خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

اشتباهات رایج در آبیاری قطره ای

فهرست مطالب

امروزه بحران کم آبی موضوعی است که کشور های زیادی را متوجه ساخته است . لازم به ذکر این موضوع می باشد که کشور ما نیز از این بحران  جدا نمی باشد و به دلیل مواجهه با این بحران  بخش کشاورزی را با مشکل رو به رو کرده است .  خشکسالی های پی در پی و بروز بحران کم آبی، باید با اصلاح و بهینه سازی روش های آبیاری کرتی، نواری، شیاری و جویچه ای و جایگزینی آنها با سیستم های آبیاری نوین، از هدررفت منابع ارزشمند آب جلوگیری شود .

آبیاری قطره ای  به عنوان یکی از ایده های مناسب برای مواجه شدن با این قبیل مشکلات است . خوشبختانه نوارهای آبیاری قطره ای (تیپ) برای انواع کشت های متراکم و ردیفی نظیر سبزیجات، صیفی جات، ذرت، گندم، علوفه، هندوانه، خیار، خربزه، گوجه فرنگی، پیاز، سیب زمینی، توت فرنگی، آفتابگردان، چغندرقند و پنبه  کاربرد دارد . این روش در گلخانه ها نیز قابل استفاده می باشد.

طراحی و اجرای یک سیستم آبیاری قطره ای، چه برای مصارف خانگی و مقیاس کوچک و چه برای به کارگیری آن در زمین ها و باغ های بزرگ و با هدف صنعتی، بسیار مقرون به صرفه و آسان است. به شرطی که اصول اولیه آن را رعایت کنیم و موارد مورد نیاز را بررسی و به دقت انتخاب کنیم. برای اجرای هر سیستم آبیاری قطره ای نیاز به بررسی چند مورد دارید که حتماً باید انجام شود تا از شکست طرح خود جلوگیری کنید. با ما همراه باشید تا با تکرار نکردن اشتباهاتی که در زیر آورده شده است از داشتن یک مجموعه کامل آبیاری قطره ای نهایت استفاده را بکنید. مطالب زیر با نگاهی به این مطلب نگاشته شده اند. 

اشتباهات رایج در آبیاری قطره ای

 

نصب نکردن فیلتر در ابتدای سیستم آبیاری

بیشتر افراد استفاده از فیلتر را کاری اضافی و یا عملی وسواسی قلمداد می کنند. حتی اگر از آب بسیار با کیفیتی بهره می برید، باز هم نیاز به نصب فیلتر در سیستم آبیاری قطره ای خود دارید. ذرات معلق و نامحلول در آب، رسوبات و جلبک ها گریبان سیستم شما را خواهند گرفت! قطره چکان ها، به دلیل ریز بودن خروجی شان، نسبت به گرفتگی بسیار حساس هستند. از عوامل مهم شکست طرح های آبیاری قطره ای گرفتگی قطره چکان ها است. علی رغم باور عموم هزینه خرید و نصب فیلترها بسیار کمتر از چیزی است که تصور می شود. مناسبترین نوع فیلتر برای سیستم آبیاری قطره ای، “فیلتر دیسکی” است.

نادیده گرفتن فشار کمتر از حد مجاز

برای استفاده بهینه از سیستم آبیاری قطره ای حتماً از یک تایمر آبیاری استفاده کنید. تایمرهای آبیاری سیستم شما را به بهترین شکل ممکن اداره می کنند. با استفاده از این ابزار از یک سو نیازی به صرف زمان و انرژی برای آبیاری ندارید و از سوی دیگر این کار را فراموش نخواهید کرد. برای اینکه یک تایمر آبیاری عمل کرده آب را به سیستم شما وارد کند باید مقدار مشخصی از فشار آب پشت آن باشد.تایمرهای آبیاری در دفترچه راهنمای خود به کمترین و بیشترین این فشار اشاره می کنند. این میزان معمولاً عددی است بین 1 تا 5 بار (bar). تایمرهای عرضه شده در وبسایت زهکش هم از این قاعده مستثنی نیستند. در موارد خاص، مثل تایمر آبیاری اتوماتیک زیرو (Zero)، این فشار می تواند صفر هم باشد. به این معنا که از این تایمر می توانید برای استفاده در سیستم هایی که فشار آبی ندارند استفاده کنید. مثلاً وقتی که منبع آب شما یک تانکر آب است که خروجی آن فشار ناچیزی دارد.

نصب نکردن فشار شکن در ابتدای مسیر سیستم آبیاری

در مواردی مشکل فشار به صورت عکس عمل می کند. به این معنی که این میزان بیشتر از حد مجاز برای استفاده در سیستم آبیاری قطره ای است. در اکثر شهرهای جنوب ایران استفاده از پمپ های خانگی، به دلیل فشار پایین آب در این مناطق، رواج دارد. همچنین در زندگی های شهری و آپارتمان نشینی شاهد رشد روز افزون به کارگیری این پمپ ها در ساختمان ها هستیم.اگر فشار ایجاد شده توسط پمپ از میزان قابل تحمل تایمر، لوله آبیاری و بست و اتصالات شما بیشتر است، برای جلوگیری از آسیب دیدن سیستم خود استفاده از یک فشار شکن را توصیه می کنیم. قیمت این ابزار ناچیز و کارآیی آن بسیار زیاد است. از فشار شکن ها در مسیرهایی که دارای اختلاف ارتفاع زیادی هستند نیز استفاده می شود تا بار فشار نزدیکی های انتهای شیب را کاهش دهند.

اشتباهات رایج در آبیاری قطره ای

نادیده گرفتن حجم آب سیستم

حجم آبی که در لوله های آب شهری و منازل مسکونی در جریان است چیزی معادل1000 لیتر بر ساعت است. این میزان با توجه به قطر کم لوله های خانگی کنترل شده و مناسب آبیاری قطره ای است. وقتی منبع آب به چاه و پمپ آب بزرگ یا سیستم ثقلی تغییر می کند این میزان بسیار بیشتر می شود. حجم آب بیشتر از ظرفیت سیستم علاوه بر آسیب زدن به کل سیستم شما باعث اختلال در رشد گیاهان و صدمه دیدن آنها می شود.

نداشتن قطعات اضافی و یدکی

در محاسبه تعداد لوازم مورد نیاز سیستم خود خساست به خرج ندهید! معمولاً خرید لوازم سیستم آبیاری قطره ای کاری زمان بر است و نیاز به تهیه قطعات آن از فروشگاه های جدا دارید. پس بهتر است برای پیشگیری از خوابیدن سیستم، به دلیل خرابی یکی از قطعات و نداشتن جایگزین، از همان ابتدا نسبت به تهیه مواردی که ممکن است به مرور زمان نیاز به تعمیر و تعویض داشته باشند اقدام کنید. داشتن مقداری لوله اضافی، چند رابط، سه راهی و زانو و قطره چکان بیشتر از نیاز به جایی بر نمی خورد! با این کار در صورت نیاز به تعویض یک قطعه مجبور نیستید سیستم آبیاری خود را خاموش کنید و به دنبال پیدا کردن لوازم باشید.در طول سالیانی که شاهد عملکرد سیستم های آبیاری قطره ای خانگی و صنعتی بوده ایم، رعایت نکردن موارد بالا از مهمترین عوامل کاهش بازدهی و یا از بین رفتن طرح ها بوده اند. با رعایت این موارد در وقت، انرژی، هزینه و مصرف آب با ارزش صرفه جویی کنید.

مزایای آبیاری قطره ای

راندمان بالا: امروزه آبیاری قطره ای کارآمدترین روش در میان سایر انواع روش های آبیاری محسوب می شود. در این روش آب را دقیقاً در محلی که نیاز دارید مصرف می کنید. میزان آبیاری از حد مورد نیاز بیشتر نمی شود. از رشد علف های هرز که در سایر روش ها اجتناب ناپذیر است جلوگیری می کنید و مهمتر از همه در مصرف آب صرفه جویی می کنید. همچنین می توانید هزینه هایی را که در قبال مصرف کمتر عاید شما می شود پس انداز کنید. صرفه جویی در مصرف آب: در این باره نیازی به توضیح و تکرار مکررات نیست. لطفاً در مصرف این مهمترین منبع زیستی نهایت دقت و وسواس را به خرج دهید. تلفات و استفاده غلط از منابع آب شیرین در کشاورزی، زراعت و باغداری ما بسیار فراتر از حد بحرانی است. استفاده از یک سیستم آبیاری قطره ای در حد بسیار زیادی تبخیر، تلفات و رواناب را کاهش می دهد.صرفه جویی در هزینه ها: در آبیاری قطره ای شما آب را مستقیماً به ریشه گیاه می رسانید و با این کار مقدار قابل توجهی در هزینه های خود صرفه جویی می کنید. برآوردها کاهش هزینه ها را از 30% تا 50% در این روش نشان می دهند. در این روش امکان اتوماتیک کردن آبیاری با استفاده از یک تایمر آبیاری به سادگی امکان پذیر است. هزینه خرید و نصب یک تایمر یا کنترلر آبیاری در مقایسه با استفاده از نیروی انسانی بسیار ناچیز و کاملاً مقرون به صرفه است.بعد از اجرا و استفاده از این سیستم کاهش قابل ملاحظه ای را در صورتحساب های قبوض آب و برق خود مشاهده خواهید کرد. همچنین با یک برنامه ریزی مناسب و انتخاب های صحیح در خرید لوازم آبیاری، اجزای سیستم آبیاری قطره ای شما سال ها دوام آورده قابل استفاده خواهند بود.تطبیق پذیری مکانی: سیستم های آبیاری قطره ای را تقریباً می توان در هر جایی اجرا کرد. باغ های میوه، تاکستان ها، گلخانه ها و حتی کشت های ردیفی. دامنه های تپه ها و زمین های ناهموار و مکان هایی که امکان آبیاری سطحی یا آبیاری بارانی در آن ها غیر ممکن یا همراه با هزینه های زیاد است. از مهمترین مزایای آبیاری قطره ای همین مورد است که متأسفانه در کشور ما به دلیل عدم اطلاعات کافی مهجور مانده است.سلامت گیاه و کنترل بیماری ها: آبیاری قطره ای آب را به پای گیاه می رساند و به برگ های آن نمی پاشد. این عمل از رشد و گسترش قارچ ها و بیماری های رایج گیاهان که در اثر رطوبت ایجاد می شوند جلوگیری می کند. مزیت دیگر آن جلوگیری از سوختگی برگ ها با آفتاب در اثر وجود قطرات آب روی آنها است.تزریق کود در سیستم: در آبیاری قطره ای و با استفاده از یک سیستم تزریق کود امکان رساندن کودهای مورد نیاز گیاهان به سادگی امکان پذیر است. معمولاً در ابتدای سیستم از یک “انژکتور کود” استفاده می شود و در مواقع مورد نیاز کود به سیستم تزریق می شود. این روش از سایر روش های سنتی و قدیمی بسیار به صرفه تر و پربازده تر است.  
اشتباهات رایج در آبیاری قطره ای

لوازم آبیاری قطره ای

آبیاری قطره ای تا حد زیادی در مصرف آب و هزینه های شما صرفه جویی می کند . با کمک این روش رطوبت ریشه ها به صورت کامل تامین می گردد و در مقابل رشد علف های هرز نیز بسیار کاهش خواهد داشت . شما با استفاده از این روش نه تنها از فرسایش خاک زمین جلوگیری  به عمل می آورید ، بلکه بازدهی آبیاری را چند برابر خواهید کرد. همه این مزیت های سبب شده افراد زیادی به دنبال استفاده از این روش و خرید لوازم آبیاری قطره ای باشند.

به صورت کلی سیستم آبیاری قطره ای شاملی قطعات و لوازم مختلفی از جمله: منبع یا پمپ آب تانک کود ایستگاه فیلتراسیون (فیلتر سیکلون، فیلتر شنی، فیلتر توری) لوله آبرسانی لوله اصلی شیر کنترل فشار لوله های فرعی یا جانبی لوله های آبیاری یا لوله چکان موارد نام برده از جمله مهم ترین لوازم آبیاری قطره ای می باشد که شما برای جایگذاری سیستم آبیاری به آن ها نیاز دارید. لازم به ذکر است که تعداد و متراژ لوله ها به نسبت مساحت زمین مشخص می باشد.

طرز کار سیستم آبیاری قطره ای :

 

نحوه عملکرد این نوع آبیاری به این صورت است که آب توسط پمپ از منبع به سمت شبکه پمپ شده و ضمن عبور از سیکلون ، شن و مواد خارجی خیلی درشت آن ته ‌نشین می ‌شود. در صورتی که آب از فیلتر شن عبور داده شود ، جلبک‌ ها و میکرو اورگانیزم‌ هایی که ممکن است در اثر راکد ماندن آب در استخر به وجود آمده باشند ، توسط این فیلتر گرفته می‌ شوند. سپس در فیلتر دیسکی یا توری بقیه مواد جامد معلق در آب گرفته می‌ شود. بخشی از آب وارد تانک کود شده و با حل مقداری کود در آب این محلول از انتهای دیگر تانک خارج و مجددا وارد جریان اصلی آب می‌گردد تا به پای گیاه برسد. آب وارد لوله‌ های توزیع‌ کننده شده و در نهایت توسط قطره ‌چکان پای گیاه ریخته می ‌شود.

در نهایت برای کسب اطلاعات بیستر به وب سایت فارم صنعت مراجعه نمایید .

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر