خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

انواع قیچی باغبانی کدام اند و چه کاربردی دارند؟

فهرست مطالب

هرس کردن یکی از کارهایی که باردهی را بهتر می کند  که اهمیت بالایی برای باغداران دارد. هرس کاری می بایست در زمان مناسب صورت گیرد و هم این که با ابزاری چون اره و قیچی باغبانی مناسب صورت گیرد چرا که قرار است شاخه های نامناسب بریده شوند و کار رشد شاخه های دیگر ساده تر شود. قیچی کُند می تواند با ریشه کردن ساقه بریده شده، موجب عدم ترمیم شاخه گردد و کل شاخه هرس شده از بین برود.

جنس تیغه ها یکی از مهمترین نکته ها در طراحی انواع قیچی باغبانی می باشد. استحکام، ضد زنگ بودن و در عین ‌حال ماندگاری در شرایط تیز بودن تیغه ها، مقدمات کار با هر نوع قیچی باغبانی می باشد. برای این منظور تیغه ‌ها در انواع قیچی باغبانی را از متریال فولاد با آلیاژهایی از تیتانیوم می‌ سازند. چنین آلیاژی کاملاً ضد زنگ می باشد، استحکام بالایی دارد و به این سادگی ‌ها قدرت برش تیغه‌ ها را از دست نمی ‌دهد.

قیچی باغبانی نوعی قیچی است که برای هرس گیاهان استفاده می شود. دارای تیغه های تیز و بسیار قدرتمندی است که می توان از آن برای برش شاخه های درختان و درختچه ها استفاده کرد. این دستگاه برای برش شاخه های حداکثر ضخامت 2 سانتی متر استفاده می شود. تیغه‌های این قیچی ها از فولاد یا تیتانیوم ساخته شده اند.

تیغه‌های فولادی ضد زنگ، ماندگاری خوبی دارند اما بعد از چند بار تیز شدن لایه ضد زنگ رویی از بین می‌رود و ممکن است زنگ بزنند. تیغه‌های تیتانیوم، مقاومت بیشتری در برابر زنگ زدگی دارند، سبک‌ترند و ماندگاری و البته قیمت بالاتری دارند.

تیغه قیچی های باغبانی

تیغه های قیچی باغبانی به اشکال مختلفی وجود دارد ، به عنوان مثال فقط یک تیغه‌ ممکن است تیز و تیغه دیگر صاف باشد. در این نوع تیغه ها که سندانی نامیده می شود تیغه تیز برنده که معمولاً تیغه بالایی است از هر دو لبه تیز است. این تیغه تیز از فولاد ساخته شده و فک پایین از ماده نرم تری مانند آلومینیوم ، روی ، برنج یا حتی پلاستیک ساخته شده است تا از خوردگی تیغه فوقانی جلوگیری کند.

حتی اگر در هنگام برش به دلیل فشار جزئی تیغه فوقانی به سمت چپ یا راست منحرف شود ، زیرا سطح زیرین بزرگ است ، مشکلی وجود ندارد و تیغه شاخه را قطع می کند. چنین تیغه‌ برای برش شاخه های ضخیم تر مناسب است و استفاده از آن برای بریدن شاخه های جوان که هنوز کمی نرم و کاملاً چوبی نیستند باعث خرد شدن شاخه می شود.

تیغه‌ های دیگری نیز وجود دارند که فقط یک لبه تیز دارند اما این لبه تیز مانند مدل سندان دقیقاً در وسط فک پایین قرار نمی گیرد بلکه از آن عبور می کند. درست است که این شکل تیغه قدرت مدل قبلی را ندارد اما می توان با آن برش های تمیزتر و دقیق تری ایجاد کرد. اگر شاخه هنوز سبز است و شکل چوبی ندارد ، استفاده از تیغه سندان به جای این تیغه احتمالاً باعث خرد شدن شاخه می شود. تیغه های مدل دیگری نیز وجود دارند که هر دو لبه های تیز دارند.

عملکرد آن‌ها دقیقا شبیه یک قیچی است و دو تیغه در هنگام برخورد جسم را برش می دهند و برای برش شاخه های نازک تر استفاده می شوند. این تیغه‌ ها ممکن است مقعر باشند. قیچی های باغبانی دسته کوتاهی دارند و معمولاً یک فنر بین این دسته ها قرار می گیرد که باعث باز شدن خود به خود دسته می شود. این ویژگی کار با یک دست با این دستگاه را آسان می کند.

انواع قیچی باغبانی

قیچی باغبانی انواع مختلفی دارد که بسته به نوع کارهای باغبانی به کار برده می شود، در ادامه انواع قیچی باغبانی را برایتان آورده ایم :

انواع قیچی باغبانی کدام اند و چه کاربردی دارند؟

1. قیچی باغبانی جغجغه‌ای

یکی دیگر از مدل‌های قیچی باغبانی مدل جغجغه ای است.سیستم چرخ جغجغه به کار رفته در این ابزار کمک میکند شاخه های ضخیم را که احتیاج به قیچی های قوی دارند و نیروی دست زیاد‌تری می‌طلبند، با وارد کردن نیروی کمتری ببریم.

2. قیچی باغبانی سرشاخه زن

نوعی قیچی باغ است که برای برش شاخه های بالای درخت که قابل دسترسی نیستند استفاده می شود. یک تیغه مشابه دارای قیچی باغ است که به یک دسته بلند متصل است و می توان در پایین درخت ایستاد و شاخه های بالایی را با یک میله بلند به قیچی متصل و شاخه های بالایی را هرس کرد.

.3قیچی باغبانی هرس

نوعی قیچی باغ است که دسته های بلندتر و تیغه های محکم تری دارد.برای هرس شاخه های ضخیم تر تا قطر 5 سانتی متر استفاده می شود.دسته بلند آن که معمولاً بین 30 سانتی متر تا 1 متر طول دارد ، قدرت آن را چند برابر کرده و نیروی بیشتری وارد می کند.برخی از انواع دستگاه ها دارای دسته های تلسکوپی هستند تا هم قدرت آن افزایش یابد و هم دسترسی به شاخه های بالاتر فراهم شود.

برخلاف قیچی های معمولی ، آنها دستگاه را با هر دو دست نگه می دارند.این قیچی ها شبیه قیچی باغبانی تیغه‌های معمولی یا سندانی هستند.برخی از مدل های این قیچی ها از سیستم جغجغه‌ای نیز استفاده می کنند که تلاش کمتری برای برش شاخه می کند.علاوه بر این ، مدل هایی وجود دارند که از لولاهای هیبریدی استفاده می کنند.این سیستم دارای دو لولا است. لولای اول قیچی را باز و بسته می کند و لولای دوم مانند اهرمی عمل می کند و نیروی قیچی را افزایش می دهد و کمک می کند شاخه های محکم و ضخیم تر با نیروی کمتری و به راحتی برش بدهید.

4. قیچی باغبانی شمشاد زن

از نوع دیگر قیچی برای هرس پرچین ها استفاده می شود. قیچی شمشاد زن شبیه یک قیچی بزرگ است و دسته‌های بلند آن مناسب هرس قسمت بالایی پرچین‌ها و بوته‌های با شاخه‌های نازک است.به دلیل تیغه بلند آن ، برای فرم دهی به گیاه و همچنین برش گیاهان به صورت صاف و یک دست مناسب است و می توان همزمان چندین شاخه را برش داد که این کار سرعت کار را افزایش می دهد.

انواع قیچی باغبانی کدام اند و چه کاربردی دارند؟

5. قیچی باغبانی چمن زن

برای تراشیدن چمن و سایر گیاهان پوششی زمینی که دارای برگ هستند و شاخه های سخت و محکمی ندارند استفاده می شود.اگر یک منطقه بزرگ با چمن پوشانده شده باشد ، معمولاً از ماشین چمن زنی استفاده می شود ، اما اگر منطقه کوچک باشد ، یا برای مرتب کردن لبه‌ها در هر مساحتی از این قیچی استفاده می‌کنند.شبیه یک قیچی معمولی است. در این نوع قیچی ممکن است تیغه به صورت افقی یا عمودی قرار گیرد.تیغه های افقی برای چمن زنی کف و تیغه های عمودی برای اصلاح لبه های چمن است.برای راحتی بیشتر ، بعضی از مدل ها دسته های بلندی دارند تا فرد بتواند کار را به صورت ایستاده انجام دهد.

وزن و طراحی قیچی

 

وزن: وزن موضوعی می باشد که در صورتی که به آن توجهی نشود، افراد بعد از مدتی استفاده از قیچی باغبانی، خسته می شوند. وزن قیچی، به وسیله مواد تشکیل دهنده آن تعیین می شود. همچنین چنانچه بعضی شاخه ها ضخیم ترند، لطفاً از قیچی های دسته بلند با تیغه های تیزتر استفاده کنید.

به طور کلی در صورتی که قیچی را بتوان به راحتی در دست گرفت و از آن استفاده کرد، می توان گفت دستگاه دارای طراحی ارگونومیک می باشد. توجه به این فاکتور، در کنار وزن، می تواند به شما در خرید ابزار مناسب تری کمک کند.ممکن است در زمان استفاده از قیچی باغبانی، قیچی به دست شما ضربه وارد کند. لذا بهتر است قبل از خرید، به مدل آن توجه کنید و مدلی با این عملکرد دسته، انتخاب نمایید.

روش های نگهداری از قیچی باغبانی

قیچی باغبانی از مراقبت ویژه ای برخوردار است. در اینجا چند راه حل برای مراقبت از قیچی باغبانی آورده شده است.مهم است که تیز باشد. زیرا قیچی باغ اگر تیز نباشد برش نمی دهد.اما چگونه می توان قیچی خود را تیز نگه داشت. با چند نکته ساده ، قیچی باغچه شما هرگز کند نخواهد شد.

•    انتخاب قیچی باغبانی اصیل و با کیفیت. بسیار مهم است که مواد قیچی باغچه شما چیست.•    بعد از هر بار استفاده روغن کاری کنید. قیچی باغچه خود را پس از هر بار استفاده ابتدا با پارچه مرطوب تمیز کنید تا آثار کثیف آن از بین برود و سپس آن را با چند قطره روغن چرب کنید تا از زنگ زدن قیچی جلوگیری کند.•    از برش شاخه های خشک جدا جدا خودداری کنید. قیچی باغچه شما مطمئنا سرعت شما را کاهش می دهد.•    به یاد داشته باشید که زدن لبه فلزی قیچی با سنگ باعث کند شدن سرعت آن و حتی پریدگی لبه می شود.•    برای بریدن شاخه های گیاهان حاوی صمغ ، تیغه های قیچی را با مواد شوینده یا الیاف فلزی تمیز کنید.•    قیچی را داخل خاک نکنید و اگر قسمت زیرین درخت را هرس کردید ، مراقب باشید که به خاک برخورد نکند.•    از بریدن شاخه های بسیار بزرگ که باید با اره باغ بریده شوند خودداری کنید. زیرا فشار یا کج شدن زیاد برای برش قیچی باغچه شما آسیب می رساند.•    از قیچی باغچه خود در برابر رطوبت بیش از حد محل نگهداری محافظت کنید.•    برای جلوگیری از زنگ زدگی تیغه ها را چرب کنید.•    وقتی قیچی بسته می شود ، تیغه ها کاملاً جفت شده و روی هم چیده شده اند.

نکات مهم برای خرید قیچی باغبانی

1. شکل هندسی قیچی باغبانی

شکل هندسی قیچی بسته به طراحی هر شرکت متفاوت است ، صرف نظر از شکل تیغه که زیبایی بیشتری دارد. اما در شکل هندسی اجزای تشکیل دهنده تیغه های قیچی و تیغه های معمولی ، تفاوت های عملی وجود دارد. به عنوان مثال ، دسته های قیچی تیغه کج را غیر یکسان می سازند تا دسته ها جبران حالت کج شدگی تیغه را بنمایند.

انواع قیچی باغبانی کدام اند و چه کاربردی دارند؟

2. کاربرد قیچی باغبانی

یکی از تفاوت های اصلی قیچی تیغه ای کج و معمولی در استفاده از آن است. استفاده از قیچی تیغه کج بیشتر برای برش شاخه هایی است که در مقایسه با موقعیت مکانی ما کج هستند و برش آنها توسط قیچی تیغه معمولی کمی دشوار است.

هنگامی که در کنار شاخه ای قرار می گیرید که در جهت مخالف شما متمایل است ، قطع آنها هم دردسر است و هم شاخه بدی بریده می شود.اما تیغه قیچی به شما امکان می دهد بدون آسیب رساندن به قسمت برش ، به راحتی این شاخه را هرس کنید.

3. جنس قطعات قیچی باغبانی

جنس قطعات موجود در این دو قیچی کمی متفاوت است.البته جنس تیغه و فک نگه دارنده شاخه در هر دو قیچی فلزی است و از فلز سخت مانند آهن و فولاد ساخته شده است.اما لوازم جانبی و دستگیره های جنس متفاوت است. به عنوان مثال ، دسته برخی از قیچی های تیغه ای مایل از پلاستیک خشک ساخته شده است ، در حالی که جنس دسته قیچی تیغه های معمولی از فلز با یک پوشش پلاستیکی نرم ساخته شده است.

4. اجزای محصول قیچی باغبانی

همچنین بین اجزای قیچی تفاوت هایی وجود دارد. به عنوان مثال قیچی های تیغه معمولی دارای فنر فلزی ورق پهن هستند که با جمع شدن در خود فرو می روند.

سخن پایانی

همانطور که آموختید هنر باغبانی یکی از ظریف ‌ترین و البته زیباترین هنرها و البته صنایع محسوب می شود. هنر باغبانی، هنر خلق زیبایی از خاک می باشد. کار کردن با گل و خاک و کود و لوازم جانبی باغبانی بدون شک یکی از بهترین و آرامش ‌آورترین شغل ‌های جهان به شمار می رود. باغبانی آنقدر تسکین‌ دهنده و آرام‌بخش است که افراد زیادی پس از بازنشستگی به سراغ آن می ‌روند.باغبانی کردن به نوعی شبیه به جراحی کردن می باشد. ابزارهای زیادی در باغبانی وجود دارند. مهم‌ترین این ابزارها بیلچه، آب ‌پاش، قیچی، و چاقو است.

باید به هدف و کاربرد خرید قیچی باغبانی دقت نمایید. شاخه های ضخیم، چمن، شمشاد و … نیاز به قیچی مخصوص دارند. ضمن اینکه سر شاخه زن و قیچی هرس، با هم تفاوت دارند. لذا می بایست هدف قیچی مورد نظر خود را مشخص کنید. در نهایت برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت فارم صنعت مراجعه نمایید.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر