور  قابل مشاهده می باشد. اره های کاربراتور ممکن است در طراحی متفاوت باشند. با این حال، عناصر اساسی آن ها و اصل عملیات تقریبا یکسان باقی می ماند. 

دستگاه Carburetor:

 

پایه

 این یک لوله آیرودینامیکی است که در سراسر دمپر هوا قرار دارد - با آن، شدت عرضه هوا تنظیم می شود. 

پخش کننده

 این قسمت جایی است که لوله پایه سورات است - در اینجا سرعت جریان هوا افزایش می یابد، I.E. هوا همیشه تحت فشار قرار می گیرد.

تنظیم پیچ افزایش سرعت کاربراتور

این پیچ روی بدنه کاربراتور با حرف Hنشان داده شده است، این پیچ برخلاف پیچ بالا ، وظیفه تنظیم مقدار سوخت ورودی به کاربراتور را در زمانی که دستگاه کار می کند  بر عهده دارد. 

مخلوط ضعیف و غنی

مخلوط "غنی" مخلوط سوختی می باشد که در آن مقدار سوخت عرضه شده به کاربراتور بیش از حد معمول می باشد. در این حالت ، سوخت وقت سوختن کامل ندارد و انرژی کمتری نسبت به نسبت مناسب سوخت به هوا تولید می گردد. سوخت نیمه استفاده نشده وارد صدا خفه کن می شود ، سپس اره برقی دود زیادی می دهد. در مخلوط "لاغر" بیش از حد هوا وجود دارد که خوب نیست ، زیرا دارای ایراداتی می باشد. به این معنی که انرژی ناکافی در فلاش (که به معنای از دست دادن قدرت در نتیجه است) ،با  گرم شدن بیش از حد سیلندر به دلیل روغن کاری ناکافی و دور در دقیقه زیاد ، که منجر به تشنج می شود ، و در آنجا "گیر کردن" موتور دور نمی باشد. 

نحوه  تنظیم کاربراتور بر روی اره برقی

 پیچ های تنظیم برای حداقل و حداکثر چرخش ها (به ترتیب با "L" و "H" مشخص شده اند) باید به آرامی در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا در زمان متوقف شدن ، پس از آن باید یک و نیم چرخانده شوند. 

نحوه راه اندازی کاربراتور بر روی اره برقی: مرحله نهایی

 طی 10 دقیقه موتور با سرعت متوسط \u200b\u200bگرم می گردد. پیچ تنظیم حالت کار ("S" ، "LA" ، "T" ، Partner) تا زمانی که موتور وارد کار با ثبات شود ، خلاف جهت عقربه های ساعت چرخانده می شود. زنجیر باید بی حرکت بماند. اگر موتور در حالت آماده به کار بایستد ، پیچ تنظیم باید در جهت عقربه های ساعت چرخانده شود. اگر حرکت زنجیره مشاهده شود ، پیچ در خلاف جهت عقربه های ساعت قفل نشده است. این موتور را با حداکثر سرعت و در هنگام شتاب چک می نماید.

نکات ایمنی در زمان استفاده از اره موتوری

کار با این دستگاه خطرناک است و هر کسی نمی تواند از این اره ها برای قطع و هرس کردن درختان استفاده کند یک فرد مبتدی و تازه کار که هیچ تجربه ای در زمینه کار با این دستگاه ندارد نمی تواند به محض خریدن آن شروع به استفاده کردن کند بلکه باید آموزش کار با این دستگاه را ببیند تا راحت تر بتواند با آن کار کند و خطری او را تهدید نکند. کسی که از دستگاه اره برقی استفاده می کند باید دستکش مخصوص بپوشد تا هنگام کار دستش آسیب نبیند. علاوه بر دستکش باید ،کلاه ایمنی، عینک محافظ، گوشی محافظ و لباس مناسب کار بپوشد تا خودش را از خطرات احتمالی  محافظت کند.نتیجه گیریدر این مقاله با  اره موتوری و اره برقی و همچنین تنظیم کردن کاربراتور در اره موتوری آشنا شدید ، اره موتوری بنزینی به دلیل حجم موتوری بالا نسبت به اره برقی  کارآیی و سرعت بالایی دارد. اره موتوری حین کار لرزش و صدا  دارد ولی اره برقی وزن کمتری دارد و حین کار لرزش و صدای کمتری دارد و از معایبی که اره موتوری دارد این است که در فضاهای کوچک تر و همچنین در فضاهایی که دسترسی به برق دارند مورد استفاده قرار می گیرد. و همچنین گفتیم تنظیم کردن کاربراتور با کمک سه پیچی که بر روی آن تعبیه شده تنظیم می شود که هر کدام از پیچ ها کارآیی مربوط به خود را دارند.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر