خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

تایمر هوشمند آبیاری چیست؟

فهرست مطالب

تایمر هوشمند آبیاری وسیله ای دیجیتالی یا مکانیکی است که به صورت برنامه ریزی شده و اتوماتیک آب را به منطقه کاربر می رساند. عملکرد اصلی و کلی تایمرهای آبیاری این است که به عنوان یک دستیار یا بهتر بگوییم جایگزین برای انسان در تأمین آب مورد نیاز گلها و گیاهان ، درختان میوه یا درختان زینتی و به طور کلی هر نوع گیاه که  در زمان آبدهی به آنها  آب  دهد.

این ابزار باید بتواند این کار را به طور دقیق و به موقع در غیاب کاربر انجام دهد.اگر تمام اجزای "سیستم آبیاری اتوماتیک" و تجهیزات آبیاری هوشمند را به عنوان یک مجموعه واحد در نظر بگیریم ، تایمر آبیاری مغز این مجموعه محسوب می‌شود.تایمر هوشمند آبیاری با توجه به زمان آبیاری ، جریان آب را باز و بسته می کند و مجموعه گلها و گیاهان را از حالت بی آب خارج می کند. همچنین از آبیاری بیش از حد جلوگیری می کند ، که به اندازه کم آبی برای گیاه مضر است.

یک سیستم آبیاری و تمام خودکار معمولی و ساده خانگی که از حداقل تجهیزات تشکیل شده است، شامل اجزاء زیر است:

1. تایمر آبیاری2. لوله آبرسانی3. نازل ها

اتصال تایمر آبیاری هوشمند

برای اتصال تایمر به شیر آب و تنظیم آن نیازی به متخصص ندارید. این کار را می توانید با مطالعه خود کتابچه راهنما انجام دهید.تایمر هوشمند آبیاری از یک طرف (ورودی نامیده می شود) به یک منبع آب متصل می شود ، معمولاً یک شیر آب است و در طرف دیگر (خروجی نامیده می شود) با استفاده از لوله های آب به نازل ها (معمولاً قطره چکان های آبیاری هستند) یا “گسیلنده ها” متصل هستند. آب مورد نیاز گیاه از طریق این قطره چکان ها به ریشه ها منتقل می شود.

نحوه عملکرد تایمر آبیاری

تایمر هوشمند آبیاری و به طور کلی تکنولوژی آبیاری هوشمند یکی از ابزارهایی است که جدیدا  اختراع شده است و یکی از نیازهای زندگی بشر امروز را برآورده می سازد.در داخل تایمر آبیاری یک شیر برقی دیافراگمی قرار دارد که به طور معمول بسته است و هنگامی که تایمر به شیر آب متصل می شود و شیر آب باز است ، آب به سیستم شما سرازیر نمی شود. این شیر برقی در واقع رابط بین شیر آب و سیستم آبرسانی به گیاهان شماست.

تایمر هوشمند آبیاری چیست؟

برق مورد نیاز برای شروع تایمر توسط باتری های استفاده شده در تایمر تأمین می شود که به طور معمول نیم هکتار و گاه به اندازه قلم هستند. با توجه به زمانی که ما برای شروع آبیاری تعیین کرده ایم ، تایمر با شیر برقی خود جریان آب را باز می کند و با توجه به مدت زمان آبیاری که توسط ما نیز تعیین می شود ، عملیات آبیاری را انجام می دهد.

با ورود برق ، دیافراگم کار می کند و شیر برقی باز می شود. آبیاری تا زمانی که ما آن را تنظیم کرده باشیم ادامه خواهد داشت. در پایان زمان مشخص شده توسط کاربر ، برق قطع می شود ، این بار دیافراگم به صورت معکوس کار می کند و شیر برقی را می بندد و جریان آب قطع می شود.

شیر برقی داخلی تایمر هوشمند آبیاری تا زمان بعدی که باید باز شود و جریان آب بسته شود تا زمان تعیین شده برای چرخه آبیاری بعدی بسته شود. توجه داشته باشید که شیر تمام مدت باز است. در دفعات بعدی ، تأمین آب به همان روشی که ذکر شد شروع می شود و تا زمان تعیین شده برای قطع آن ادامه دارد.

موارد استفاده از تایمر آبیاری

اصولاً هرجا که نشانه ای از سبزیجات و خرما باشد و نیاز به آبیاری باشد ، می توانیم از تایمر هوشمند آبیاری برای این کار استفاده کنیم. از این دستگاه می توان برای آبیاری درختان در باغ ها ، چمن ها و فضای سبز در خانه ها ، شهرها ، آپارتمان ها ، ویلا ها و بلوارها و خیابان ها استفاده کرد. همچنین برای اجرای سیستم آبیاری هوشمند گلخانه های کوچک ، متوسط ، بزرگ و صنعتی و سالن های پرورش قارچ ، باغ های تابستانی و گلخانه ها برای تولید انواع محصولات غذایی از جمله خیار ، گوجه فرنگی ، فلفل و ...

اتوماسیون آبیاری فضای سبز کارخانه ها ، مراکز تفریحی ، پارک ها و معابر و مراکز خرید از دیگر کاربردهای تایمرهای آبیاری است. برنامه های مدرن و مدرن این دستگاه شامل اتوماتیک و برنامه ریزی برای تأمین آب دیوارهای سبز ، باغ های بام و تراریوم ها است.آبیاری باغ های منازل ، آبیاری باغ و همچنین آبیاری گل و گیاهان در فضاهایی مانند تراس ، بالکن و پاسیو نیز از کاربردهای رایج در استفاده از فناوری آبیاری هوشمند و به ویژه استفاده از تایمرهای آبیاری است.

مزایای استفاده از تایمر هوشمند آبیاری

1. جلوگیری از هدررفت زمان که برای آبیاری صرف می شود و از مزایای مشخص و بدیهی استفاده از تایمر آبیاری است.2. جلوگیری از هدررفت آب، چه به صورت رواناب ایجاد شده و چه به صورت تبخیر از سطح، که نتیجه آن افزایش راندمان آبیاری است.3. آبرسانی به گیاهان، گل ها و محصولات در زمان های دقیق که موجب افزایش بازدهی و همچنین افزایش مشهود کیفیت در آنها می شود.4. جلوگیری از ایحاد تنش آبی در گیاهان حساس به کم آبی و یا حساس به آبیاری بیش از حد با بهره گیری از زمانبندی دقیق.5. رفع نیاز حضور در محل توسط کاربر در مناطقی مانند باغ یا ویلاهای خارج از شهر و بعضاً خارج از استان که نیاز به آبیاری منظم دارند و امکان حضور روزانه در آن ها میسر نیست.6. آبیاری گلدان ها و گل ها و گیاهان هنگام مسافرت.7. استفاده از باطری به جای جریان برق شهری در مناطقی که امکان دسترسی به برق وجود ندارد.8. امکان برنامه ریزی آبیاری برای بیشتر از یک منطقه آبیاری و برای تنوع های گیاهی که مقدار آب مصرفی و تعداد دفعات آبیاری آن ها با هم متفاوت است.9. کاهش هزینه نیروی انسانی و حتی به صفر رساندن این هزینه با حذف نیروی کار.10. دقت بالا و حذف عامل خطای انسانی.

تایمر هوشمند آبیاری چیست؟

انواع تایمر های آبیاری

تایمرهای هوشمند آۤیاری براساس تعداد خروجی به دو دسته تقسیم می شوند:

1.    تایمر آبیاری تک خروجی: این تایمر دارای یک ورودی و یک خروجی می باشد. ورودی این تایمر به شیر آب متصل شده و خروجی آن به لوله آبیاری جهت آبیاری منطقه مورد نظر متصل می شود. توجه شود که این مدل از تایمرهای آبیاری قادر به آبیاری یک منطقه می باشد.2.    تایمر آبیاری دو خروجی: این تایمر دارای یک ورودی و دو خروجی می باشد. ورودی این تایمر به شیر آب متصل می شود و دوخروجی آن به دو عد لوله آبیاری جهت آبرسانی به دو منطقه مورد نطر متصل می شود.

تایمر آبیاری هوشمند چگونه نصب می شود؟

برای نصب تایمر آبیاری ، ابتدا تجهیزات لازم از جمله تایمر آبیاری ، باتری و رابط های تبدیل را برای اتصال تایمر به شیر اصلی و لوله های آبیاری آماده می کنیم. توجه داشته باشید که اندازه ورودی و خروجی اکثر تایمرهای آبیاری 3.4 اینچ (سه چهارم اینچ) است.

برای نصب تایمر ورودی ، تایمر را به شیر آب یا لوله آب متصل می کنیم. توجه داشته باشید که اگر اندازه شیر در ورودی تایمر نیست ، باید از رابط مناسب استفاده کنید. سپس دهانه خروجی آن را به شیلنگ یا لوله های آب وصل کنید. در آخر ، باتری ها را در قسمت داخلی پشت تایمر قرار می دهیم.اکنون می توانید تایمر را با توجه به نیاز گیاهان خود و با توجه به برنامه مورد نظر تنظیم کنید. می توانید مواردی مانند زمان شروع آبیاری ، مدت زمان آبیاری و زمان تکرار چرخه آبیاری را برای گیاهان تنظیم کنید.

نکات مهم در نگهداری

1- تایمر آبیاری فقط برای استفاده از آب طراحی شده است. به هیچ عنوان از مایعات دیگر برای دستگاه خود استفاده نکنید. همچنین دمای آب نباید از حد تعیین شده در جدول مختصات دستگاه بیشتر باشد.2- در فصول سرد که امکان یخبندان در منطقه شما وجود دارد، حتماً دستگاه را از منبع آب خود جدا کرده، در مکانی خشک از آن نگهداری کنید.3- حتی الامکان دستگاه را از تابش مستقیم طولانی مدت آفتاب محافظت کنید. این مورد به خصوص در دستگاه هایی که دارای صفحه نمایشگر هستند توصیه می شود. تابش شدید نور خورشید باعث از بین رفتن این صفحات می شود.4- هنگام انتخاب تایمر خود به مقاومت آن در برابر نفوذ آب توجه کنید. تولیدات برندهای معتبر از استاندارد IP68 برای ضد آب بودن برخوردار هستند.5- اگر مکانی که در آن از دستگاه استفاده می کنید از آب با کیفیتی برخوردار نیست، قبل از اتصال آن به شیر آب از یک فیلتر مناسب در مسیر آب خود استفاده کنید.6- استفاده از نوار تفلون و بست فلزی را برای آب بندی اتصالات خود فراموش نکنید.7- اگر دستگاه شما با باطری کار می کند، از باطری های مناسب، با کیفیت و قلیایی (آلکالاین) استفاده کنید. هنگام تعویض باطری ها حتماً آنها را همزمان تعویض کنید و نه به صورت تک تک.8- تولیدات با کیفیت در قسمت ورودی خود یک توری برای جلوگیری از ورود ذرات جامد به داخل سیستم آبرسانی دارند. هر از گاهی این فیلتر توری را جدا کرده با شستن تمیز کنید .

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر