خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

توری گلخانه یا توری سایه بان چیست؟

فهرست مطالب

یکی از عوامل مؤثر در رشد مناسب و متوازن گیاهان، تنظیم میزان نوری است که در طول روز دریافت می‌کنند. برخلاف باور عامه یکی از مشکلاتی که در مسیر رشد گیاهان می‌تواند وجود داشته باشد، ازدیاد نور است! زیاد بودن نور گلخانه به همان میزان که کمبود آن می‌تواند مشکل‌زا باشد، برای گیاهان مضر است.برخی از گیاهان نیاز دارد تا میزان خاصی از نور را در تایم خاصی از روز دریافت کنند تا در مراحل رشد با مشکل خاصی روبرو نشوند. نور یکی از کمیت‌هایی است که به همان اندازه که آب و خاک در رشد گیاه مؤثر هستند، باید به شکل مطلوبی تنظیم شود.اما ابزاری که در این راستا می‌تواند به صاحبان و مجریان گلخانه کمک کند، توری گلخانه است. با ما همراه باشید تا قدری بیشتر در مورد این ابزار مهم در دنیای کشت و رشد گیاهان آشنا شویم. پس از آشنایی ابتدایی با اصول کار، شاخص‌های مهم در شناخت آن را بررسی خواهیم کرد. 
توری گلخانه یا توری سایه بان چیست؟
 

توری گلخانه چه عملکردی دارد؟

 اگر شما هم نیاز دارید تا میزان نوری که به گیاهان‌تان می‌رسد را کنترل کنید، حتمآً یک توری گلخانه نیاز است.توری گلخانه مانند یک غشای بیرونی با قرار گرفتن در سقف گلخانه یا نواحی دور آن، از ورود نور جلوگیری می‌کند.به همین خاطر است که نام‌های دیگری نیز مانند توری سایه‌اندازیا توری سایبان در مورد آن کاربرد دارد.ایجاد سایه هدف اصلی استفاده از توری گلخانه است اما با این وجود پس چرا از مشما های تیره یا سایر صفحات و برگه‌های برای پوشاندن سقف گلخانه استفاده نمی‌شود؟ پاسخ در شناخت دقیق توری گلخانه نهفته است.یک توری به طور کامل مانع نور نخواهد شد بلکه بسته به نیاز گلخانه، درصد خاصی از نور را محدود می‌کند. متولیان گلخانه باید بسته به نیاز خود، توری گلخانه مناسبی را با درصد خاصی از جذب نور تهیه کنند.به طور مثال توری گلخانه پنجاه درصد، نیمی از نور تابیده شده را جذب کرده و سپس مابقی نور را از خود عبور می‌دهد. این یعنی بدون ایجاد سایه مطلق، نور دقیقاً به همان میزانی که نیاز است به گیاهان می‌رسد. بعدتر بیشتر در مورد این موضوع میزان سایه‌اندازی توضیح خواهیم داد. 
استفاده از توری در گلخانه
 

مشخصات مهم توری سبز گلخانه

 در خرید و تهیه توری سبز گلخانه، دقت به برخی نکات کمک می‌کند تا شما خرید اشتباهی نداشته باشید. به نوعی این مشخصات باعث می‌شوند تا شما انواع توری سبز گلخانه را شناخته و متناسب با نیاز خود اقدام به خرید کنید. این مشخصات مهم بدین شرح هستند: 
  • جنس توری گلخانه
  • نرخ سایه‌پراکنی توری گلخانه
  • عرض توری گلخانه
  • متراژ توری گلخانه
  • وزن بر واحد طول
 هر کدام از موارد فوق به شکل خاصی بر کیفیت، مرغوبیت و قیمت توری گلخانه مؤثر هستند که در ادامه آن‌ها را بررسی خواهیم کرد. 

جنس توری گلخانه

 جنس توری گلخانه در کیفیت آن نقش مستقیمی دارد. مرغوب‌ترین ماده اولیه‌ای که در تولید توری گلخانه کاربرد دارد HDPE است. این ماده مشتقی از پلی‌اتیلن است که دارای خواص جالبی است.HDPE در عین این که شفاف است، به میزان تعیین شده نور را از خود عبور می‌دهد و مقاومت بسیار بالایی در برابر کشش و فشار دارد، وزن بسیار کمی داشته و این به یک برگ برنده برای آن تبدیل شده است.اگر جنس توری گلخانه ‌ای که خریداری می‌کنید مرغوب نباشد و از چنین مواد با کیفیتی تهیه نشود، به علت حضور مداوم آن زیر نور خورشید، به سرعت با مشکل روبرو شده و خاصیت خود را از دست می‌دهد. 

نرخ سایه‌پراکنی توری گلخانه

 همانطور که قبل‌تر اشاره شد، توری گلخانه باید بسته به نیاز مجریان گلخانه، میزان خاصی از نور را عبور دهد.برای تعیین میزان نوری عبور شده از کمیتی تحت عنوان نرخ سایه‌پراکنی استفاده می‌شود؛ هر قدر این کمیت عدد بزرگتری داشته باشد، نور کمتری از آن رد شده و در عمل سایه بیشتری در پشت آن ایجاد می‌شود.به طور مثال توری گلخانه با نرخ سایه‌پراکنی هفتاد درصد، تنها اجازه عبور سی درصد نور را داده و مابقی را جذب می‌کند. این کمیت بسته به جنس و کیفیت توری گلخانه بین سی تا نود و پنج درصد متغیر است. 

عرض توری گلخانه

 عرض توری گلخانه یکی دیگر از کمیت‌های مؤثر است. معمولاً به هم دوختن تکه‌های توری، کار متداولی نیست چون به سرعت مقاومت خود را از دست می‌دهد؛ به همین علت مهم است تا بسته به عرض سقف گلخانه خود، عرض مناسبی را برای خرید استفاده کنید.عرض توری باید به گونه‌ای باشد تا بتوانید به شکلی منطقی مساحت سقف گلخانه را پوشش دهید. همچنین اگر نیاز است تا بخش‌هایی از دیواره‌های جانبی گلخانه را پوشش دهید، فراموش نکنید که عرض بیشتر یک مزیت است.از آن سو خرید  عرض بیش از نیاز می‌تواند به یک چالش تبدیل شود. اگر عرض بیش از میزان مورد نیاز شما باشد احتمالاً مجبور خواهید شد که آن را برش دهید و این باعث تضعیف مقاومت توری می‌شود. 
توری شید داخل گلخانه
 

متراژ توری سایه انداز

 متراژ توری مقوله دیگری است که در هنگام خرید اهمیت دارد. فراموش نکنید پوشش مساحت سقف گلخانه تابعی از عرض و متراژ توری است. تناسب این دو باید به شکلی باشد که بتوانید با آن‌ها سقف را به درستی پوشش دهید. هر قدر برش‌های کمتری به توری بزنید، شانس آن برای عمر طولانی بیشتر است. 

وزن بر واحد طول توری سایبان

 یکی از عواملی که باعث صدمه به توری سایبان و کاهش عمر آن خواهد شد، وزن خود آن است. چون اکثراً توری گلخانه باید به شکل آویزان و معلق باشد، اگر وزن زیاد باشد بعد از مدتی شاهد پارگی در محل اتصالات خواهیم شد.برای تشخیص این موضوع از کمیتی تحت عنوان وزن بر واحد طول استفاده می‌شود. وزن بر واحد طول در یک توری سایه‌بان عبارت است از وزن هر متر از آن. این یعنی این مقدار هرچه بیشتر باشد، توری شما که باید نصب کنید وزن بیشتری خواهد داشت.فراموش نکنید که ازدیاد وزن شاید در نگاه اول مشکل خاصی نباشید اما در بلندمدت باعث کاهش عمر توری شما خواهد شد. جدا از این موضوع سنگین بودن توری و بالا بودن وزن بر واحد طول نشان می‎دهد که ماده به کارگرفته شده در تولید آن مرغوبیت کمتری دارد. فراموش نکنید که یک HDPE مرغوب در عین مقاومت بالا وزن کمی دارد. 
نصب توری گلخانه جهت پرورش گیاهان

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر