خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

اهمیت سیستم تهویه هوا در گلخانه چیست؟

فهرست مطالب

همان گونه که در بسیاری از مقاله ها توضیح داده شد، گلخانه ها یکی از مهم ترین و اساسی ترین مکان هایی است که برای تأمین نیاز های انسان طراحی و ساخته می شود. برای آن که بتوان گلخانه ای با کیفیت مناسب را در اختیار داشت، نیاز است که تجهیزات ویژه ای برای آن در نظر گرفته شود، از جمله سیستم گرمایشی و سرمایشی، تهویه هوا، روشنایی و ... سیستم تهویه هوا در گلخانه ها بسیار مهم است و باید برای تمامی این فضاها تعبیه شود. به همین دلیل در این مقاله از وب سایت فارم صنعت قصد داریم به بررسی اهمیت سیستم تهویه هوا در گلخانه بپردازیم و اطلاعات مهمی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید. 

تهویه هوا گلخانه:

 لازم به ذکر است که تهویه هوا به معنای حرکت و رفت و آمد هوا می باشد که می تواند هوایی مطبوع را فراهم آورد. در واقع سیستم تهویه هوا در بسیاری از مکان ها به کار برده می شود. گلخانه یکی از مکان هایی است که به سیستم تهویه هوا نیاز دارد و وجود این سیستم برای گلخانه بسیار مهم است زیرا باعث رشد و نمو بهتر گیاهان و نباتات می شود. بسیاری از متخصصان در این زمینه توصیه دارند که برای برخورداری از گلخانه ای با کیفیت و مناسب، سیستم تهویه هوا را جدی بگیرید و سعی کنید آن را برای گلخانه خود تهیه فرمایید. حال بعد از توضیحات بالا می توان اذعان داشت که تهویه در گلخانه به معنای حرکت هوا در این محیط می باشد. وجود سیستم هوا تأثیر بسزایی بر روی گیاهان داشته و می تواند یکی از مهم ترین مسائل موجود در زمینه مدیریت یک گلخانه به شمار بیاید که باید توسط دارندگان گلخانه رعایت گردد. در واقع سیستم تهویه هوا در گلخانه جزء اصول بسیار مهمی است که باید انجام شود و بدون آن رشد گیاهانی که قصد پرورش آن ها را دارید با مشکلات متعددی مواجه خواهد شد. بنابراین آن را جدی گرفته و به هیچ عنوان در به کار گیری آن کاستی نکنید. گیاهان برای آن که بتوانند رشد داشته باشند، باید با محیط خود تعامل داشته و بتوانند از هوای مناسبی برخوردار باشد، این کار برای تنفس آن ها لازم و ضروری است. باید بدانید که گیاهان به غیر از تبادل املاح و مواد معدنی موجود در خاک ، با آب و هوا و اتمسفر موجود در فضا نیز تعامل دارند. دقیقا مانند انسان که برای زنده ماندن به مواد معدنی، آب و هوای مناسب و ... نیاز دارد، گیاه نیز به همین صورت می باشد و برای ادامه حیات خود به موارد مشابه احتیاج دارد. همان گونه که اکسژن و مقدار آن بر روی رشد و ادامه حیات و هم چنین کیفیت زندگی انسان تأثیر خاصی دارد، گیاهان نیز به مقدار کافی اکسیژن نیاز دارند. وجود اکسیژن در اتمسفر زمین باعث ادامه حیات شده است، اگر این چنین نبود در دیگر سیارات و کهکشان ها اثری از حیات پیدا میشد! اگر گلخانه شما نتواند تهویه هوای مناسبی برای گیاهان خود فراهم کند، آنگاه هرگز نمی تواند در رشد و نمو آن ها نقش جدی داشته باشد. هم چنین اگر شما به عنوان کسی که گلخانه را مدیریت می کنید به تهویه هوای این محیط توجه داشته باشید، قطعا گیاهان پرورش یافته توسط شما کیفیت بهتری دارند و محصول بهتری را به بازار ارائه می دهید. بنابراین اصلا در این تفکر نباشید که وجود این سیستم برای گیاهان ضروری نیست و هزینه ای اضافه است، بلکه شما با ارائه محصولات بهتر و مناسب تر نتیجه و سود بیشتری را کسب خواهید کرد و از ضرر جلوگیری به عمل می آورید. 

برای انتخاب تهویه گلخانه باید چه عواملی را در نظر بگیریم؟!

 این سوالی است که بسیاری از گلخانه داران از متخصصان می پرسند و فارم صنعت قصد دارد در این بخش به بررسی عوامل موثر در انتخاب سیستم هوای گلخانه بپردازد. در واقع شما عزیزان باید سیستم هوای گلخانه مناسبی را برای محیط مورد نظرتان فراهم آورید که بیشترین بازدهی را داشته باشد. 
اهمیت سیستم تهویه هوا در گلخانه چیست؟
 همه سیستم های تهویه هوا خوب و مناسب هستند اما به شرطی که بتوانید آن ها را درست و مناسب با گلخانه تان انتخاب کنید، در غیر این صورت هزینه ای گزاف و اما بیهوده را متحمل شده اید. از جمله عواملی که در انتخاب سیستم هوای گلخانه باید در نظر  گرفته شود، به شرح زیر می باشد: 
  • باز یا بسته بودن محیط گلخانه

 بسیاری از افراد گمان می کنند که گلخانه های باز نیازی به سیستم تهویه هوا ندارد در صورتی که این چنین نمی باشد! وجود شیارهایی برای مناسب برای ایجاد حرکت هوا در گلخانه های باز نیز ضروری و لازم است. هم چنین در گلخانه های بسته نیز به سیستم تهویه هوا نیاز داریم. لازم به ذکر می باشد که در گلخانه های بسته، بهتر است تهویه هایی که علاوه بر دمیدن هوای تازه، قدرت مکش هم دارند را انتخاب نمایید تا بتواند بیشترین بازدهی ممکن را داشته باشد.  بهترین گزینه برای گلخانه های بسته دیوار های پوششی، شیشه، پوشش پلی کربنات و ... هستند. این مواد در عایق بندی نیز بسیار مناسب و خوب عمل می کنند و می توانند کارایی بسیار عالی داشته باشند، در این صورت سرمایش و گرمایش درون گلخانه نیز به هدر نخواهد رفت. 
  • محل احداث یا ساخت گلخانه

 باید اشاره شود که محل تأسیس یا ساخت گلخانه نیز تأثیر بسیار مهمی در انتخاب سیستم تهویه هوای گلخانه دارد. به عنوان مثال اگر گلخانه شما در منطقه گرم قرار دارد، انتخاب جهت مناسب برای ساختمان می تواند شدت گرما را کنترل کند و در این صورت از هدر رفت سرمای درون گلخانه جلوگیری شود. 
  • نوع محصولاتی که قصد پرورش آن را دارید
  • اندازه گلخانه ( متراژ گلخانه )
  • دما و رطوبت مورد نیاز برای رشد گیاهانی که در نظر دارید
  • میزان هزینه در نظر گرفته شده برای احداث گلخانه
 

مزایای سیستم تهویه گلخانه:

 سیستم تهویه هوا برای گلخانه ها می تواند مزایای بسیاری را برای گلخانه داران به ارمغان بیاورد. در واقع سیستم تهویه هوا در این مکان اهداف خاصی را دنبال می کند که این اهداف در راستای تقویت و کیفیت گیاهان است. از جمله مزایای بسیار مهمی که سیستم تهویه هوای گلخانه به ارمغان می آورد، می توان به موارد زیر اشاره داشت: 
  • ایجاد سرمایش مناسب برای گیاهان در مناطق گرم و فصول گرم سال
  • ایجاد گرمایش مناسب برای گیاهانی که در مناطق سرد هستند
  • وجود تهویه در گلخانه سبب تمیز کردن هوای ورودی به گلخانه می شود که برای کیفیت گیاهان بسیار موثر است.
  • این سیستم می تواند هوا را به صورت کاملا یکنواخت در محیط گلخانه پخش کند و همه گیاهان از آن بهره ببرند.
  • کنترل دما با استفاده از سیستم تهویه هوا امکان پذیر می باشد.
  • وجود سیستم تهویه هوا می تواند از ایجاد آفات در محیط گلخانه جلوگیری به عمل آورد و آن ها را به نحوی کنترل نماید.
  • کنترل بو در گلخانه یکی دیگر از مزایایی است که سیستم تهویه هوا می تواند برای محیط گلخانه به ارمغان آورد.
  • تهویه هوا و در دسترس بودن سیستم آن می تواند در بهره برداری بهینه گلخانه ها تأثیر بسزایی داشته باشد.
  • کنترل رطوبت در فضای گلخانه نیز می تواند با استفاده از این سیستم حاصل گردد.
  • تهویه هوا می تواند به کنترل  CO2در فضای گلخانه کمک شایانی نماید.
  • به حداکثر رساندن بهره وری انرژی نیز یکی از مهم ترین و اساسی ترین مزایای سیستم تهویه هوا در محیط گلخانه شناخته می شود.
  • با استفاده از سیستم تهویه هوا می توانید از منابع موجود بهترین بهره وری را داشته باشید.
  • جریان هوا در داخل و خارج گلخانه نیز با وجود سیستم تهویه هوا امکان پذیر است.
  • این سیستم به صورت اتوماتیک می تواند در اختیار افراد قرار بگیرد و استفاده بسیار آسانی دارد.
با توجه به مزایای ذکر شده در بالا، می توان به این نکته پی برد که سیستم تهویه هوا در گلخانه ها یک نیاز بسیار ضروری است. شما عزیزان می توانید برای تهیه این سیستم به وب سایت فارم صنعت مراجعه کنید و با کارشناسان در این باره مشورت نمایید. 
اهمیت سیستم تهویه هوا در گلخانه چیست؟
 

انواع سیستم تهویه هوا:

 سیستم هایی که برای تهویه هوا گلخانه وجود دارد، انواع و اقسام بسیار مختلفی داشته و هر  کدام از آن ها مزایای خاص خود را دارد و هم چنین برای یک محیط خاص مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله سیستم های تهویه هوای گلخانه می توان به موارد مهم زیر اشاره داشت: 
  • سیستم های تهویه تابستانی

 این سیستم ها از افزایش دما جلوگیری کرده و برای مناطق گرمسیری مناسب می باشد. این سیستم می تواند تابش مستقیم نور آفتاب را تا حدی خنثی نماید. 
  • سیستم تهویه طبیعی برای گلخانه ها

 این سیستم همان حرکت طبیعی هوا یا رفت و آمد هوا در گلخانه ها می باشد. 
  • تهویه هوای گلخانه با استفاده از پنکه

 پنکه ها یکی از سیستم های تهویه هوای بسیار ساده ای است که اغلب برای گلخانه های پلاستیکی مورد استفاده قرار می گیرند.  با استفاده از پنکه های مخصوص تهویه هوای تازه از بیرون گلخانه وارد خواهد شد و هوای قبلی از گلخانه ها خارج می گردند. 
  • سیستم تهویه زمستانی

 این سیستم برای مناطق سردسیری مناسب است و می تواند هوای گرم را به گلخانه شما هدیه دهد تا گیاهان بر اثر سرما دچار آسیب نشوند. سخن پایانی برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت فارم صنعت مراجعه فرمایید.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر