خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

تفاوت خاک ورزی با شخم زدن در چیست؟

لوگو فارم صنعت

فهرست مطالب

کشاورزی یکی از صنعت های مهم و پر رنگ در جهان می باشد، چرا که اغلب خوراک و تغذیه ما از این صنعت فراهم می ‌شود. به عنوان مثال، نان، برنج، حبوبات که از جمله تغذیه‌ های مهم به دلیل وجود مواد مغذی در آن ها هستند و از قضا برای بدن ضروری اند،  توسط صنعت کشاورزی تهیه می شوند.کشاورزی علاوه بر این ‌که نقش بسزایی در تهیه خوراک دارد، جز صنایع پر خطر نیز محسوب می ‌شود، چرا که خطرات بسیاری محصولات کشاورزی را تهدید می‌ کنند که در صورت آسیب رساندن به محصولات، خسارات زیادی را به همراه دارد. آفت ‌ها از جمله تهدیدات برای محصولات کشاورزی به شمار می ‌روند. علاوه بر آفت، ممکن است آسیب های وارده بر محصولات توسط شرایط جوی هم صورت گیرد؛ چرا که سرمای بیش از حد و همین طور گرمای بیش از حد هوا نیز اثر مثبتی بر محصولات نخواهند گذاشت.کشاورزی از جمله صنعت هایی است که زیر مجموعه های عملی بسیاری را در بر می گیرد و از امور مختلفی تشکیل شده است.منظور از جمله فوق این است که برای به دست آمدن محصولی با کیفیت نیاز به انجام چندین مرحله در صنعت کشاورزی می باشد. در صورت انجام شدن این امور به طرز صحیح، محصول مرغوب رشد کرده و فراهم می شود. کشاورزی نیز مانند صنعت های دیگر در دست تغییر می باشد، به عنوان مثال در گذشته برای انجام امور مربوط به شخم زدن زمین های زراعتی، از حیوانات بهره گرفته می شد. رفته رفته ماشین آلات سنگین ساخته شدند که به شخم زدن مزارع کمک زیادی کردند. در گذشته برای درو کردن محصولات از نیروهای انسانی استفاده می ‌شد اما امروزه نیز این امر از طریق ماشین آلات مخصوص انجام می‌ شود. افزون بر آن، استفاده از مواد شیمیایی که برای رشد بهتر محصولات استفاده می شود، نوعی دیگر از تغییرات ایجاد شده در صنعت کشاورزی و زراعت است. 

از ابتدا تا انتهای کشاورزی

 برای شروع زراعت  ابتدا می بایست یک زمین را برای کاشت محصولات مورد نظر در مکان مناسب  انتخاب کرد. مکان مناسب برای رشد هر محصول از عوامل مهم محسوب می شود، چرا که باید توجه داشت محصول مورد نظر در چه  مکانی بهتر رشد و نمو پیدا می کند. (منظور از مکان شهر و استان مناسب برای رشد هر محصول می باشد)به عنوان مثال مزرعه محصولاتی  چون برنج، باید در مکان ‌هایی  باشد که از رطوبت کافی برخوردار هستند. شرایط جوی مناسب می تواند اثر مثبتی بر محصول بگذارد. بعد از انتخاب زمین در مکان مناسب، نوبت به آماده کردن زمین برای کشت خواهد رسید که اولین قدم آن شخم زدن می باشد. بعد از آن، عملیات خاک ورزی، کاشت بذر، آب دهی، کود دهی، سم پاشی و... انجام می شوند.لازم به ذکر است که امور گفته شده از ترتیب خاصی برخوردار نیستند. 

شخم زدن چیست؟

 همان ‌گونه که کمی قبل تر به آن پرداختیم، شخم زدن اولین قدم در آماده کردن زمین می باشد. این امر فواید بسیاری دارد و از مهم ‌ترین  امور پیش از کاشت بذر محسوب می ‌شود؛ چرا که شخم زدن موجب نرم شدن خاک شده و سبب می ‌شود رشد دانه ‌های محصول بهتر انجام شود. افزون بر آن شخم زدن، از بین بردن حشرات درون خاک و باقی ‌مانده گیاهان را نیز در پی دارد. 
تفاوت خاک ورزی با شخم زدن در چیست؟
 این امر معمولاً دارای چندین نوع مختلف می ‌باشد. شخم بین محصولات، شخم اولیه و شخم ثانویه از جمله انواع گوناگون شخم زدن هستند. لازم به ذکر است که هر کدام از آن ‌ها با هدف خاصی انجام می شوند. به عنوان مثال، شخم اولیه سبب جا به‌ جایی خاک خواهد شد. در اثر انجام شخم اولیه سطح زمین نا هموار شده و دیگر یک دست نمی باشد. برای برطرف کردن این نا همواری ها شخم ثانویه را انجام می دهند. در صورتی که  گیاهان بیهوده زیاد باشند، شخم ثانویه باید سریع ‌تر انجام گیرد؛ چرا که اگر شخم زدن هنگامی که گیاهان هرز رشد کرده‌ اند انجام شود، سبب از بین رفتن بیشتر و بهتر این گیاهان خواهد شد. نوع سوم یعنی شخم بین محصولات، زمانی که بذرها رشد کرده و محصولات را به بار آورده اند صورت می گیرد. این نوع از شخم  نیز جلوی رشد بی ‌رویه علف های هرز را می گیرد و علاوه بر آن به بهتر شدن بافت خاک نیز یاری می رساند. در کنار تمامی مزیت ‌هایی که برای شخم زدن عنوان شد، این امر عیوبی را نیز دربر می گیرد. همان‌ طور که می ‌دانید برای انجام شخم زدن از گاو آهن یا ماشین آلات سنگین استفاده می ‌شود. قرارگیری این وسایل بر روی زمین سبب فشرده شدن سطح خاک می ‌شود. با رخداد این مشکل، آب و هوا امکان ورود به خاک را نداشته که موجب رشد نامطلوب ریشه درون خاک خواهد شد.در صورت استفاده از ماشین آلات نیاز به سوخت های گوناگون همچون بنزین نیز می ‌باشد که سوختن آن می ‌تواند سبب آلوده شدن هوا شود. علاوه بر آن برای تهیه این ماشین آلات نیز باید هزینه ‌های هنگفتی در نظر گرفته شود. 

به چه عملی خاک ورزی می گویند

 خاک ورزی عملی است که شباهت بسیاری به شخم زدن دارد؛ چرا که آن هم مانند خاک ورزی، انجام اموری است که برای آماده نمودن خاک به عمل می‌ آید.این امر نیز مانند شخم زدن انواع گوناگونی دارد که شامل خاک ورزی اول، خاک ورزی دوم و خاک ورزی سوم می باشد.در خاک ورزی اول معمولا از گاو آهن، دیسک یا آهن خاک برگردان و گاو آهن اسکنه استفاده می شود.فراهم کردن بستر برای دانه گیاه، خاک ورزی دوم بوده و به بر هم زدن خاک در زمان کاشت داشت برداشت، خاک ورزی سوم می ‌گویند. لازم به ذکر است که انجام خاک ورزی اهدافی شبیه شخم زدن را در بر می گیرد. 

معایب خاک ورزی

 انجام خاک ورزی امکان دارد تاثیر مثبتی بر تراکم خاک و ظرفیت خاک برای نگه داشتن آب نگذارد. از طرفی این امر سبب از بین رفتن ساختار اصلی خاک شده که فرسوده شدن آن را به دنبال دارد. نوعی دیگر خاک ورزی وجود دارد که آثار منفی در خاک را کاهش می ‌دهد که به آن خاک ورزی حفاظتی می‌ گویند.

خاک ورزی حفاظتی سبب زیاد شدن زمان باقی ماندن رطوبت در خاک شده و از سطح خاک حفاظت خواهد کرد. همچنین این عمل تراکم را کم کرده و مقدار مواد آلی درون خاک را نیز زیاد می کند. با این حال، انجام این نوع از خاک ورزی مشکلاتی را نیز ممکن است پدید آورد.

 
تفاوت خاک ورزی با شخم زدن در چیست؟
  

ابزار آلات مخصوص شخم زدن و خاک ورزی

 انجام هر کاری نیاز به وسایل مرتبط با آن کار را دارد. شخم زدن و خاک ورزی نیز از این قاعده مستثنی نخواهند بود.خوب است بدانید شخم زدن، به دو صورت دستی و ماشینی انجام می ‌گیرد. برای انجام شخم دستی که بسیار تاثیرگذار در امر  رشد محصولات می باشد، همان طور که از نامش پیداست نیاز به نیروی انسانی بوده و به ابزاری چون بیلچه و بیل و چهار شاخ نیاز می باشد. اما در شخم  ماشینی این ابزار ها کاربرد ندارند؛ چرا که از ابزار آلات و وسایل بزرگ تر و پیشرفته تری همچون تراکتور و گاو آهن استفاده می شود. دیسک، شیار کش و رتیواتور، سه نمونه دیگر از ابزار آلات مورد نیاز برای امور خاک ورزی هستند.پنجه های کولتیواتور ، که بعضاً به آن شخم زن می گویند ، از جمله ماشین آلات کشاورزی هستند که برای خاک ورزی استفاده می شوند.

کولتیواتور تراکتوری و تفاوت آن با گاو آهن چیست؟

کولتیواتور  (Cultivator) در لغت به معنای كشت کار یا كشت كننده است و به ابزاری با قاب اصلی و مجموعه ای از تیرها و دندانه ها كه در پشت تراكتور نصب می شوند ، اطلاق می شود. شخم زن و گاو آهن های مختلف دارای شکل و شیوه کار مشابهی هستند ، اما کولتیواتورهای مزرعه معمولاً ارزان تر و سبک تر از گاوآهن هستند و در شرایط کار اداره آنها آسان تر است.

برخلاف گاوآهن که برای تخریب عمیق خاک استفاده می شود ، معمولاً کولتیواتور برای زراعت کنندگان در خاک ورزی ثانویه و برای بستر بذر در خاک از قبل نرم شده ، کنترل علف های هرز ، خاک ورزی و تسطیح مزرعه به منظور جذب بیشتر آب باران و جلوگیری از فرسایش آبی و بادی خاک مورد استفاده قرار می‌گیرند. البته در موارد خاص و نادر از این ادوات کشاورزی می توان هم به عنوان جایگزینی برای کشاورزی و هم برای خاک ورزی اولیه زمین های کشاورزی استفاده کرد.

کولتیواتور ها دارای توان 5 الی 10 اسب بخار هستند و در انواع زیر ارائه می گردند:

•    کولتیواتور بنزینی

توان آن بین 5 الی 12 اسب بوده و در اراضی و باغ های کوچک استفاده می شود. این کولتیواتور با هندل روشن می شود. ارتفاع فرمان آن با قد افراد قابل تنظیم بوده و بیشتر در اراضی شیب دار استفاده می شود. سیستم انتقال قدرت کولتیواتور بنزینی اغلب گیربکسی است. انواع برندهای کولتیواتور بنزینی شامل کاما، بی سی اس، دیاکو و غیره می باشند.

•    کولتیواتور دیزل

این نوع کولتیواتور در زمین های بزرگ استفاده می شود و زاویه چرخش فرمان آن 360 درجه است. محل هندل، استارت، اگزوز و باک در سری های مختلف کولتیواتور دیزلی یکسان است. این مدل کلتیواتور برای استفاده در صیفی جات و شالیزار ها بسیار مناسب بوده و بالاترین قدرت مانور را دارد، چون از وزن و عرض کاری متعادلی برخوردار است. انواع برندهای کولتیواتور دیزل شامل کاما، یوروسیستم، هوندا و غیره می شوند.

•    کولتیواتور دستی

این مدل دارای یک تیغه فولادی برای وجین علف های هرز و 3 عدد تیغه گالوانیزه برای هوادهی (تیغه فولادی برای اینکه هنگام برخورد با سنگ ها نشکند) است. این کولتیواتور دستی برای اطراف تنه درخت که دسترسی به آن نداریم و استفاده از کولتیواتورهای چرخ دار در آنجایی که غیرممکن است مناسب می باشد. در نتیجه با وجین علف های هرز و هوادهی خاک، استفاده از سموم کشاورزی و علف کش ها که گاهاً گیاه مقاوم به آن شده کاهش می یابد.

کلام آخر

با مطالعه این مقاله می توانید آگاهی خود را در امور کشاورزی بالا برده و با فواید و ضرر های شخم زدن و خاک ورزی آشنا شده و از انواع گوناگون آن، اطلاعاتی کسب کنید.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر