خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

انواع گلخانه های براساس کاربرد و شکل ظاهری کدام اند؟

فهرست مطالب

میدانستید که گلخانه ها هم دارای تنوع خاصی هستند؟ آیا با انواع گلخانه ها در سراسر ایران آشنا هستید؟ با الیاف و نحوه ساختار آن ها چه؟اگر در مورد سوالات فوق کنجکاو هستید و دوست دارید که در مورد گلخانه ها و انواع ساختار گلخانه ها اطلاعات کسب کنید، بهتر است که مقاله زیر را به دقت مورد مطالعه قرار دهید. افراد بسیار زیادی هستند که به علت های زیاد به گل و گیاه علاقه خاصی دارند و دوست دارند که در اطرافشان پر از گیاه باشد. مواردی که در این مقاله مورد بحث قرار می­گیرند عبارت اند از: 
  • گلخانه چیست؟
  • انواع گلخانه
  • انواع گلخانه بر اساس کاربرد
  • انواع گلخانه ها بر اساس شکل و ظاهر
  • خلاصه
 

گلخانه چیست؟

 آن هایی که علاقه خاص و زیادی به گل و گیاه دارند به طور قطع در اطراف خانه خود و محیط کارخود بسیاری از گیاهان را نگهداری می کنند. حتما این موضوع را خوب می­دانید که نمیتوان همه نوع گیاه را در یک محیط و یک نوع شرایط آب و هوایی پرورش داد.بسیاری از گیاهان هستند که دارای شباهت های بسیاری هستند و میتوان آن ها را دسته بندی کرد و همه را در یک محیط یکسان، مقدار نور و آب یکسان و... پرورش داد. اما اگر بخواهیم گیاهانی را نیز پرورش بدهیم که دارای تفاوت هایی در زمینه مقدار نور و آب باشند چه؟ در این زمان است که میتوانید از گلخانه ها کمک بگیرید.در واقع گلخانه یک محیط و بستر عالی برای پرورش گیاهان و گل ها در یک محیط یکسان، آب و نور مناسب است.شرایط درست کردن و تهیه گلخانه کمی متفاوت و شاید کمی گیج کننده به نظر برسد اما اگر علاقه شدیدی به گیاهان داشته باشید و این مقاله را تا آخر مورد مطالعه قرار دهید میتوانید بسیار ساده و آسان آن را متوجه بشوید و عملی کنید. 

انواع گلخانه

 همانطور که میدانید گلخانه ها دارای انواع مختلفی هستند که در این قسمت همه آن ها را نام میبریم و اطلاعات کافی در مورد هر کدام را در اختیارتان قرار خواهیم داد. البته این نکته را نباید فراموش کنید که این تنوع در گلخانه ها در واقع تفاوت در نحوه ساختن و سازه آن ها است. انواع گلخانه ها عبارت اند از: 
  • گلخانه های سیرکولار (دایره شکل)
  • گلخانه های قله ای
  • گلخانه های تونلی
  • گلخانه های گاتیک
توجه داشته باشید که در ایران معمولا از گلخانه هایی با سازه های قله ای و تونلی بیشتر استفاده می کنند. 
انواع گلخانه های براساس کاربرد و شکل ظاهری کدام اند؟
 

گلخانه های سیرکولار (دایره شکل)

 اگر قصد کشت و پرورش گیاهانی را دارید که همیشه احتیاج به نور خورشید دارند بهتر است که ساختار گلخانه ی خود را به شکل سیکولار طراحی کنید چرا که گلخانه ی سیرکولار به علت داشتن سقف کمان شکل کامل و دیواره های عمود، به صورت همیشگی به گیاهان نور خورشید را منعکس می کند.معمولا از این نوع ساختار و سازه گلخانه سیرکولار در مناطق گرمسیری استفاده میشود که وزش باد بسیار زیاد است و این وزش باد میتواند به گیاه آسیب برساند. جالب است بدانید که گلخانه ی سیرکولار به دلیل پوشش کامل از گیاهان در مقابل وزش باد، بارش برف و پخش بسیار خوب نور در سراسر جهان بسیار محبوبیت و شهرت دارد.متاسفانه نمیتوان در گلخانه ی سیرکولار از طبقه بندی ها استفاده کرد و تنها باید گیاهان را در کف گلخانه پرورش داد. 

گلخانه های قله ای

 در قسمت فوق ذکر شد که یکی از سازه های بسیار متداول در ایران که برای گلخانه مورد استفاده قرار میگیرد گلخانه های قله ای است.گلخانه های قله ای در واقع مناسب برای محیط هایی است که سردسیری هستند علت هم این است که این نوع از گلخانه ها نور آفتاب را به صورت مستقیم وارد میکنند و بیشترین میزان تابش نور را در بین همه گلخانه ها دارند و به همین دلیل است که نمیتوان این نوع از سازه گلخانه را ( گلخانه قله ای ) در محیط های گرمسیری قرار داد.شیب این نوع از ساختار گلخانه معمولا 25 الی 30 درجه است. میتوان این نوع از سازه گلخانه را در بین گران ترین نوع سازه قرار داد. 

گلخانه های تونلی

 گلخانه های تونلی را میتوان با بیشترین سرعت نصب کرد و ارزش های بسیاری را ایجاد می کند، به طور مثال میتوان گفت که گلخانه تونلی شکل ظاهری آن به صورت تونل است و عرض دهانه این گلخانه ها 6 الی 10 متر بوده و فاصله یک گلخانه تا گلخانه دیگر 2 الی 3 متر است. میزان نوری که در این گلخانه وارد میشود بسیار حائز اهمیت است.گلخانه های تونلی را میتوان محافظ خوبی در برابر بارش برف و وزش باد شدید دانست چرا که شکل ظاهری سقف آن ها به صورت کامل منحنی است و یا زاویه دارد است. 

گلخانه های گاتیک

 گلخانه های گاتیک یکی از انواع گلخانه ها هستند که دارای مقاومت بسیاری زیادی بوده  و شکل و ظاهر این نوع از سازه های گلخانه به صورت قدیم و سنتی است. مقاومت این نوع از گلخانه های گاتیک زبان زد همه افراد است که با انواع گلخانه ها سر و کار دارند. گلخانه گاتیک در واقع ترکیب و تلفیقی بین گلخانه قله ای و سیرکولار هستند که بهترین بازدهی را برای پرورش و کاشت انواع گیاهان و گل ها را میدهد.از گلخانه های گاتیک در پروژه های تحقیقاتی بسیاری استفاده شده است و بهترین بازدهی را داده است. سقف گلخانه های گاتیک به صورت کمانی و زاویه دار است. خبر خوش این است که سازه گلخانه های گاتیک بسیار مقرون به صرفه هستند و میتوان گفت به آن میزان که هزینه برای ساخت سازه آن می کنید، بسیار سود و مزیت دریافت می کنید.نحوه ساختار این نوع از گلخانه های گانیک که نام دیگر آن اسپانیایی است، به صورتی است که در هنگام بارش باران هیچگونه قطره آب بر روی شیشه باقی نمیماند و چکه نمیکند. به دلیل شکل ظاهری و ساختار این نوع از گلخانه، میتوانید به سادگی گیاهان و درختان گرمسیری را که دارای ارتفاع بسیاری هستند را پرورش و کشت کنید، همین موضوع یکی از مزیت ها و فواید ساخت گلخانه ی گاتیک ( اسپانیایی ) است. 
انواع گلخانه های براساس کاربرد و شکل ظاهری کدام اند؟
 

انواع گلخانه بر اساس کاربرد

 تقسیم بندی و انواعی که از گلخانه ها برایتان در قسمت فوق ذکر کردیم تفاوت در نحوه ساختار و سازه گلخانه ها بود اما میتوان از گلخانه ها در راه های زیادی استفاده کرد و کاربرد های متنوعی داشته باشند که هر کدام را در ادامه توضیح مختصری خواهیم داد. انواع گلخانه ها بر اساس کاربرد عبارت اند از: 
  • گلخانه های تجاری
  • گلخانه های آموزشی
  • گلخانه های تحقیقاتی
  • گلخانه های تفریحی
 

گلخانه های تجاری

 گلخانه های تجاری همانطور که از عنوانش پیداست برای تجارت و بیزینس استفاده میشوند که میتوانید گیاهان و گل ها را خارج از فصل خودشان در این نوع از گلخانه ها پرورش دهید و سپس به فروش برسانید و کار تجاری انجام دهید. اما دقت داشته باشید که گلخانه های تجاری باید دارای ابعاد بزرگ باشند و بتوان گیاهان را در تعداد بسیار تولید و پرورش داد. 

گلخانه های آموزشی

 برای پوشش این نوع از گلخانه ها میتوانید از شیشه و یا پلی کربنات استفاده کنید که برای آموزش به دانش آموزان و دانش جویان مورد استفاده قرار می­گیرند تا مراحل کاشت، داشت و برداشت را آموزش دهند. 

گلخانه های تحقیقاتی

 همانطور که از نام این نوع از گلخانه مشخص است برای اصلاح ساختار ژنتیکی گیاه و یا تحقیقات این چنین استفاده میشود. 
انواع گلخانه های براساس کاربرد و شکل ظاهری کدام اند؟
 

گلخانه های تفریحی

 گلخانه های تفریحی هم در ابعاد و سایز های کوچک ساخته میشوند که برای بازدید افراد مناسب هستند. 

انواع گلخانه ها بر اساس شکل و ظاهر

 گلخانه ها با توجه به شکل ظاهری و مواد سازنده آن به انواع خاصی تقسیم بندی میشوند که عبارت اند از: 
  • گلخانه های یک طرفه
  • گلخانه های نیم دو طرفه
  • گلخانه های دو طرفه
  • گلخانه های کمانی
 خلاصه با توجه مطالبی که در فوق ذکر شد، متوجه شده اید که گلخانه ها هم با توجه به فاکتورها و عوامل خاصی به انواع خاصی تقسیم بندی میشوند. گلخانه ها را بر اساس سازه و نحوه ساخت آن ها به 4 نوع تقسیم بندی میکنند که میتوان بهترین و به صرفه ترین آن ها را گلخانه ی گاتیک نامید. از طرفی از گلخانه ها برای موارد دیگر نیز استفاده میشود که کاربرد آن ها را نشان میدهد. میتوانید از گلخانه ها در حوزه های تحقیقاتی، آموزشی، تفریحی و تجاری استفاده کرد.معیار های بسیار زیادی هستند که در انتخاب بهترین گلخانه میتوانند تاثیر بگذارند اما دقت داشته باشید که هرگز از ساختار گلخانه قله ای در محیط های گرمسیری استفاده نکنید.جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت فارم صنعت مراجعه کنید.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر