خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

تفاوت قطره چکان خود تنظیم و تنظیم شونده در چیست؟

فهرست مطالب

وسایل و تجهیزات کشاورزی نسبت به گذشته تغییرات بسیاری داشته است. این تجهیزات به صورت معمول در جهت تسریع امور کشاورزی و بهبود رشد گیاهان طراحی و ساخته می شود. مهندسان در طراحی و ساخت تجهیزات کشاورزی نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند و این وسایل را به گونه ای می سازند که بتوانند کارا و مفید باشد.

یکی از تجهیزات مهم در بحث آبیاری گیاهان قطره چکان ها و روش آبیاری قطره ای گیاهان می باشد که استفاده از این روش به تمامی کشاورزان و گلخانه داران توصیه می گردد. در این مقاله از وب سایت فارم صنعت قصد داریم تا به بررسی تفاوت قطره چکان خود تنظیم و تنظیم شونده بپردازیم و اطلاعات بسیار مفیدی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

سیستم آبیاری قطره ای چه سیستمی است؟

به طور قطع نام آبیاری قطره ای را شنیده اید و از مزایای آن تا حدی آگاه هستید. لازم به ذکر می باشد که سیستم آبیاری قطره ای یکی از قدرتمند ترین سیستم های آبیاری گیاهان است که می تواند در مصرف آب صرفه جویی کرده و کمک شایانی به کشاورزان نماید. به خصوص در این زمان که کشور عزیزمان دچار بحران آب است، بهره گیری از سیستم آبیاری قطره ای می تواند بسیار مفید واقع شود. باید اشاره داشت که آبیاری قطره‌ ای نوعی آبیاری موضعی به شمار می آید که در این روش، آب با فشار کم از روزنه یا تجهیزاتی به نام قطره چکان به ریشه گیاهان می رسد و می تواند رشد و نمو گیاهان را سبب شود.

همان گونه که اشاره شد یکی از مزایای بسیار مهم سیستم آبیاری قطره ای صرفه جویی در مصرف آب است که در این روش آب به آهستگی در پای گیاه ریخته می شود که موجب صرفه ‌جویی و افزایش بازدهی آبیاری می‌ گردد. استفاده از این سیستم برای زمین های کشاورزی که با مشکل آب مواجه هستند توصیه می شود زیرا با این روش می توان گیاهانی مناسب و با کیفیت را تولید کرد و از طرفی آب مصرفی زمین کشاورزی را نیز به حد بسیاری کاهش داد

نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که در سیستم آبیاری قطره ای مساحت و عمق کمی از سطح خاک خیس خواهد شد، در این صورت است که میزان تبخیر آب نیز تا حد بسیاری کاهش خواهد یافت. در این سیستم کاربردی، آب از طریق شبکه لوله ‌ها و در نهایت خروجی نوار تیپ و یا قطره چکان ‎‌‌ها عبور کرده و به خاک مورد نظر می رسد. از جمله نکات بسیار مهم در سیستم آبیاری قطره ای می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • سرعت جریان
  • فشار آب
  • فاصله دریپرها یا قطره چکان ها ( در تعیین الگوی آبیاری و نیز جلوگیری از به وجود آمدن روان آب و غرق آبی شدن )
 

آبیاری قطره ای انواع و اقسام بسیار مختلفی دارد و کیفیت ساخت این دستگاه ها نیز بسیار مهم است. بنابراین شما عزیزان به هنگام تهیه این سیستم باید به برند آن توجه زیادی داشته و آن را از فروشگاه های معتبر تهیه نمایید. فارم صنعت در کنار شماست تا بتوانید انتخاب مناسبی داشته باشید.

تفاوت قطره چکان خود تنظیم و تنظیم شونده در چیست؟

قطره چکان چیست؟

یکی از اجزای مهم سیستم آبیاری قطره ای، قطره چکان ها می باشد. این قطعات در انتهای سیستم آبیاری قرار گرفته و آب را به گیاه مورد نظر می رسانند. در واقع دریپرها یا قطره چکان ها به نازل هایی اطلاق می گردد که نقش بسیار مهمی را در رساندن آب به خاک گیاهان ایفا می کنند. می توان اذعان داشت که مهمترین و همچنین اصلی ‌ترین جزء یک سیستم آبیاری قطره ‌ای، دریپرهای آن به شمار می آید که البته انواع و اقسام بسیار مختلفی از آن ها وجود داشته و هر کدام از آن ها برای مصارف متنوع مورد استفاده قرار می گیرد. وظیفه دریپر یا قطره چکان ‌ها انتقال مقدار مشخصی آب و مواد مغذی، از خطوط آبیاری به ریشه گیاه می باشد و رشد گیاهان را شامل می شوند.

ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که یک سیستم آبیاری قطره ای از چند دریپر تشکیل شده است؟! برای پاسخ به این سوال باید اشاره داشت که این سیستم ممکن است دارای صدها یا هزاران قطره چکان باشد و در واقع به نوع زمین کشاورزی و اندازه آن و تعداد گیاهان وابسته است. به صورت کلی قطره چکان ها باید مقاومت بسیار بالایی در برابر گرفتگی آب و ... داشته باشند همچنین میزان آبدهی آن ها به گیاهان مشخص بوده و همه آن ها مقدار مشابهی داشته باشند.

انواع قطره چکان ها در آبیاری قطره ای کدام است؟‌

در سیستم آبیاری قطره ای، دریپرها یا قطره چکان ها به انواع و اقسام مختلفی تقسیم بندی می شوند که انتخاب و استفده از هر کدام از آن ها به موارد مختلفی مانند نوع زمین و بزرگی آن، نوع گیاه و ... بستگی دارد. از جمله انواع قطره چکان هایی که می توان در سیستم آبیاری قطره ای از آن ها بهره برد، شامل موارد زیر می باشد:‌

  • قطره‌ چکان ‌های آنلاین
  • لوله‌ های قطره چکان دار (دریپرهای اینلاین)

در زیر به بررسی و توضیح هر یک از موارد ذکر شده در بالا خواهیم پرداخت.

قطره‌ چکان ‌های آنلاین چه نوع قطره چکان هایی هستند؟!

اولین نوع از قطره چکان های کشاورزی ، دریپرهای آنلاین هستند که از آن ها به عنوان قطره چکان های برخط و یا خارج لوله ‌ای، یاد می شود. این نوع از دریپرها به صورت جداگانه از لوله‌ های لترال قرار گرفته و برای استفاده بر روی لوله ‌های آبیاری نصب می گردند. از جمله کاربرد قطره چکان های آنلاین یا برخطر می توان به آبیاری قطره ای درختان و گیاهان اشاره داشت بنابراین این نوع از دریپرها یکی از پرکاربردترین انواع دریپرها نیز شناخته می شود.

تفاوت قطره چکان خود تنظیم و تنظیم شونده در چیست؟

این نوع از قطره چکان ها مزایای بسیاری دارند اما یکی از مزیت های مهم و کاربردی آن هادر موقعیت کم آبی یا نبود آب می توانیم هر تعداد از این قطره چکان ‌ها را در فواصل دلخواه بر روی لوله آبیاری نصب کنیم از مزایای آن بهره مند گردیم. لازم به ذکر می باشد که از معروف ترین انواع دریپرهای آنلاین می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • قطره چکان‌ های تنظیمی
  • قطره چکان  PC
  • بابلرها
  • آبپاش‌ های کوچک
  • قطره چکان ‌های افشانه ای.

انواع قطره چکان های آنلاین:‌

می توان اذعان داشت که قطره چکان های آنلاین به صورت کلی به دو دسته اساسی تقسیم بندی می شوند که در زیر به آن ها اشاره می کنیم:‌

  • قطره چکان های خود تنظیم
  • قطره چکان های تنظیمی

نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که تفاوت قطره چکان های خود تنظیم و در اتوماتیک و دستی بودن تنظیم دبی خروجی آن ها می باشد.

قطره چکان ‌های خود تنظیم شونده چه نوع قطره چکانی می باشد؟!

قطره چکان های خود تنظیم شونده به گونه ای طراحی و ساخته شده اند که با تغییرات فشار جریان ورودی آب، به صورت کاملا خودکار دبی را ثابت نگه می دارند. یکی دیگر از نام های قطره چکان های خود تنظیم شونده، قطره چکان دبی ثابت نیز می باشد. در واقع در درون این قطره چکان ‌ها از یک ماده انعطاف پذیر به نام سیلیکون استفاده شده که دو وظیفه مهم زیر را بر عهده دارد:

  • تنظیم فشار آب
  • یکنواخت کردن خروجی
 

شایان به ذکر می باشد که تغییرات فشار با استفاده از این دیافراگم سیلیکونی کنترل خواهد شد. می توان اذعان داشت که استفاده از قطره چکان ‌های جبران کننده فشار، سبب یکنواختی آبیاری اراضی می شود و کمبود فشار در بخش ‌های مختلف را جبران می نماید.

از جمله نکات بسیار مهمی که باید بدانید، به صورت زیر می باشد:

  • این نوع از قطره‌ چکان‌ ها دارای دو نوع دریپرهای پرسی و دریپرهای بازشونده هستند.
  • مزیت دریپرهای بازشونده نسبت به دریپرهای پرسی قابلیت بازشوندگی و بازرسی دوره ‌ای این قطره چکان ها می باشد.
  • عمل بازرسی دریپرها حتی در شرایطی که سیستم در حال فعالیت است نیز امکان‌پذیر می باشد.

تفاوت قطره چکان خود تنظیم و تنظیم شونده در چیست؟

قطره چکان های تنظیمی چه نوع قطره چکان هایی می باشند؟

از دیگر انواع قطره چکان ها، دریپرهای تنظیمی می باشد. این نوع از دریپرها ساختار بسیار ساده تری نسبت به قطره چکان های خود تنظیم شونده دارند و البته کارایی خاص خود را نیز دارا می باشند. از جمله مزایا و قابلیت های بسیار مهم قطره چکان های تنظیمی می توان به موارد زیر اشاره داشت:‌

  • در این نوع قطره‌چکان شما می‌توانید دبی خروجی را به صورت دستی و با استفاده از پیچی که روی آن قرار دارد تنظیم کنید.
  • از قابلیت‌های این قطره‌ چکان ‌ها می توان به تنظیم دستی دبی خروجی از 0 تا 60 لیتر بر ساعت اشاره داشت.
  • از جمله مزایای بسیار مهم این قطره‌ چکان می ‌توان به قیمت مناسب آن ها اشاره داشت.
  • باید اشاره شود، هنگامی که درختان و گیاهان مختلف، نیازهای آبی متفاوتی داشته باشند می ‌توان از این قطره‌ چکان ‌ها بهره برد.

سخن پایانی:

استفاده از سیستم های آبیاری قطره ای آن هم با کیفیت مناسب بسیار مهم است زیرا می تواند باعث صرفه جویی در مصرف آب گردد. شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره سیستم های آبیاری قطره ای و انواع قطره چکان ها به وب سایت فارم صنعت مراجعه کرده و در این باره با کارشناسان و مشاوران مشورت نمایید.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر