خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

شیر برقی آبیاری کشاورزی چیست؟

فهرست مطالب

آبیاری گیاهان و درختان در باغ ها و مزراع  کشاورزی  همیشه یک مسئله مهم و حیاتی بوده است که انسان از زمان شروع کشاورزی تا به الان برای اجرایی کردن این فرآیند به روش های مختلفی دست زده است تا به این وسیله باعث رشد و نمو محصولات خود شوند و به اندازۀ کافی به آنها آب برسانند و به خوبی آبیاری شوند.

اما روش های سنتی و قدیمی امروزه دیگر کاربردی ندارد چون روش های استانداری نیستند و مقدار زیادی آب به هدر می رود . با توجه به بحران آب ، این موضوع آبیاری باید جدی در نظر گرفته شود و باید از روش های جدیدی استفاده شود که هم در آن آب کمی مصرف شود و هم بازدهی بالایی وجود داشته باشد آبیاری اتوماتیک به وسیلۀ شیرهای برقی آبیاری یکی از جدیدترین و بکر ترین روش ها است که در زمین های کشاورزی می توان به خوبی از آنها استفاده کرد .

شیربرقی آبیاری چیست ؟

این شیر برقی جایگزینی مناسب برای شیرهای آب معمولی برای آبیاری درختان و گیاهان در مزراع کشاورزی به کار می روند . این وسیله توسط فرمان برق عملیات باز و بسته شدن جریان سیال را از جمله جریان پیدا کردن مایعات و گازها را در داخل لوله ها صورت می دهد .

بنابراین به وسیله جریان برق کنترل می شود شیر برقی آبیاری معمولاً بیش تر از دو لوله همانند 3 راهه دارد که مسیرجریان آب در آن تغییر می یابد تا در یک طول زمانی کوتاه تر با حجم مصرفی آب کمتری بتوان به قسمت های مختلف از زمین کشاورزی عملیات آبرسانی را صورت داد . فشاراولیه آب که در خصوص خریدن شیر برقی آبیاری اهمیت دارد باید برای شیرهای کوچک 5/0بار باشد و طوری طرح ریزی شده باشد که فشار کافی برای باز و بسته شدن را داشته باشد و بتوان به وسیله  آن عملیات آبرسانی به زمین های کشاورزی را به خوبی صورت داد  به همین دلیل است که از شیر برقی آبیاری بیشتر در کشاورزی و فضای سبز به خوبی کاربرد دارند.

نحوه  عملکرد شیربرقی آبیاری در کشاورزی

برای زمین های کشاورزی ، گلخانه ها، فضاهای سبز و مکان های دیگر امروزه از شیر برقی برای آبیاری استفاده می شود .نوع عملکرد شیربرقی آبیاری به این گونه است که در ابتدای کار سنسور فرآیند را به طرف خروجی شیر سوپاپ نورد جاری کنند. زمانی که مقدار مشخصی از جریان سیال پشت دریچه ذخیر شد، به جریان این اجازه داده می شود تا از شیر برقی آب عبور کند تا یک میدان مغناطیسی  به نوبه خود سبب حرکت پبستون در برابرچشمه می گردد.

همین کار باعث باعث می شود پیستون ها به طرف بالا حرکت کنند و دهانه آن را باز می کند. به این ترتیب  جریان سیال از پورت ورودی به سمت پورت خروجی می رسد در این حالت اگر جریان عبوری از شیر برقی ثابت باشد،در مقابل موقعیت باز شدن دهانه ثابت می ماند. شیر برقی رین یکی از برندهای تولید این وسیله می باشد که برای قطع و وصل کردن جریان آب از مسیر اتصال خط های لوله اصلی به لوله های فرعی مورد استفاده واقع می گردد.

شیر برقی آبیاری کشاورزی چیست؟

شیر برقی هانتر برای مصارف ویژه استفاده می شود به خصوص کشاورزی که یکی از پرکاربرد ترین شیر برقی آبیاری است که ساخت کشور آمریکاست . هماهنگی بین لوله ها به وسیله کنترلر صورت می گیرد به این صورت که روی کلاهک در دار شیر برقی هانتر یک پیچ قرار دارد که به وسیله  آن می توان جریان سیال را به صورت دستی بست و انجام بقیه فرآیندهایی مانند تعمیر کردن و نگهداری شیر برقی را روی خط و بدون وجود داشتن هیچ گونه مشکلی به راحتی صورت داد.

ساختار شیر برقی آبیاری

بدنه  سوپاپ :

این قسمت دریچه ای است که آب به آن وصل شده است . این شیر معمولاً  برای کنترل کردن جریان سیال خاص همانند مایع یا هوا در خط لوله جریان وصل می شود در سوپاپ از نوع اتوماتیک ، سلوئید به شیر وصل است  .

درگاه ورودی شیر :

این قسمتی است که از طریق سیال اتوماتیک وار به شیر وارد می شود و وارد مرحله  نهایی می شود.

درگاه خروجی :

این قسمت مایع را از راه پورت خروجی خارج می کند. درگاه خروجی شیر برقی در آخر به قسمتی که سیال از آن عبور می کند ، وصل می شود.

کویل سولونوئید :

بدنه این قسمت به صورت استوانه ای است و داخل آن تو خالی است . بدنه آن با یک روکش فلزی پوشیده شده و جنس فلز است در داخل شیر برقی آب کویل سولو نوئید وجود دارد.

سیم پیچ :

سولو نوئید از چندین دور سیم تشکیل شده است . این سیم ها از موادفرو مغناطیسی مثل فولاد یا آهن تشکیل شده است سیم پیچ ها شکل استوانه ای تو خالی را شکل می دهند طرف خارجی این سیم ها با پوشش فولادی پوشانده شده است و قسمت تو خالی آن یک پیستون دارد که حرکت آن داخل فضای تو خالی توسط چشمه کنترل می شود.

سیم های سربی :

این سیم ها اتصالات برقی آبیاری را تشکیل می دهندکه به منبع برق وصل هستند. جریان برق از این طریق به شیر برقی آب منتقل می شود زمانی که شیر برقی کشاورزی انرژی دارد این جریان از طریق این سیم ها به شیر الکترومغناطیسی جریان پیدا می کند و جریان ها متوقف می شوند .

پیستون :

یک فلز استوانه ای شکل است و در قسمت تو خالی قرار دارد . زمانی که جریان برق از شیر برقی رد می شود یک میدان مغناطیسی در فضای تو خالی ایجاد می شود به همین علت پیستون به شکل عمودی در فضای تو خالی به حرکت در می آید . زمانی که جریان برق در شیر برقی قطع می شود میدان مغناطیسی هم برقش قطع می شود و پیستون هم از حرکت می افتد.

شیر برقی آبیاری کشاورزی چیست؟

فنر :

پیستون به دلیل  اینکه عملکرد برق در برابر عملکرد چشمه داخل فضای تو خالی حرکت می کند . برقی که ایجاد می شود داخل شیر برقی پیستون را جابه جا می کند اما فنر این تمایل را دارد پیستون را در همان حالتی که است متوقف کند .

دیافراگم :

قسمت مهم شیر برقی آبیاری است که مایعات داخل آن جریان دارد . درواقع ارتباط بین درگاه ورودی و خروجی است .

دسته بندی شیرهای برقی کشاورزی از نظر عملکرد و ساختار

1) یک نوع از آن مستقیم عمل می کند :این نوع شیر برقی کشاورزی از طرف یک دهانه کوچک جریان پیدا می کند که به وسیله یک لوله کش با یک واشر پلاستیکی در قسمت پایین بشته می شود . 2) غیر مستقیم : این نوع شیر از طریق فشار دیفرانسیل روی پورت های سوپاپ استفاده می شود تا باز و بسته شود

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر