خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

سیستم گرمایش گلخانه چیست؟

فهرست مطالب

دسترسی به برخی از محصولات در برخی از نقاط کشور و همین طور در بعضی از فصل‌ های سال ممکن نخواهد بود؛ اما با روی کار آمدن مکانی به نام گلخانه این غیرممکن، ممکن گشت، به طوری که می‌ توان در فصل‌ های سرد سال نیز به محصولاتی چون خیار، گوجه، کاهو و ... دسترسی داشت و از آن ها استفاده نمود. گلخانه نیز مانند بسیاری از مکان های دیگر خود دارای سیستم خاصی می باشد که در صورت بروز مشکل در یکی از آن سیستم ها، محصول نهایی استخراج شده از گلخانه مطلوب نخواهد بود و در مواقعی نیز باعث از بین رفتن محصول خواهد شد. یکی از سیستم‌ های قابل اهمیت در همه گلخانه ها سیستم گرمایشی آن می ‌باشد که در این مقاله با این سیستم آشنا خواهید شد.

سیستم گرمایشی گلخانه چیست؟

گلخانه محیطی است که باید میزان رطوبت و همین ‌طور میزان دمای آن مطابق با برخی شرایط کنترل گردد؛ از این رو سیستمی مورد نیاز است که بتواند دمای مورد نیاز گلخانه را اعمال نماید. این سیستم باید دمای ۲۱ درجه سانتی گراد الی ۲۷ درجه سانتی گراد را در گلخانه ایجاد کند، چرا که در این میزان دما، گیاه امکان رشد را خواهد داشت. در صورتی که بررسی‌ های لازم بر روی سیستم گرمایش گلخانه انجام نشود می‌ تواند خسارت‌ های بسیاری را به بار آورد. پس بنابراین تهیه یک سیستم گرمایشی با کیفیت یکی از امور مهم در برپایی گلخانه به شمار می رود. نکته ای که در خصوص این سیستم قابل توجه می ‌باشد این است که در صورت عدم برخورداری از اطلاعات کافی از نحوه استفاده این دستگاه، با مشکل مواجه خواهید شد. به عنوان مثال یکی از نکات استفاده از این محصول این است که می بایست در فصل‌ های سرد سال مورد استفاده قرار گیرد؛ با توجه به این موضوع نیاز به عملکرد مداوم این دستگاه نبوده و تنها برای ایجاد نمودن دمای متناسب با شرایط گیاهان مورد استفاده قرار خواهد گرفت. لازم به ذکر است که این سیستم از کاربرد های فراوانی نیز برخوردار می باشد که یکی از آن ها تنظیم سرمایش گلخانه است.

انواع سیستم گرمایشی قابل استفاده در گلخانه

سیستم گرمایش گلخانه ی مناسبی که بتواند نیاز آن و موجودات درون آن را برطرف سازد از گونه های متفاوتی برخوردار می باشد؛ اما نکته ای که مهم است تهیه با کیفیت ترین و کاربردی ترین سیستم برای گلخانه می باشد‌؛ لازم به ذکر است که برای تهیه این  سیستم می بایست به نوع کارآیی‌ آن توجه کافی داشت. یکی از انواع این سیستم ها به گونه ای است که از کف گلخانه صورت می گیرد. شایان ذکر است که از این روش به منظور  تسریع رشد در قسمت ریشه گیاه استفاده می‌ شود؛ پس بنابراین برای تولید نشا مناسب تر می باشد. برای ایجاد گرما در قسمت زیرین گلخانه می ‌توان از لوله های مارپیچی آب گرم استفاده نمود. 
سیستم گرمایش گلخانه چیست؟
 آب گرم این لوله ها به طور معمول از موتورخانه تامین خواهند شد. افزون بر لوله‌ های آب گرم به کارگیری المنت های برقی حرارتی نیز گزینه مناسبی برای انجام این امر می باشند. هواساز گلخانه‌ ای نوع دیگری از سیستم گرمایشی گلخانه بوده است؛ این دستگاه از طریق کانال هایی که در گلخانه ایجاد می‌ شود هوای مورد نیاز گلخانه اعم از سرد و گرم را در فضای گلخانه پخش می کند. نکته ای که حائز اهمیت می‌ باشد این است که در صورت استفاده از این سیستم می توان با قرار دادن و نصب وسایل مورد نیاز رطوبت زنی به بررسی و کنترل رطوبت هوای گلخانه نیز پرداخت. نمونه دیگری از سیستم گرمایشی گلخانه هیتر ها از نوع تابشی می باشند؛ با توجه به سوخت مصرفی، هیتر مذکور به دو نوع برقی و گازی تقسیم می شود. جالب است بدانید که این سیستم با نام دیگر خورشید کوچک نیز شناخته می ‌شود؛ علت این نام گذاری، گرم کردن فضای گلخانه به واسطه تابش گرما می باشد. جت هیتر نیز یکی دیگر از انواع هیتر ها می باشد که از نظر نوع عملکرد با هیتر تابشی متفاوت است. جت هیترها خود به سه دسته گازوئیلی، برقی و گازی تقسیم ‌بندی می ‌شوند.در گذشته معمولا از بخاری های معمولی گلخانه، در این محیط استفاده می ‌شد؛ اما بدیهی است که در صورت راه‌ اندازی این بخاری‌ ها با درنظر نگرفتن استاندارد های لازم، امکان نابودی گیاهان موجود در گلخانه خواهد بود. به طور کلی می توان گفت که استفاده از بخاری های متفاوت مثل بخاری گازی و ... در این محیط کاربردی نبوده و برای زمان طولانی مورد استفاده قرار نخواهند گرفت.

کدام یک از سیستم های گرمایشی گلخانه گزینه مناسب تری می باشند؟

در رابطه با برگزیدن یک سیستم مناسب و با کیفیت برای گلخانه باید به برخی از نکات توجه داشت؛ به عنوان مثال دستگاه اکونوپک یکی دیگر ازانواع  سیستم گرمایش گلخانه است که سوخت مصرفی آن گاز می باشد. این سیستم نه تنها برای گرمای گلخانه مورد استفاده قرار می گیرد بلکه برای ایجاد سرمای مورد نیاز گلخانه نیز قابل استفاده است. از آن جایی که عملکرد این دستگاه از طریق سوخت و ساز داخل دستگاه صورت می ‌گیرد و بدیهی است که گاز هایی، از این احتراق تشکیل شوند. خروج این گاز ها به دو صورت انجام می شود، یعنی افزون بر آزاد کردن آن ها در گلخانه، می توان از طریق هوا کش نیز آن ها را به خارج از محیط گلخانه هدایت کرد. با توجه به توضیحات ذکر شده این دستگاه یکی از دستگاه های مناسب برای گلخانه می باشد اما به شرط آن که مقصد از تهیه آن کنترل و تنظیم رطوبت گلخانه نباشد. البته لازم به ذکر است که در صورت کنترل و تنظیم رطوبت می توان تجهیزات رطوبت زنی  و همین ‌طور رطوبت زدایی را بر روی این دستگاه اعمال نمود. علاوه بر این سیستم، می توان از هواساز گلخانه ای نیز کمک گرفت لذا همان طور که کمی قبل به آن پرداختیم، هواساز گلخانه‌ ای علاوه بر این که گرمایش فضای گلخانه را تنظیم می کند، سرمایش را  کنترل کرده و مانند دستگاه اکونوپک با نصب تجهیزات رطوبت زنی به تنظیم رطوبت گلخانه نیز کمک خواهد کرد. شایان ذکر است که سیستم های دیگری چون یونیت هیتر وایرواشر نیز تولید شده اند که جزو سیستم های مناسب برای گلخانه به شمار می آیند.

تولید سیستم گرمایش گلخانه

از آن جایی که بهره گیری از گلخانه ها به عنوان سبکی مرسوم برای دسترسی به اغلب انواع صیفی جات و میوه جات شناخته شده است، دسترسی به سیستم گرمایشی آن نیز امری ضروری به شمار می آید. از این رو برخی از کشورها به تولید انواع متفاوت این محصول پرداخته اند. این کشور ها با تولید این سیستم ها افزون بر آن که نیاز داخلی کشور خود را بر طرف می سازند، با صادرات آن به سایر کشور ها نیز امکان برخورداری تمامی آن کشور ها به این محصول را فراهم کرده و از این طریق از نظر اقتصادی نیز روند صعودی را طی می کنند. 
سیستم گرمایش گلخانه چیست؟
کشور هایی که از تولید دستگاه های مذکور محروم می باشند دارای  شرکت هایی هستند که با واردات سیستم گرمایش گلخانه و پخش و عرضه آن به مراکز فروش مربوطه، دسترسی متقاضیان را به این محصولات آسان می نمایند. لازم به ذکر است که با توجه به نوع کارایی، نوع سوخت، اندازه و مواردی از این دست قیمت گذاری سیستم های گرمایشی گلخانه صورت خواهد گرفت.کلام آخرمقصد از تهیه این مقاله آشنایی بیش تر با انواع سیستم گرمایشی بوده است. افزون بر آن کارایی های سیستم گرمایش گلخانه نیز که یکی دیگر از اطلاعات لازم در رابطه با این دستگاه ها می باشد، در این مقاله عنوان شده است. با برخورداری از اطلاعات فوق می توان در انتخاب این سیستم ها به درستی عمل کرد.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر