خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

خاک کوکوپیت برای چه گیاهانی استفاده می شود؟

فهرست مطالب

زمانی که  صحبت از خاک مناسب برای رشد گیاهان می‌ شود اصطلاحات زیادی وجود دارد که ممکن است گیج کننده باشد و نیاز به توضیح داشته باشد. پرلیت، کوکوپیت، پوکه یا کود‌هایی که روی آن‌ها اعدادی عجیب نوشته شده است.کوکو پیت به عنوان بستر کشت برای کشت هیدروپونیک کاربرد دارد که اغلب به شکل  فشرده  مصرف می شود  و جذب بالایی دارد. کاربر نهایی به این الیاف فشرده آب اضافه کرده و آن ها را استفاده می کند. کوکوپیت محصولی است که طی عملیات و فرآوری بر روی لایه خارجی میوه نارگیل و پوسته چوبی آن پس از خرد و پرس شدن تولید می شود . طریقه ساخت آن به این صورت است که پوسته را بعد از شستن و خشک کردن، الک می کنند و با ماسه و بقایای گیاهی و فضولات حیوانی مخلوط کرده و سپس آن را فشرده می نمایند.

توجه به نوع خاک عامل مهمی در حفظ گل و گیاه است. اینکه از چه نوع خاک یا بستر کاشت برای پرورش و نگهداری گیاهان خانگی یا کاشت سبزیجات و تابستان استفاده شود ، اولین نکته اصلی برای موفقیت در کشاورزی و باغداری است. همچنین ، مشکل کمبود آب در سال های اخیر استفاده از کوکوپیت  را بیش از گذشته ضروری کرده است. در این مقاله خاک کوکوپیت را معرفی کرده ایم.

کوکوپیت چیست؟

کوکوپیت ( Cocopeat) از الیاف نارگیل فشرده ساخته می شود و به شکل مکعب های جمع و جور ، قالب های کوچک ، تخته ها یا صفحات گرد است. برای استفاده ، آنها باید باز شوند ، در معرض هوا و آب اضافه شده به آن قرار بگیرند. با این کار 1 کیلوگرم کوکوپیت  خشک به تقریباً 15 لیتر کوکوپیت  مرطوب تبدیل می شود. کوکوپیت  اغلب از کشورهای جنوب شرقی آسیا مانند سریلانکا ، هند و ... وارد می شود.کوکوپیت  نوعی محیط کاشت است که از الیافی که میوه نارگیل یا الیاف نارگیل را احاطه کرده اند ساخته می شود و بنابراین استفاده از اصطلاح "خاک کوکو پیت" از نظر علمی صحیح نیست زیرا می توان آن را به تنهایی رشد داد یا با سایر محیط های کاشت مخلوط کرد. مانند پرلیت و پیت ماس جایگزین کاشت می شود و اکنون به طور گسترده ای در هیدروپونیک خانگی و تجاری استفاده می شود.Trichodema  قارچی است که به طور طبیعی در کوکوپیت  وجود دارد و در همزیستی با ریشه های گیاه ، آن را در برابر قارچ های بیماری زا مانند Pythium  محافظت می کند. این خاصیت در پیت کوکو استریل شده وجود ندارد. کوکوپیت  به عنوان ماده افزودنی در خاک استفاده می شود و به دلیل کمبود ماده مغذی در ترکیبات آن ، معمولاً تنها ماده افزودنی برای رشد گیاه نیست. هنگام پرورش گیاه در کوکوپیت  ، بسته به گیاه باید از سایر مواد مغذی استفاده شود.برخی کوکوپیت ها به خوبی تجزیه نشده و مصرف نیتروژن موجود را شروع می کنند و اگر کم باشند با گیاه برای مصرف نیتروژن رقابت می کنند. کوکوپیت های ضعیف حاوی مقادیر زیادی EC (نمک) هستند که باید قبل از مصرف شسته شوند. قالب های کوکوپیت  بر اساس نوع و درصد الیاف و میزان باز شدن پس از جذب آب درجه بندی می شوند. به دلیل خصوصیات فیزیکی ویژه کوکوپیت  ، این ماده به طور گسترده ای در محصولات هیدروپونیک استفاده می شود. 

انواع کوکوپیت

همانطور که می دانید سه نوع فرآورده‌ی کوکوپیت تولید می شود. پیت، الیاف یا چیپس. استفاده از مخلوطی از آن ها مزایای مختلفی به همراه دارد .  کوکوپیت مشابه پیت ماس می باشد، ولی از نظر  رنگ قهوه‌ای تیره می باشد. تراکم این محصول به گونه ای  است که آب زیادی را در خود حفظ می نماید که از این حیث  نمی‌توان آن را تنها استفاده نمود؛ چون ممکن است ریشه ‌ها از آب غرق گردد.

الیاف نارگیل رشته‌های نخ مانندی اند  که اکسیژن از طریق آن به ‌راحتی می ‌تواند به سیستم ریشه‌ی گیاه انتقال یابد. فیبر نارگیل به‌ تنهایی قابلیت جذب زیادی ندارد و به مرور زمان تجزیه می گردد که در نهایت  مقدار اکسیژنی که به ریشه‌های گیاه می ‌رسد کاهش پیدا می کند. به همین دلیل برای استفاده‌ مجدد مناسب نخواهد بود .کوکو چیپس تکه‌های کوچکی از الیاف نارگیل می باشد که از ویژگی بهتری نسبت به پیت و فیبر برخوردار است. کوکو چیپس آب را به‌خوبی در خود حفظ می کند و منافذ هوایی خوبی هم دارد.

مواد تشکیل دهنده ی خاک کوکوپیت

پیت

دانه هایی ریز به ابعاد 1 الی 5 میلی متر و به رنگ قهوه ای تیره می باشند.

الیاف

به پوشش پوست نارگیل که به شکل نخ مانند هست می گویند و از ضخامت کمی  با طول متغیر در بافت های مختلف می باشد.

چیپس

شامل ذرات به هم چسبیده ی پیت و الیاف به اندازه ی چیپس خوراکی می باشد.

مواد تشکیل دهنده ی خاک کوکوپیت

NPK چیست؟

این سه عدد در کود‌ها نشان دهنده ارزش مواد غذایی اصلی مورد نیاز گیاهان می باشد. این مواد غذایی اصلی شامل نیتروژن (N)، فسفر (P) و پتاسیم (K) است که در کنار یکدیگر مقیاس NPK را می‌ سازند.هر چه میزان  این عدد بالاتر باشد یعنی ارزش آن ماده در کود بیشتر می باشد. مثلا کودی که بر روی آن از چپ به راست بیست-پنج-پنج نوشته است نیتروژنی چهار برابر بیشتر از فسفر یا پتاسیم دارد یا مثلا کودی که بر روی آن نوشته 20-20-20 یعنی ارزش تمام مواد غذایی در آن دو برابر بیشتر از حد استاندارد (10-10-10) می باشد.

این اعداد برای محاسبه مقدار ماده مغذی در کود کاربرد دارد. مثلا کودی که 10-10-10 است یعنی در هر یک کیلوگرم از این کود 100 گرم نیتروژن، 100 گرم فسفر و 100 گرم پتاسیم است و باقی آن از مواد بی خطر و بی ضرر تشکیل می‌دهد یا مثلا اگر به 400 گرم نیتروژن نیاز دارید و کود شما 20-20-20 است باید دو کلیوگرم از کود مورد نظر را استفاده کنید تا به چهارصد گرم مورد نظر برسید.برخی کودها ممکن است یکی از این سه ماده را نداشته باشند در این حالت بر روی بسته بندی به جای آن 0 گذاشته می‌شود.مقیاس NPK باید بر روی تمام کود‌ها نوشته شده باشد چه کود شیمیایی باشد چه ارگانیک.

مزایای کوکوپیت چیست؟

کوکوپیت جزو بستر‌های کاشت آلی طبقه بندی می‌شود و یکی از بهترین بستر‌های کاشت برای گیاهان است. مزایای استفاده از این بستر کاشت عبارتند از:

۱. صرفه جویی در مصرف آب

پتانسیل کوکوپیت  برای نگهداری آب در مقایسه با سایر انواع محیط کاشت بسیار زیاد است و بنابراین به صرفه جویی در مصرف آب و رشد بهینه گیاه کمک می کند. مانند اسفنج عمل می کند و آب را تا 20 برابر وزن خود در خاک نگه می دارد ، بنابراین رطوبت خاک را افزایش می دهد که به معنی صرفه جویی قابل توجهی در آب در کشاورزی است.

۲. تهویه مناسب

خاک کوکوپیت  حاصل از مخلوط خاک معمولی با کوکوپیت  دارای قدرت تهویه بسیار خوبی است. الیاف نارگیل حتی در حالت اشباع با آب دارای تخلخل هوای بسیار خوبی هستند و در نتیجه ، ترکیب این ماده با خاک از تراکم خاک جلوگیری کرده و ضمن سفت شدن و فشرده شدن خاک ، خاک را فشرده می کند.

۳. عاری از بیماری‌های خاکزی و آفات

یکی از مهمترین مزایای کوکوپیت عاری بودن از بذر علفهای هرز ، آفات و بیماریها است. الیاف نارگیل فاقد بسیاری از آلودگی های ناشی از خاک هستند زیرا در بالای درخت و بالاتر از سطح زمین رشد می کنند.

۴. ماندگاری بالا

کوکوپیت نسبت به دیگر انواع بستر کاشت ماندگاری بیشتری دارد و حداقل برای چهار سال و حداکثر تا ۱۰ سال می‌توان از آن به عنوان بستر کاشت استفاده کرد.

۵. پ. هاش مناسب برای رشد گیاه

محدوده پ.هاش خاک کوکوپیت خنثی تا کمی اسیدی (۶/۵ تا ۵/۶) است که محدوده مناسب برای بیشتر گیاهان محسوب می‌شود. در این محدوده از پ.هاش عناصر غذایی به راحتی در اختیار ریشه گیاه قرار خواهند گرفت.

۶. کاهش زمان جوانه زنی و رشد سریع ریشه

کیفیت ذاتی الیاف نارگیل و تهویه مناسب این بستر باعث شده است که از خاک کوکوپیت  برای جوانه زنی بذر و قلمه های کاشت به عنوان بهترین بستر کاشت استفاده شود. تجربه نشان داده است که کوکوپیت  سرعت جوانه زنی بذر و ریشه زایی قلمه ها را افزایش می دهد.

استفاده از خاک کوکوپیت برای رشد گیاهان

۷. کمک به حفظ محیط زیست

کوکوپیت ماده‌ای کاملا آلی است و هیچ گونه تأثیر نامطلوبی بر محیط زیست ندارد و بعد از تجزیه شدن به طبیعت برمی‌گردد.

برخی از موارد مصرف کوکوپیت

•    کوکوپیت  در حال حاضر به عنوان محیط کشتی برای نهال  در گیاهان گلدان ، در عملیات طراحی باغ ، در تولید گل ، سبزیجات ، درختان و بوته ها به صورت هیدروپونیک ، در پرورش قارچ به عنوان یک لایه پوششی و در صنایع کمپوست استفاده می شود.به عنوان جایگزین کودگیاهی .•    به عنوان خاک مرغوب برای گلدان (قابل ترکیب با شن و کود گیاهی ).•    برای رشد گیاه قارچ لازم و حیاتی است .•    چون کوکوپیت، یک جذب کننده خوب و قوی است می‌توان از کوکوپیت خشک برای جذب روغن در زمین های لغزنده استفاده کرد .•    به عنوان بستر در محل های نگهداری حیوانات برای جذب فضولات حیوانی جهت تمیز ماندن اینگونه محیط ها .•    کوکوپیت، اسیدی است و PH آن بین ۵٫۵ تا ۶٫۵ است .این PH برای برخی از گیاهان بالاست ولی اکثر گیاهان معروف از جمله توت فرنگی و گلهای شاخه بریده بسیار مناسب می باشد . کوکوپیت بسیار آب دوست است و می تواند آب را جذب کرد حتی وقتی کاملاً خشک است . 

کوکوپیت یک خاک گلدان بهداشتی

خاک گلدان کوکوپیت نوع مرغوبی از خاک گلدان می باشد که اغلب شامل الیاف موجود در پوست نارگیل است. کوکوپبت به لحاظ کیفی بیشتر کاربردی برای گلدان های آپارتمانی می باشد. این خاک عاری از رشد هر گونه علف هرز می باشد. زمان جوانه زدن در این خاک سریع می باشد. کوکوپیت از لحاظ ساختاری موجب تخلخل هوا می شود و مواد معدنی و آب را در خود به خوبی حفظ می کند. این خاک گلدان به صورت فشرده تولید می گردد و با ترکیب مقداری آب از حالت فشرده خارج  می شود. کوکوپیت خاک مناسب برای کاشت کاکتوس، بونساری، درختچه یاس و تولید شاخه های بریده رز می باشد.

به چه علت از خاک کوکوپیت استفاده می شود

شور بودن بیش از حد خاک

کمبود آب

به منظور کاهش بیماری های خاکزی و آفت ها

مقرون به صرفه بودن به نسبت بقیه بسترهای کشت

نحوه محاسبه تعداد قالب مورد نیاز خاک کوکوپیت بر اساس حجم بستر و حجم هر سینی بر حسب لیتر

بر اساس حجم بستر

برای محاسبه تعداد قالب مورد نیاز کوکوپیت بر اساس حجم بستر ابتدا باید طول، عرض و ارتفاع را درهم ضرب کنیم تا حجم به متر مکعب بر ساعت به دست بیاید و سپس عدد حاصله را در 1000 ضرب می کنیم تا میزان حجم بر حسب لیتر بدست آید.

و کسب بهترین نتایج با استفاده  از کودهای مدرن برای کشت در کوکوپیت

به علت  پیچیدگی بستر کشت کوکوپیت، به ‌منظور محافظت از محصول خود باید از کودهای مخصوص و معتبر بهره برداری نمایید.بیشتر کودهای کشت کوکوپیت که در بازار یافت می شود از کلسیم و منیزیم زیادی برخوردار می باشند ؛ ولی بر اساس تحقیقات قطعه ‌ی گم‌ شده‌ی پازل کوکوپیت، آهن می باشد . گیاهان در بستر کشت کوکوپیت نه ‌تنها به کلسیم و منیزیم بیشتر، بلکه به آهن بیشتری هم نیاز دارند، چون کوکوپیت از نظر شیمیایی نیازمند آهن است. به طور کلی با بهره مندی از کودهای استاندارد مخصوص کوکوپیت، محصولات خوبی خواهید داشت.

هر آنچه برای چرخه‌ ی رشد و گلدهی گیاهان ‌تان احتیاج دارید را می ‌توانید با کودهای مدرن و فرمول مخصوص کوکوپیت تأمین نمایید. ترکیبات کودی جدید با فرومولاسیون ارگانیک برای افزایش رشد گیاه در بستر کوکوپیت تهیه شده‌اند. این کودها با pH مناسبی که دارند محلولی متعادل و چند منظوره ایجاد می نمایند  که دیگر نیازی به اندازه ‌گیری pH نمی باشد  چون آن ها همه ‌ی جزئیات را کنترل می ‌کند.برای اینکه کشت بعدی برایتان آسان ‌تر و پربارتر باشد کودهایی که مخصوص کوکوپیت است را بررسی کنید.

فواید کوکوپیت نسبت به پیت ماس:

۱- از فواید کوکوپیت میتوان گفت که کوکوپیت نسبت به پیت ماس آب بیشتری در خود نگه میدارد  و بستر مناسبتری برای گیاهانی  است که به آبیاری زیاد نیاز دارند.  ظرفیت نگهداری آب در هر قالب کوکوپیت فشرده ۷ تا ۱۰ لیتر آب بوده و رطوبت را به شدت به خود جذب میکند . این مسأله به سرعت رشد گیاه کمک می کند و کیفیت گیاه را بخصوص در شرایط آب و هوایی خشک تا زمان فروش حفظ می نماید.  سهولت خیس شدن و خصوصیت زهکشی سریع الیاف نارگیل باعث می‌گردد تا الیاف نارگیل نیازی به آبیاری مکرر در فواصل کوتاه نداشته باشند که این امر منجر به کاهش مصرف کود و هزینه کمتر آبیاری می‌گردد.۲- کوکوپیت فاقد علف هرز و هرگونه بیماریهای ناشی از خاک است. کوکوپیت به دلیل آنکه الیاف نارگیل بالاتر از سطح زمین رشد می کند ، هیچگونه بذور علف هرز و بیماریهای ناشی از خاک را به همراه ندارد. در واقع کوکوپیت در برابر رشد باکتری ها ، قارچ ها  و علف های هرز مقاوم و نیز بدون پاتوژن است.۳- کوکوپیت از لحاظ فیزیکی مقاوم است و به کندی تجزیه می‌شود  و فقط وقتی ۱۲ ساله است شروع به تجزیه شدن می‌کند.  کوکوپیت تا ۴ سال قابل استفاده مجدد است در واقع  الیاف کوکوپیت، در خاک به مدت ۵ – ۴ سال باقی مانده و از تراکم و فشردگی ذرات خاک جلوگیری کرده و محل مناسبی را برای رشد و توسعه ریشه فراهم می نمایند.۴- کوکوپیت کاملاً آلی است و  هیچ گونه تأثیر نامطلوبی بر محیط زیست ندارد.۵- کوکوپیت به تهویه خاک کمک می‌کند و از سخت شدن خاک جلوگیری می‌کند و تخلخل خاک را افزایش می‌دهد. الیاف نارگیل حتی زمانیکه از آب اشباع شده باشد تخلخل هوایی بسیار خوبی را دارا بوده و با کاربرد صحیح موجب افزایش رویش بذر ریشه، گل و میوه در گیاهان می شود. این نتایج در بخش صیفی بخصوص گوجه فرنگی و نیزدر بخش تولید گلهای شاخه بریده بخصوص گل رز و گل لیلیوم و در بخش کاشت بذر درخت و درختچه قابل توجه است.۶- کوکوپیت می‌تواند به‌عنوان یک محیط کشت بدون خاک در هیدروپونیک مورد استفاده قرار بگیرد.۷- pH   کوکوپیت خنثی تا کمی اسیدی است.  که این مسأله به خنثی نمودن PH خاک های قلیایی کمک می‌کند و موجب جذب مناسب مواد غذایی به ریشه خواهد شد.۸-  کوکوپیت باعث کاهش زمان جوانه زنی  و رشد سریع ریشه می‌شود . کیفیت ذاتی الیاف کوکوپیت و نیز میزان نگهداری بالای آب در کوکوپیت برای ریشه دارنمودن سریع و تکثیر ایده آل گیاه می باشد. در بسیاری از موارد ،  کاشت گیاه در کوکوپیت منجر به سرعت بیشتر ریشه دارشدن قلمه ها در طول سال و نیز استفاده بهینه از فضای گلخانه و تجهیزات می گردد

خاک کوکوپیت برای چه گیاهانی استفاده می شود؟

خاک کوکوپیت برای چه گیاهانی استفاده می‌شود؟

خاک کوکوپیت به عنوان بستر کشت سیستم هیدروپونیک برای کاشت گوجه فرنگی، خیار، فلفل دلمه‌ای و پرورش گل‌های شاخه بریده و گیاهان آپارتمانی مناسب است. همچنین بهترین بستر رویش بذر، قلمه، انواع پیاز و نشاء است.در کل خاک کوکوپیت برای موارد زیر مورد استفاده قرار میگیرد:•    کاشت گل و گیاه آپارتمانی•    کاشت کاکتوس‌ها•    کاشت بن سای•    کاشت و نگهداری بنفشه آفریقایی•    کاشت و پرورش قارچ•    کاشت کاج مطبق•    کاشت سبزیجات•    کاشت چمن•    تولید نشاء 

چگونه از کوکوپیت استفاده کنیم؟

کوکوپیت در قالبهای فشرده در مراکز فروش کشاورزی و گل و گیاه موجود است. و اگر می خواهید از آن به عنوان محیط کاشت استفاده کنید ، فقط آن را بخرید. و آن را در آب قرار دهید.توجه داشته باشید که هر 1 کیلوگرم کوکوپیت فشرده می تواند پس از اینکه در آب قرار گرفت و رطوبت را جذب کرد به 15 لیتر کوکوپیت مرطوب تبدیل کرد ، بسته به اندازه گلدان و نوع گیاه ، می توانید این کار را به تنهایی یا با سایر کاشت ها مخلوط کنید. رسانه ها.پرلیت ، پیت ماس ، خاک اره و ... را در ظرفی بریزید.

معایب کوکوپیت چیست؟

۱. کمبود مواد غذایی

یکی از بزرگترین اشکالات کوکوپیت کمبود مواد مغذی آن است. بنابراین ، اگر از این بستر به تنهایی استفاده می کنید ، لازم است از محلول های مغذی و کودهای مایع برای تغذیه گیاهان استفاده کنید. همچنین ، قابلیت مرطوب شدن مجدد و خاصیت زهکشی سریع کوکوپیت باعث کاهش اتلاف و از بین رفتن مواد مغذی از طریق شستشو می شود.

۲. قیمت بالا

کوکوپیت یک ماده گران قیمت است که بیشتر در کشور ما وارد می شود و بنابراین هزینه اولیه بالایی برای گلخانه داران خواهد داشت.

کشورهای سازنده سرزمین کوکوپیت چیست؟

در حال حاضر دو کشور تولید کننده کوکوپیت در سراسر جهان وجود دارد:1. هند: این کشور به دلیل درختان بزرگ نارگیل کوکوپیت تولید می کند ، اما کوکوپیت به دلیل شوری زیاد در ایران خریداری نمی شود زیرا این کوکوپیت ها توسط آب دریا شسته می شوند و برای کشور ما که در اکثر مناطق دارای شوری بالا است مناسب نیستند.2. سریلانکا: کوکوپیت های این کشور از کیفیت بهتر و شوری کمتر ، حجم بیشتر و سرعت باز شدن نسبت به هند برخوردارند.توجه داشته باشید که کشاورزان باید از کوکوپیت به تنهایی به عنوان محیط کاشت استفاده کنند و باید در ترکیب با سایر محیط ها استفاده شوند. یک ترکیب رایج برای استفاده در بستر گیاهان آپارتمانی و گیاهان زینتی معمولاً 50٪ کوکوپیت + 40٪ پیت ماس + 10٪ پرلیت است.

دلایل اصلی استفاده

هنگامی که نمک بیش از حد در خاک وجود داشته باشد ، خاکهای بسیار شور مانع از رشد گیاهان می شوند ، بنابراین یکی از بهترین راهها استفاده از این کود عالی است.یکی از مشکلات کشور ، مشکل کم آبی است که به دلیل حفظ آب بسیار خوب ، مورد توجه و مصرف گسترده قرار گرفته است.همانطور که می دانید سرزمین کشور مملو از آفات و بیماری هایی است که باعث خشک شدن دانه ها می شود اما این کود عاری از هرگونه بیماری و آفت است.بسیار ارزان تر و مقرون به صرفه تر از خاکها و کودهای دیگر است.دارای بافت بسیار خوب و ارگانیک است که در طبیعت تجزیه شده و به طبیعت باز می گردد و به طبیعت آسیبی نمی رساند.کیفیت خوب الیاف نارگیل و وجود هوادهی بسیار خوب برای کاشت بذر و قلمه مناسب ترین گزینه است.تجربه نشان داده است که بذرهای موجود در این کود آلی دارای سرعت رشد خوبی هستند.دارای pH مناسب است ، به این معنی که خنثی تا کمی اسیدی است ، بنابراین باعث جذب بهتر مواد مغذی و تحویل به ریشه می شود.ماندگاری بیشتر از سایر کودها است الیاف این کود معمولاً 4 تا 5 سال در خاک می مانند.دارای تخلیه عالی هوا بوده و از سفت شدن خاک جلوگیری می کند. 

نحوه استفاده از بستر خاک کوکوپیت

از نظر رنگی و ظاهری کوکوپیت های قالبی معمولا قهوه ای روشن بوده  که به مرور با استفاده  مداوم تیره می گردد. طرز استفاده کوکوپیت به این صورت می باشد  که ابتدا کوکوپیت را درون یک ظرف بزرگ گذاشته و روی آن مقداری آب ریخته شود( تقریبا 8 تا 10 لیتر آب برای هر قالب) و زمانی که حجم آن بیشتر شد و از هم جدا شدند با مخلوط پیت ماس و پرلیت قابلیت مصرف داشته باشد.به صورت معمول نصف یک بستر را کوکوپیت مورد استفاده قرار می دهند و 10 درصد آنرا پرلیت و 40 درصد باقی را پیت ماس در نظر می گیرند

کوکوپیت به شکل قالب‌های فشرده در مراکز فروش تجهیزات کشاورزی و گل و گیاه یافت می شود و در صورتی که می‌خواهید از آن به عنوان بستر کاشت استفاده کنید، کافیست آن را خریداری کنید و در داخل آب قرار دهید. توجه داشته باشید هر ۱ کیلوگرم کوکوپیت فشرده بعد از قرار گرفتن در آب و جذب رطوبت، می‌تواند به ۱۵ لیتر کوکوپیت مرطوب تبدیل گردد که بسته به سایز گلدان و نوع گیاه، می‌ توانید آن را به تنهایی یا مخلوط با دیگر بستر‌های کاشت مانند پرلیت، پیت ماس، خاک اره و … در گلدان قرار دهید.

 

در نهایت

 

همانطور که دریافتید کوکوپیت یکی از محصولات جانبی نارگیل به شمار می رود که حاصل آسیاب کردن پوسته چوبی و الیاف نارگیل می باشد، کوکوپیت به علت تخلخل هوائی وظرفیت خوب نگهداری آب و مواد غذائی بهترین بستر برای کشت صیفی جات، رویش بذر، قلمه، انواع پیاز و نشاء می باشد. در سال های اخیر از جمله  در کشور هلند بهره برداری  از پیت نارگیل به عنوان واسطه کشت هایدروپونیک بسیار گسترش یافته است. لازم به ذکر این نکته می باشد که خاک کوکوپیت بیشتر به عنوان بستری برای کشت هیدروپونیک برای گوجه فرنگی، خیار و فلفل دلمه ای و پرورش شاخه بریده در گیاهان خانگی بسیار مناسب می باشد. این خاک بستر خیلی خوبی برای رویش بذر، قلمه و انواع پیاز گل و نشاء می باشد.  برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت فارم صنعت مراجعه نمایید.

کوکوپیت به علت تخلخل هوائی وظرفیت خوب نگهداری آب و مواد غذائی بهترین بستر برای کشت صیفی جات، رویش بذر، قلمه، انواع پیاز و نشاء می باشد. در سال های اخیر از جمله  در کشور هلند بهره برداری  از پیت نارگیل به عنوان واسطه کشت هایدروپونیک بسیار گسترش یافته است. لازم به ذکر این نکته می باشد که خاک کوکوپیت بیشتر به عنوان بستری برای کشت هیدروپونیک برای گوجه فرنگی، خیار و فلفل دلمه ای و پرورش شاخه بریده در گیاهان خانگی بسیار مناسب می باشد. این خاک بستر خیلی خوبی برای رویش بذر، قلمه و انواع پیاز گل و نشاء می باشد.  برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت فارم صنعت مراجعه نمایید.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر