خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

دلایل روشن نشدن موتور برق

فهرست مطالب

دلایل کار نکردن موتور برق چیست؟

موتور برق یکی از تجهیزات بسیار پر کاربردی است که در شرایطی که دسترسی به برق وجود ندارد از آن استفاده می شود. این وسیله می تواند برای مصارف مختلف صنعتی و خانگی مورد استفاده قرار گیرد. موتور برق ها انواع مختلفی دارند و افراد بر حسب نیاز شان آنها را تهیه کرده و طبیعی است که پس از مدتی استفاده، با مشکلات قابل حلی روبرو شوند. گاهی مشکلاتی بسیار جزئی مانع از روشن شدن موتور برق می شوند. در این مقاله دلایل روشن نشدن موتور برق های بنزینی را با هم بررسی خواهیم کرد. 

مشکلات عمده موتور برق های بنزینی

مشکلات موتور برق و به طور خاص روشن نشدن موتور برق، می تواند عوامل بسیار زیادی داشته باشد. مشکلات حاصله به طور کلی در سه دسته ی اصلی قرار دارند: مشکل در موتور، مشکل در ژنراتور، مشکل در تابلو برق. در صورتی که مشکل از موتور باشد تشخیص آن ساده تر است زیرا موتور برق کلا روشن نخواهد شد. گاهی اوقات موتور برق استارت نخواهد خورد. در چنین حالتی اگر مشکل از خالی بود باک نباشد، پس احتمالا مشکل از ساسات موتور برق است. مشکل دیگری که می تواند در روشن نشدن موتور برق بنزینی موثر باشد، مشکل در سوخت رسانی است. در صورتی که بخشی از مجموعه ی سوخت رسانی مانند شلنگ های انتقال سوخت یا پمپ دچار مشکل شود، موتور برق روشن نمی شود.
موتور برق بنزینی
 

ریپ زدن موتور برق بنزینی

علت ریپ زدن موتور برق بنزینی و ایجاد مشکل در عملکرد موتور برق می تواند ناشی از عواملی مانند مناسب نبودن محلی که موتور برق در آن کار می کند، ریختن بنزین ناخالص و نامناسب، نشتی در سیستم سوخت رسانی، کثیف بودن فیلتر هوا، نیم سوز شدن شمع موتور برق و یا ضعیف و خراب شدن وایر باشد.
موتور برق بنزینی 1800 وات در حال کارکرد
 

کم شدن ولتاژ موتور برق بنزینی

یکی از مشکلاتی که در موتور برق های بنزینی ممکن است رخ دهد، کم شدن ولتاژ موتور برق باشد. رگلاتور ولتاژ قسمتی است که وظیفه ی تثبیت ولتاژ را در موتور برق بر عهده دارد. عوامل مختلفی مانند استفاده ی بیش از حد می توانند باعث خرابی این قطعه شوند. گاهی اوقات تمام شدن سوخت موتور برق در حین کار، باعث افت دور موتور و افت ولتاژ می شود. 

خاموش شدن ناگهانی موتور برق بنزینی حین کار

موتور برق بنزینی نیز مانند بسیاری از تجهیزات دیگر ممکن است به دلایل مختلفی در حین کار کردن ناگهان خاموش شود. در بسیاری از موارد دیده شده است که یک موتور برق سالم بوده و در عین کار به طور ناگهانی خاموش می شود. ممکن است در لحظه اپراتور فکر کند که دستگاه سوخته است اما در بیشتر مواقع چنین مشکلی به دلیل برخی مشکلات جزئی و قابل حل است. از این رو به هنگام روبرو شدن با چنین مشکلی نباید نگران شوید زیرا قابل حل است.یکی از عمده ترین دلایل این خاموش شدن ناگهانی به خاطر دریافت بار اضافه یا همان کار کردن بیش از توان موتور برق است. اگر استفاده ای که از موتور برق می کنید بیشتر از توان موتور برق باشد، دستگاه به طور ناگهانی برای جلوگیری از سوختن، خاموش می شود. این امر زمانی رخ می دهد که شما میزان برق مصرفی مورد نیاز خود را محاسبه نکنید و سپس از موتور برق استفاده کنید.یکی دیگر از دلایل خاموش شدن ناگهانی موتور برق بنزینی در حین کار، قطع اتصال میان باتری و شمع در موتور برق است. این قطعی که به دلایل نامعلومی رخ می دهد، منجر به خاموش شدن ناگهانی موتور برق حین کار می شود. تنها با چک کردن و اتصال مجدد، می توانید موتور برق را دوباره به حالت کار برگردانید.ساده ترین و پیش پا افتاده ترین دلیلی هم که می تواند منجر به خاموشی ناگهانی شود، تمام شدن سوخت موتور برق در حین کار است.
موتور برق هیساکی مدل JM6500HE
 

تنظیم نبودن کاربراتور موتور برق بنزینی

یکی دیگر از دلایل روشن نشدن موتور برق مشکلات مربوط در کاربراتور می باشد. کاربراتور در موتور برق بنزینی، یکی از مهم ترین اجزا و قسمت ها محسوب می شود. وظیفه ی اصلی کاربراتور رساندن سوخت است. اگر برای کاربراتور مشکلی ایجاد شود فرآیند سوخت رسانی نیز دچار مشکل شده و عملا دستگاه دیگر کار نخواهد کرد. تنظیم نبودن کاربراتور و یا مسدود شدن دریچه ی آن می تواند باعث جلوگیری از کار کردن مناسب موتور برق بنزینی شود. 

هندل نخوردن موتور برق بنزینی

یکی دیگر از مشکلات نقص فنی در موتور برق بنزینی، هندل نخوردن موتور برق است. شمع که به وایر وصل باشد و محل برق رسانی شمع به سر موتور چسبیده باشد، می توان به راحتی هندل زد و در غیر این صورت موتور برق هندل نخواهد خورد.
شخص در حال بررسی موتور برق
 

نحوه شوک دادن به موتور برق

گاهی رخ می دهد که رگلاتور هیچ مشکلی در ولتاژ را نشان نمی دهد اما در عین حال ولتاژی در موتور برق مشاهده نمی شود. در چنین شرایطی باید از شوک دادن به موتور برق استفاده کرد. برای شوک دادن به موتور برق برای ترمینال های خروجی دینام یک خازن 250 فارادی 220 ولت نیاز داریم. پس از آن که خازن به طور کامل شارژ شد، باید بار آن بر روی دینام تخلیه شود. اگر ولتاژ بالا آمد، یعنی ای وی آر دستگاه دچار مشکل شده است. در صورتی که به خازن دسترسی ندارید می توانید از باطری 12 ولتی 18 آمپری نیز استفاده کنید. 

تنظیم کاربراتور موتور برق بنزینی

کاربراتور بخشی از موتور است که هر ایراد و نقصی در آن وجود داشته باشد، باعث خاموش شدن موتور برق می شود. این امر می تواند به علت ورود سوخت نامناسب و یا باقی ماندن این سوخت در کاربراتور باشد. برای این که این مشکل رخ ندهد باید کاربراتور همیشه تمیز باشد. در صورتی که با تمیز کردن مشکل حل نشد باید کاربراتور را کاملا سرویس کنید. 

جدول عیب یابی موتور برق بنزینی

در زیر خلاصه ای از دلایل روشن نشدن موتور برق آورده شده است.
عیبدلایل ممکن برای عیبروش های رفع عیب
روشن نشدن موتور برقنبود سوخت کافیترکیب کردن بنزین و روغن و اضافه کردن به مخزن
بسته بودن سوییچ روغنباز کردن سوییچ
گرفته بودن سوییچ روغنتمیز کردن مخزن روغن
نبود روغن در موتور برقاضافه کردن روغن
بسته بودن سوییچ موتورباز کردن سوییچ
شکسته بودن شمع موتورعوض کردن شمع
نداشتن توان خروجیوصل نبودن قطع کن مدارروشن کردن قطع کن
اتصال ضعیف در سوکتتعویض سوکت
افزایش لرزش در حین کارنامناسب بودن موقعیت ساساتاصلاح موقعیت
دمای پایین موتور10 دقیقه موتور برق خالی کار کند
آلوده بودن آب و روغناستفاده از سوخت تمیز و نو
ایجاد دود سیاه هنگام کارکثیفی فیلتر هواالمنت فیلتر عوض شود
زیاد بودن بار موتور برقکاهش بار
ایجاد دود آبی هنگام کاروجود روغن بیش از حدروغن کمی تخلیه شود
وجود روغن غیر مجازاستفاده از روغن مناسب
کاهش یافتن توان خروجیشمع موتور خراب استتعویض شمع
سوپاپ موتور شل استتنظیم سوپاپ
 

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر