خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

سیستم اسپراکت اره زنجیری چیست؟

فهرست مطالب

اره زنجیری اغلب توسط افراد حرفه ای آموزش دیده استفاده می شود. اگرچه این قطعه همه کاره را می توان در موقعیت های مختلف از هرس تا پاکسازی استفاده کرد، لذا برخورداری از تجربه و آموزش خطرات مرتبط را کاهش نمی دهد. طراحی مدرن اره برقی دارای ویژگی هایی برای بهبود ایمنی اپراتور است، اما به دلیل خطای انسانی یک ابزار ذاتا خطرناک باقی می ماند. انتخاب اره مناسب برای کار را بیاموزید، اطمینان حاصل کنید که همه ویژگی های ایمنی اره کار می کنند و اصول نگهداری اره برقی را می دانید.

  • انتخاب اره

 

قبل از خرید یا استفاده از اره زنجیری، کار را ارزیابی کنید تا بهترین اندازه اره را برای انجام کار تعیین کنید. از انتخاب خودکار اره های بزرگ و سنگین خودداری کنید. هرچه اره بزرگتر باشد، سنگین‌تر می‌شود و خطر افزایش خستگی و آسیب کاربر در اواخر روز بیشتر می‌شود. اره‌ های مدرن قدرتمند هستند و یک اره کوچک ‌تر اغلب تنها چیزی است که برای کارهای اطراف حیاط یا مزرعه نیاز دارید. در این گونه موارد سعی کنید سیستم اسپراکت اره زنجیری را بررسی و ارزیابی کنید و سپس اقدام به استفاده از آن کنید.

استفاده از یک اره سبک وزن بین 8 تا 15 اینچ برای کارهای سبک مانند بریدن بخش های کوچک درختان مناسب است. اگر این کار مستلزم برش مکرر تنه های ضخیم باشد، یک اره متوسط 16 تا 20 اینچی مناسب است. اره ‌های برقی با بیش از 20 اینچ معمولاً اره‌ های حرفه‌ای در نظر گرفته می ‌شوند و برای صاحبان خانه توصیه نمی ‌شوند. به خاطر داشته باشید که هرچه نوار راهنما طولانی تر باشد، استفاده از اره سخت تر خواهد بود. افزایش زیاد در طول میله نیاز به خروجی موتور بالاتری دارد که باعث افزایش وزن اره می شود. قبل از تغییر اندازه میله بر روی اره، دفترچه راهنمای مالک را از نظر طول میله که برای اره برقی خاص شما مناسب است بررسی کنید.

  • ویژگی های ایمنی اره زنجیری و سیستم اسپراکت اره زنجیری

 

در بررسی سیستم اسپراکت اره زنجیری باید گفت که اره های زنجیری مدرن دارای ویژگی های ایمنی متعددی هستند که به طور قابل توجهی خطر آسیب را کاهش می دهد. اگر این ویژگی ها به درستی کار نمی کنند، اپراتور نباید از اره استفاده کند و باید آن را برای تعمیر بفرستد. ویژگی های ایمنی و مزایای آنها برای اپراتور به شرح زیر است:

ترمز زنجیری. هنگامی که اره درگیر می شود، ترمز زنجیر بلافاصله چرخش زنجیر به دور میله را متوقف می کند. ترمزهای زنجیر را می توان با فشار دادن محافظ دستی به جلو یا با اینرسی ناشی از ضربه برگشتی چرخشی درگیر کرد. ترمزهای زنجیر باید قبل از راه اندازی اره برقی درگیر شوند. اگر کاربر بیش از دو قدم در حالی که اره روشن است، برود، ترمزهای زنجیری نیز باید فعال شوند. اگر مسافتی بیش از دو قدم را طی می کنید، اره را خاموش کنید و وقتی به آنجا رسیدید دوباره راه اندازی کنید.

زنجیرگیر. گیره زنجیر که از فلز یا پلاستیک ساخته شده است در قسمت زیرین اره، نزدیک جایی که زنجیر وارد بدنه محفظه موتور اره می شود قرار دارد. زنجیرگیر برای گرفتن و توقف زنجیره ای که با میله راهنما شکسته یا جدا شده است، طراحی شده است. قبل از استفاده از اره مطمئن شوید که این قطعه کاملا سالم است و فرسوده یا شکسته نشده است.

جرقه گیر. در سیستم اسپراکت اره زنجیری این بخشی از سیستم اگزوز است و به جلوگیری از خروج جرقه از اره و ایجاد آتش سوزی کمک می کند. این صفحه مشبک مستطیل شکل که در زیر پوشش صدا خفه کن قرار دارد که می تواند توسط خاک، خاک اره و تجمع کربن مسدود شود، از خروج اگزوز جلوگیری می کند. در صورت مسدود شدن جرقه گیر موتور کار نمی کند و باید با مایع پاک کننده کاربراتور تمیز شود یا تعویض شود. مطمئن شوید که صدا خفه کن قبل از خارج کردن برای تمیز کردن جرقه گیر خنک شده است.

سیستم اسپراکت اره زنجیری چیست؟

چگونگی عملکرد سیستم اسپراکت اره زنجیری

در سیستم اسپراکت اره زنجیری دو تکه، حلقه موجود در آن به درستی در جای خود قرار می گیرد. تنظیم درست آن موجب می شود که به راحتی بتوانید از آن استفاده کنید و قطعات در جای خود قرار گیرند.در سیستم اسپراکت اره زنجیری یک تکه، اگر زنجیر از تیغه مخصوص خود جدا شود موجب آسیب به زنجیر می گردد. وجود زبانه های کوتاه در این نوع اسپراکت موجب می شود که بتوانید به راحتی از زنجیر استفاده کنید.

  • تعمیر و نگهداری سیستم اسپراکت اره زنجیری

 

اره ای که به درستی نگهداری شود نه تنها برای حفظ عملکرد صحیح و کارآمد اره بلکه برای کاهش خطرات مرتبط با کار ضروری است. به دفترچه راهنمای مالک مراجعه کنید و توصیه های سازنده را برای سرویس و نگهداری دنبال کنید. قطعات اره که اغلب به تعمیر و نگهداری نیاز دارند را بررسی کنید.

تیز بودن زنجیر. در سیستم اسپراکت اره زنجیری همیشه از یک زنجیر به درستی تیز شده استفاده کنید. زنجیر بی کیفیت و ضعیف راندمان برش را کاهش می دهد و باعث می شود اپراتورها سخت تر کار کنند. زنجیر بی کیفیت و ضعیف نیز خطر آسیب را افزایش می دهد. آنها باعث می شوند که اپراتورها به شدت روی اره فشار بیاورند و نیروهای واکنش اره را افزایش داده و اغلب اپراتور را در معرض خطر بیشتری قرار می دهند. زنجیر ضعیف خاک اره ریز تولید می کند. هنگام انجام تعمیر و نگهداری روی زنجیر، برای کاهش خطر بریده شدن، دستکش بپوشید.

زنجیر باید مطابق دستورالعمل سازنده و با اندازه مناسب تیز شود. زاویه روی دندانه زنجیر را دنبال کنید تا مطمئن شوید که مقدار مناسب چوب در هنگام برش چیده شده است. سوهان دهی بیش از حد باعث می شود که دندانه بیش از حد چوب برداشته و به هم متصل شود.

تنش زنجیر. در سیستم اسپراکت اره زنجیری کشش مناسب زنجیر روی میله برای اطمینان از اینکه پیوندهای درایو به درستی از همه طرف درگیر شده اند مهم است. این تضمین می کند که سرعت زنجیر ثابت می ماند و احتمال جدا شدن زنجیر از میله را کاهش می دهد. روش های سفت کردن زنجیر در مدل های اره می تواند متفاوت باشد، بنابراین برای راهنمایی به دفترچه راهنمای اره مراجعه کنید. کشش مناسب زنجیر فقط باید به عرض یک سکه بین نوار راهنمای زنجیر و زنجیر اجازه دهد.

نکات قابل توجه در ارزیابی سیستم اسپراکت اره زنجیری

  • تعمیر و نگهداری نوار راهنما

 

در ارزیابی سیستم اسپراکت اره زنجیری هنگام انجام تعمیر و نگهداری روی زنجیر، نوار راهنما باید بررسی و تمیز شود. اطمینان حاصل کنید که میله راهنما دارای آسیب نیست که بتواند در چرخش زنجیر اختلال ایجاد کند. همچنین شیارها و سوراخ های روغن را از هر گونه جرم یا زباله تمیز کنید. با گذشت زمان، نوار راهنما ممکن است شروع به پوسیدن کند؛ بنابراین، یک روش خوب این است که هر بار که زنجیره عوض می شود، نوار راهنما را برگردانید. ابزارهای خاصی برای نگهداری نوار راهنما موجود، توصیه می شود.

همیشه قبل از استفاده از اره برقی و به طور دوره ای در طول استفاده زیاد، سطح روغن میله را بررسی کنید. روغن میله یک روغن مخصوص فرموله شده، با ویسکوزیته بالا و چسبندگی بالا است که به گونه ای طراحی شده است که هنگام چرخش زنجیر به دور راهنما، از آن جدا نشود. به همین دلیل، استفاده از روغن زنجیره ای به جای روغن های دیگر برای روانکاری میله بسیار مهم است.

سیستم اسپراکت اره زنجیری چیست؟

سوخت گیری اره. اکثر اره ‌های برقی مدرن دارای یک موتور 2 زمانه هستند که کاربر را ملزم به ترکیب سوخت و روغن در یک مخزن می‌کند. کتابچه راهنمای کاربر اره نسبت مخلوط بنزین و روغن را توضیح می دهد. اکثر اره ‌های تجاری موجود از نسبت 50:1 استفاده می‌کنند که به این معنی است، 2.6 اونس روغن با 1 گالن بنزین مخلوط می‌شود.

هنگام سوخت گیری اره، از فضایی با تهویه مناسب و دور از شعله های باز استفاده کنید. قبل از راه اندازی اره، هرگونه ریزش روی زمین یا اره را تمیز کنید. سازندگان معمولاً استفاده از بنزین بدون اتانول را پیشنهاد می کنند. اگر بنزین بدون اتانول در دسترس نیست، از بنزین اکتان 89 که حاوی کمتر از 10 درصد اتانول است استفاده کنید. همچنین باید سوخت را از اره تخلیه کرده و آن را خالی نگه دارید (اجازه دهید اره کار کند تا زمانی که خاموش شود) اگر قرار است برای مدت طولانی نگهداری شود.

فیلترهای هوا. فیلتر هوای اره را باید به صورت دوره ای بررسی کنید تا از تمیز بودن آن اطمینان حاصل کنید. با گذشت زمان، کثیفی و خاک اره روی فیلتر هوا جمع می شود که باعث کاهش راندمان و قدرت موتور و افزایش مصرف سوخت می شود. هنگام تمیز کردن فیلتر هوا، توصیه های سازنده را دنبال کنید. اکثر فیلترها را می توان با استفاده از یک برس نرم تمیز کرد تا هر گونه آلودگی را از بین ببرد و سپس قبل از خشک شدن فیلتر با آب و صابون ملایم شسته شود.

نتیجه گیری:

قبل از کار با اره زنجیری، اپراتور باید خطرات، عملکرد و ویژگی های ایمنی اره را درک کند. اپراتورها همچنین باید تجهیزات حفاظت فردی را برای خود و سایر افرادی که در نزدیکی اپراتور کار می کنند، قرار دهند.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر