خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

خاک کوکوپیت چیست؟

فهرست مطالب

خاک کوکوپیت را برای استفاده باید با دیگر خاک ها ترکیب کنید . این خاک برای صادرات گل و بعضی کاکتوس ها و همچنین برای گیاهان آپارتمانی و سبزیجات و صیفی جات استفاده می شود . قرارداد همه ی کشور ها برای صادرات و واردات گل و گیاه  این است که باید حتما نوع خاک استفاده شده در آن ها از نوع کوکوپیت باشد .در بازار های فروش گل و گیاهان ، خاک کوکوپیت به صورت دو نوع قالبی یا فشرده وجود دارند . وقتی خاک کوکوپیت را با آب مخلوط می کنید از حالت فشردگی خارج شده و نرم می شود و به دلیل رطوبت موجود در آن حجم زیادی پیدا می کند . اگر در جایی دیدید که گل یا گیاهی و یا کاکتوسی در خاک کوکوپیت رشده کرده ، آن گیاه صادراتی است .اگر کاکتوسی را خریداری کرده اید که در خاک کوکوپیت وجود دارد حتما خاک آن را عوض کنید و از خاک مخصوص کاکتوس استفاده کنید زیرا خاک کوکوپیت آب زیادی را به خود جذب می کند و وقتی آب با حجم بالا را به خاک دهیم باعث می شود ریشه ی گیاه خراب و پوسیده شود . در صورتی که مجبور به استفاده از خاک کوکوپیت برای کاکتوس شدید حتما اصول کاربردی و صحیح نگه داری از آن را رعایت کنید .زمانی که هر گیاه یا گل یا کاکتوس را از بستر اولیه ی خود می خواهید جدا کنید ، می توانید به خاک آن کوکوپیت هم اضافه کنید .

فواید استفاده از خاک کوکوپیت :

خاک کوکوپیت آب را در مدت زمان بیشتری در خود نگه داری می کند و می تواند گزینه و انتخاب مناسبی باشد برای رشد گیاهانی که برای رویش به آب زیادی نیاز دارند . در کشاورزی استفاده از خاک کوکوپیت باعث صرفه جویی در مصرف آب هم می شود و موفقیت را در کشاورزی و باغبانی به ارمغان می آورد . خاک کوکوپیت مانند اسفنج عمل می کنند و تا بیست برابر حجم خود آب را در خود نگه می دارد و رطوبت خود را همیشگی و دائم می کند .در سال های کم آبی و خشکسالی برای کشاورزان استفاده از خاک کوکوپیت می تواند کمک بزرگی به آن ها باشد .خاک کوکوپیت فاقد  هر گونه باکتری و قارچ مزاحم است ، زیرا از پوسته ی نارگیل ساخته شده و نارگیل خود بالاتر از سطح زمین بر روی درخت رویش می کند و عاری از هر گونه باکتری موجود در خاک است . به همین سبب علف های هرز و آفت کمتری در این خاک وجود دارد .ساختار خاک کوکوپیت به گونه ای است که مقاومت بالایی در برابر محیط داشته و زمان طولانی می خواهد که تجزیه شود . ولی وجود این خاک در طبیعت هیچ گونه ضرری به محیط زیست نمی رساند .خاک کوکوپیت سرشار از مواد آلی بوده که برای محیط زیست بسیار مفید استدر خاک کوکوپیت تهویه صورت می گیرد که باعث می شود خاک دیرتر خشک شودپی هاش خاک کوکوپیت دقیقا همان چیزی است که برای فرآیند گیاه مناسب است . پی هاش خاک کوکوپیت حالت خنثی دارد و بین ۵.۵ تا ۶.۵ است و در بعضی مواقع حالت اسیدی به خود می گیرد .خاک کوکوپیت به علت این که مواغذایی کافی برای رشد گیاه را ندارد ، اگر با پرلیت یا پیتماس یا خاک اره ترکیب شود بهترین خاک برای گیاهان می شود . از این ترکیب به صورت گسترده در هیدروپونیک تجاری و خانگی در جهان استفاده می شود . این ترکیب فرایند زمان جوانه زنی و ریشه دار کردن قلمه ها افزایش می دهد .خاک کوکوپیت بعد از تماس با آب ، حجم زیادی پیدا کرده و در موارد بیشتری می توان از آن استفاده کرد که بسیار مقرون به صرفه است .

معایبی که در استفاده از خاک کوکوپیت وجود دارد :

مواد غذایی برای رشد گیاه ، در خاک کوکوپیت بسیار کم است به همین دلیل است از خاک کوکوپیت در بیشتر موارد برای بذر ها و قلمه ها استفاده می کنند . برای استفاده از این خاک باید محلول های غذایی یا کود مایع به آن بیافزاییم .همانطور که می دانید گیاهان تا قبل از ریشه زدن در خاک به مواد غذایی نیازی ندارند ، ولی پس از ریشه زایی به خاک کوکوپیت باید خاک حاوی مواد غدایی برای ادامه ی رشد گیاه را اضافه کنیم .

خاک کوکوپیت چیست؟

انوع خاک کوکوپیت:

همانطور که گفتیم ، کوکوپیت از الیاف نارگیل ساخته شده است و جالب است که اولین بار در قرن 19 در باغبانی استفاده شد. با این حال ، به دلیل عمر کوتاه آن ، تا قرن بیستم دیگر مورد استفاده قرار نگرفت. دو نوع خاک به عنوان گیاهان داخلی استفاده می شود. 

    الیاف یا چیپس

اما در برخی منابع ، کوکوپیت بر اساس درصد بیماری به سه نوع تقسیم می شود.بافت فاین : 85٪ ذغال سنگ نارس و 15٪ فیبر موجود است و حداکثر اندازه 4 سانتی متر است.بافت مدیوم: حاوی 80 تا 85 درصد ذغال سنگ نارس و 15 تا 20 درصد فیبر با حداکثر اندازه 15 سانتی متر است.کوکوچیپس: حاوی 30٪ ذغال سنگ نارس و 30 تا 60٪ تراشه های چوب و الیاف دیگر در اندازه های مختلف است.

چگونه از کوکوپیت استفاده کنیم؟

کوکوپیت را می توان از مراکز فروش تجهیزات کشاورزی تهیه و در قالب فشرده به فروش رساند. بعد از خرید آن را در آب قرار دهید. کوکوپیت متراکم است و آب زیادی را پس از غوطه ور شدن در آب جذب می کند و حدود 15 لیتر قالب فشاری مرطوب کوکوپیت را می توان در هر کیلوگرم کوکوپیت بدست آورد.همانطور که قبلاً ذکر شد ، کوکوپیت را می توان به تنهایی یا همراه با پرلیت ، پیت ماس یا خاک اره استفاده کرد.برای استفاده ، کوکوپیت را در ظرفی ریخته و روی آن آب بریزید. هر قالب به 8 تا 10 لیتر آب نیاز دارد. پس از جدا شدن فیبر کوکوپیت ، می توانید آن را با پرلیت یا پیت ماس مخلوط کنید. نیمی از این مخلوط باید کوکوپیت ، 10 درصد پرلیت ، 40 درصد پیت ماس باشد که خاک مناسبی برای گیاهان سرپوشیده است. در حال حاضر در این مرحله ، می توان این مواد مغذی را اضافه کرد.

خاک کوکوپیت برای چه گیاهی استفاده می شود؟

از این خاک می توان برای پرورش گوجه فرنگی ، فلفل دلمه ای ، خیار و گیاهان داخلی استفاده کرد. همانطور که گفتیم این خاک بستر مناسبی برای گیاهان و بذرها ، نهال ها ، پیازها و قلمه ها است. برای قلمه زدن و گلهای بریده شده مانند گل رز و نیلوفرهای و همچنین رشد درختچه ها و قارچ ها مناسب است.با این حال ، اگر ترکیب فوق را ایجاد کنید ، می توانید از آن برای گیاهان مختلف داخلی استفاده کنید ، این بهترین خاک برای گیاهان داخلی و تولید مثل آنها است.

کوکوپیت برای کاکتوس

یکی از بسترهای مهم تکثیر و کاشت کاکتوس استفاده از این نوع خاک است که نه تنها آب مورد نیاز گیاهان را ذخیره می کند ، بلکه بسیار سبک است و آب اضافی به سرعت از گلدان خارج می شود. بعد از اینکه دوست دارید کاکتوس را پخش کنید ، از کوکوپیت و کمی پرلیت استفاده کنید. 

خاک کوکوپیت چیست؟

مواردی که هنگام استفاده از خاک کوکوپیت باید از آنها آگاهی داشت

در حالی که استفاده از خاک کوکوپیت برای رشد در گلدان، دارای مزایایی است، اما برای دستیابی به نتایج مطلوب باید از چند نکته آگاه باشید:

کوکوپیت هیچ ماده غذایی را به خودی خود نگهداری نمی کند. این مسئله با افزودن غذای گیاهی به گلدان قبل از آبرسانی اولیه به راحتی حل می شود. این اطمینان را حاصل می کند که نهال شما تمام مواد مغذی مورد نیاز را دارد.با گذشت زمان، کوکوپیت می تواند مقادیر زیادی نمک ایجاد کند، که می تواند بر رشد گیاهان تأثیر بگذارد. با انتخاب کوکو "کم نمک" می توانید از این امر جلوگیری کنید.

کوکوپیت، فیبر طبیعی است که از پوسته نارگیل ساخته شده است. استخراج فیبر نارگیل از پوسته  ،این محصول جانبی موسوم به کوکوپیت را می دهد که یک ماده رشد 100٪ طبیعی است. این کوکوپیت خشک شده در آفتاب و زیر نور مستقیم خورشید، برای تولید اقلام مختلف از جمله بلوک کوکوپیت، بریکت نارگیل کوکو، قرص کوکوپیت و غیره فرآوری می شود.

کوکوپیت سست، اغلب به عنوان خاک کوکو شناخته می شود. خاک کوکو به عنوان یک محیط متخلخل و زهکشی شده است که، به گیاه کمک می کند تا ریشه های محکمی داشته باشد، بنابراین آن را به یک محیط رشد عالی برای هیدروپونیک تبدیل می کند .

خواص مؤثر خاک کوکوپیت

•    کوکوپیت سبک است، کار با آن آسان است و حتی می تواند تا 4 سال مورد استفاده مجدد قرار گیرد.•    خواص فیزیکی و بیوشیمیایی کوکوپیت، باعث مقاومت آن در برابر رشد باکتری و قارچ می شود.•    کوکوپیت به آرامی متلاشی می شود. این گیاه از ده سالگی رشد خود، شروع به خراب شدن می کند، بنابراین مزایای طولانی مدت را فراهم می کند.•    PH آن 5.2 تا 6.8 است که خنثی تا کمی اسیدی است. این باعث می شود که با خاک قلیایی باغ مخلوط شود. درباره pH خاک و تأثیر آن بر رشد گیاه می توانید با باغبانان مرتبط با این حوزه مشورت کنید.•    کوکوپیت می تواند مواد مغذی را برای مدت زمان طولانی ذخیره و آزاد کند.•    این گیاه، خاصیت اکسیژن رسانی زیادی دارد که برای رشد سالم ریشه مهم است.•    خاک کوکوپیت را می توان با هر یک از مواد معمول مانند خاک و کود ترکیب کرد تا به عنوان مخلوط یا یک محصول مستقل استفاده شود.•    Cocopeat با قیمت مناسب برای کالایی با کیفیت و آینده ای پایدار از نظر محیط زیست در دسترس است.•    کوکوپیت به عنوان عاملی مؤثر برای تهویه مناسب خاک است و می تواند رطوبت را تا هشت برابر حجم خود حفظ کند، لذا کاملاً ارگانیک است•    کوکوپیت از نظر بافت، سازگار و یکنواخت است و کار با آن آسان است. برخلاف خاک، هیچ گلی ایجاد نمی کند.

جمع بندی استفاده از کوکوپیت

علاوه بر کاستی های کوکوپیت ، می توانیم به مزایای بسیار آن توجه بیشتری کنیم ؛ در هر صورت ، کوکوپیت مزایای زیادی دارد. این یک بستر مناسب برای کاشت گل ، گیاه و کشاورزی است و می تواند برای تولید محصولات و محصولات بهتر مورد استفاده قرار گیرد. به با این حال ، به دلیل افزایش دلار و قیمت بالا ، ممکن است استفاده از آن در طول سالها کاهش یافته باشد. در خاک آماده ای که در بالا نوشته شده است ، ترکیب با کوکوپیت باید از مرکز و نام تجاری تکمیل شود. 

خاک کوکوپیت چیست؟

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر