خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

انواع آبپاش فضای سبز کدام اند؟

فهرست مطالب

آبپاش دستگاهی از سیستم های آبیاری تحت فشار است كه جریان آب از طریق آن در قطره های كوچك و یكنواخت در محیط پخش می شود و مانند گیاهان ، نیازی به آب ندارد. قطرات بسیار کوچکی که باعث عبور این نازل ها از طریق سوراخ های اسپری از طریق آب می شوند.دو پارامتر در انتخاب آبپاش بسیار مهم است ، اول شعاع اسپری و دوم جریان پاشش ، که هر یک از آنها به فشار آب ورودی و نوع آبپاش بستگی دارد.کثر آبپاش ها با شعاع پاشش بسیار کم از نوع پلیمری هستند و بعید است آبپاش های آلومینیومی و برنجی با شعاع اسپری متوسط و زیاد 13 تا 25 متری وجود داشته باشند که از پلیمر نیز ساخته شده اند. آبپاش های برنجی و آلومینیومی برای مزارع استفاده می شود. مزارع آبیاری به دلیل حساسیت گیاهان در فصول کم آب بسیار مهم هستند. آبپاش های مختلفی در بازار وجود دارد که برای گیاهان آبیاری استفاده می شود.

انواع آبپاش کشاورزی

آب پاش بر حسب نوع استفاده از آن به دو دسته تقسیم می شود:1.    آبپاش ضربه ای یا بارانیo    زراعیo    فضای سبز2.    آبپاش مخفی شونده فضای سبزo    ضربه ایo    دنده ایo    چرخشیo    آبیاری قطره ای

آبپاش ها بر اساس نوع جنس به سه دسته تقسیم می شوند:

1.    آبپاش پلاستیکی یا پلیمری2.    آبپاش برنجی3.    آبپاش آلومینیومی

آبپاش ها بر مبنای مقدار پاشش و دبی خروجی به سه گروه تقسیم می شوند:

1.    آبپاش کوچک یا کم فشار (شعاع پاشش کمتر از 13 متر)2.    آبپاش متوسط (شعاع پاشش بین 13 تا 25 متر)3.    آبپاش فشار بالا یا گان (شعاع پاشش بیش از 25 متر)آبپاش بارانی یکی از مهمترین سیستمهای آبیاری است که آبیاری را به طور یکنواخت در مزرعه اداره می کند ، به طوری که هیچ آبی در محل آبیاری هدر نمی رود. آبپاش را آبپاش مزرعه ای نیز می نامند زیرا بیشتر در مزرعه استفاده می شود.

انواع آبپاش فضای سبز کدام اند؟

آبپاش زراعی

آبپاش های زراعی ، همچنین به عنوان آبپاش چکش یا آبپاش ضربه ای شناخته می شود ، در مزرعه و گاهی به رنگ سبز استفاده می شود. آبپاش های صحرایی یا تک نازل هستند یا دو یا سه نازل. آبپاش های زراعی خود به دو دسته قابل تنظیم و تمام سرعت تقسیم می شوند. آبپاش دارای چکش ، صفحه چشمه یا فله است که به آب خارج شده از نازل برخورد می کند ، که باعث می شود جریان آب یکنواخت تر شود. در آبپاش قابل تنظیم ، صفحه فنر یا فنر کمی می چرخد ، آبیاری را انجام می دهد و به موقعیت اصلی برمی گردد. در آب پاش های کامل ، چرخش چشمه و پاشش آب 360 درجه است.

نحوه کار آبپاش ضربه ای

آبپاش ضربه ای بسیار حساس و مهم به سیستم آبیاری است ، به طوری که اگر تمام هزینه های انجام شده برای مزرعه آبیاری در سیستم پمپاژ آب ، لوله های اصلی ، نیمه اصلی و جانبی به خوبی انجام شده است ، اما آبپاش سیستم آبیاری بارانی یا ضربه ای  مناسب نیست. تمام هزینه ها حذف می شود ، بنابراین تمام نکات و روش های تأثیر آبپاش یا باران در انتخاب نوع بستگی به فشار و جریان آب باید در نظر گرفته شود.•    آبیاری زمین زراعی و یا باغبانی•    برای دادن کود شیمیایی محلول در آب از آبپاش ضربه ای استفاده می شود.•    از یخ زدن درختان و گیاهان به خصوص در ابتدای فصل بهار ممانعت می کند.•    باعث بیرون آمدن جوانه گیاه کاشته شده در عمق کم زمین می شود.

مزایای آبیاری با آبپاش ضربه ای یا بارانی

•    افزایش محصول و افزایش بهره وری•    جلوگیری از تراکم علف های هرز و آفت ها•    کودهای شیمیایی و سموم به راحتی در زمین زراعی پخش می شود.•    در نواحی که شیب و پستی و بلندی وجود دارد آبیاری را راحت می کند.•    بهره وری آب بالاتر می رود.•    در این نوع از آبیاری نیاز به ساخت جوی نیست و هزینه های مربوط به لایروبی جوی ها و بازسازی آن ها نیاز نیست.•    زمانی که آبیاری به صورت پاشش انجام می گیرد، باعث می شود که هوای اطراف گیاه مرطوب شود و در نهایت باعث افزایش فعالیت گیاه می گردد.•    این نوع آبیاری باعث خنک شدن هوای اطراف گیاه نیز می گردد که باعث پخش شدن آب در هوا و تأخیر در عمل تبخیر در فصل های گرم خواهد شد.

انواع آبپاش فضای سبز کدام اند؟

آبپاش مخفی شونده

آبیاری یکی از کارهایی است که باید بطور دائمی برای گیاهان و فضای سبز انجام شود. آبپاش های مخفی مدل دیگری از آبپاش ها هستند که در زمین مدفون می شوند و هنگامی که آبیاری تحت فشار است ، آبپاش از زمین خارج می شود ، آبیاری را انجام می دهد و پس از قطع سیستم به زمین برمی گردد. آبپاش های پنهان بیشتر در فضای سبز ، چمن ها ، زمین های گلف و زمین های فوتبال استفاده می شوند. بخش پاشش آبپاش های مخفی در برخی از مدل ها قابل تنظیم است و با تغییر نازل ها می توان شعاع پاشش در فضای سبز آبپاش ها را تغییر داد.افزایش چمن ها و فضای سبز استفاده از آبپاش ها را به یک ضرورت مهم تبدیل کرده است. یکی از بهترین و به روزترین آبپاش های فضای سبز که باعث زیبایی و مرتب بودن آن می شود کانسیلر آبپاش است.

کاربرد آبپاش مخفی شونده فضای سبز

•    آبیاری چمن ها، مناظر، زمین گلف و سایر مناطق•    خنک نگه داشتن محیط برای جلوگیری از ایجاد گرد و خاک

مزایای آبپاش مخفی شونده

•    پاشش آب کاملاً مساوی انجام می شود.•    پنهان شدن آبپاش پس از پاشش آب که باعث می شود دستگاه از هرگونه صدمه و آسیب دور بماند.•    می توان شعاع پاشش و قابلیت تغییر زاویه پاشش آب را فعال کرد، که این عمل با استفاده از آچار مخصوصی صورت می گیرد که مقدار پاشش و شعاع آن را تغییر می دهد.

انواع مختلف نازل برای استفاده در آبپاش ها فضای سبز

چهار نوع متداول نازل آبپاش مخفی شونده فضای سبز موجود می باشند که شامل نازل مخفی شونده چرخشی، ضربه ای، دنده ای و قطره ای است.آبپاش مخفی شونده فضای سبز، آبپاش پاپ آپ (Pop-up) نیز شناخته می شود. این نوع از سیستم آبیاری معمولاً در سیستم آبیاری از زیر زمین به صورت پایدار استفاده می شود. آبپاش پاپ آپ معمولاً دارای سری هایی بوده که برای فضای سبز بیرون از زمین کشیده شده اند.نازل اسپری کننده معمولاً حرکتی به صورت تمام دور، یک چهارم دور و یا نصف دور دارد. زمانی که آبپاش روشن باشد قسمت سری آن به بیرون از زمین می آید و هنگام خاموش کردن به داخل زمین می رود.همواره می توان الگوی پاشش را در عرض 45 فوت تنظیم کرد. به طور کلی، این سیستم ها در انواع یک تا دو و نیم اینچ آب در هر ساعت برای مناطق تحت پوشش تولید می شوند.آبپاش مخفی شونده در زمین های فوتبال نیز یکی از این نوع آبپاش ها به حساب می آیند.

آبپاش مخفی شونده چرخشی

این آبپاش ها دارای نازلی هستند تا جریان آب را پخش کنند و می توان به طور مداوم الگوی پاشش را در آن ها تنظیم کرد. این مدل ها معمولاً تا 40 فوت از آب را پوشش داده و در نواحی  بین ½ و ¼ اینچ در ساعت مورد استفاده قرار می گیرند.دو نوع متداول آبپاش چرخشی وجود دارد که شامل ضربه ای و دنده ای است. مدل ضربه ای دارای بازوی فنی است که نازل را می چرخاند. سپس جریان آب به صفحه فلزی برخورد کرده و با چرخاندن سر خود باعث پراکندگی آب می شود. در مدل دنده ای از فشار آب به عنوان چرخاننده دنده استفاده می شود. نازل تا زمان پاشش می چرخد. هر دو نوع معمولاً به یک شکل کار می کنند ، اگرچه مدل دنده ای ممکن است آبیاری را کندتر انجام دهد.

انواع آبپاش فضای سبز کدام اند؟

آبپاش مخفی شونده فضای سبز چگونه کار می کند؟

تمام لوله ها و سر آبپاش در زیر خاک مدفون شده و توسط چمن های اطراف کاملاً از بین می روند.با روشن شدن سیستم ، آبپاش مخفی از زمین بلند می شود و هنگامی که سیستم خاموش است ، معمولاً با استفاده از تایمرهای اتوماتیک آبیاری به موقعیت اولیه خود برمی گردد. 

آبپاش کم فشار یا کوچک

آبپاش های کم فشار یا کوچک یکی از رایج ترین آبپاش های کوبه ای است که در طرح های مختلف تولید و به بازار عرضه می شود. این آبپاش ها به طور کلی پلیمری هستند و با فشار آب چرخانده می شوند و روش آبیاری با آنها ضربه ای یا چرخشی است. شکل و شکل اسپری آنها به صورت دایره ای کامل یا دایره ای قابل تنظیم در بازار موجود است.

مزایای آبپاش کم فشار

•    دسترسی به تمامی نقاطی که باید آبیاری شود.•    قیمت این نوع از آبپاش ها نسبت به انواع دیگر بسیار کم تر است.•    نیروی کار کمتری نسبت به دیگر انواع آبپاش ها نیاز دارند.•    به دلیل ریزتر بودن قطرات آب خروجی از آبپاش آسیب به محصولاتی که حساس هستند بسیار کمتر رخ می دهد.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر