خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

تعمیر انواع شمشاد زن بنزینی

فهرست مطالب

شمشاد زن یکی از مهم ترین ابزارآلات کشاورزی است که برای کوتاه کردن شاخ و برگ گیاهان زینتی به کار می رود. در گذشته برای هرس کردن شمشادهای زینتی از وسایلی مثل قیچی باغبانی استفاده می کردند که بسیار وقت گیرو پر مشقت بود و کیفیت لازم در اصلاح کردن گیاهان زینتی نداشت . به همین دلیل و با پیشرفت علم و ساختن شمشادزن های برقی و بنزینی این عمل در کمترین زمان ممکن انجام می شد. برای تهیه کردن یک شمشاد زن مناسب باید فاکتورهای مختلفی را در نظر گرفت.

انواع دستگاه شمشاد زن :

چهارنوع شمشاد زن برای آراستن فضای سبز منزل یا شهری وجود دارد . شمشاد زن دستی که کاربردش بسیار ساده است ، شمشادزن موتوری که به سه نوع برقی، شارژی و بنزینی تقسیم می شوند که هر کدام برای خود مزیت هایی دارند . شمشاد زن دستی یا همان قیچی است ساده ترین نوع آن است که بوسیلۀ دسته های آن می توان گیاهان را هرس کرد.

موتورشمشاد زن بنزینی از دو نوع مکانیکی و بنزینی می باشد که باهم فرق دارند در نوع بنزینی  آن می توان به راحتی آن را جابه جاکرد و در مدت زمان کمتر سوخت آن را تعویض کرد اما در نوع برقی آن که اندازه اش کوچک است و برای کارد کردش آن را به پریز برق وصلل می کنند ، وزن کمتری  دارد و هزینۀ نگهداری آن هم کم است و به محیط زیست هم آسیب نمی زند .

شمشاد زن بنزینی :

از بین تمام وسایلی که برای آراستن و هرس کردن گیاهان به کار می رود ، کاربردش بیشتر است و مزایای بهتری نسبت به بقیه شمشاد زن ها دارد. از جمله  معایب این وسیله نگهداری کردن و تعمیر سخت این وسیله و همینطور آلودگی در محیط زیست می باشد .

تعمیر انواع شمشاد زن بنزینی

اجزای شمشاد زن بنزینی :

موتور ، که سوختش به دو صورت روغن و بنزین است . ظرفیت کاریش با قدرت موتور آن رابطه مستقیم دارد ، چرخ دنده ؛ چرخ دندۀ بسیار کوچکی بر روی این وسیله قرار گرفته که با چرخیدن این چرخ دنده ، چرخ دندۀ بزرگتر که داخل شمشادزن قرار گرفته شروع به چرخیدن می کند ؛ سیستم انتقال نیرو؛ یک قطعه که مشابه با اره برقی است از کلاج گیر به منظور انتقال قدرت از موتور به واحد برش بهره می گیرد ؛ شانه برش ؛ این قسمت از دستگاه حاشیه زن شش تیغۀ ثابت دارد که به بدنه متصل شده است و به عنوان شاسی کار می کند.

چگونه از شمشادزن باید استفاده کرد ؟

قبل از استفاده کردن از این دستگاه باید از دستکش و عینک و دیگر وسایل ایمنی استفاده کرد تا از خطرات احتمالی جلوگیری شود و بعد دستگاه را روشن کنید البته نوع روشن کردن در شمشادزن های برقی و بنزینی متفاوت است ؛ در نوع بنزینی به طور معمول از روش طناب استارتی که دارد روشن می شود به عبارتی باید برای روشن کردن آن طناب را کشید . در نوع برقی و شارژی آن هنگام فشار دادن دکمه استارت دستگاه خودش روشن می شود .

نکات لازم در نگهداری و تعمیر دستگاه شمشادزن بنزینی :

هنگام شروع کار با دستگاه بهتر است همۀ قسمت های دستگاه چک شود که اگر دارای آسیبی باشد برطرف شود . در یک مدت زمان خاص باید تیغه های شمشادزن باید چک شوند که در صورت فرسایش و آسیب دیدن آن باید تعویض شود . گیربکس و جعبه دنده باید هر 20 ساعت یکبار بررسی شوند تا نقصی نداشته باشند و بعد روغن کاری آن شروع شود .

مخزن سوخت یکی از قسمت هایی است که باید هم از لحاظ نشتی و یا هر نوع آسیب احتمالی آن چک شود. قبل از استفاده کردن از وسیله باید آب و هوا را هم در نظر گرفت اگر بارش باران یا برف پیش بینی شده است باید شمشادزنی به روز دیگر موکول شود .

بعد از کار کردن با دستگاه شمشادزن باید تیغه های آن تمیز و خشک شود و بعد بوسیلۀ اسپری گریس روغن کاری شود .این وسیله باید در یک محیط سربسته نگهداری شود . اگریکی از تیغه ها ترک خورده باشد و یا شکسته باشد باید تعویض شود ، در صورتی که تیغه های آن کنده شده باشند باید با سوهان آنها را تیز کرد . فیلترهای هوا که در این دستگاه تعبیه شده اند باید به طور مداوم تمیز شوند و در صورتی که لازم باشد باید عوض شوند .

تعمیر انواع شمشاد زن بنزینی

مخزن سوختی که پر شده است نباید بیش از سه ماه نگهداری شوند در این صورت باید درون مخزن خالی شود . در ارتباط با گریس کاری جعبه دنده باید از روش های مختلف استفاده کرد : درپوش و واشر جعبه دنده باز شود ، درصورت لزوم گریس کاری شود ، واشرتعویض شود ، واشر بسته شده و پیچ ها باید محکم بسته شوند . در ارتباط با سرویس های شانه برش که از اجزای دستگاه شمشادزن حساب می شود باید به این صورت عمل کرد : تیغه ها باید به وسیلۀ آب و شویندۀ مناسب تمیز شود ، روغن کاری کردن تیغه ها ، محکم کردن پیچ و مهره ها .

شمشادزن باید تمیز شود :

برای این وسیله مهم است که تیغه اش تیز و تمیز باشد تا این اطمینان را حاصل کند که می توان از آن بهترین عملکردها را انتظار داشت . تیغه هایی که کثیف و کند شده اند ممکن است حین کار گیر کنند که دلیلش هم گیر کردن  خرده های چوب و شمشاد بین تیغه ها و زنجیر شمشاد زن است که باعث خرابی دستگاه شمشادزن می شود .هرگز نباید یک تیغۀ ترک خورده یا شکسته را برای استفاده مجدد از آن به وسیلة جوشکاری ترمیم کرد .

نکات پایانی

برای خرید یک شمشادزن باید به فاکتورهای زیادی دقت کرد مانند : استارت، نوع موتور، سیستم کلاجگیر از مرکز ، طول تیغه های دستگاه ، اندازۀ قسمت برس ، ضخامت قسمت برش ، فاصلۀ دندانه ها ، حجم مخزن سوخت . البته فقط بعضی از موارد نام برده شده مخصوص شمشادزن بنزینی است و بعضی برای نوع برقی آن حساب می شوند .

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر