خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

روش کار کمپکتور صفحه ای به چه صورت است؟

فهرست مطالب

دستگاه کمپکتور، ماشین کوبش خاک در فضاهای کوچک است. زمانی که آن‌قدر فضای زمین کوچک باشد که نتوانیم از انواع غلتک‌ها استفاده کنیم. حضور این ماشین‌های کوبنده در ابعاد کوچک اما قدرت متراکم سازی زیاد مفید است. 

کمپکتور صفحه ای چیست؟

کمپکتور صفحه ای یکی از متداول ترین و پرکاربردترین مدل های کمپکتور دستی بوده که برای کوبش زمین و پی سازی در اکثر پروژه های ساختمانی معمول به کار گرفته می شود. کمپکتور صفحه ای را می توان به عنوان پراستفاده ترین مدل کمپکتور ارزیابی نمود. در این مقاله قصد داریم در مورد روش کار این دستگاه بحث نماییم. 

روش کار کمپکتور صفحه ای

دستگاه کامپکتور صفحه ایٌ با استفاده از کوبش صفحات سنگین فولادین بر روی سطح زمین عملیات متراکم سازی خاک را انجام می‌دهد. طراحی صفحه فلزی بزرگ و سنگین نکته برجسته مشخصه‌های فنی این دستگاه است. اما لازم است که این صفحه فولادین را در ضربات متوالی بر سطح زمین بکوبانیم تا عملیات پی سازی و ایجاد سطحی محکم امکان پذیر کردد. 

مکانیزم کوبش دستگاه کامپکتور صفحه ای:

مکانیزم عملکرد کوبش دستگاه کمپکتور صفحه ای تقریبا ساده است. این کار از طریق لنگ‌های هیدرولیکی انجام می‌شود. انواع کمپکتورهای صفحه ای در گونه‌های تک جهته و یا دو جهته طراحی می‌شوند. مدل‌های تک جهته دارای یک لنگ هستند و قادر به حرکت در یک‌ جهت می‌باشند. اما در طراحی مدل‌های دو جهته که بسیار خاص و گران قیمت هستند از دو لنگ با عملکرد عکس یکدیگر استفاده ‌شده است. بنابراین قدرت ارتعاش و کوبش بالایی دارند. همچنین توان جابه‌جایی به حالت رفت و برگشتی را دارند.
شخص در حال استفاده از کمپکتور صفحه ای
  

نحوه کوبش زمین توسط کمپکتور صفحه ای:

در هر دستگاه کمپکتور صفحه ای از یک موتور قدرتمند چه در مدل‌های برقی و یا بنزینی استفاده ‌شده است. این موتور باید قابلیت کار طولانی و تولید قدرت بالایی داشته باشد. کمپکتور بنزینی از مدل‌های برقی متداول‌تر است. زیرا معمولاً قدرتمندتر هستند و در کار نیازی به تأمین نیروی برق برای دستگاه نیست. همان طورکه توضیح دادیم در داخل هر دستگاه کمپکتور صفحه ای ساز وکار مکانیکی خاصی پیش‌ بینی ‌شده است که حرکت چرخش موتور را از طریق یک لنگ تبدیل به یک حرکت رفت و برگشتی با قابلیت کوبش می‌نماید.این بخش یک قطعه لنگ هیدرولیکی با قدرت بازگشت کوبنده است. وقتی موتور دستگاه کار می‌کند، حرکت موتور باعث جابجایی سیلندر هیدرولیکی نیز شده، شفت این سیلندر بر صفحه فلزی دستگاه در ارتباط است. با جابجایی لنگ هیدرولیکی صفحه فلزی از روی زمین بلند می‌شود و به ‌همراه بازگشت ناگهانی لنگ به حالت ضربه گونه بر سطح زمین باز می‌گردد. به ‌این ‌ترتیب با هر بار عملکرد لنگ هیدرولیکی یک‌بار عملیات کوبش صفحه فلزی انجام می‌شود. 

افزایش گاز موتور چه تاثیری در میزان کوبش کمپکتور دارد؟

هر اندازه سرعت موتور را افزایش دهیم، به فرکانس کوبش صفحه فلزی افزوده خواهد شد. قدرت کوبش نیز کاملاً وابسته به قدرت موتور است. حال هر اندازه از صفحه کوبش بزرگتری استفاده کرده باشیم، سرعت عملیات متراکم سازی خاک افزایش پیدا می‌کند. از طرفی هر اندازه وزن صفحه فلزی بیشتر باشد، ظرفیت کوبش خاک نیز بالاتر است. اما در این ‌صورت به موتورهای قدرتمندتری نیز نیاز داریم که قطعاً باعث افزایش قیمت کمپکتور خواهد شد. معمولا کمپکتورهای بالای تناژ 1.5 تا 2 تن خاص بوده و دارای قیمت بالایی می باشند.
شخصی در حال استفاده از کمپکتور صفحه ای در کارگاه ساختمانی
 

راندمان کار کامپکتور صفحه ای در یک روز کاری چگونه است؟

نمی توان انتظار داشت که با دستگاه کمپکتور صفحه ای در یک روز کاری سطح بسیار بزرگی از زمین را کوباند. مقدار سرعت کوبش این دستگاه‌ها محدود است و معمولاً توان کارکرد دائمی نیز ندارند و دارای استهلاک بالایی می باشند. لازم است تا به ازای هر 2 الی 3 ساعت کار متوالی دستگاه کمپکتور صفحه ای را به مدت 30 دقیقه خاموش کنید. این عمل باعث می‌شود تا دستگاه استراحت کرده و دچار استهلاک نشود.همچنین به این نکته توجه داشته باشید که راندمان کار کمپکتور به طراحی دستگاه، قدرت کوبش آن، شرایط زمین، شیب زمین، مقدار رطوبت خاک، نوع خاک و... بستگی دارد. 
کمپکتور صفحه ای

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر