خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

روش صحیح نگهداری از علف زن ( علف تراش )

فهرست مطالب

علف های هرز باعث می شود که رشد گیاهان و درختان اصلی باغات به خوبی انجام نگیرد چرا که آب و املاح مورد نیاز درختان را مصرف کرده و موجب ایجاد خلل در روند رشد آنها خواهد شد. بنابراین یکی از مهمترین کارهای باغبان ها چیدن و تراشیدن علف های هرز است.

امروزه برای این کار از دستگاه علف زن استفاده می شود، دستگاهی کاملا مکانیکی که در مدت زمانی کم، می تواند مقدار زیادی از علف های هرز را با زحمت بسیار کمی برای افراد بتراشد.

یکی از مهترین کارهای باغبان ها چیدن و تراشیدن علف های هرز است. امروزه برای این کار از دستگاه علف زن استفاده می شود، دستگاهی کاملا مکانیکی که در مدت زمانی کم، می تواند مقدار زیادی از علف های هرز را با زحمت بسیار کمی برای افراد بتراشد.

در گذشته از ابزار های کلاسیک و دستی مانند داس و قیچی برای این منظور استفاده می‌کردند؛ اما می توانید همراه با یک دستگاه علف زن به راحتی و با سرعتی بالا تمام علف‌ ها را بتراشید. این یکی از کارهایی است که می توان همراه با یک علفتراش به نحوه احسنت به انجام رسانید.

علف زن به دستگاهی گفته می شود از یک موتور بنزینی یا به صورت برق الکتریسیته (برقی) برای کوتاه کردن (هرس کردن) علف های هرز مزارع و همچنین کوتاه کردن چمن و باغات استفاده می گردد .علف تراش ) داس موتوری ( به دو دسته علفتراش حرفه ای و حاشیه زن تقسیم می شوند.

دستگاههایی که بصورت کم توان و تک کاره می باشند به عنوان حاشیه زن و داس برقی یا بنزینی می نامند و دستگاه هایی که عملکرد چندمنظوره دارند و قابلیت نصب انواع تیغه و توپی و الحاقیات را داشته باشند علفزن یا علف تراش می نامند. و علفزن ها به طور معمول در مدل های دو زمانه و چهار زمانه تقسیم بندی کرد که با عملکرد دوشی و پشتی و چندکاره از یکدیگر تفکیک می گردند.

انواع علف تراش

علف تراش بنزینی

علف تراش برقی

علف تراش بنزینی

علف تراش بنزینی انرژی مورد نیاز خود را از طریق بنزین تامین می کند همچنین میزان قدرت موتورهای بنزینی 1/5 تا 3 اسب بخار می باشد که کاربر با توجه به حجم و نوع کار خود می تواند انتخاب می کند . این نوع علف تراش ها نیازی به کلید پریز برق ندارند و می توان در محیط های مختلف از آن استفاده نمود .

روش صحیح نگهداری از علف زن ( علف تراش )

علف تراش های برقی

علف تراش برقی همانطور که از اسمش مشخص است انرژی مورد نیاز خود را از طریق برق شهری تامین می کند و قدرت این نوع علف زن های برقی از 1/5 تا 3 اسب بخار می باشد .

مثل خیلی از دستگاههای صنعتی و کشاورزی که در انواع مختلفی به لحاظ انرژی مصرفی تولید میشوند دستگاه علف تراش (علف زن) تولید میشود. از این جهت که دسترسی شما به کدام یک از دو انرژی برقی یا بنزینی ممکن و آسانتر است، انتخاب بین علف زن برقی یا علف تراش بنزینی اهمیت پیدا میکند.

ممکن است در جایی که شما میخواهید از دستگاه استفاده کنید اصلا برقی وجود نداشته باشد بنابراین حتی از انواع علف تراش شارژی هم نمیتوان استفاده کرد چون منبعی برای شارژ کردن باتری دستگاه وجود ندارد.

یا حتی ممکن است در جایی که شما سکونت دارید، دسترسی به برق وجود داشته باشد اما قیمت بنزین بالا بوده و کار با دستگاه علف تراش بنزینی برای شما صرفه اقتصادی نداشته باشد. بنابراین بین این دو گزینه انتخاب با شما و با توجه به شرایط کاری شما است.

روش صحیح نگهداری از علف زن ( علف تراش )

نکات مهم برای خرید علف زن مناسب

شاید برای خرید علف تراش این سوال در ذهن شما ایجاد شده که چگونه یک علف تراش مناسب انتخاب کنیم کافیست با توجه به چند نکات ، یک علف تراش مناسب کار خود را به راحتی انتخاب کنید .

اولین نکته باید مساحت باغ و یا محل مورد نظر را در نظر بگیرید چرا که هرچه مساحت باغ بیشتر باشد به علف تراش قدرتمند تر و با کیفیت تر نیاز دارید . دومین نکته مهم به کیفیت و کاربرد علف تراش باید توجه کنید کیفیت آن را می توان به قدرتش ، میزان مدت کارکرد دستگاه در طی روز اشاره نمود چرا که هرچه دستگاه علف تراش قدرتمند باشد کاربردهایی بیشتری نیز به همراه دارد .

نکته سوم : علف زن با کیفیت صدای کم تری را در حین علف تراشی ایجاد می کند بنابراین در هنگام خرید باید به صدای کم دستگاه  علف تراش توجه ویژه ای داشته باشید .

برای کسانی که  فضای سبز کوچک تری دارند علف تراش های 4 زمانه بسیار مناسب و ایده آل است چرا که صدای بسیار کمی را ایجاد می کنند .دستگاهی را انتخاب کنید که به سرویس کاری کم تری نیاز داشته و حتما دارای گارانتی معتبر خدمات پس از فروش را داشته باشد .علف تراشی مناسب است که علاوه بر قدرتش از وزن سبک و ایده آلی نیز برخوردار باشد .

روش صحیح نگهداری از علف زن ( علف تراش )

تفاوت علف زن چهار زمانه و دو زمانه با یکدیگر

علف زن های بنزینی در دو نوع مختلف چهار زمانه و دو زمانه می باشند موتورهای دو زمانه از سوپاپ استفاده نمی کنند و همین امر موجب کم تر شدن وزن علف تراش می شود .

موتورهای دو زمانه با هربار چرخش میل لنگ یک مرحله احتراق صورت می گیرد اما در موتورهای چهارزمانه با هر دو بار چرخش میل لنگ یک مرحله احتراق صورت می گیرد  این مرحله باعث افزایش توان می شود .

از دیگر ویژگی های موتورهای دو زمانه وزن سبک ، قیمت کم تر نسبت به موتورهای چهار زمانه است.

دستگاه علف زن از چه قسمت هایی تشکیل شده است؟

موتور:

مهم ترین بخش دستگاه است که قدرت دستگاه را تعیین می کند. برخی دستگاه های علف زن دارای موتور دو زمانه یا جهار زمانه می باشند.

میله واسط:

این بخش به صورت میله یا لوله طراحی شده است و دارای طول های متفاوتی است که به نوع دستگاه علف زن بستگی دارد.

دسته:

دسته دستگاه علف زن ممکن است به شکل هایی مانند دسته دوچرخه، دایره ای، یک دسته ای و… طراحی شده باشد. وظیفه دسته دستگاه علف زن، کمک به کنترل دستگاه علف تراش می باشد.

قسمت برنده:

قسمت برنده در دستگاه علف زن به مدل آن بستگی دارد. برخی از دستگاه های علف زن دارای تیغه فلزی 2 الی 8 پره یا تیغه های دندانه دار 36 الی  100 دندانه ای می باشند. برخی دیگر از دستگاه های عف زن به جای تیغه دارای توچی نخ می باشند. نخ غلف زن، نوعی نخ مخصوص است که در انواع گوناگونی مانند دندانه دار، گرد، مربعی، مغزدار و… ساخته می شود.

لوازم اضافی:

این لوازم مخصوص علف زن های چندکاره هستند که علاوه بر کوتاه کردن علف و گیاهان، دارای قابلیت های دیگری برای باغبانی و هرس درختان نیز می باشند.

روش صحیح نگهداری از علف زن ( علف تراش )

روش صحیح نگهداری از علف زن

نگهداری و سرویس مداوم و صحیح یکی از اصول کار کردن با انواع موتور آلات است. سرویس و نگهداری صحیح، برابر است با افزایش طول عمر دستگاه مورد استفاده.

در برخی مواقع یک اشتباه سهوی در سرویس دستگاه برابر است با یک آسیب جدی به آن دستگاه که ممکن است مشکلات زیادی را درست کند. عدم توجه به چک لیست تعمیر و نگهداری باعث کاهش طول عمر و خرابی های ناگهانی در دستگاه می گردد.

بنابراین انجام یک برنامه تعمیر و نگهداری و اجرای یک چک لیست منظم برای افزایش طول عمر هر دستگاه و ماشینی لازم و ضروری می باشد. در این مقاله قصد داریم مهمترین نکات در مورد نگهداری از دستگاه علف تراش و اجزای مختلف آن را بیان کنیم.

1-   دستورالعمل دستگاه علف زن را بخوانید

تمامی ماشین آلات صنعتی دارای دستورالعمل راه اندازی و نگهداری می باشند. قبل از استفاده و استارت علف تراش دفترچه دستگاه را مطالعه نمایید تا کاملاً با مراحل راه اندازی و پروسه نگهداری از دستگاه آشنا شوید. در این صورت با انجام اصولی مراحل راه اندازی دستگاه، باعث افزایش طول عمر دستگاه شده و زمانی که به فروشنده دستگاه دسترسی ندارید، دفترچه دستگاه می تواند یک مرجع قابل اعتماد برای اپراتور باشد.

2- روغن و بنزین موتور علف تراش

یک علف زن بنزینی دو زمانه نیاز به بنزین و روغن دارد. شما باید با توجه به نوع دستگاه نسبت درست ترکیب روغن و بنزین را از کاتالوگ دستگاه مطلع شوید. معمولاً نسبت مناسب مخلوط بنزین و روغن در موتورهای دو زمانه ای که بر روی علف تراش ها بسته می شود 1/20 یا 1/25 می باشد این به این معنی است که به ازای هر 20 یا 25 سی سی بنزین باید 1 سی سی روغن به بنزین اضافه کنید.

3- طرز ایستادن صحیح و مهار دستگاه علف تراش

دستگاه علف تراش شما یا دارای دسته دوچرخه ای است یا دارای دسته حلقوی. قبل از روشن کردن دستگاه، چند بار به طور تمرینی دسته علف زن را در دست خود گرفته تا تسلط شما بر روی دستگاه افزایش یابد. این عمل باعث جلوگیری از آسیب های احتمالی می شود. در جایی که ایستاده اید به اندازه کافی فضای خالی باشد و هنگام روشن کردن به این نکته توجه کنید که وزن شما بر روی دستگاه به طور مساوی توزیع شده باشد.

4-    کنترل های علف تراش

از تمامی کنترل کننده دستگاه علف تراشتان اطمینان حاصل کنید. علف زن ها در انواع مختلف طراحی و تولید می شوند و این مهم است که شما از چگونگی و نحوه کنترل دستگاه آگاه باشید. برای پی بردن به این موضوع حتماً به دفترچه دستگاه مراجعه نمایید.

5- لباس و تجهیزات ایمنی هنگام کار با علف  تراش

ما توصیه می کنیم حداقل از عینک ایمنی استفاده کنید تا از تماس صورتتان با شاخه و برگ ها جلوگیری کند. لباس ایمنی اپراتور گشاد نباشد و از چکمه های ایمنی با روکش فولاد استفاده کنید.

6-  موارد احتیاطی اپراتور علف تراش

قبل از استفاده از علف تراش، جواهر و زینت آلات آویزان به گردن و دست خود نیاز ندازید و اگر موی شما بلند است، آن را محکم ببندید.

7- آچارکشی دستگاه (پیچ و مهره ها)

زمانی که شما یک علف زن نو را می خرید، تمامی پیچ و مهره های دستگاه سفت و محکم است اما پیشنهاد می کنیم بعد از مدتی استفاده از علف تراش قبل از هر بار استفاده پیچ و مهره های دستگاه را چک کنید تا اگر شده بود محکم کنید.

8- هد نخ علف تراش

هد نخ علف تراش شما ممکن است از نوع اتوماتیک بوده که پس از فرسوده شدن نخ، تیغه نخ بر نخ فرسوده را می برد و نخ جدید جایگزین می شود و یا باید به صورت دستی نخ جدید را روی هد ببندید. در هر صورت اگر قصد استفاده از هر کدام از این هدها را دارید، به کاتالوگ دستگاه مراجعه کرده و طرزکار با آن را مطالعه کنید تا از به وجود آمدن هزینه های غیر ضروری جلوگیری کنید.

9- مهار کننده ایمنی علف تراش

ممکن است همراه با علف زنی که می خرید، یک مهارکننده ایمنی هم باشد. اگر این چنین است قبل از استفاده ازعلف تراش چگونگی استفاده و پوشیدن آن را بلد شوید. استفاده صحیح از مهارکننده ایمنی باعث می شود که به مدت طولانی تری با دستگاه کار کنید اما استفاده نادرست از آن می تواند باعث درد و آسیب به بدن اپراتور شود.

10- راه اندازی علف تراش

با نحوه راه اندازی و مراحل استارت علف تراش آشنا شوید. برای این کار هم می توانید از یک متخصص کمک بخواهید و هم به کاتالوگ دستگاه مراجعه کنید. آشنایی با این مراحل سبب صرفه جویی در وقت در هنگام استفاده بعدی از دستگاه می شود.

11- شمع موتور علف تراش

درپوش روی شمع موتور علف تراش را باز کنید و نحوه سوختن بنزین در محفظه احتراق را ببینید. در پایان کار نوک چینی سر شمع باید به رنگ زرد متمایل به خاکستری و قهوه ای باشد.

این رنگ سر شمع نشان دهنده میزان بودن موتور و سالم بودن سیستم سوخت موتور می باشد. در صورت جمع شدن رسوبات در اطراف شمع، می توانید با استفاده از یک کاغذ سمباده نرم، رسوبات را تمیز کنید و در صورت لزوم شمع را تعویض نمایید. این بازدید باید هفتگی صورت گیرد و لقی استاندارد الکترود شمع نیز 0.5 میلیمتر باشد.

12- فیلتر سوخت علف زن

فیلتر سوخت، درون مخزن بنزین علف تراش موجود است و برای بازدید از آن می توانید یک تکه سیم را به شکل قلاب درآورده و فیلتر را از داخل مخزن بیرون آورید. البته این کار را با احتیاط انجام دهید تا به لوله سوخت آسیبی نرسد.

13- فیلتر هوا علف زن

پس از بازدید از فیلتر هوا علف زن، در صورت کثیف بودن می توانید با استفاده از بررسی مناسب یا مسواک آن را تمیز کنید. فیلتر هوا را نمی توان شست اما بعضی از مدل ها را می توان با استفاده از یک اسفنج و آب صابون گرم شست. در صورت پارگی و آسیب دیدن حتماً فیلتر را تعویض کنید. این بازدید باید روزانه صورت گیرد.

14- سر دنده ها علف تراش

کاور روی تیغه را باز کنید و بر روی دنده ها و اطراف آن مقداری گیریس بزنید.این کار باعث کاهش حرارت دستگاه و افزایش طول عمر یاتاقان دستگاه می شود. در بعضی از مدل های علف تراش یک پورت کوچک برای تزریق گریس وجود دارد که دیگر نیازی به باز کردن کاور روی دنده نمی باشد.

انواع تیغه ها را میتوان روی دستگاه های علفتراش نصب کرد و توده های مختلف گیاهان را برید . دستگاه های علفزن به طور عمومی دوام بالایی دارند و اگر به طور مرتب سرویس و نگهداری شوند قابل اطمینان هستند .

اما عمر تیغه ها وابسته به میزان استفاده از تیغه و شرایط کاری آن است. برای مثال، اگر تیغه در مجاور اجسام سخت نظیر سنگ کار کند و یا برای برش شاخه ها و ساقه های سخت استفاده شود باید روزانه تیغه را تیز کنید یا در صورت لزوم آن را تعویض نمایید.

قبل از هر بار استفاده، باید از تیز بودن تیغه اطمینان حاصل کنید، چرا که کار کردن با تیغه کند میتواند منجر به بروز حادثه شود و نیز عمر دستگاه را کاهش میدهد. البته تیغه های الماسه قابل تیز کردن نیستند و در صورت کند شدن یا ریزش الماسه باید تعویض شوند.

15 -  بررسی کلی دستگاه علفزن

علفزن یک ماشین است که از اجزایی تشکیل شده است . اگر ھر یک از اجزای دارای عیب یا نقصی باشند این دستگاه به درستی کار نمیکند . بھتر است قبل از راه اندازی دستگاه علف تراش از سالم بودن تمام قطعات و محکم بودن تمام پیچ ھا اطمینان حاصل کنید .

در صورتی که یکی از قطعات دارای عیب و ایرادی است از استفاده و راه اندازی دستگاه خود داری کنید زیرا ممکن است علاوه بر خسارات و خرابی کل دستگاه باعث خطرات جانی و جبران ناپذیری شود .

16- ایمنی و راحتی در استفاده

یکی از مسائل بسیار مهم در استفاده از دستگاه، آشنا بودن اپراتور با نکات استفاده ایمن و مخاطرات احتمالی در محیط کاری است. دستگاه های علفتراش بسیار پر قدرت هستند و اگر نکات ایمنی را رعایت نکنید با خطرات زیادی مواجه خواهید شد.

در حین کار همیشه از محافظ صورت و عینک ایمنی استفاده نمایید، چرا که چرخش تیغه با دور بالا می تواند اجسام مختلفی که با تیغه برخورد می کنند را به سمت شما پرتاب نماید. و همیشه مراقب افرادی که در اطرافتان هستند باشید که در فاصله ایمن از شما و دستگاه مستقر شده باشند.

هرگز از دستگاه بدون بند حمایل استفاده نکنید و به یاد داشته باشید که دستگاه باید از محل فرمان یا دسته (حلقه ای یا دو چرخه ای) در دست گرفته شود. فرمان یا دسته امکان کنترل و هدایت دستگاه را برای شما فراهم می کند و نیز به عنوان مانعی که از بروز بسیاری آسیب ها پیش گیری می کند نباید از دستانتان رها شود.

توجه کنید،  دستگاه علفتراش جهت برش معینی دارد، به این معنی که برای اجرای عملیات برش فقط از یک جهت باید عمل کنید. جهت گردش تیغه ساعتگرد است بنابراین اجرای عملیات برش باید از راست به چپ انجام شود. منطقه برش از نوک تیغه تا 90 درجه به سمت چپ است.

روش صحیح نگهداری از علف زن ( علف تراش )

جمع بندی تعمیر و نگهداری علف تراش

انجام موارد فوق به طور حتم باعث افزایش طول عمر دستگاه علف تراش شما می شود اما مواردی همچون تمیز کردن تیغه از چمن، علف و گل و لای هم باید حتماً پس از هر بار استفاده از علف تراش انجام گیرد.

در پایان باید خاطر نشان کرد که هر دستگاه علف تراش دارای دفترچه راهنمایی و نگهداری می باشد که اصول و روش های نگهداری از دستگاه در آن قید گردیده است که با انجام آنها می توانید با افزایش طول عمر دستگاه، از استهلاک و یا خرید زودتر از موعد یک علف تراش جلوگیری کنید.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر