خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

توصیه های مهم در کاهش مصرف انرژی سیستم گرمایشی گلخانه

فهرست مطالب

جهان در حال افزایش جمعیت می باشد این جمعیت برای ادامه بقا نیاز به مواد غذایی دارند ، با توجه به افزایش جمعیت و افزایش تقاضا برای مواد غذایی کشاورزی با سنت های قدیمی کار ساز نیست . امروزه با پیشرفت تکنولوژی و علم برای حل این مشکلات گلخانه هایی بوجود آمده است ، این گلخانه ها محیطی ایزوله و بسته ای دارند که در آن انواع محصولات کشاورزی اعم از صیفیجات ، سبزیجات و میوه جات بدون در نظر گرفتن شرایط اقلیمی کشت و برداشت می شود . این گلخانه ها در فصل سرد سال نقش بسیار مهمی را در تامین مواد غذایی ایفا می کند، نکته بسیار مهمی که در این جا مطرح می باشد گرم کردن گلخانه در فصل سرد سال است که با استفاده از سیستم گرمایشی دمای گلخانه ها را به تعادل می رسانند. از سیستم های حرارتی مختلفی می توان به کوره هوای گرم، بخاری های برقی، جت هیتر، سیستم حرارت مرکزی (دیگ بخار)، سیستم های حرارتی تابشی و … اشاره کرد . در این مقاله از فارم صنعت می خواهیم شما را با توصیه های مهم در کاهش مصرف سیستم گرمایشی گلخانه و اهمیت وجود گلخانه آشنا کنیم. 

انواع سیستم گرمایشی گلخانه

 گرم کردن گلخانه پوشیدن گلخانه در روز باعث تابش نور خورشید و گرم نگه داشتن گیاهان می گردد ، اما گلخانه باید در سرد ترین شب سال نیز گرم بماند تا به گیاهان آسیبی نرسد . بنابراین باید از سیستم گرمایشی مناسب استفاده شود ، چرا که گرمای به وجود آمده باید به طور یکنواخت در نقاط گلخانه پخش شود . نوع سیستم حرارتی که برای گلخانه انتخاب می شود ، باید با سوخت ارزان و در دسترس کار کند. سیستم آب گرم: در این سیستم یک دیگ بزرگ فلزی یا مسی برداشته و پر ازآب کرده و روی مشعل می گذاریم تا گرم شود وقتی به نقطعه گرما رسید آن را برداشته و داخل لوله هایی که از قبل طراحی شده می ریزیم و در آخر برای متعادل نگه داشتن دمای داخل گلخانه آب سرد داخل این لوله ها می ریزیم البته لازم به ذکر است هزینه اجرای این روش زیاد به صرفه نمی باشد. سیستم بخار آب : این سیستم بسیار به صرفه و ارزان تر از سیستم آب گرم می باشد. در این روش لوله هایی طراحی شده که با گرم شدن آب باعث بخار شده و سالن را گرم می کند ، سپس این بخار آب سرد شده و به لوله ها بر میگردد . از مزیت های مهم این سیستم استفاده از دیگ کوچک و اب کمتر و همچنین مناسب بودن قیمت لوله ها نسبت به سیستم بخار آب می باشد . 

سیستم گرمایشی گلخانه

 در زمان های قدیم برای گرم نگه داشتن سالن های گلخانه در فصل سرد سال از بخاری های گازوئیل و نفتی استفاده می کردند ،که دارای معایب زیاد مثل اشغال کردن فضای زیاد گلخانه ، استفاده از سوخت زیاد و استفاده تعداد زیادی بخاری و وسایل گرمایشی و... بودند. 
توصیه های مهم در کاهش مصرف انرژی سیستم گرمایشی گلخانه
 امروزه با پیشرفت تکنولوژی و آمدن هیتر های جدید و به صرفه این مشکلات برطرف شد ،این هیتر ها فضای زیادی را اشغال نکرده و تعداد کم (یک عدد) هیتر باعث گرم شدن کل فضای گلخانه می شود . البته لازم به ذکر است که باید از هیتر های مناسب و معتبر و همچنین نباید اجازه داد تا انرژی از فضای گلخانه خارج شود. 

بهترین سیستم گرمایشی برای گلخانه چیست ؟

 گلخانه به عناوین گوناگون گرم می شود ، برای اینکه بتوانید گلخانه را گرم کنید باید یک محصول خوب و استاندارد تهیه کنید ،که باید قبل از هر چیز به ویژگی های آن پی ببرید و بعد اقدام به خرید و استفاده کنید.یک سیستم گرمایشی خوب برای گلخانه باید دارای قابلیت تولید گرمای پاک، دوام و طول عمر بالا، قابلیت توزیع یکنواخت گرما در تمام نقاط گلخانه، ظرفیت گرمایشی بالا، ایمنی کافی و … باشد . همچنین با انتخاب درست این محصول باعث کاهش مصرف سیستم گرمایشی می شوید . یکی از بهترین سیستم گرمایشی گلخانه کوره هوای گرم است چرا که دارای مزایای زیاد و معایب بسیار کم می باشد . از مزایای این سیستم می توان به عملکرد تمام اتوماتیک، راندمان حرارتی بسیار بالا، مصرف بهینه سوخت، عدم وجود خطر احتراق (به دلیل سیستم امنیتی چند لایه ای)، تولید گرمای پاک و عدم انتشار گازهای آلاینده (به دلیل احتراق بصورت آتش درون)، قابلیت کارکرد با انواع سوخت (گاز، گازوئیل یا دوگانه سوز)، قطعات و بدنه ضدزنگ و مقاوم، قابلیت حمل بسیار آسان و … اشاره کرد . در فصل سرد سال برای گرم کردن گلخانه باید از سیستم گرمایشی مناسب استفاده کرد ،این سیستم گرمایشی می بایست دارای مزیت هایی باشد چرا که هزینه ها را کاهش داده و در سوخت صرفه جویی کند، برای کاهش دادن سوخت و جلوگیری از هدر رفتن انرژی باید هدر رفتن گرمای داخل سالن و افت های شدید دمایی نیز، جلوگیری نمایید. جمع بندی امروزه برای گرم کردن گلخانه ها هیتر های مختلف و کارآمدی به وجود آمده است ،که نسبت به قدیم علاوه بر کاهش قیمت باعث کاهش انرژی نیز می گردد . علاوه بر هیتر مناسب باید از هدر رفتن انرژی نیز جلوگیری کرد تا از هزینه کاسته شود ،گلخانه ها تامین کننده های مهمی برای مواد غذایی محسوب می شوند چرا که بدون در نظر گرفتن شرایط هوایی و فصلی به تولید صیفیجات و سبزیجات و میوه جات می پردازند . برای اطلاعات بیشتر از هیتر ها و توصیه های مهم در کاهش مصرف سیستم گرمایشی می توانید به سایت فارم صنعت مراجعه کرده و با کارشناسان تماس حاصل کنید .

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر