خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

تاثیر رنگ توری سایبان در تعادل دمایی محیط گلخانه‌ ای

فهرست مطالب

تاثیر توری سایبان در عملکرد گلخانه ها چیست؟ در چه مواقعی باید از توری سایبان استفاده کنیم؟ انواع رنگ بندی توری سایبان چیست؟ تاثیر رنگ توری سایبان در تعادل دمایی محیط گلخانه‌ ای چیست؟ چرا باید رنگ خاصی از توری سایبان را برای گیاهان انتخاب کنیم؟

اگر برای شما عزیزان هم سوالات فوق مطرح شده است و دوست دارید بدانید که تاثیر رنگ توری سایبان در تعادل دمایی محیط گلخانه‌ ای چیست؟ بهتر است که این مقاله از فارم صنعت را مورد مطالعه قرار دهید.در این مقاله از سایت فارم صنعت قصد داریم تا به صورت تخصصی تاثیر رنگ توری سایبان را در تعادل دمایی محیط گلخانه ای مورد بررسی و بحث قرار دهیم. پس با ما همراه باشید.

مواردی که در این مقاله مورد بحث و بررسی قرار می گیرند عبارت اند از:

  • توری سایبان چیست؟
  • اطلاعات بیشتر در مورد توری سایبان
  • تاثیر رنگ توری سایبان در تعادل دمایی محیط گلخانه‌ ای
  • خلاصه
 

توری سایبان چیست؟

همه ما این موضوع را به خوبی می دانیم که همه گیاهان به آب، نور و دمای خاصی برای رشد و نمو احتیاج دارند. مخصوصا امروزه که افراد بسیاری زیادی به پرورش گیاهان علاقه نشان داده اند و از طرفی همه مردم دوست دارند که حتی برای تعداد کم داخل محیط خانه و یا محیط کار خود چند عدد گیاه نگهداری کنند.از طرفی برای رشد و پرورش یک سری از گل و گیاهان خاص باید دمای خاصی را فراهم کرد و به این منظور باید تابش نور خورشید را تنظیم کرد. اما چگونه؟

تابش نور خورشید به صورت یکسان و ثابت است و ما نمی توانیم تاثیر مستقیم بر روی میزان تابش خورشید داشته باشیم اما می توانیم به صورت غیر مستقیم تابش نور خورشید را دستکاری کرده و تغییر دهیم تا به اندازه و میزان مورد نظر خود برسد.معمولا سعی می شود از توری سایبان به منظور تغییر و تنظیم تابش نور خورشید استفاده شود با تنظیم تابش نور خورشید دمای محیط داخل گلخانه نیز تغییر خواهد کرد.

اطلاعات بیشتر در مورد توری سایبان

توری سایبان را به نام های دیگر نیز می شناسند که عبارت اند از:

  • توری سبز گلخانه
  • سایبان
  • راشل گلخانه
  • شید گلخانه
  • شیدینگ
  • سایه انداز
 

معمولا سعی می شود تا توری گلخانه ای را در قسمت بیرونی گلخانه نصب کنند که نور خورشید به صورت مستقیم تابیده می شود. این شید های گلخانه ای قادر به کاهش دما هستند و می توانند دمای محیط مورد نظر را بین 5 الی 8 درجه کاهش دهند چرا که بر روی سطح مورد نظر سایه می اندازند و میانگین سایه اندازی آن ها بین 30 الی 80 درصد است.

تاثیر رنگ توری سایبان در تعادل دمایی محیط گلخانه‌ ای

در واقع برای رشد و پرورش گیاهان احتیاج به طیف نوری بین 400 الی 700 نانومتر احتیاج است و اگر طیف نوری بیش از 700 به گیاهان برخورد کند منجر به آسیب و از بین رفتن گیاهان می شود.توری سایبان گلخانه ای در ابعاد و اندازه های بسیار متنوعی طراحی و تولید می شوند.

تاثیر رنگ توری سایبان در تعادل دمایی محیط گلخانه‌ ای

بسیاری از افراد برایشان سوال پیش می آید که مگر توری سایبان دارای رنگ بندی است؟ چرا که اصولا همه افراد تنها رنگ سبز این توری را مشاهده کرده اند. باید گفت که بله، توری سایبان دارای رنگ بندی مانند، سبز، قرمز ، سفید و مشکی است.

آیا رنگ توری میتواند در عملکرد آن تاثیرگذار باشد؟ بله.

با توجه به رنگ توری سایبان میزان جذب نورخورشید بیشتر می شود و هرچه پر رنگ تر باشد افزایش دما در محیط گلخانه بیشتر است.معمولا از توری سایبان سفید برای پرورش گیاهانی استفاده می شود که گل دار هستند. توری سایبان سفید، نور بسیار بیشتری را نسبت به رنگ های دیگر وارد محیط گلخانه میکند و می تواند به گیاهان آسیب وارد کند.

معمولا توری سایبان با رنگ سفید محیط را خنک می کند چرا که نور کمتری را جذب میکند.اما توری های سایبان رنگ تیره را برای گیاهانی استفاده می کنند که احتیاج به دمای بالا و گرم دارند چرا که هرچه رنگ توری سایبان تیره تر باشد مقدار جذب نور خورشید بسیار بیشتر است و محیط داخل گلخانه را گرم می کند.

اگر قصد کاشت و پرورش سبزیجات را دارید بهتر است که از توری سایبانی با تراکم 50 درصدی استفاده کنید تا روند رشد آن ها سریع تر انجام بپذیرد.معمولا اگر محیط جغرافیایی که در آن قرار دارید و هوا سرد است بهتر است برای پرورش گیاهان خود از توری سایبان با رنگ تیره استفاده کنید تا دمای مورد نیاز گیاهان را فراهم کنید.

نوع دیگری از توری های سایبان طراحی و تولید شده اند که به رنگ آلومینیومی هستند، این نوع از توری ها مانند توری هایی با رنگ تیره گرمای نور خورشید را جذب می کنند اما هوای داخل گلخانه را خنک و معتدل نگه می دارند.اگر به دنبال یک توری سایبان به منظور خنک کردن محیط گلخانه هستید بهتر است که به جای استفاده از توری های رنگ تیره از توری سایبان آلومینیومی استفاده کنید که بسیار موثر تر و بهتر عمل میکند.به طور مثال اگر قصد پرورش گیاهان و یا محصولاتی مانند بلوبری را دارید، بهتر است که از توری سایبان با رنگ تیره استفاده کنید چرا که در روند رشد و پرورش این گیاه بسیار تاثیرگذار است.

تاثیر رنگ توری سایبان در تعادل دمایی محیط گلخانه‌ ای

خلاصه

در این قسمت از مقاله از سایت فارم صنعت قصد داشتیم تا به صورت کاملا تخصصی و حرفه ای در مورد تاثیر رنگ توری سایبان در تعادل دمایی محیط گلخانه‌ ای توضیحاتی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم.همه ما این موضوع را به خوبی می دانیم که یکی از ابزار بسیار مهم و تاثیرگذار در روند بهتر رشد کردن گیاهان در گلخانه ها استفاده از توری گلخانه است.

اما آیا رنگ این شید های گلخانه ای در تغییر دمای گلخانه تاثیر گذار است؟ در این مقاله گفته شد که بله هرچه رنگ توری گلخانه روشن تر باشد مقدار جذب نور کمتر است و محیط داخل گلخانه خنک تر است.در حالی که این موضوع برای توری هایی گلخانه ای که رنگ تیره دارند برعکس است چرا که نور و انرژی بیشتری از خورشید را به خود جذب می کنند و منجر به افزایش دما در محیط می شوند.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر