خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

انواع دستگاه توپ صوتی کشاورزی چیست؟

فهرست مطالب

با رشد محصولات کشاورزی حیوانات جنگل و پرندگان به سمت مزارع هجوم می برند که علاوه بر خوردن محصولات زمین مزارع را به کلی لگد مال می کنند. هجوم بردن پرندگان و حیوانات جنگلی به سمت مزارع هر ساله یکی از مشکلات جدی باغداران و کشاورزان می باشد. با هجوم حیوانات وحشی و پرندگان به سمت مزارع آسیب های جدی به محصولات و مزارع وارد می شود. با پیشرفت تکنولوژی و دانش بشری در صنایع کشاورزی امروزه ابزارهای جدیدتری طراحی و تولید شده است که در این راستا کمک بزرگی به کشاورزان و باغداران می کند.

توپ صوتی یکی از ابزار و تجهیزاتی است که با هدف دور کردن پرندگان و حیوانات وحشی طراحی و تولید شده است. نام دیگر توپ صوتی گراز دور کن و کلاغ پران است اما چرا با این دو اسم نامگذاری شده است در جواب این سوال باید گفت کلاغ و گراز از جمله موجوداتی هستند که عوارض جبران ناپذیری به محصولات مزارع هر ساله وارد می کنند. برای درک بهتر مفهوم توپ صوتی و معرفی انواع توپ صوتی بهتر است در ادامه با ما باشید و این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا اطلاعات بیشتری در رابطه با این ابزار مدرن کسب کنید.

توپ صوتی چیست؟

توپ صوتی یکی از رایج ترین ابزاری است که امروزه در مزارع کاربرد زیادی دارد. توپ صوتی دستگاهی است که با ایجاد صدای بسیار بلند، حیوانات وحشی و پرندگان را از مزارع دور می کند و با این عملکرد مطلوب خود از ورود و آسیب رساندن حیوانات و پرندگان به مزارع جلوگیری می کند. از توپ صوتی برای کشتن حیوانات استفاده نمی شود بلکه با تولید صدای بلند مانع از هجوم و حمله پرندگان و حیوانات وحشی به مزارع می شود. برای اینکه کشاورزان و باغداران پس از رشد محصولات در زمان برداشت بهره وری خوبی داشته باشند از دستگاه توپ صوتی برای فراری دادن حیوانات و پرندگان استفاده می کنند در واقع به دلیل صدای ساطع شده از تفنگ صوتی ، همه حیوانات از پرندگان گرفته تا حیوانات بزرگتر، از شنیدن صداهای بلند و ناگهانی شبیه به تفنگ توپ صوتی سریع از اطراف مزارع فرار می کنند.

لزوم استفاده از توپ صوتی در مزارع

باغداران و کشاورزان هر ساله برای رشد مطلوب محصولات گیاهی در مزارع زحمت زیادی می کشند. اما در نبود باغداران و کشاورزان حیوانات وحشی از جمله گراز و پرندگانی همچون کلاغ به مزارع به شکل گروهی و یا انفرادی به مزارع حمله می کنند و  خسارت‌ های بسیاری را برای مزارع به بار می آورند. شاید شما به این فکر می کنید چرا از مترسک مانند روزگاران قدیم در مزارع استفاده نمی شود در جواب این سوال باید بیان کنیم که مترسک بی جان شاید بتواند برای چند بار حیوانات وحشی و پرندگان را از مزارع دور کند اما به نوعی می توان بیان کرد که دست مترسک هم پیش مهاجمانی همچون پرندگان و حیوانات وحشی رو شده است.

اما یک کشاورز هوشمند و به روز متوجه خواهد شد که یک تفنگ صوتی می تواند راه حل خوبی برای فراری دادن پرندگان و حیوانات وحشی باشد. تفنگ صوتی فضای زیادی را در مزارع اشغال نمی کند و نیاز به مراقبت و نگهداری زیادی هم ندارد و این امکان را برای شما فراهم می کند تا راحت تر به کارهای روزمره خود برسید. تفنگ صوتی در نبود شما با هر شلیک، صدای بلندی تولید می کند و به راحتی حیوانات وحشی و پرندگان را از مزارع دور می کند و نیاز به حضور فیزیکی شما برای هر بار شلیک گلوله نیست بلکه به صورت خودکار عمل می کند.

انواع دستگاه توپ صوتی کشاورزی چیست؟

نحوه کارکرد توپ صوتی

توپ صوتی به این معنی است که صدای همچون صدای شلیک گلوله از خود ساطع می کند تا بدین وسیله حیوانات وحشی و پرندگان را از اطراف مزارع دور کند. در توپ صوتی از گاز استفاده می شود بدین شکل که با جمع شدن گاز قابلیت اشتعال در فضای محدودتری از تفنگ صوتی به وجود می آید که انفجار کوچکی در محل شبیه سازی خواهد شد.

گاز مشتعل شده در توپ صوتی به وسیله کپسول های گاز خانگی تامین می شود. با استفاده از کپسول های خانگی بخشی از گاز در محفظه ی توپ صوتی ذخیره می شود و با تنظیم توپ صوتی گازهای جمع آوری شده در هر بازه زمانی مشتعل خواهد شد و صدای مهیبی همچون شلیک گلوله ایجاد می شود که همین امر موجب فراری دادن حیوانات وحشی و پرندگان خواهد شد. صدای بلند در توپ صوتی به کمک لوله ی بزرگی که در توپ صوتی تعبیه شده است در فضای مزارع پراکنده خواهد شد.

مهمترین کاربرد توپ صوتی

توپ صوتی به دلیل کارآیی مطلوبی که دارد در انبار های کوچک و بزرگ، باندهای فرودگاهی، کارخانجات تولید مواد غذایی، مزارع پرورش ماهی و غیره نیز به کار می رود. اما یکی از مهمترین کاربرد توپ صوتی در مزارع و باغات است. هر ساله با رشد محصولات حیوانات وحشی و پرندگان به سمت مزارع هجوم می آورند. با بکار گیری توپ صوتی به جای مترسک های بی جان می توان حیوانات و پرندگان را به کلی از مزارع دور کرد. توپ صوتی وزن سبکی دارد و قابل جابه جا شدن در هر مکانی از مزارع هست به همین خاطر به راحتی می توان توپ صوتی را در سطح مزارع برای فراری دادن حیوانات و پرندگان استفاده کرد.

انواع دستگاه توپ صوتی کشاورزی

دستگاه توپ صوتی با هدف ایجاد صدایی همچون صدای گلوله با مشتعل سازی گازهای ذخیره شده برای فراری دادن حیوانات وحشی و پرندگان طراحی و تولید شده است. دستگاه توپ صوتی در بازار در انواع مختلفی از مکانیکی و دیجیتال طراحی و تولید شده است. در دستگاه توپ صوتی و مکانیکی طراحی متفاوتی به کار رفته است و تنها تفاوت این دستگاه در شیوه تولید صداست.

تفنگ صوتی مکانیکی

در دستگاه توپ صوتی مکانیکی سیستم به صورت جرقه زدن عمل خواهد کرد. با استفاده از کپسول های گاز میزان گاز مورد نیاز برای اشتعال در محفظه ذخیره می شود. با تنظیم کردن دستگاه توپ صوتی به شکل ساعت کوکی می توان زمان بندی شلیک گلوله را در آن تنظیم کرد. طبق تنظیم زمان بر روی دستگاه توپ صوتی با جرقه زنی گازها را مشتعل خواهد کرد و در نتیجه حیوانات وحشی و پرندگان فرار خواهند کرد. دستگاه توپ صوتی کارآیی بالایی دارد و به همین خاطر در مزارع برای فراری دادن حیوانات و پرندگان پر کاربرد است. به علت مکانیکی بودن هزینه تعمیر و نگهداری آن به مراتب سخت تر است به این خاطر کمی دست کشاورز در تنظیم بازه زمانی برای پخش صدای شلیک در دستگاه توپ صوتی مکانیکی بسته است.

انواع دستگاه توپ صوتی کشاورزی چیست؟

توپ صوتی دیجیتال

در دستگاه توپ صوتی دیجیتال از امکانات الکترونیکی برای راحت تر شدن کار کشاورزان و باغداران استفاده می شود. در این مدل دستگاه توپ صوتی دست کشاورز در کنترل کردن بازه زمانی دستگاه باز تر است و می توان با تنظیم آن سیستم جرقه زنی و شبیه سازی شلیک گلوله را کنترل کرد. در توپ صوتی دیجیتال دستگاه الکترونیکی همراه با دیگر امکانات برای تسهیل بهتر کار طراحی شده است. خاطر نشان می کنیم که دستگاه توپ صوتی دیجیتال نسبت به مکانیکی قیمت بالاتری دارد. در توپ صوتی دیجیتال می توان به طور قابل توجهی دستگاه را در حجم وسیع تر بازه زمانی تنظیم کرد.

ساختار توپ صوتی

کپسول گاز

کپسول گاز یکی از اجزای دستگاه توپ صوتی است گازی که در این دستگاه مشتعل می شود گاز متان است. کپسول گاز تعبیه شده بر روی دستگاه به عنوان منبع تخلیه ی ناگهانی گاز به کار می رود. کپسول گاز به کمک شلنگ نازکی به سیلندر اصلی توپ صوتی وصل می شود.

تایمر

تایمر قطعه است که به عنوان برنامه ریز توپ صوتی عمل می کند و در بازه زمانی متفاوت مشخص می کند که چه زمانی گاز از سیلندر اصلی به صورت ناگهانی خارج شود. با تنظیم تایمر در دستگاه توپ صوتی کشاورز و باغدار می تواند با خیال راحت به بقیه کارهای روزمره خود برسد چرا که با تنظیم تایمر دستگاه در بازه زمانی داده شده شلیک خواهد کرد و حیوانات و پرندگان را از محل دور خواهد کرد.

سیلندر اصلی

یکی از قطعات اصلی و پر کاربرد در دستگاه توپ صوتی سیلندر است. سیلندر همان قطعه ای است که گاز در آن محفوظ می شود و پس از خروج ناگهانی گاز صدای مهیبی ایجاد می شود.

انواع دستگاه توپ صوتی کشاورزی چیست؟

پایه

پایه ها در توپ صوتی موجب ثابت نگهداشتن دستگاه بر روی زمین می شود. در بعضی از مدل های دستگاه توپ صوتی پایه ها ممکن است کوتاه و یا بلند باشند.

جمع بندی

کشاورزان و باغداران هر ساله زحمت زیادی را برای پرورش دادن محصولات گیاهی متحمل می شوند اما حیوانات وحشی و پرندگان در نبود کشاورزان و باغداران آسیب های جدی به مزارع وارد می کنند. در استخرهای پرورش ماهی، مرغداری ها ، دامداری ها و انبارهای روباز  صیفی جات  و میوه جات نیز همین اتفاق هر چند مدت یک بار تکرار خواهد شد و با هجوم حیوانات و پرندگان خسارت های زیادی به محصولات این مکان ها وارد خواهد شد.

در گذشته نه چندان دور کشاورزان و باغداران برای فراری دادن حیوانات و پرندگان از مترسک استفاده می کردند اما به دلیل بی جان بودن مترسک ها ، حیوانات و پرندگان وحشی ترسی از آن نداشتند بدین منظور کشاورزان و باغداران از ابزاری همچون تفنگ صوتی برای نجات محصولات مزارع خود از دست حیوانات و پرندگان استفاده می کنند.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر