خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

استفاده از توری گلخانه ای به عنوان کیسه خرما

فهرست مطالب

این گیاه سرده ای از درختان خرما و درختان گرمسیری است. حداقل دمای رشد خرما 10 درجه سانتی گراد است و تنه آن در 7- درجه سانتی گراد نابود می شود اما جوانه های بالایی آن توسط الیاف پوشیده شده و حداکثر تا 15- درجه سانتی گراد را تحمل می کند. خرما تابستان گرم و خشک می خواهد.و به هوای خشک و گرم مخصوصاً در زمانی که میوه رسیده است نیاز دارد.

خرما به خشکی خاک، شوری و غرقاب شدن خاک بسیار مقاوم است، اما وجود آب کافی در خاک باعث افزایش محصول می شود. ساقه های خرما ساقه های راست و بدون شاخه و از دمبرگ تشکیل شده است. افزایش قطر تنه به دلیل رشد جانبی دمبرگ های آن است.

خرما گروهی از میوه هاست که اغلب میوه های بدون دانه و بدون ارزش غذایی تولید می کند. میوه بالغ آن قهوه ای روشن تا تیره و دارای خروجی های گوشتی و فیبری است. خرما آندوسپرم شاخی دارد. مراحل مختلف رشد میوه شامل حبابوک، کیمری ، خلال ، رطب و تمر است. در مرحله گرده افشانی وجود رطوبت و باران غیرضروری است زیرا از بارور شدن گلهای ماده جلوگیری می کند.

در مرحله سبز و نارس میوه (مرحله حبابوک و کیمری) مقدار کمی باران خفیف مفید است، اگر میوه در اثر رطوبت آسیب ببیند بعد از مدتی می جوشد اما اگر نخلستان قبل از بارندگی آبیاری شود. به احتمال زیاد آسیب دیده و پوسیده شود اما درنهایت میوه خرما رشد خواهد کرد. بارندگی اواخر تابستان و رطوبت در مرحله آخر رسیدن میوه مضر است و باعث پوسیدگی میوه و جوش های سر سیاه غیر طبیعی می شود.

محتوای اسید میوه در مرحله کیمری بیشتر است. در مرحله حبابوک، تغییرات زیادی در میوه ایجاد شد و وزن تازه و میزان قند میوه افزایش یافت. در مرحله خلال میوه به رنگ زرد مایل به سبز و در مرحله رطب به رنگ قهوه ای تیره است. در مرحله تمر میزان قند میوه به حداکثر می رسد و میوه آب زیادی از دست می دهد و قابل برداشت است. مراحل کاشت:

پاجوش کردن خرما :

در گذشته درختان خرما با بذر تکثیر می شدند، اما چون این درخت دو ساقه داشت، نر و ماده درخت را قبل از گلدهی نمی توان تشخیص داد، به همین دلیل باغبان هزینه زیادی کرده و تعدادی از درختان نر استفاده نشده در آن رشد می کرده. برای هر 100 درخت ماده، 4 درخت نر کافی است. به تدریج کاشت بذر کنار گذاشته شد و کاشت نهال رواج یافت و به همین دلیل از درختان نر به تعداد نهال نر و از درختان ماده به تعداد نهال نر انتخاب شد. قلمه ها نتیجه رشد جوانه هایی هستند که روی ساقه یا ریشه ایجاد می شوند. قلمه های ریشه معمولاً برای کاشت انتخاب می شوند. قلمه ها بعد از 3 سالگی کاشته می شوند.

کشت بافت خرما:

بخشی از بافت نهال درخت خرما یا تنه آن را می توان در محیط مصنوعی با استفاده از محرک در یک آزمایشگاه کاملا مجهز و استریل پرورش داد. بافت گیاهی فوق الذکر را نیز می توان به لوله آزمایش اضافه کرد. این نهال ها پس از انتقال به گلدان نیاز به یک سال مراقبت دارند و زمانی که نهال ها به حدود 40 سانتی متر رسید باید تعویض شوند. این نهال به مدت 3 سال در منطقه و در محیطی نیمه بسته نیاز به مراقبت دارد و پس از آن می توان آن را کاشت. این نهال ها از برخی جهات بر قلمه های مشابه برتری دارند، از جمله اینکه آلوده به ویروس نیستند و درختان به دست آمده از کشت بافت ارقام خرما از نظر ژنتیکی بسیار شبیه به هم هستند و تمامی خصوصیات آنها از جمله میوه حاصله. آنها به خصوص برای صادرات مشابه هستند.

استفاده از توری گلخانه ای به عنوان کیسه خرما

آماده سازی زمین برای درختان خرما :

مدتی قبل از کاشت نهال، زمین را شخم می زدند و با خط کش ردیف های کاشت را روی زمین مشخص می کردند. سپس چاله هایی به عمق 1 تا 1.5 متر حفر می کنند. مقداری ضایعات حیوانات مزرعه نخل و خاک نیمی از چاله را پر می کنند .

نحوه پرورش خرما:

قلمه ها را داخل سوراخ ها قرار دهید و روی آن ها را با خاک بپوشانید تا فاصله ریشه تا سطح خاک از 15 سانتی متر کمتر و از 50 سانتی متر بیشتر نباشد. پس از کاشت قلمه روی آن را با برگ خرما می پوشاندند تا در اثر تابش شدید نور خورشید و یا توسط حیوانات آسیب نبیند. فاصله درختان معمولاً 8 تا 10 متر است، بسته به اینکه بخواهند گیاه یا درخت دیگری بکارند. اگر درختان دیگری مانند مرکبات در زیر درختان خرما کاشته شوند، باید فواصل بیشتری را در نظر گرفت.

مرحله و مراقبت از درخت خرما:

آبیاری نخلستان:

راه های زیادی برای آبیاری باغ وجود دارد.در خوزستان و خرمشهر و آبادان از جزر و مد برای آبیاری به روش جوی و تغذیه استفاده می شود. به این ترتیب درختان خرما در کنار رودخانه کاشته می شوند، زمانی که رودخانه ها رونق می گیرد، آب وارد نهر متصل به رودخانه می شود و سپس آب رودخانه وارد جنگل می شود. هنگامی که سطح آب رودخانه پایین می آید، آب جنگل به رودخانه باز می گردد تا جنگل را آبیاری کند.

در منطقه شادگان خوزستان از طریق نهرهای سرشاخه‌های رودخانه جلاشی که برخی از آنها 20 کیلومتر طول دارند، جنگل‌ها را به صورت جوی، پشته  آبیاری می‌کنند. جریان اصلی به جریان های فرعی منشعب می شود. در برخی مناطق، درختان خرما یا در کرت ها کاشته می شوند و توسط سیلاب آبیاری می شوند و یا به صورت آب باران و تغذیه آبیاری می شوند.

در برخی از مناطق کم آب مانند بلوچستان در مرزهای کرت های بزرگ نخل خرما می کارند و در کرت ها گندم یا برنج می کارند. با آبیاری این محصولات، درختان خرما نیز آبیاری می شوند. در منطقه برازجان دیواره‌های خاکی بزرگی در اطراف نخلستان ها ایجاد می‌شود که در هنگام طغیان رودخانه (در زمستان) کرت‌ها پر از آب می‌شود و در فصل تابستان و خشکسالی 3 تا 4 بار آبیاری می‌شود. در میناژ و حاجی آباد بندرعباس درختان خرما در فصل تابستان نیاز به آبیاری ۲ تا ۳ بار دارند. چند سالی است که آبیاری قطره ای به روش های آبیاری قبلی اضافه شده است.

لقاح نخل:

کود دامی: اگر دامداران کود دامی داشته باشند هر دو سال یکبار زیر هر درخت خرما 15-10 کیلوگرم کود دامی ریخته و با بیل دفن کنند. زمان کوددهی پاییز، پس از برداشت (زمان گرده افشانی) است. نخل کارانی که محصول دیگری را زیر درختان خرما می کارند باید زمین را بارور کنند.

استفاده از توری گلخانه ای به عنوان کیسه خرما

کود نخل:

تا چند سال پیش استفاده از کودهای شیمیایی روی درختان خرما چندان رایج نبود. برخی از کشاورزان در حال حاضر از کودهای شیمیایی، به ویژه محصولات زیر درختان خود، مانند لوبیا و غلات (گندم، برنج) استفاده می کنند. در زمستان 100-150 کیلوگرم در هکتار کود فسفر همراه با خاک ورزی و در بهار 150 کیلوگرم در هکتار کود اوره در جاده ها مصرف کنید.خرما به عناصر پرمصرف و کم مصرف نیاز دارد

بیشترین عناصر مصرفی فسفر و پتاسیم است. کودهای اوره، سولفات آمونیوم و نیترات آمونیوم می توانند کود نیتروژن مورد نیاز برای آبیاری قطره ای گیاهان را تامین کنند، کودهای محلول را  به راحتی می توانید با کمترین مقدار نیاز درخت خود را تامین کنید و حتی می توانید از آنها برای آبیاری استفاده کنید.

عناصر کم مصرف

عناصر کمیاب اصلی عبارتند از آهن، روی، باریم، مس، منگنز و مولیبدن

برای نتیجه بهتر می توانید از کودهای محلول استفاده کنید

مهمترین مشکل درختان خرما کمبود عناصر کمیاب است

برای رفع این مشکل می توانید از کود Micro Ace ایتالیایی که حاوی نسبت بالایی از عناصر کمیاب است استفاده کنید.

3-2 تاریخ گرده افشانی:

گرده افشانی خرما یکی از حساس ترین کارهای کاشت نخل است. با توجه به تأثیر گرده افشانی بذر بر کیفیت میوه، رفتار گرده افشانی درختان خرما بسیار مهم و حساس است، بنابراین نیاز به مداخله دستی است.در هنگام تلقیح چند خوشه گل نر و گل ماده را به طور همزمان برش دهید و در دسته گل ماده قرار دهید و دور آن را ببندید. هر 100 درخت ماده یعنی 5 تا 10 درخت نر. زمان گرده افشانی بسته به دما و نوع تاریخ متفاوت است و تا اوایل اردیبهشت در نوسان است.

مهمترین هدف از پوشش خوشه های خرما عبارت است از:

بهبود ویژگی های کمی و کیفی میوه ها.

جلوگیری از آلوده شدن خوشه ها به گرد و غبار و کاهش بازارپسندی میوه های عناب.

جلوگیری از آفتاب سوختگی و حفظ کیفیت و رنگ بهتر میوه.

جلوگیری از آسیب به پرندگان، زنبورها و آفات مضر برای میوه های عناب

از آسیب های ناشی از باران و باد گرم جلوگیری کنید.

استفاده از توری گلخانه ای به عنوان کیسه خرما

مهمترین پوشش های مورد استفاده نخلکاران عبارتند از:

پوشش حصیری از برگ عناب در استان های سیستان و بلوچستان استفاده می شود.

روکش توری پارچه ای در اکثر جاها استفاده می شود.

روکش توری نایلونی.

پوشش مش سیمی.

روکش کاغذ کرافت.

کلاه پلاستیکی

با گونی یا کیسه پلاستیکی بپوشانید در واقع با استفاده از توری گلخانه ای به عنوان کیسه خرما هم می توان برای پوشاندن خرما بهره  گرفت.

نتیجه گیری

برای بهبود تولید محصول خرما باید روشهای مختلفی را در مراحل مختلف مورد نظر قرار داد پوشاندن میوه درخت نخل یا همان خرما به وسیله توری های مخصوص  و کیسه های موجود از جنس های مختلف از جمله نوع توری گلخانه ایی بسیار مهم است

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر