خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

اصول طراحی دستگاه میلگرد بر

فهرست مطالب

روش طراحی و ساخت دستگاه میلگرد بر هیدرولیک

دستگاه خم و برش میلگرد هیدرولیک ابزار الکترومکانیکی است که با استفاده از سیستم هیدرولیکی قدرت کافی برای برش زنی میلگردها را دارد. در طراحی این دستگاه‌ها از یک سیستم تمام‌ عیار هیدرولیکی استفاده‌ شده است. سیستم هیدرولیکی به وسیله موتور الکتریکی کار می‌کند. بسته به نوع طراحی و همچنین قدرت برش زنی در طراحی انواع قیچی خم و برش میلگرد از موتورهای تک‌فاز و یا سه فاز استفاده می‌کنند. در این مقاله قصد داریم شما رو با اجزا و نحوه ساخت و تولید دستگاه میلگرد بر از نوع هیدرولیک آشنا کنیم.
دستگاه خم و برش میلگرد هیدرولیک
 

دستگاه های میلگرد بر جهت چه مواردی طراحی و ساخته می شوند؟

آرماتوربندی از الزامات طراحی سازه‌‎های بتنی است. از زمان ابداع بتن آرمه، چه در صنعت ساختمان‌سازی و چه در زمینه طراحی قطعات بتنی توسعه چشمگیری ایجاد شده ‌است. این توسعه مدیون هنر آرماتوربندی در برش زنی و شکل‌دهی منظم میلگردها می‌باشد.برای طراحی آرماتورهای کوچک و تجهیز کارگاه‌های ساده احتمالاً می‌توانیم از قیچی میلگرد بر دستی استفاده کنیم. اما وقتی قرار است شبکه آرماتوربندی شده بزرگ برای سازه‌های حجیم را طراحی کنیم و یا خط تولید قطعات بتنی با کارکرد زیاد را دایر کنیم، نیاز به دستگاه میلگرد بر هیدرولیک با کارکرد تخصصی داریم. زیرا حجم میلگردها و ابعاد آنها آن‌قدر زیاد است که قیچی خم و برش میلگرد دستی پاسخ‌گو نیست.
فروشگاه دستگاه خم و برش هیدرولیک میلگرد
 

ساخت میلگرد برها در سایزهای مختلف:

دستگاه میلگرد بر هیدرولیک ماشین اتوماتیک و قدرتمند برش زنی میلگردها است. این دستگاه‌ها در سایزهای مختلف طراحی و ساخته می شوند تا بتوانند قطورترین میلگردها تا قطر 32 میلی‌متری را به ‌راحتی خم و برش بزنند. در عین ‌حال از سرعت بالایی حین این کار سنگین برخوردار هستند. هر کارگاه ساختمانی و یا کارگاه تولید قطعات بتنی به یک یا چند عدد دستگاه خم و برش میلگرد نیاز دارد 

نکات مهم هنگام طراحی دستگاه میلگرد بر:

همان طور که اشاره کردیم دستگاه میلگرد بر از اجزای مختلفی تشکیل گردیده است، اما هماهنگی درست اجزا نسبت به یکدیگر و انتخاب درست از لحاظ تامین بحث قدرت و سرعت خروجی از موارد بسیار حائز اهمیت در طراحی میلگردبر هیدرولیک می باشد. همچنین روش کار ساده با دستگاه بدین صورت که هنگام کار با قیچی برش میلگرد نیازی به اپراتور ماهر و باتجربه نباشد، نیز از مهم ترین مواردی است که باید هنگام طراحی میلگرد بر به آن توجه داشته باشید. 

انتخاب اجزای مختلف دستگاه میلگرد بر

اجزای فنی که سازندگان دستگاه میلگرد بر باید به آن توجه داشته باشند شامل بخش‌هایی همچون پمپ هیدرولیکی، الکتروموتورهای تک‌فاز و سه‌فاز، جک، شیرهای کنترل دستی، انواع شیلنگ‌های هیدرولیکی، شاسی و چرخ برای جابه‌جایی ساده دستگاه  می باشد.برای طراحی میلگرد بر کوچک از موتورهای تک‌فاز استفاده می‌کنند. اما برای مدل‌های قدرتمند در ابعاد کار صنعتی لازم است تا از الکتروموتورهای کارآمد سه فاز استفاده ‌شده باشد.
  • الکتروموتور دستگاه میلگرد بر هیدرولیک:

الکتروموتور به عنوان یکی از مهمترین قسمت های قیچی میلگرد شناخته می شود، این قسمت از دستگاه به صورتی انتخاب می گردد که به راحتی بتواند نیروی لازم جهت برش میلگرد را تامین نماید. به طور معمول در دستگاه میلگرد بر از الکتروموتورهای 2 یا 3 اسب در مدل های تکفاز یه سه فاز استفاده می گردد. 
الکتروموتور دستگاه میلگرد بر هیدرولیک
 
  • پمپ میلگرد بر:

برای تأمین توان هیدرولیکی نیز از سری پمپ‌های دنده‌ای استفاده ‌شده است. پمپ هیدرولیک دستگاه در ارتباط مستقیم همراه فولی با موتور الکتریکی کار می‌کند. این پمپ از نوع دنده‌ای است تا سیال هیدرولیکی را با قدرت و فشار بالایی پمپاژ نماید. پمپ میلگرد بر، پمپ دنده‌ای و معمولاً از نوع دنده خارجی است. 
پمپ میلگرد بر
  • شیر کنترل جهت میلگرد بر هیدرولیک:

در امتداد خروجی پمپ هیدرولیک دستگاه سری اتصالات و یک عدد شیر کنترل جانمایی شده ‌است. شیر کنترل وظیفه هدایت سیال هیدرولیک در بخش‌های دیگر سیستم هیدرولیک را بر عهده دارد. این شیر کنترل به شکلی طراحی‌ شده است که می‌تواند مسیر هدایت سیال در حرکت بازوی مکانیکی دستگاه را کنترل نماید. البته کنترل شیر از طریق سولونوئید ولو در اختیار اپراتور دستگاه قرار دارد. این شیر در اشکال گوناگون مخصوص طراحی انواع میلگرد بر هیدرولیک چرخ صنعتی طراحی‌ شده است. 
شیر کنترل جهت میلگرد بر هیدرولیک
 
  • جک هیدرولیک قیچی خم و برش میلگرد بر:

اما بخش اصلی طراحی دستگاه میلگرد بر، قسمت مکانیکی برش زنی میلگرد آن است. در این بخش از جانمایی یک سیلندر بزرگ برای حرکت بازوی مکانیکی و برش زنی استفاده ‌شده است. این سیلندر بزرگ و قدرتمند است. هر اندازه قابلیت دستگاه در برش میلگردها بیشتر باشد و بتواند میلگردهای قطورتری را برش بزند، لازم است تا از سیلندر حجیم‌تری نیز استفاده شده باشد. پیستون این سیلندر در ارتباط با بازوی مکانیکی است تا فک متحرک دستگاه را به حرکت درآورد. در این فک یک لبه قیچی میلگرد بر نصب شده ‌است.
جک هیدرولیک قیچی خم و برش میلگرد بر
 
  • قسمت فک و تیغه قیچی میلگرد بر:

هر دستگاه میلگرد بر هیدرولیک دارای دو فک قیچی مانند است. فک ثابت که تحرکی ندارد و فک متحرک در ارتباط با بازوی مکانیکی دستگاه جابجا می‌شود. تیغه این قیچی‌ها فرم مکعبی دارد که از لبه‌های آن برای برش زنی سریع و منظم قطورترین میلگردها استفاده می‌کنند. 
قسمت فک و تیغه قیچی میلگرد بر
 

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر