خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

دلیل اصلی ضربه نزدن هیلتی چیست؟

فهرست مطالب

چکش تخریب برای وارد کردن ضربات شدید بر پیکره دیوارهای بتنی طراحی ‌شده است. ضرباتی که می‌تواند به ‌سرعت و به ‌راحتی سخت‌ترین دیوارها را تخریب کند. اما گاهاً هیلتی قدرت کافی را ندارد. در این ‌صورت علت ضربه نزدن دریل بتن کن چیست؟ چرا این دستگاه نمی‌تواند قدرت تخریب تأثیرگذار اولیه خود را داشته باشد.ضربه نزدن هیلتی یک خرابی متداول است. در این حالت مادامیکه دستگاه روشن است، مته مخرب و کوبنده آن حرکت نمی‌کند و یا حرکتی ضعیف و غیرمؤثر دارد. علت ضربه نزدن پیکور برقی در خرابی سیستم ضربه ساز این دستگاه است.سیستم ضربه ساز هیلتی‌ها از یک بخش پیستونی شکل ساخته‌ شده است. این پیستون در داخل سیلندر تحت تأثیر نیروی هیدرولیکی جابجا می‌شود. وقتی موتور الکتریکی هیلتی کار می‌کند، نیروی چرخشی به یک حرکت رفت و برگشتی در این سیستم تبدیل می‌شود. حالا هر نوع خرابی سیستم ضربه ساز به عدم ضربه‌زنی مته می‌انجامد.برای بررسی علت ضربه نزدن دریل چکشی تخریب لازم است تا بخش‌های مختلف دستگاه مانند موقعیت نصب مته‌ها، پیچ ریتم چکش، پیستون، سیلندر و... را بازرسی کنید. قاعدتاً باید بخش‌های فنی چکش تخریب را دمونتاژ کنید. لذا توصیه می‌کنیم تا حتماً از مهارت تعمیرکار خبره در پیدا کردن علت ضربه نزدن چکش برقی استفاده کنید.
شخص در حال استفاده از چکش تخریب
 

دلایل ضعیف شدن دریل بتن کن

گاهی چکش تخریب یا همان دریل بتن کن قدرت کافی را ندارد. یعنی مکانیزم ضربه ساز فعال است و ظاهراً مته در حال تولید ضربه است. اما ضربات کوبنده نیستند و قدرت تخریب کافی را ندارند. در این حالت گویی مته دستگاه فقط در حال لمس کردن دیوار بتنی است. اما این ضعیف شدن و علت ضربه نزدن دریل بتن کن در چیست؟وقتی مته در حال حرکت است، قاعدتاً سیستم ضربه ساز سالم است. اما قدرت کافی را دریافت نمی‌کند. بنابراین برای پیدا کردن علت ضربه نزدن هیلتی با قدرت کافی باید به سراغ موتور الکتریکی دستگاه برویم. زیرا قدرت کافی برای عملکرد مته و سیستم ضربه ساز تولید نمی‌شود. در این ‌صورت احتمالاً موتور ضعیف شده است. یک دلیل عمده، فرسوده بودن زغال‌های داخل دستگاه است. وقتی زغال‌های موتور ضعیف می‌شوند، جریان الکتریکی مناسبی در دستگاه‌ برقرار نیست و موتور نمی‌تواند توان کافی را تولید نماید. لذا مادامیکه ضربه‌ها تولید می‌شوند، اما این ضربه‌ها قدرت کافی را ندارند. در کل اگر احساس کردید که هیلتی شما دیگر آن قدرت سابق را ندارد و دستگاه نمی‌تواند کوبنده و مخرب کار کند، قاعدتاً موتور دستگاه ضعیف شده‌ است. موتور یک سیم‌پیچ الکتریکی است که تغییر شکل نمی‌دهد. یا سالم است و یا می‌سوزد.منظور از ضعیف شدن، عدم توزیع توان کافی در موتور الکتریکی است که می‌تواند به دلیل ضعیف شدن و یا خراب شدن ذغال‌ها اتفاق بیفتد. 

دلیل اصلی خرابی هیلتی

هیلتی برای انجام کاری بسیار سخت و سنگین طراحی ‌شده است. این دستگاه قرار است کوبنده و مخرب ظاهر شود. قدرتمند بودن از ویژگی‌های بدیهی هر دستگاه هیلتی است. اما شرایط کار سخت، روش کار غیراصولی و یا عدم نگهداری مناسب تا عدم انجام سرویس‌های کافی باعث می‌شود تا دستگاه هیلتی خراب شود. دلایل اصلی خرابی این دستگاه به قرار زیر هستند. 
  • شل بودن بدنه و پیچ و بست دستگاه:

ضربات مکرر به دستگاه و یا افتادن آن در حین کار و حمل‌ونقل باعث می‌شود تا بدنه هیلتی شکسته و یا اتصالات آن شل شود. بدنه شل شده باعث عدم کارکرد مناسب سیستم ضربه ساز می‌شود. لذا تأثیری مستقیم در علت ضربه نزدن دریل بتن کن دارد. 
  • نوسان برق و تأثیر آن در خرابی چکش تخریب:

هر نوع منبع برق نامطمئن که دارای نوسان سطح ولتاژ است، در خرابی زودهنگام انواع هیلتی برقی تأثیرگذار است. نوسانات برق باعث فشار زیادی به موتور الکتریکی دستگاه می‌شود. گاهاً علت ضربه نزدن پیکور برقی به ‌خاطر افت ولتاژ و عدم توان کافی موتور است. در چنین مواقعی باید هر چه سریع‌تر دستگاه را خاموش کنید. 
  • برخورد آب با موتور دستگاه:

نفوذ آب برای هر دستگاه برقی خطرناک است و باعث سوختن بخش‌های الکتریکی می‌شود. موتور الکتریکی انواع پیکور از محافظت رطوبتی و یا محافظت پاشش مستقیم آب برخوردار نیستند. پاشش آب در خرابی آنها تأثیرگذار است. لذا در حین کار باید مراقب باشید تا دستگاه شما در معرض پاشش مستقیم آب قرار نگیرد. در صورت تماس با آب نیز باید دستگاه را خاموش کرده و تا خشک شدن کامل بخش‌های الکتریکی از ادامه فعالیت با آن خودداری کنید.
دستگاه چکش تخریب
 
  • لرزش شدید بدنه چکش تخریب:

لرزش بدنه لزوم یک خرابی بزرگ نیست. اما مقدمه یک خرابی عمده می‌باشد. هر نوع لرزش شدید به ‌علت شل بودن یک اتصال اتفاق افتاده است. بنابراین جایی در بدنه و یا اتصال اجزای دستگاه اتصالی نامناسب وجود دارد. این اتصال شل شده باعث لرزش بدنه و به ‌دنبال آن لرزش موتور، لرزش بخش ضربه ساز و... می‌شود. همچنین کار با دستگاه را سخت می‌کند. 
  • نشت روغن از دستگاه چکش تخریب:

انواع چکش تخریب از مکانیزم ضربه ساز هیدرولیکی برخوردار هستند. وجود روغن به مقدار کافی در مکانیزم کارکرد قدرتمند آنها تأثیرگذار است. هر نوع نشتی روغن می‌تواند مانع از عملکرد قدرتمند سیستم ضربه ساز شود. همچنین باعث اصطکاک شدید میان قطعات متحرک چکش تخریب می‌شود. قاعدتاً نشتی روغن می‌تواند از نکات کلیدی علت ضربه نزدن چکش برقی باشد. 

نحوه تعمیر ضربه زن هیلتی

مکانیزم ضربه ساز هیلتی یک بخش پیستونی شکل است. این بخش پیستونی با روش حرکت ناگهانی در یک مکانیزم رفت و برگشتی به بخش مته گیر دستگاه بتن کن ضربه می‌زند. یک سیستم گیربکسی برای انتقال حرکت موتور تا بخش ضربه ساز طراحی‌ شده است. در انتهای این بخش یک چرخ‌دنده ماردون شکل نصب است که در نهایت حرکت چرخشی را به حرکت رفت و برگشتی اهرم ضربه ساز دریل بتن کن تبدیل می‌کند.علت ضربه نزدن دریل بتن کن قاعدتاً در خرابی سیستم گیربکس و یا خرابی سیستم ضربه زن دستگاه است. برای انجام تعمیرات لازم است تا بدنه دستگاه باز شده و به بخش‌های متحرک و گیربکس داخل پوسته آن دسترسی داشته باشیم. در این مرحله تعمیرکار سلامت سیستم چرخ‌دنده‌ای، سلامت سیستم ضربه ساز، حرکت روان پیستون ضربه ساز، وجود روغن هیدرولیک و همچنین قدرت موتور الکتریکی را بررسی می‌کند.علت ضربه نزدن هیلتی می‌تواند هر کدام از بخش‌های موتوری، گیربکسی و یا پیستون ضربه ساز دستگاه باشد. همچنین در پایان عیب‌یابی لازم است تا دستگاه را مجدداً با شرایط کاملاً آب‌بندی شده و جانمایی درست تمام چرخ‌دنده‌ها و اتصالات متحرک سرهم کنید. در غیر این ‌صورت قطعات متحرک دستگاه تحت اصطکاک بالایی کار خواهند کرد. توصیه می‌کنیم که برای هر نوع تعمیر و بازرسی سیستم ضربه ساز انواع هیلتی از مهارت تعمیرکاران خبره استفاده کنید. 

نکات مهم جهت پیشگیری از خرابی چکش تخریب

  • چکش تخریب را در جعبه‌ی تخصصی خودش نگهداری کنید. در صورت عدم استفاده، آن را به حال خود در محیط پر از گرد و خاک رها نکنید. لازم است تا چکش تخریب را در مکانی خشک و دور از نور آفتاب نگهداری کنید.
  • از منبع برق مطمئن برای کار دستگاه چکش تخریب استفاده کنید. در صورت مشاهده نوسان برق از ادامه کار دستگاه تا برطرف شدن مشکل جداً خودداری کنید.
  • هر نوع لرزش دستگاه را جدی بگیرید. لرزش‌های شدید و نامتعارف به دلیل شل شدن اتصالات هستند که قطعاً باعث عدم کارکرد روان بخش‌های متحرک دستگاه می‌شوند.
  • هر نوع نشتی روغن را جدی بگیرید و برای برطرف شدن کامل آن اقدام کنید. گاهاً لازم است تا برای برطرف شدن یک نشتی ساده، مراحل تعمیرات گسترده‌ای را انجام دهید. در حین کار و یا در بازرسی‌های منظم، سالم بودن تمام اتصالات دستگاه را چک کنید. یک اتصال شل شده می‌تواند باعث خرابی زودهنگام دستگاه شود.
  • سلامت و کارکرد قدرتمند موتور الکتریکی دستگاه را بررسی کنید و در صورت لزوم زغال‌های آن را تعویض نمایید.
چکش برقی
هیلتی‌ها برای کارکرد قدرتمند طراحی ‌شده‌اند. علت ضربه نزدن دریل بتن کن به‌ خاطر خرابی بزرگی نیست. بلکه عموماً دلایل ساده‌ای دارند. اما عدم رسیدگی مناسب باعث ایجاد خرابی‌های گسترده‌تری می‌شوند.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر