خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

روغن موتور علف زن

فهرست مطالب

برای راه اندازی هر دستگاهی که محرک آن از یک موتور احتراقی بنزینی یا دیزلی باشد باید نحوه شروع به کار دستگاه و همچنین رعایت اصول راه اندازی آن را بدانیم. در حال حاضر قریب به بیشتر دستگاه های علف زن موجود در بازار از نوع بنزینی بوده و نوع شارژی یا برقی آن کم استفاده می باشد.

از این رو باید گام های نخست روشن کردن یک موتور بنزینی را بدانیم. یکی از این مراحل ابتدایی انتخاب روغن مناسب با موتور علف تراش میباشد که در صورت انتخاب نامناسب روغن یا رعایت نکردن نسبت اختلاط سوخت به روغن در موتور می تواند باعث آسیب های جدی به موتور شود.

چه روغنی را انتخاب کنیم؟

قبل از انتخاب روغن باید این موضوع را بدانیم که موتور دستگاه علف زن بنزینی ما دو زمانه می باشد یا چهار زمانه. در صورتی که هیچ گونه آشنایی با موتور های بنزینی ندارید میتوانید علاوه بر رجوع به کاتالوگ دستگاه و پی بردن به این موضوع با استفاده از بازرسی ظاهری دستگاه به این نکته پی ببرید.

به طوری که علف زن هایی که از موتور دو زمانه بهره می برند دارای یک مخزن می باشند و علف زن های مجهز به موتور چهار زمانه دو مخزن به موتور متصل شده است. موتور های دو زمانه یکی از انواع پر مصرف موتور های بنزینی می باشد که علاوه بر علف زن ها در اره موتوری، موتور سیکلت، قایق موتوری، موتور برق و ... استفاده می شوند.

موتور های دو زمانه مزایا و معایبی دارند که می توان مزیت آن را سبک بودن، قیمت ارزان و سر و صدای کمتر در حین کار اشاره کرد. در این نوع موتور های به علت اینکه فرآیند انجام کار و احتراق در دو سیکل (زمان) انجام می شود دو زمانه نامیده می شوند و حتماً قبل از شروع به کار روغن و بنزین را با نسبت اختلاط مشخص ترکیب کرده و داخل موتور بریزید.

در مورد ریختن روغن در این نوع موتور ها شما باید روغن مخصوص موتور دو زمانه را خریداری کنید که در ظرف مخصوص میکس کردن روغن و بنزین که معمولاً در کارتن علف تراش خریداری شده قرار دارد ریخته و به همراه بنزین خوب مخلوط کنید.

یکی از سوالات رایج اکثر خریداران دستگاه علف زن میزان نسبت اختلاط سوخت به روغن است که می توان با رجوع به کاتالوگ دستگاه به این نکته پی برد اما اکثر کمپانی های سازنده علف زن نسبت روغن به بنزین 1 به 25 را پیشنهاد می کنند.

این اعداد بیانگر این است که به ازای 1 سی سی روغن شما باید 25 سی سی بنزین را با آن مخلوط کنید. در قیاس بزرگتر به این معنی می باشد که باید در هر 1 لیتر بنزین 40 سی سی روغن مخصوص موتور دو زمانه ریخته و مخلوط گردد.

هشدار: به هیچ وجه از روغن های موتور چهار زمانه نظیر روغن موتور سواری در موتور های دو زمانه استفاده نکنید زیرا که آسیب هایی نظیر انسداد خروجی اگزوز و چسبیدن رینگ پیستون به موتور وارد خواهد شد.

توجه به میزان استاندارد روغن به موتور دستگاه علف زن دو زمانه

توجه داشته باشید در صورت داشتن دستگاه علف زن دو زمانه بایستی حتما به میزان استاندارد روغن به موتور علف زن دو زمانه درج شده روی دفترچه راهنمای آن دقت نظر داشته باشید. چرا که این میزان در برند های مختلف و انواع گوناگون هر یک از این دستگاه ها با یکدیگر متفاوت می باشد.

روغن موتور علف زن

بنابراین میزان روغن علف تراش دو زمانه همیشه ثابت نیست و بایستی به دفترچه راهنمای آن حتما مراجعه کنید تا نسبت به میزان روغن به دستگاه مورد نظر خود مطلع گردید. به طور کلی می توان میزان نسبت روغن به موتور علف زن دو زمانه را یکی از مقادیر زیر در نظر گرفت:

1- نسبت 1 به 252- 1به 303- 1به 404- 1به 50

حال که بحث ریختن روغن در علف زن های دو زمانه را مطرح کردیم سراغ علف زن های چهار زمانه می رویم. در موتور های چهار زمانه فرآیند احتراق و انجام کار در چهار سیکل انجام می شود و علاوه بر کاهش استهلاک قطعات موتور، راندمان موتور هم افزایش پیدا می کند.

در علف زن های چهار زمانه که می توان به علف زن هوندا اشاره کرد مخزن روغن و بنزین جداگانه تعبیه شده است و باید قبل از شروع به کار هر دو مخزن را از روغن و بنزین پر کنید.تنوع روغن مخصوص موتور های چهار زمانه نسبت به دو زمانه بسیار بیشتر است و می توان از روغن های موتور سواری ها هم استفاده کرد. معروف ترین روغن موتور روغن 40 نام دارد که می توانید از فروشگاه های معتبر تهیه نمایید.

رعایت نکات لازم در خصوص میزان روغن به بنزین در علف زن دو زمانه

در خصوص میزان روغن به بنزین در علف زن دو زمانه چندین نکته را بایستی رعایت کنید که عبارتند از:

1-    در نظر داشته باشید که هیچ گاه نباید باک سوخت خود را کامل کنید. همیشه بهتر است یک چهارم باک دستگاه شما خالی باشد.2-    میزان روغن به بنزین را همیشه چک کنید. به این صورت که کمتر یا بیشتر نباشد تا مشکلی برای دستگاه شما یا حوادث نامترقبه ای برای جسم و جان شما به وجود نیاید.3-    در صورتی که دستگاه علف زن دو زمانه را تازه خریداری کرده اید؛ بهتر است در وهله نخست از نسبت 1 به 30 بهره بگیرید. چرا که دستگاه تازه و خشک است و به روغن بیشتری نیاز دارد.4-    در صورتی که دستگاه مورد نظر شما آب بندی شده باشد؛ می توانید نسبت روغن به بنزین علف زن را کاهش دهید و آن را از 1 به 30 به میزان نسبت 1 به 25 کاهش دهید.5-    نکات ایمنی را در حین اجرای کار رعایت کنید.با در نظر گرفتن تمامی این نکات در خصوص نسبت روغن به بنزین علف زن در موتور دستگاه علف زن دو زمانه می توانید به خوبی از دستگاه مورد نظر بهره مند شده و هیچ گونه آسیب مالی و جانی شما را تهدید نکند. چرا که در غیر این صورت ممکن است با هر گونه سهل انگاری در عدم توجه به این میزان آسیب های جدی و حوادث غیر مترقبه ای شما را تهدید کند.

روغن موتور علف زن

به همین علت است که میزان استاندارد و اصولی روغن به سوخت در علف تراش دو زمانه بسیار حائز اهمیت می باشد و حتما بایستی این نکته مهم را در نظر داشته باشید تا به خوبی از وجود این دستگاه کارآمد و کارساز بهره مند شده و علف های هرز را از چمن ها ریشه کن سازید.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر