خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

ایجاد دمای ایده آل برای گلخانه با استفاده از توری گلخانه

فهرست مطالب

گلخانه محیطی است که شرایط مناسبی برای رشد و پرورش گیاهان فراهم می کند. برای کنترل کردن دمای گلخانه از تجهیزاتی برای ایجاد ثابت نگهداشتن دما و رطوبت استفاده می شود کهتوری گلخانهیکی از تجهیزات مورد استفاده است.

توری گلخانه چیست؟

از توری گلخانه برای خنک کردن محیط گلخانه و کاهش تابش خورشید به گیاهان استفاده می شود. این توری تاثیر گرما را کاهش داده و با کم کردن میزان تابش خورشید به گیاهان در فصل های گرم، سبب پیشگیری از گرمای بیش از حد به گیاهان می شود. هم چنین با به وجود آوردن سایه برروی گلخانه، سبب کاهش درصد تبخیر آب شده و در فصول گرم سال و افزایش مقدار بهره وری، مانند یک محافظ مفید گلخانه عمل می کند.

ایجاد دمای ایده آل برای گلخانه با استفاده از توری گلخانه:

توری گلخانه به دلیل کارکردهای خوبی که دارد، سبب ایجاد دمای ایده آل برای گلخانه می شود.

●توری سایه بان سبب کاهش دمای گلخانه می شود: توری گلخانه سبب کاهش دمای محیط آن شده و در آب و هوای گرم، از ورود آسیب به گیاهان جلوگیری می کند.●توری گلخانه به عنوان محافظ گیاهان در فصول گرم سال عمل می کند: در فصول گرم سال، توری گلخانه دمای محیط را با استفاده از سیستم خنک کاری و پد وفن، کنترل می کند. هم چنین سبب جلوگیری از گرم شدن گلخانه شده و باعث کاهش میزان تبخیر گیاهان می شود. بنابراین کاربرد بسیار مناسب و خوبی در گلخانه دارد.توری گلخانه از پارچه های بافته شده ساخته می شود و محل نصب آن، در بالای گلخانه و روی سقف است و به فاصله چند متر از گل ها و گیاهان قرار می گیرد.این توری قادر است که اقدام به تنظیم کردن میزان درصدی نور خورشید به گیاهان نماید. همچنین می توانید توری گلخانه را با توجه به گیاهان خود انتخاب کنید.

مزایای توری گلخانه چیست؟

●توری گلخانه محافظی عالی برای گیاهان است. از اثرات مضر خورشید در گیاهان جلوگیری می کند.

ایجاد دمای ایده آل برای گلخانه با استفاده از توری گلخانه

بسیاری از گیاهان به نور کامل خورشید نیاز ندارند. به همین دلیل با کاربرد توری گلخانه می توان محیط مناسبی برای رشد گیاهان فراهم کرد.●از خشک شدن سریع آب گیاهان جلوگیری می کند: توری گلخانه نیاز گیاهان به آب را کاهش می دهد. به همین دلیل باعث پیشگیری از خشک شدن سریع آب گیاهان می شود.●توری گلخانه سبب افزایش تعداد و تنوع گیاهان گلخانه ای می شود.●دارای قیمت پایینی بوده و نیاز به هزینه های زیادی برای نصب و نگهداری ندارد.●توری گلخانه دارای دوام و ایمنی بالایی می باشد.●نصب آسان و راحتی در مقایسه با چوب دارد.●توری گلخانه دارای ظاهر زیبا و مناسبی است.●هم چنین می توان در مناطق مختلف از آن استفاده نمود. زیرا دارای تنوع در سایزها و اشکال مختلف بوده و می توان از آن در شرایط مختلف آب و هوایی استفاده کرد.

درصد تراکم توری گلخانه چیست؟

پارچه سایه انداز نوعی پارچه مقاوم در آب با درصد سایه اندازی های گوناگون از ۱۲ تا ۹۰ درصد است.درصد تراکم میزان نوری که توسط پارچه مسدود می شود را نشان می دهد. مثلا توری گلخانه با درصد سایه اندازی ۵۰ درصد، اقدام به مسدود سازی ۵۰ درصد نور می کند. هم چنین باید بدانید که بیشتر گیاهان و سبزی ها زیر سایه ۳۰ تا ۵۰ درصد رشد و پرورش می یابند.

چگونگی انتخاب توری گلخانه مناسب:

توری گلخانه بر اساس عوامل مختلفی مانند شرایط آب و هوای منطقه، بزرگی ساختمان، ارتفاع گلخانه، نوع گیاهان، وضعیت گیاهان و… تعیین می شود.بنابراین توری گلخانه مدل های مختلفی با درصد تراکم های گوناگونی دارد.

تاثیر رنگ توری گلخانه در رشد گیاهان:

نمی توان گفت که انتخاب رنگ توری گلخانه باید بر طبق سلیقه افراد صورت بگیرد. زیرا رنگ توری تاثیر زیادی در رشد گیاهان دارد و به همین دلیل نباید در انتخاب رنگ آن، به صورت سلیقه ای عمل کرد.معمولا رنگ های روشن توری گلخانه سبب تهویه بهتر هوا در محیط گلخانه می شوند. زیرا نور خورشید را بیشتر بازتاب می دهند.

ایجاد دمای ایده آل برای گلخانه با استفاده از توری گلخانه

توری گلخانه با رنگ سفید سبب می شود که گیاهان سریع تر رشد کنند. زیرا سبب کاهش مقدار نور خورشید شده و نور خورشید وارد شده به گلخانه بی کیفیت می شود.اما توری های دارای رنگ تیره و مشکی، گرمای خورشید را بیشتر جذب می کنند. معمولا توری های با رنگ تیره همانند فیتر کار می کنند و سبب عدم جذب نور خورشید در گیاهان می شوند.

رنگ توصیه شده توری گلخانه برای گیاهان مختلف چیست؟

طبق تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده است، رنگ توری گلخانه بر انواع مختلفی از گیاهان، تاثیرات متفاوتی دارد. در ذیل به بیان چند نمونه از آن ها می پردازیم:

●بلوبری: رنگ توری گلخانه مناسب برای رشد و پرورش این گیاه، رنگ مشکی، قرمز، خاکستری و سفید در تحقیقات انجام شد.نتیجه تحقیقات بدین صورت شد که رنگ مشکی سبب رشد بیشتر گیاه شده و رنگ های دیگر توری گلخانه، تاثیرات ناچیزی در رشد گیاه داشتند.●گل شیپوری: در این گیاه، رنگ قرمز توری گلخانه باعث افزایش تعداد برگ ها در مقایسه با رنگ آبی توری شد.●هلو: محققان از رنگ های آبی، خاکستری، صدفی، زرد و قرمز توری گلخانه در رشد هلو استفاده کردند که تمامی آن ها در رشد و پرورش این میوه موثر بود.●اُرکیده: توری گلخانه آبی رنگ در مقایسه با رنگ های مشکی و قرمز، تاثیرات بیشتری در افزایش تعداد شاخ و برگ این گیاه داشت‌.هم چنین از توری گلخانه با رنگ سبز هم برای پرورش این محصول استفاده می کنند که گرمای بیشتری در مقایسه با رنگ سفید توری به گیاه می دهد. در مقایسه با توری مشکی نیز گرمای کمی تولید می کند.●گیاه برگ عبایی: استفاده از رنگ مشکی توری گلخانه در مقایسه با رنگ های دیگر، سبب افزایش تعداد گیاهان شد.●کاهو: رنگ قرمز توری گلخانه، افزایش زیادی در طول و پهنای کاهو داشت. هم چنین باعث بزرگی قطر کاهو نیز شد. پس می توان گفت رنگ قرمز توری، مناسب ترین و بهترین رنگ برای رشد و پرورش کاهو است.

نتیجه گیری

توری گلخانه مزایا و کاربردهای بسیاری در گلخانه دارد. این توری سبب کنترل و تعدیل دمای محیط گلخانه شده و دمایی ایده آل را برای رشد و پرورش گیاهان فراهم می کند.البته برای این که تاثیرات مثبت آن را در محیط گلخانه مشاهده کنید، هنگام انتخاب و تهیه توری گلخانه، لازم است که به موارد و نکات زیادی توجه کرده و از یک کارشناس کمک بگیرید.

ایجاد دمای ایده آل برای گلخانه با استفاده از توری گلخانه

هم چنین در انتخاب توری گلخانه باید مواردی نظیر رنگ توری، درصد تراکم، نوع پارچه و… را مدنظر قرار دهید و سلیقه ای عمل نکنید.بنابراین اگر می خواهید توری گلخانه تاثیرات منفی و مخربی در گیاهان شما نداشته و سبب تعدیل بهتر دمای محیط شود، به نکات ذکر شده توجه کنید و هنگام خرید توری گلخانه، بر اساس آن ها پیش بروید.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم نکات مهمی در مورد توری گلخانه در اختیار شما قرار دهیم. امیدواریم به راهنمایی و مشاوره لازم در این خصوص دست یافته باشید.همچنین در صورت هرگونه سوال و راهنمایی در این زمینه، می توانید با کارشناسان سایت ارتباط برقرار نمایید.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر