خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

دلایل عدم استفاده از سمپاش فرغونی در محصولات زراعی

فهرست مطالب

امروزه کشاورزان و باغبانان از سمپاشی برای بالابردن و ارتقاء کیفیت محصولاتشان استفاده می کنند. در این مقاله سعی نمودیم در مورد سمپاش فرغونی و دلایل عدم کاربرد آن در محصولات زراعی بپردازیم. پس تا انتهای مقاله ما را همراهی نمایید. 

سمپاش فرغونی چیست؟

یکی از انواع دستگاه های سمپاش، سمپاش فرغونی است. این دستگاه به دلیل ابعاد بزرگی که دارد، در باغ ها و مزارع بزرگ استفاده می شود.یکی از مزایای مفید سمپاش فرغونی سرعت عمل آن در عملیات سم پاشی و صرفه جویی در مصرف سم می باشد.ظاهر سمپاش فرغونی شبیه به فرغون است که توسط چرخ هایی که دارد، حرکت و جابجا می شود. زیرا به دلیل ابعاد بزرگی که دارد، با دست توانایی حمل آن وجود ندارد. 

موارد استفاده سمپاش فرغونی:

_از سمپاش فرغونی برای از بین بردن آفات و برخی از حشرات زیانبار در گلخانه ها، باغ ها و مزارع استفاده می شود._ در دامداری ها و مرغداری ها نیز از این نوع سمپاش استفاده می شود._ کنترل علف های هرز و قارچ ها_ هم چنین با استفاده از سمپاش فرغونی می توان مواد ریز مغذی را به گیاهان رساند.

مزایای سمپاش فرغونی:

_ این نوع سمپاش از بیش ترین میزان قدرت سمپاشی برخوردار است._ به دلیل طراحی فرغونی که سمپاش فرغونی دارد، حمل و نقل آن را آسان نموده است._ به دلیل این که سمپاش فرغونی با موتور بنزینی کار می کند، سبب قابلیت تامین پمپاژ بالا در سمپاش شده است._ سمپاش فرغونی بر خلاف سایر سمپاش ها، توانایی حمل مخزن خود را نیز دارد._ در ارتفاع نیز با استفاده از سمپاش فرغونی می توان عملیات سمپاشی را انجام داد._باغ هایی که درختان بلندی دارند، با استفاده از سمپاش های معمولی سم زدایی نمی شوند و نیاز به سمپاش های قوی تری دارند. سمپاش فرغونی از این قابلیت برخوردار بوده و با قدرت درختان بلند را سمپاشی می نماید._ با این که مهم ترین کاربرد و استفاده سمپاش های فرغونی سمپاشی است ولی می توان به جای سم، درون مخزن سمپاش را پر از آب کرد و برای شستشوی دیوارها، تابلوها و… از آن استفاده نمود.همانطور که بیان نمودیم، سمپاش فرغونی دارای کارایی ها و مزایای بسیار خوبی است که سبب وجه تمایز آن با سایر سمپاش ها شده است. 
دلایل عدم استفاده از سمپاش فرغونی در محصولات زراعی
 

چرا برای محصولات زراعی از سمپاش فرغونی استفاده نمی شود؟

دلیل عدم استفاده از سمپاش فرغونی برای محصولات زراعی این است که برای فضاهای زراعی مناسب نیستند و این یکی از عیوب سمپاش های فرغونی است.هر سمپاشی را باید با توجه به نوع کارایی و فاز طراحی که دارند، مورد استفاده قرار داد.سمپاش فرغونی با توجه به کارکردی که دارد برای محصولات زراعی مناسب نبوده و بهتر است برای سمپاشی این محصولات، از سمپاش مناسب خود استفاده نمود.سمپاش فرغونی کاربرد خوبی برای سمپاشی در باغ دارد ولی برای فضاهای زراعی با توجه به ویژگی هایی که دارد، توصیه نمی شود. 

تجهیزات سمپاش فرغونی:

این دستگاه همانند سمپاش های دیگر از تجهیزات مختلفی تشکیل می شود که شامل:_ مخزن با حجم ۱۰۰ الی ۲۰۰ لیتر برای ریختن سم درون آن: مخزن های سمپاش فرغونی باید از حجم بالایی برخوردار باشند، زیرا این نوع سمپاش سطح وسیعی از باغ را سمپاشی می کند._ پمپ و موتور که وظیفه پمپاژ سم را بر عهده دارند: پمپ از مهم ترین قطعات سمپاش فرغونی است و یکی از عوامل موثر در قیمت سمپاش می باشد.هم چنین در سمپاش فرغونی از موتور بنزینی استفاده شده است تا با بتوان با استفاده از آن عملیات سمپاشی را به سرعت و راحتی انجام داد._ لوله هایی که سوخت موتور را تامین می کنند._ لوله هایی که سموم را انتقال می دهند._ نازل هایی که وظیفه هدایت سموم را بر عهده دارند. در انتخاب نازل باید دقت نمود تا به نتیجه دلخواه از سمپاشی رسید._ صافی هایی که وظیفه جدا کردن ناخالصی را دارند._ انواع اتصالات: این اتصالات در سمپاش های فرغونی از وقوع نشتی در آن جلوگیری نموده و شرایط ایمنی را برای کار با سمپاش فراهم می کند. 

انواع سمپاش فرغونی:

سمپاش فرغونی بر اساس نوع تغذیه و انرژی مصرفی به دو دسته زیر تقسیم می شود:_ سمپاش فرغونی برقی: از این نوع سمپاش هنگام دسترسی اپراتور به برق می توان استفاده نمود. سمپاش فرغونی برقی قدرت مورد نیاز خود برای سمپاشی را از طریق الکترو موتور ۳ اسب بخار خود تهیه می کند._ سمپاش فرغونی بنزینی: این نوع سمپاش برای مزارع و باغ هایی که امکان دسترسی به برق وجود ندارد، مناسب است. سمپاش فرغونی بنزینی با استفاده از پمپ موتوری که از بنزین تغذیه می کند، عملیات سمپاشی را انجام می دهد. 

نحوه کار با سمپاش فرغونی:

_ ابتدا در اولین مرحله سعی کنید سمپاش را در مکان مناسبی در باغ قرار دهید. هر چند که حمل سمپاش فرغونی کار راحتی است اما بهتر است سمپاش را در محلی قرار دهید که امکان دسترسی به نقاط مختلف باغ را داشته باشید._سپس شیلنگ ها را در دو سمت ورودی و خروجی سمپاش نصب نمایید تا سبب حرکت سم از داخل مخزن به بیرون شود. 
دلایل عدم استفاده از سمپاش فرغونی در محصولات زراعی
_در مرحله بعد باید باید شیلنگ هایی را نصب کنید که وظیفه سمپاشی را بر عهده دارند. برای این کار یک سمت شیلنگ را به پمپ بسته و سمت دیگرش را به لانس ببندید._ سپس با چرخاندن دسته پلاستیکی انتهای لانس می توانید نوع و زاویه پاشش لانس را کنترل و تنظیم نمایید._ در مرحله بعدی با استفاده از فلکه قرمز رنگ بر روی پمپ می توانید فشار پمپ را تنظیم نموده و آن را کاهش یا افزایش دهید._ در مرحله بعدی نوبت به روشن نمودن سمپاش فرغونی می رسد که باید مراحل زیر را انجام دهید:•روشن کردن کلید پاور• حرکت دادن اهرم دریچه گاز تا میانه•باز نمودن ساسات• کشیدن هندل برای روشن شدن دستگاه• بستن ساسات پس از گذشت ۵ الی ۱۰ ثانیههنگام کار با سمپاش حتما از تجهیزات ایمنی استفاده نموده و عینک و ماسک فراموش نشود.هم چنین قبل از روشن کردن سمپاش از پر بودن مخزن و باک موتور اطمینان حاصل کنید زیرا پمپ نباید خشک کار کند.

میزان پرتاب سم توسط سمپاش فرغونی چه میزان است؟

میزان پرتاپ سم به عوامل مختلفی بستگی دارد ولی به طور کلی سمپاش هایی که دارای موتور ۵ و ۷ اسب بخار و پمپ های ۴۰ و ۴۵ بار می باشند، میزان پرتاب سم ۶ الی ۱۰ متر است. 

نکات مهم هنگام خرید سمپاش فرغونی:

در هنگام خرید هر دستگاهی باید نکاتی را مد نظر قرار داد. در ذیل به بیان نکاتی در مورد نحوه خرید سمپاش فرغونی می پردازیم:_ هنگام خرید سمپاش فرغونی باید در نحوه ی سمپاشی آن به صورت یکنواخت دقت نمایید._ طبق وسعت باغ و مزرعه خود سمپاشی متناسب با نیاز خود خریداری نمایید._ جنس مخزن سمپاش نیز یکی از نکات مهم هنگام خرید سمپاش است که باید از مقاومت بالایی در برابر رطوبت و گرما و سرما و… برخوردار باشد.

دلایل عدم استفاده از سمپاش فرغونی در محصولات زراعی

قیمت سمپاش فرغونی:

قیمت سمپاش فرغونی تحت تاثیر عوامل مختلفی است.موتور سمپاش بنزینی در دو مدل اصلی و طرح در بازار موجود می باشند و طبیعتا قیمت موتور اصلی بالاتر خواهد بود.به طور میانگین و با توجه به قیمت های موجود در بازار می توان گفت قیمت سمپاش فرغونی در محدوده قیمتی ۵ میلیون می باشد.نتیجه گیریسمپاش های فرغونی از رایج ترین نوع سمپاش می باشند و به دلیل چرخ هایی که دارند، سبب راحتی استفاده از آن ها شده است.این نوع سمپاش دارای پمپاژ قوی است که سبب سرعت عمل سمپاشی شده است.سمپاش های فرغونی مزایا و کاربردهای بسیاری دارند ولی برای سمپاشی محصولات زراعی توصیه نمی شوند. زیرا هر کدام از دستگاه های سمپاشی برای هدفی طراحی شده اند و ویژگی های خاصی دارند که برای بعضی از فضاها مناسب نیستند. بنابراین بهتر است برای سمپاشی محصولات زراعی از سمپاشی مناسب با خصوصیات آن استفاده نمود.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر