خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

در فصل تابستان چه محصولاتی بکاریم؟

فهرست مطالب

در فصل بهار و پاییز برای کشت بذر یا کشت محصول در باغ یا مزرعه خود گزینه های بسیار زیادی دارید. ولی در روزهای خیلی گرم تابستان، به ویژه در جنوب، گزینه انتخاب برای کاشت کاهش پیدا می کند. هر گیاهی در فصل گرم تابستان امکان کشت ندارد. ولی چند گیاه وجود دارد که می توان آن ها را در آب و هوای گرم تابستان کاشت و محصولات مرغوبی از آن ها برداشت نمود.تمام سبزیجات دامنه دمای مخصوص به خود را دارند که فقط در آن رنج دمایی به بهترین وجه رشد می کنند. پس در نتیجه اگر می خواهید یک باغ پر محصول در گرمای تابستان داشته باشید، باید گیاهان مناسب فصل را برای رشد انتخاب نمایید.ما در ادامه این مقاله از نیکا کورپ به شما توضیح می دهیم که چه محصولاتی را در فصل تابستان می توانید بکاریید.

کشت لوبیا

لوبیا از پرکاربردترین و محبوبترین سبزیجات می باشد. در آغاز فصل تابستان بهترین رشد را دارد. بذر لوبیا را به صورت مستقیم در زمین می کارند. وقتی که دمای خاک ۱۶ درجه سانیی گراد است کاشت بذر را آغاز نمایید. دمای مناسب خاک برای جوانه زنی بذر لوبیا ۲۱ تا ۳۲ درجه سانتی گراد می باشد. خاک را باید مرطوب نگه دارید و زمان برداشت مرتبا لوبیا را برداشت کنید تا باز محصول جدید تولید شود.

کشت گوجه فرنگی

از دیگر محصولاتی که می توانید در تابستان بکارید، گوجه فرنگی می باشد. گوجه فرنگی را می توانید در اواخر فصل بهار یا اوایل فصل تابستان کشت کرد. بذر گوجه فرنگی را در گلخانه یا خانه بکارید و بعد از آن نهال ها را به زمین اصلی انتقال دهید. دمای مناسب گوجه فرنگی ۲۴ تا ۳۲ درجه سانتی گراد می باشد. گوجه فرنگی برای رسیدن به حداکثر رشد و تولید خود احتیاج به آفتاب مستقیم، خاک غنی از مواد غذایی، زهکشی خوب و آب فراوان دارد. از کودهایی که نیتروژن زیادی دارند استفاده نکنید، چون موجب رشد رویشی بیش از حد بوته های گوجه فرنگی می شود و تولید محصول کاهش پیدا می کند.

کاشت بادمجان

همانند کشت بذر گوجه فرنگی بذر بادمجان را در داخل گلدان بکارید و بعد از آن نهال ها را به زمین انتقال دهید. دمای مناسب رشد نهال ها ۲۷ تا ۳۲ درجه سانتی گراد می باشد. به این نکته دقت داشته باشید که بذر بادمجان در دمای پایین جوانه نمیزند. علاوه بر دما، برای رشد بهتر به آفتاب کامل هم احتیاج دارد. در زمان رشد بوته های بادمجان را مرتباً آبیاری نمایید اما باید مراقب باشید خاک زهکش خوبی داشته باشد. همچنین برای پیشگیری از رشد بیش از حد رویشی بوته ها، از کودهای نیتروژن بیش از حد نیاز استفاده نکنید.

کاشت بذر خیار

یکی دیگر از محصولات محبوب و پرطرفدار فصل تابستان، خیار می باشد که احتیاج به دمای زیادی برای تولید محصول دارد. خاک هایی که زهکشی خوبی دارند و سبک هستند برای  کشت خیار گزینه بسیار مناسبی هستند. در دمای ۱۸ تا ۳۰ درجه بذرها بعد از یک تا ۲ هفته جوانه می زنند. آبیاری هر ۵ تا ۷ روز یکبار صورت می گیرد  و باید تا عمق ۶۰ سانتی متری خاک مرطوب شود. نا گفته نماند که برگ ها و بخش هوایی بوته ها نباید خیس شود. چون محیط مناسبی برای رشد قارچ های بیماری زا محیا می کند. خیار با توجه به موارد مصرف آن برداشت می شود و به سن آن هیچ گونه توجهی نمی شود. هنگامی که خیار به اندازه مطلوب رسید می توان آن را برداشت کرد.

کاشت فلفل

فلفل مناسب ترین زمان کاشت آن بهار می باشد، اما در فصل تابستان هم می توان از آن محصول خوبی بدست آورد. مثل گوجه فرنگی و بادمجان، بذر فلفل را درون سینی نشا یا گلدان بکارید و نهال آن را به زمین اصلی منتقل کنید. دمای بهینه برای جوانه زنی بذر فلفل ۲۱ تا ۲۷ درجه سانتی گراد می باشد. تا هنگامی که بذرها جوانه بزنند باید حتما خاک مرطوب نگه داشته شود. اگر دمای خاک پایین تر از حد مطلوب باشد جوانه زنی در مدت طولانی تری صورت می گیرد. در میزان استفاده از کود و آب باید دقت لازم را داشته باشید. فلفل به کوددهی ملایمی احتیاج دارد و خاک آن نباید از آب اشباع شود. در غیر اینصورت دچار بیماری های قارچی مثل پوسیدگی ریشه می شود.

کاشت بذر کدو

کدو یکی دیگر از محصولات فصل تابستان می باشد که در اوایل تابستان کشت و در اوایل پاییز برداشت می شود. بذرهای کدو را قبل از کاشت به مدت ۲۴ ساعت در آب حتما خیس کنید و بعد آن را به خاک گلدان انتقال دهید. دمای مناسب جوانه زنی کدو ۱۵ تا ۳۵ درجه سانتی گراد می باشد. گلدان ها را در آفتاب به صورت مستقیم نگذارید و هنگامی که اندازه نهال ها به ۵ سانتی متر رسید، آن ها را به زمین منتقل کنید. نهال ها احتیاج به آفتاب کامل دارند و همچنین می توان بذرهای کدو را در صورتی که سرمای بهار رفع شده باشد، مستقیم در زمین اصلی کاشت.میزان آبیاری باید به میزانی باشد که خاک اشباع نشود و در زمان آبیاری توجه کنید که بوته ها خیس نشوند. برای آبیاری بعدی اجازه دهید خاک کمی خشک شود و سپس آبیاری کنید. در هنگام گلدهی بوته ها از کود فسفر بالا استفاده کنید و بعد از تشکیل میوه کودهای دارای پتاسیم بالا را بکار ببرید.

کاشت هویج

از دیگر سبزیجاتی که در فصل تابستان عملکرد بسیار خوبی تولید می کند هویج می باشد. هویج به خاک های لوم شنی و یا خاک های فاقد سنگ و کلوخ احتیاج دارد. مناسب ترین دما برای جوانه زنی بذر هویج ۱۲ تا ۲۴ درجه سانتی گراد است. مقدار آبیاری باید به نحوی باشد که گیاهان دچار کمبود آب نشوند. تحت شرایط کم آبی طعم هویج بسیار تند و در رطوبت زیاد خاک، ریشه ها کم رنگ می شوند. بذر هویج زمانی که دمای خاک ۷ تا ۳۰ درجه سانتی گراد باشد، جوانه می زند.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر