خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

صرفه جویی در برق در کشاورزی

فهرست مطالب

انرژی یکی از اصلی ترین ورودی های تولید محصولات کشاورزی است و مصرف آن ارتباط مستقیمی با میزان مکانیزاسیون و بهره برداری دارد. منابع انرژی از نظر میزان و میزان کاربرد در فعالیت های کشاورزی متفاوت است.انرژی فسیلی مورد استفاده در این بخش بیشتر برای تأمین نیروگاه تراکتور ، تریلر ، کمباین ، موتورهای آب ، صنایع تبدیلی ، دام و گلخانه ها و انرژی الکتریکی برای تأمین انرژی پمپ های برقی ، ماشین آلات ، روشنایی ، صنایع تبدیلی ، دام ، طیور و گلخانه ها استفاده می شود. براساس آمار تفصیلی صنعت برق در سال ۱۳۹۸، میزان انرژی الکتریکی مصرفی بخش کشاورزی کشور معادل ۳۸۵۷۴ میلیون کیلووات ساعت بوده است که ۲/ ۱۴ درصد ازکل فروش انرژی کشور را به خود اختصاص داده است. متوسط درصد رشد سالانه مصرف انرژی الکتریکی بخش کشاورزی طی سال‌های ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۷ حدود ۶ درصد بوده است.این میزان انرژی مصرفی را ۴۶۴ هزار مشترک استفاده کرده‌اند، متوسط رشد مصرف سالانه مشترکان برق کشاورزی طی سال‌های ۱۳۸۷ تا۱۳۹۷ حدود ۸/ ۹ درصد بوده است. همان‌طور که قبلا نیز ذکر شد، منشا مصرف انرژی دربخش کشاورزی، رشد و توسعه ضریب درجه مکانیزاسیون در زیر‌بخش‌ها بوده است، بنابراین مصرف انرژی هنگامی انتظار می رود که ماشین‌آلات به معنای عام آن استفاده شود. دو عامل می تواند تأثیر مستقیم بر رشد مصرف انرژی در بخش کشاورزی داشته باشد ، اولاً افزایش ضریب مکانیزاسیون و ثانیاً بهره وری انرژی. برای این منظور ، دولت براساس وظایف حاکمیتی و نظارتی خود ، باید برای اجرای برنامه های بهینه سازی انرژی در بخش کشاورزی اقدام جدی کند. با توجه به هزینه انرژی برای دولت و پرداخت یارانه های انرژی بخش کشاورزی ، وظیفه دولت در زمینه بهینه سازی انرژی و استفاده از تمام ظرفیت های قانونی برای جلوگیری از اتلاف انرژی در این بخش بسیار جدی و مهم است. تجدید پذیر در کشاورزی مورد استفاده قرار گرفت. در این راستا مواردی مانند استفاده از آسیاب های بادی یا آبی و همچنین استفاده از بیوگاز را می توان نام برد.موقعیت انرژی های تجدید پذیر در بخش کشاورزی ایران در حال حاضر نزدیک به صفر است ، در حالی که در کشورهای پیشرفته ، سیاست های انرژی در بخش کشاورزی بر استفاده از سوخت های فسیلی جایگزین متمرکز است. استفاده از انرژی خورشیدی ، تولید برق از پانل های فتوولتائیک ، پمپ های آب خورشیدی ، گرمایش گلخانه ها و مرغداری ها و زیست توده از جمله موارد استفاده از انرژی های تجدیدپذیر است. اگرچه استفاده از انرژی های تجدید پذیر مدرن در بخش کشاورزی کشور بسیار محدود است ، اما دولت می تواند سازوکارهای مالی و قانونی را برای توسعه چنین تولیدکننده هایی در بخش کشاورزی ایجاد کند. یکی از آنها استفاده از ظرفیت خرید تضمینی برق نیروگاه های تجدیدپذیر برای توسعه این نوع نیروگاه ها در زمینه کشاورزی است.از طرف دیگر ، به دلیل تعرفه پایین برق بخش کشاورزی کشور ، اجرای راهکارهای بهینه سازی بهره وری انرژی با مشکلاتی از جمله بازگشت طولانی مدت سرمایه مواجه است که دولت می تواند از ظرفیت ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر شرایطی را به وجود بیاورد که شرایط حضور سرمایه‌گذاران در این بخش مهم مصرف انرژی کشور تسهیل شود.

محدوديتهاي وزارت نيرو در برق رساني به چاههای كشاورزي

محدوديت ظرفيت توليد توان الكتريكيمحدوديت ظرفيت پستهاي انتقال و فوق توزيعمحدوديت ظرفيت خطوط انتقال و فوق توزيعمحدوديت ظرفيت خطوط 20 كيلوولت توزيع و پستهاي توزيع

صرفه جویی در برق در کشاورزی

راههاي بهينه سازي مصرف انرژي كشاورزي

با بهينه كردن مصرف آب علاوه بر كاهش مصرف اين ماده حياتي به ميزان زيادي در مصرف انرژي برق نيز صرفه جوئي خواهد شد.1- بهينه سازي مصرف برق1-استفاده از تاسيسات و تجهيزات با راندمان بالا2-واقعي نمودن تعرفه انرژي برق3-نحوه كنترل ساعت كاركرد سالانه چاههاي كشاورزي4-خروج چاههاي كشاورزي در ساعات پيك (توافقي)5-كنترل بار چاههاي كشاورزي6-سرويس و تعمير مرتب تاسيسات7-توجه به اهميت مسئله زهكشي در استفاده بهينه از آب و به تبع آن انرژي مورد نياز پمپاژ8-استفاده از لوله ها با زواياي مناسب (حذف زاويه هاي تند لوله آب)

2-1- استفاده از تاسيسات و تجهيزات با راندمان بالا

الف) استفاده از پمپهاي شناورب) استفاده از الكتروموتورهاي عموميج) استفاده از خازن در تاسيسات برق كشاورزاند) تطبيق تاسيسات استحصال آب با الكتروپمپه) استفاده از الكتروموتورها با كلاس حرارتي مناسبو) تبديل اتصال مثلث به ستاره

راهکارهای بهينه سازي مصرف برق در بخش کشاورزی

- انتخاب پمپها و موتورهاي با راندمان بالا- سرويس و تعمير مرتب تجهيزات جهت افزايش راندمان- آبياري در ساعات غير پيک (طرح بيست ساعته)- استفاده از کانالهاي بتونی بجای کانالهای سنتي موجود (کانالهاي موجود بخش زيادي از آب را به درون به درون خود مي کشند و همچنين در صورت قطع موقت آب، پس از برقراري مجدد آن، آب و وقت زيادي صرف اشباع کردن مجدد اين کانالها مي شود).- استفاده از استخر و مخازن آب جهت ذخيره آب براي بهره برداري در زمان پيک مصرف شبکه (ساعات اوليه شب) در راستاي بهينه سازي مصرف انرژي در بخش کشاورزي، وزارت نيرو مبادرت به اعطاي تسهيلاتي براي کشاورزي نموده که از آن جمله مي توان به موارد ذيل اشاره کرد: 1. پرداخت يارانه جهت برقي کردن چاههاي آب کشاورزي2.پرداخت يارانه جهت احداث استخر براي ذخيره سازی آب در طول روز و نيمه شب و استفاده از آب ذخيره شده در ساعات پيک (24-20)( با مراجعه به شرکتهاي توزيع و ادارات برق هر شهرستان مي توان از تسهيلات ياد شده استفاده نمود.)عامل مهم ديگري که در بهينه سازي مصرف انرژي چاههاي آب کشاورزي بسيار مفيد مي باشد نصب خازن بر روي موتورها است. 
صرفه جویی در برق در کشاورزی
مشترکين کشاورزي با مشاهده قبوض برق خود متوجه مي شوند که هر ماهه مبلغ زيادي به عنوان جريمه راکتيو پرداخت مي نمايند که اين مبلغ در بعضی موارد 30 الي 40 درصد مبلغ کل صورتحساب مي باشد. اين جريمه به علت بالا بودن مصارف انرژي راکتيو در موتور الکتريکي است که با نصب خازن به راحتي ميتوان از پرداخت هزينه مزبور جلوگيري کرد.خازن وسيله ايست که انرژي راکتيو مورد نياز موتور را در زمان پيک تامين مي نمايد.انتخاب خازني با ظرفيت مناسب علاوه بر اينکه هزينه برق مصرفي را کاهش مي دهد موجب آزاد سازي ظرفيت شبکه سراسري برق نيز مي شود که اين امر کمک شاياني به تامين برق مطمئن براي کليه مشترکين مي نمايد.براي نصب خازن مناسب مي توان از شرکتها و يا واحدهايي که مسئوليت برق دار کردن چاههاي آب کشاورزي را بر عهده دارند کمک گرفت. یکی از راه های کاهش مصرف برق استفاده از لامپ های LED است که فقط نور مورد نیاز گیاهان را تولید می کند و نه طیف سفید را تولید می کند. گیاهان سبز هستند زیرا برگهای آنها حاوی کلروفیل است. ماده ای که نور سبز را منعکس می کند (وسط طیف رنگی) اما از طول موج های آبی و قرمز انتهای طیف برای فتوسنتز استفاده می کند.مزرعه عمودی در اینورگوری فراتر از این ایده است. این مزرعه از لامپهای LED استفاده می کند که کاملاً قابل تنظیم هستند. اگرچه این لامپ ها اغلب طول موج های قرمز و آبی تولید می کنند ، اما به گفته مدیر عامل IGS دیوید فارقوار ، محققان اکنون می دانند که رنگ های دیگر نیز در مراحل مختلف رشد گیاه نقش مهمی دارند. استفاده از برخی از طیف های سبز در زمان مناسب می تواند محصول بیشتری تولید کند. به همین ترتیب ، استفاده از مقداری تابش مادون قرمز در زمان مناسب می تواند کیفیت شاخ و برگ گیاه را افزایش دهد. این لامپ ها همچنین می توانند ترکیبات مختلفی از طیف های قرمز و آبی را تولید کنند.IGS یک سیستم توزیع برق با ولتاژ پایین را برای استفاده بیشتر از این LED ها ایجاد کرده است. به گفته آقای فرقار ، این سیستم می تواند هزینه های انرژی را تا 50٪ در مقایسه با سایر مزارع عمودی کاهش دهد. در نتیجه ، همه برج ها می توانند سالانه 15 تا 25 تن سبزیجات ، برگ سالاد ، میوه ها و گیاهان تولید کنند. این شرکت ادعا می کند که داشتن فضایی برابر با گلخانه های معمولی - عمودی برابر - و مجهز به سیستم های گرمایشی و روشنایی اضافی ، حدود 2 تا 3 برابر کارآمدتر از این گلخانه ها است و نسبت هزینه هر کیلوگرم این سیستم تقریباً همان سیستم های معمولی است. جریان برابر است. 
صرفه جویی در برق در کشاورزی
تمام فرایندهای انجام شده در این مزرعه با هدف افزایش بیشتر کارایی مهندسی شده است. به عنوان مثال ، سیستم آبیاری به آب جمع شده از باران بستگی دارد. این آب تصفیه شده و تمیز است و فقط پنج درصد آن برای هر محصول هدر می رود (بیشتر آن در خود گیاهان جمع می شود). علاوه بر این ، سیستمتهویه در یک مدار بسته کار می کند و گرمای اضافی لامپ های LED را جمع می کند و همزمان رطوبت و سطح اکسیژن هوا را مدیریت می کند.این سیستم می تواند با کاهش هزینه های فعلی ، کشت محصول عمودی را بسیار سودآور و سودآور کند. این شرکت تاکنون موفق به پرورش سبزیجات ریشه مانند تربچه و شلغم شده است. تولید محصولات عمده مانند گندم و برنج در کشاورزی عمودی ممکن است بی معنی به نظر برسد و تولید سبزیجات بزرگتر و سنگین تر ممکن است دشوار باشد.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر