خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

تایمر آبیاری تک خروجی یا دو خروجی چیست؟‌

فهرست مطالب

تایمرهای آبیاری با توجه به تعداد خروجی های خود دسته بندی می شوند. این دسته بندی ها شامل تایمر آبیاری تک خروجی یا دو خروجی و یا بیشتر از 2 خروجی است. یکی از سؤالاتی که هنگام انتخاب این ابزارها برای آبیاری فضای سبز خود با آن مواجه می شویم این است که کدام دسته برای ما مناسب تر است؟ تک خروجی ها یا دو خروجی ها؟استفاده از مدل های دارای بیشتر از 2 خروجی مرسوم نیست و در صورت نیاز به آبیاری بخش های بیشتر، مثلاً 3، 4 و یا بیشتر، از ترکیب یک کنترلر آبیاری و شیربرقی استفاده می شود. در این شرایط بسته به تعداد منطقه یا “زون آبیاری” نسبت به تهیه شیرهای برقی و اتصال آنها به کنترلرها اقدام می شود.

تایمر دیجیتال آبیاری

تایمر دیجیتال آبیاری ابزاری است که عمل آبرسانی را به منطقه مورد نظر کاربر بصورت برنامه ریزی شده و اتوماتیک انجام می دهد. وظیفه اصلی و کلّی تایمر آبیاری این است که به عنوان دستیار و به عبارت بهتر جانشین انسان عمل کرده، آب مورد نیاز گل ها و گیاهان و درختان و… را در زمانهایی که وی تعیین می کند به آنها برساند. این ابزار باید قادر باشد در غیاب او این کار را با دقت کافی و در زمان مشخص انجام دهد. برای آشنایی بیشتر با تایمرها به مقاله “تایمر هوشمند آبیاری چیست؟” مراجعه فرمایید.

موارد استفاده تایمر آبیاری

استفاده از این وسیله هوشمند در اتوماسیون آبیاری فضاهایی که به آبیاری مستمر نیاز هست رایج است. تایمر آبیاری ارزان است و با مقایسه هزینه های به کارگیری نیروی انسانی، صرف وقت و انرژی و از همه مهمتر استفاده بهینه از منابع با ارزش آبی کاملاً به صرفه و در راستای حفاظت از منابع تجدید ناپذیر طبیعی است.از این دستگاه در آبیاری باغ ها، چمن و فضاهای سبز خانگی، شهری، آپارتمانی، کارخانجات، مراکز تفریحی، پارکها، پاساژها، مراکز خرید، ویلاها، بلوارها و خیابان ها استفاده می شود. همچنین در گلخانه ها، سالن های پرورش قارچ و صیفی جات، دیوارهای سبز، روف گاردن ها، تراریوم ها، تراس ها، بالکن ها و… کاربرد فراوان دارد.

تایمر آبیاری تک خروجی

از تایمر تک خروجی در مواردی استفاده کنید که تنوع گیاهی یا کشت ندارید. یعنی نیاز آبی گل ها یا گیاهان شما متفاوت نیست. مثلاً باغچه ای دارید که در آن چند نوع گل دارید و نیاز آبی آنها 1 بار آبیاری در روز و یا چند روز یکبار است. در این حالت با توجه به برنامه ای که به تایمر می دهیم، آبرسانی به گیاهان در زمان ثابت و به میزان ثابت اتفاق می افتد. همه گیاهان ما در یک زمان و به یک میزان آب می خورند و نیازی به زمان و مقدار متفاوت برای هرکدام از آنها نیست. 
تایمر آبیاری تک خروجی یا دو خروجی چیست؟‌
همچنین همه گلدان ها یا باغچه ما در یک جا قرار دارد و با استفاده از یک لوله آبیاری می توانیم اتصال بین تایمر و قطره چکان های خود را برقرار کنیم. در این حالت یک تایمر آبیاری تک خروجی برای اتوماتیک کردن آبرسانی کافی است.در بیشتر موارد تنوع گیاهی بیشتر از یک نوع است. یکی از موارد معمول وجود درختان، چمن و گل ها در کنار یکدیگر است. در این حالت امکان آب دادن به همه گیاهان در یک زمان و یک مقدار ثابت اشتباه است. در صورت رعایت نکردن میزان و زمان آبیاری گیاهان دارای نیاز آبی متفاوت آنها را دچار تنش می کنیم. هم آبیاری بیش از حد و هم آب دادن کمتر از میزان مورد نیاز آنها، باعث صدمه زدن به رشدشان خواهد شد.حالت بعدی زمانی است که احتیاج به آبیاری در 2 منطقه جدا از هم پیش می آید. مثلاً فضای سبز ما ترکیبی است از یک باغچه و گلدان های داخل منزل. یا یک دیوار سبز در لابی ساختمان و یک روف گاردن و یا هر ترکیب دیگری که ممکن است وجود داشته باشد و فاصله ای بین دو بخش داشته باشیم. در این حالت نیز امکان استفاده از یک تایمر وجود ندارد.در این موارد استفاده از یک تایمر آبیاری دو خروجی مشکل ما را در هر 2 حالت فوق حل می کند.

تایمر آبیاری دو خروجی

از تایمر آبیاری دو خروجی در مواردی استفاده می کنیم که یکی از حالتهای ذکر شده در بالا و یا هردو با هم وجود داشته باشند. نحوه عملکرد و برنامه دهی به تایمر دو خروجی دقیقاً مثل تایمرهای تک خروجی است با این ویژگی که امکان برنامه دادن به هر یک از مناطق به صورت جداگانه میسّر است. با استفاده از این ابزار قادر خواهید بود مثلاً درختان خود را هر 3 روز یکبار و گلهای تراس خود را روزی 2 بار آبیاری کنید. با اتصال لوله آبیاری قطره ای خود به هریک از خروجی های این دستگاه می توانید نسبت به انتقال آب به و آبیاری به صورت جداگانه اقدام نمایید.

نصب تایمر آبیاری

نصب و راه اندازی یک تایمر دیجیتال آبیاری بسیار ساده و در عین حال فعالیتی لذت بخش است. برای انجام مراحل کار نیازی به حضور کارشناسان فنی و محاسبات پیچیده و یا استفاده از ابزار تخصصی ندارید. با داشتن کمی علاقه و خلاقیت می توانید بهترین و بهینه ترین سیستم آبیاری قطره ای اتوماتیک را داشته باشید. برای آشنایی بیشتر با مراحل نصب تایمر آبیاری می توانید به مقاله “تایمر هوشمند آبیاری چیست؟” مراجعه کنید.

تایمر آبیاری تک خروجی یا دو خروجی چیست؟‌

مواردی که قبل از خرید تایمر آبیاری باید به آنها توجه کنید

1- مساحت فضای سبز خود را برای استفاده از تایمر آبیاری بسنجید. این فضا می تواند مکانی مثل بالکن، پاسیو، تراس، باغچه، باغ، ویلا، حیاط، دیوار سبز، روف گاردن،… و یا شامل چند گلدان در داخل یک اتاق باشد. با توجه به مساحت و یا تعداد گل ها، گیاهان و یا درختهای خود به مشخصات هر تایمر رجوع کنید و با در نظر گرفتن میزان آبدهی آن، مناسبترین گزینه را انتخاب کنید.2- امکانات خود را برای تأمین منبع انرژی دستگاه در نظر بگیرید. آیا مکانی که برای استفاده از دستگاه در نظر گرفته اید امکان اتصال به برق شهری دارد؟ اگر جواب منفی است به سراغ دستگاه هایی که به برق متصل می شوند نروید و ابزار خود را از میان گزینه هایی که برای استفاده با باتری طراحی شده اند انتخاب کنید. اگر مکان مورد نظر در اکثر روزهای سال آفتابی است می توانید از انواع خورشیدی هم استفاده کنید.3- نوع منبع تأمین آب خود را مشخص کنید. برای مواردی که امکان اتصال آن به صورت مستقیم به شیر آب یا منبع آب وجود دارد می توانید از تپ تایمر ها (tap timers) استفاده کنید.4- تنوع گیاهی خود را در نظر داشته باشید. در بیشتر موارد پیش می آید که نوع گیاهان و به تبع آن میزان و زمان آبیاری برای یک فضای سبز متفاوت باشد. به طور مثال در یک باغچه انواع گل ها، درختان مختلف و چمن داشته باشید.5- تمامی دستگاههای اتوماتیک دارای یک رنج حداقل و حداکثر فشار کاری هستند. حتماً نسبت به تأمین حداقلی این فشار اطمینان حاصل کنید تا در استفاده از دستگاه مشکلی نداشته باشید.

نکات مهم در نگهداری

1- تایمر آبیاری فقط برای استفاده از آب طراحی شده است. به هیچ عنوان از مایعات دیگر برای دستگاه خود استفاده نکیند. همچنین دمای آب نباید از حد تعیین شده در جدول مختصات دستگاه بیشتر باشد.2- در فصول سرد که امکان یخبندان در منطقه شما وجود دارد، حتماً دستگاه را از منبع آب خود جدا کرده، در مکانی خشک از آن نگهداری کنید.3- حتی الامکان دستگاه را از تابش مستقیم طولانی مدت آفتاب محافظت کنید. این مورد به خصوص در دستگاه هایی که دارای صفحه نمایشگر هستند توصیه می شود. تابش شدید نور خورشید باعث از بین رفتن این صفحات می شود.4- هنگام انتخاب تایمر خود به مقاومت آن در برابر نفوذ آب توجه کنید. تولیدات برندهای معتبر از استاندارد IP68 برای ضد آب بودن برخوردار هستند.5- اگر مکانی که در آن از دستگاه استفاده می کنید از آب با کیفیتی برخوردار نیست، قبل از اتصال آن به شیر آب از یک فیلتر مناسب در مسیر آب خود استفاده کنید.6- استفاده از نوار تفلون و بست فلزی را برای آب بندی اتصالات خود فراموش نکنید.7- اگر دستگاه شما با باطری کار می کند، از باطری های مناسب، با کیفیت و قلیایی (آلکالاین) استفاده کنید. هنگام تعویض باطری ها حتماً آنها را همزمان تعویض کنید و نه به صورت تک تک.8- تولیدات با کیفیت در قسمت ورودی خود یک توری برای جلوگیری از ورود ذرات جامد به داخل سیستم آبرسانی دارند. هر از گاهی این فیلتر توری را جدا کرده با شستن تمیز کنید و دوباره در جای خود قرار دهید.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر