خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

طرز کار سمپاش شارژی چگونه است؟

فهرست مطالب

کوددهی و سمپاشی دو فعالیت مهم در کشاورزی ، باغداری و به طور کلی کشاورزی است. بسیاری از کشاورزان مرتباً روزانه یا هفتگی سمپاشی می کنند تا با از بین بردن آفات و آفات ، کیفیت محصولات خود را بهبود بخشند و به عمر گیاهان خود کمک کنند. به همین منظور امروزه انواع مختلف سمپاش در مدل های مختلف ایجاد شده است تا عملیات سمپاشی را تسهیل کرده و این کار را با کیفیت بهتری انجام دهد. بسته به نوع کاربرد و نحوه کار ، انواع مختلفی وجود دارد: سمپاش دستی ، سمپاش فرول ، سمپاش موتور و غیره ، یک نوع سمپاش شارژی پرکاربرد که این کار را به راحتی و با کارکرد آسان انجام می دهد.در بسیاری از موارد ، حجم فضا به قدری زیاد است یا ارتفاع گیاهان به حدی زیاد است که دیگر نمی توان با قدرت محدود یک سمپاش دستی ، اقدام جدی به اسپری انجام داد. برای تأمین چنین نیازهایی است که طراحان و مهندسان انواع ابتکاری سمپاش های موتوری را تولید کرده اند. در این بین ، طراحی سمپاش شارژی یکی از بهترین ایده ها در داشتن سمپاش قدرتمند بوده است. سمپاش های شارژی در دسته سمپاش های موتور کم کار قرار می گیرند. اما طراحی سبک همراه با وجود مخازن بزرگ ، قیمت پایین سمپاش قابل شارژ و نگهداری آسان در کنار کارکرد آسان باعث شده سمپاش قابل شارژ مورد توجه بسیاری از فعالان در زمینه های مختلف از کشاورزی گرفته تا دامداری قرار گیرد.اما بسیاری هنگام خرید و فروش سمپاش های شارژی دید فنی کاملی نسبت به این تجهیزات کشاورزی کارآمد ندارند. بعضی اوقات دیده می شود که انواع سمپاش های شارژی در دسته سم پاش های موتور قرار می گیرند یا شناخت کاملی از انواع سم پاش های شارژی ندارند.

سمپاش شارژی چیست؟

سمپاش شارژی یکی از پرکاربردترین انواع سمپاش است که با کارآیی آسان در مقایسه با سایر مدل های این ابزار و لوازم باغی بیشترین فروش را دارد. همانطور که از نام آن پیداست ، این دستگاه عمل پاشش را به صورت قابل شارژ انجام می دهد و باتری آن را تأمین می کند (برخلاف سایر دستگاه های پاششی که از بنزین تغذیه می کنند). این مدل یک چراغ و نوعی سمپاش پشتی است که روی شانه مصرف کننده قرار می گیرد و می تواند برای عملیات سمپاشی در مکان های مختلف مانند باغ ها ، گلخانه ها و سایر فضای سبز مانند مزارع کوچک مورد استفاده قرار گیرد. البته استفاده از این دستگاه فقط به محلول پاشی فضای سبز محدود نمی شود. از سمپاش شارژی برای سمپاشی در داخل ساختمانها از جمله بیمارستانها نیز استفاده می شود.

انواع سمپاش شارژی کدامند؟

 از ویژگی های قابل توجه در طراحی تا عملکرد سمپاش قابل شارژ وجود باتری های قابل شارژ آن است. موتورهای الکتریکی در سمپاش های قابل شارژ از طریق همان باتری ها کار می کنند. اما اگر شارژ باتری تمام شود ، آیا اسپری قابل شارژ تمام می شود؟ این یکی از بزرگترین مشکلات سمپاش های قابل شارژ است. با این حال ، قدرت باتری محدود است. بنابراین ، آنها نمی توانند به مدت طولانی عملیات سمپاشی را ادامه دهند. از طرف دیگر ، واقعاً منطقی نیست که فضای کار را در وسط اسپری بگذارید و منتظر شارژ باتری های دستگاه باشید.یک راه حل منطقی استفاده از باتری های اضافی است. اما ایده های بهتری می تواند مطرح شود. ایده هایی که باعث ایجاد انواع سمپاش های قابل شارژ می شود. انواع سمپاش های شارژی به دو دسته تقسیم می شوند. سمپاش شارژی تک کاره و سمپاش شارژی دو کاره. تفاوت این دو در نحوه برخورد آنها با باتری های تخلیه شده است. در طراحی سمپاش شارژی تک کاره ، تنها شاهد حضور موتورهای الکتریکی برای گردش پمپاژ دستگاه هستیم. در این مدل از طرح سمپاش شارژی ، در هنگام شارژ کامل باتری ها ، نیرویی برای جابجایی پمپ دستگاه وجود ندارد. بنابراین ، باید شرایط را برای راه اندازی مجدد دستگاه با تعویض باتری فراهم کنیم. اما در طراحی سمپاش شارژی دو منظوره ، دستگاه از سیستم دستی به همراه توان موتور استفاده می کند. 
طرز کار سمپاش شارژی چگونه است؟
 در این طراحی ، اگر باتری های دستگاه تمام شود ، عملکرد آن همچنان با وجود یک سیستم دستی ارائه می شود. بنابراین ، در طراحی سمپاش شارژی دو منظوره ، مانور بالایی را شاهد هستیم. قدرتی که می تواند ما را از نیاز به باتری های اضافی روی زمین بی نیاز کند.

سمپاش شارژی چگونه کار می کند؟

ایده کلی در ساخت سمپاش شارژی ساخت وسایل موتوری است که به صورت کوله پشتی در پشت اپراتورها نصب می شود و فقط قسمت لانس دستگاه در اختیار اپراتور قرار می گیرد. برای تکمیل این ایده از موتورهای الکتریکی استفاده شده است. زیرا موتورهای الکتریکی مانند موتورهای بنزینی قادر به تأمین انرژی خوب هستند. اما از آنجا که تمام وظایف هر سمپاش بر روی زمین است و در چنین فضاهایی هرگز نمی توانید برق داشته باشید ، استفاده از موتورهای AC غیر منطقی به نظر می رسد.بنابراین ، فقط موتورهای DC می توانند در عملکرد سمپاش شارژی استفاده شوند. بنابراین ، در طراحی سمپاش پشتی شارژی ، شاهد وجود یک موتور الکتریکی با جریان ثابت هستیم که قرار است قدرت لازم برای حرکت پمپ هیدرولیک دستگاه را داشته باشد. اما نکته این است که چگونه می توان نیروی لازم برای کارکرد موتورهای سمپاش شارژی را تأمین کرد. برای این منظور از باتری استفاده شده است. درست مثل تمام تجهیزات شارژی که می شناسید ، هر سمپاش شارژی دارای باتری های قابل شارژ است. این باتری ها نسبتاً بزرگ و حجیم هستند. بنابراین ، آنها می توانند قدرت کافی برای حرکت موتور الکتریکی جریان ثابت دستگاه را فراهم کنند. البته آنها در طراحی سمپاش پشتی شارژی با ترکیب باتری و جایگزینی آسان سعی کرده اند قدرت مانور بالایی داشته باشند. به این ترتیب می توانید باتری سمپاش شارژی را به راحتی جدا و شارژ کنید.از طرف دیگر ، هنگام کار در منطقه اراضی زراعی بزرگ ، به منظور بهره مندی از قابلیت پاشش شارژی در کل دوره کاری ، می توانید یک یا چند باتری اضافی با خود ببرید تا در صورت نصب باتری در دستگاه فعالیت خود را ادامه داد. نام سمپاش شارژی نیز به دلیل وجود این باتری های قابل شارژ است. اما ممکن است سوال دیگری در ذهن شما ایجاد شود. در هر صورت ، اگر باتری اضافی نداشته باشیم و باتری دستگاه در سطح مزرعه خالی باشد ، آیا سمپاش شارژی قدرت مانور خود را از دست می دهد؟ در این حالت چه کاری می توان انجام داد؟ پاسخ به این سوال ما را به توصیف انواع سمپاش های شارژی سوق می دهد.

نکاتی که باید هنگام داشتن سمپاش شارژی در نظر بگیرید

طراحی سمپاش شارژی تقریباً ساده است. این دستگاه با کنار هم قرار دادن یک موتور ساده ، پمپ ، چندین باتری ، یک مخزن و تعدادی لوازم جانبی ساخته می شود. بنابراین اگر در بازار هستید ، طیف گسترده ای از مارک ها تا ناشناس در زمینه تولید را پیدا خواهید کرد. بنابراین ، برای داشتن بهترین سمپاش شارژی ، باید داشتن این تجهیزات را از معتبرترین مارک های تولید کننده آن در نظر داشته باشید. بنابراین ، اگر آن را تهیه کردید ، به مارک موتور و البته پمپ توجه کامل داشته باشید.خوب است بدانید که سمپاش شارژی در مدل های 10 ، 15 و 20 لیتری موجود است. ویژگی طراحی سمپاش شارژی توانایی آن در استفاده از مخازن بزرگ 20 لیتری است. در حال حاضر سمپاش پشتی 20 لیتری شارژی یکی از محبوب ترین مدل ها است.زیرا یک سمپاش قابل حمل با مخزن بسیار بزرگ را در اختیار شما قرار می دهد. مخزن بزرگ موجود در سمپاش پشتی 20 لیتری شارژی نوعی برگ برنده این دستگاه در برابر نمونه های موتور است.وزن کم و حجم کم موتورهای الکتریکی ، طراحان را در گنجاندن مخزن بزرگ 20 لیتری در طراحی سمپاش پشتی 20 لیتری شارژی باز می گذارد. این در طراحی سمپاش های موتور بنزینی غیرممکن است. زیرا موتورهای بنزینی سنگین و حجیم اجازه استفاده از مخازن بزرگ را در طراحی دستگاه نمی دهند.

ویژگی های یک سمپاش شارژی ایده آل

سمپاش شارژی تقریباً یکی از ارزان ترین سمپاش های موتوری موجود در بازار است. این قیمت سمپاش شارژی در فضای کم باعث استقبال بالایی برای خرید آن شده است. به ویژه در ارائه اهدافی از جمله ضد عفونی فضاهای صنعتی برای دامپروری یا استفاده برای ضدعفونی محیط از بهترین انتخاب ها است. 
طرز کار سمپاش شارژی چگونه است؟
 اما با تمام این جزئیات ، قیمت سمپاش شارژی در رنج کمتری در خرید و فروش سمپاش شارژی به این معنی نیست که ما نمی خواهیم در برخی از نقاط دقیق باشیم تا نمونه های ایده آل این دستگاه را داشته باشیم. هنگام تهیه هر مدل سمپاش شارژی بهتر است اصول دستگاه را به نوعی ارزیابی کنید و در این بین این نکات کلی را به خاطر بسپارید. سمپاش پشت شارژی به طور ایده آل از طراحی ارگونومیک سود می برد. وقتی با دستگاهی با موقعیت نصب در پشت اپراتورها روبرو می شویم ، باید با دستگاهی روبرو شویم که همیشه از طراحی ارگونومیک سود می برد. سمپاش پشت شارژی نباید مزاحم اپراتور شود و به هیچ وجه باعث زود خستگی وی شود. این طراحی باید به گونه ای باشد که بتواند به طور ایده آل تمام وزن قابل توجه سمپاش را در پشت اپراتورها حمل کند و بدون هیچ دردسری باشد. سمپاش شارژی به طور ایده آل از پمپ های قدرت بالا سود می برد. از یک طرف ، پمپاژ برای سمپاش های موتوری ایده آل است. اما از طرف دیگر ، این شرایط در طراحی پمپ ایده آل است. پمپ با طراحی کارآمد می تواند حداکثر قدرت پمپاژ را از حداقل توان موتور بدست آورد. یک سمپاش ایده آل شارژی از قابلیت پاشش کامل در جهات مختلف برخوردار است. با این حال ، در سطح مزرعه یا هر محیط دیگر ، لازم است آفت کش ها را در سطوح مختلف در جهات مختلف تحویل دهیم. بنابراین منطقی است که سمپاش ما توانایی جهش در جهات مختلف را دارد. یک سمپاش شارژی ایده آل به خوبی با فضای کاری هدف متناسب است. شما سم پاش زن شارژی را آماده کرده اید تا نیاز سمپاشی در یک زمینه خاص را برآورده کند. در این حالت ، اگر سمپاش شارژی ظرفیت کاری لازم را فراهم نکند ، مطمئناً نمی توانید نام سمپاش ایده آل را برای آن انتخاب کنید. سمپاش ایده آل باید این ویژگی را داشته باشد که ظرفیت آن بتواند برای تمام اهدافی که قصد دارید کافی باشد.سمپاش شارژی به طور ایده آل از شرایط پاشش یکنواخت بهره مند می شود. داشتن اسپری یکنواخت به آمادگی زیادی نیاز دارد. از موتور با قدرت مناسب تا متناسب بودن موتور تا پمپ و در نهایت طراحی ایده آل لانس و وجود نازل های مناسب همگی در ایجاد یک اسپری یکنواخت و موثر نقش اساسی دارند. سمپاش ایده آل دارای شبکه ای از تأمین قطعات مطلوب است. این تجهیزات در رده وسایل نقلیه موتوری است و مانند همه این تجهیزات از قطعات زیادی تشکیل شده است. بنابراین منطقی است که انتظار سطح بالایی برای نگهداری و همچنین نیاز به انواع قطعات برای تعمیرات احتمالی را داشته باشیم. این امر در حضور یک شبکه توزیع کارآمد انجام خواهد شد. سمپاش شارژی به طور ایده آل برای توزیع از شبکه توزیع تا خدمات پس از فروش در تأمین قطعات یدکی مورد استفاده قرار می گیرد.

راهکار هایی که باعث افزایش طول عمر سمپاش می شوند

مجموعه سمپاش شارژی یکی از ماشین آلاتی است که شما می خواهید در مدت زمان طولانی فعالیت های مختلفی را انجام دهید. بنابراین ، هرگز قبول نخواهید کرد که اسپری شما به دلیل انواع خرابی ها خیلی زود استهلاک شود. اگرچه کیفیت قطعات در زندگی سمپاش شارژی یا هر سمپاش دیگر نقش اساسی دارد. اما در پایان ، این شما هستید که می توانید با رعایت برخی نکات حرفه ای ، عمر مفید سمپاش شارژی را افزایش دهید. بنابراین ، در کار با انواع سمپاش های شارژی ، نکات زیر را در مورد نگهداری اساسی این دستگاه جدی بگیرید. در هر صورت مطمئن شوید که فیلتر در ورودی مخزن وجود دارد. وجود هرگونه ناخالصی در محلول آفت کش باعث انسداد مجرای پمپ و در نهایت انسداد لانس دستگاه می شود.اگر مدت طولانی از سمپاش شارژی استفاده نمی کنید ، آن را در مکانی گرم و با رطوبت نسبی و دور از نور خورشید قرار دهید. محیط های گرم و خشک یا وجود مستقیم نور خورشید باعث فرسایش قطعات پلاستیکی در اسرع وقت خصوصاً مخزن دستگاه می شود.در پایان هر عملیات سمپاشی ، اطمینان حاصل کنید که آفت کش ها کاملاً تخلیه شده اند. به خاطر داشته باشید که سموم تقریباً اسیدی هستند. بنابراین ، اگر مدت طولانی در مخزن یا مجاری پمپ بمانند ، می توانند به قطعات آن آسیب برسانند. برای جلوگیری از این امر ، لازم است تمام تلاش خود را انجام دهید تا سموم در پایان هر عمل کاملاًتخلیه شوند. برای این منظور می توانید با استفاده از آب سموم باقیمانده را رقیق کرده و محلول رقیق شده را با پاشش از دستگاه خارج کنید تا کاملاً تخلیه شود.اگر مدت طولانی از سمپاش شارژی استفاده نمی کنید ، باید باتری های دستگاه را جدا کنید. گذاشتن باتری در دستگاه باعث آسیب دیدن آنها می شود.در هر صورت لازم است باتری های سمپاش شارژی را با استفاده از شارژرهای مخصوص آن شارژ کنید. اگر از شارژرهای نامناسب استفاده می کنید ، خطر آسیب رسیدن به باتری دستگاه زیاد است.در فصل سرد سال ، برای سالم و آماده نگه داشتن باتری دستگاه ، چندین بار دستگاه را شارژ کرده و عملیات سمپاشی را با آب شبیه سازی کنید. این کار باعث صرفه جویی در حد باتری می شود.

طرز کار سمپاش شارژی چگونه است؟

مزایای استفاده از سمپاش شارژی

طیف وسیعی از دستگاه ها برای سمپاشی در مناطق کشاورزی موجود است. این شما هستید که می توانید سمپاش مورد نظر خود را از انواع مدل ها تهیه کنید. در این بین قطعاً می خواهید عملکرد مدل های مختلف سمپاش را با یکدیگر مقایسه کنید. کدام مدل از این دستگاه بهترین است؟ بنابراین ، در این قسمت از مقاله ، می توان به برخی از مزایای سمپاش شارژی اشاره کرد. 

-    حمل  آسان:

 سمپاش پشتی شارژی در دسته سمپاش ها با قابلیت حمل آسان قرار دارد. ویژگی که مطمئناً ایده اول در طراحی آنها بوده و می تواند به عنوان یک مزیت محسوب شود. با این حال ، در بسیاری از فضاهای کشاورزی ، تا مناطق مسکونی و شهری ، نمی توان با انواع سمپاش های بزرگ ، مانند نمونه های فرغونی ، همراه بود. 

-     استفاده از برق:

 عدم نیاز به سوخت بنزین عملکرد سمپاش شارژی را از هرگونه آلودگی محیطی آزاد می کند. بنابراین استفاده از آن در فضاهای داخلی مانند دام یا طیور صنعتی با هدف ضد عفونی و یا فضاهای ساختمانی با هدف ضد عفونی منطقی به نظر می رسد. 

-    تولید سر و صدای کم در حین کار:

 موتورهای بنزینی همگی هنگام کار دارای صدای زیادی هستند. در حالی که در عملکرد یک موتور الکتریکی ، تقریباً هیچ صدای خاصی شنیده نمی شود. هنگامی که موتور برای مدت طولانی در پشت اپراتورها حمل می شود ، کم صدا بودن در هنگام کار یک مزیت بزرگ خواهد بود. 

-    آسیب کمتر:

 خرابی موتورهای الکتریکی بسیار کمتر از موتورهای بنزینی است. عملکرد آنها در طولانی مدت عاری از دردسرهای خاص است. یک موتور الکتریکی می تواند برای مدت طولانی بدون آسیب خاصی بدون نیاز به تعمیر و نگهداری خاص کار کند. 

-    نگهداری ارزان تر:

 از مزایای بزرگ سمپاش شارژی نگهداری آسان آن است. موتورهای الکتریکی مانند موتورهای بنزینی نیازی به جایگزینی انواع مواد مصرفی مانند فیلتر سوخت ، فیلتر بنزین ، شمع یا تسمه ندارند. این باعث می شود که سمپاش شارژی تقریباً ارزان تر از سمپاش موتور باشد. 

-     طراحی ساده ای دارند:

سمپاش های شارژی در طراحی بسیار ساده تر از مدل های موتور هستند. این سادگی تقریباً هر کس را قادر می سازد تا با کمی نگاهی به تجزیه و تحلیل دستی و دستی دستگاه ، اصول طراحی را کاملاً درک کند. به این ترتیب آنها مسیر تعمیر ساده تری دارند.

-    سمپاش شارژی جزء سمپاش های موتور با انعطاف پذیری بسیار بالا قرار دارد. می توان از مزرعه گرفته تا فضای ساختمان اداری استفاده کرد. به خصوص در هنگام شیوع بیماری های عفونی که نیاز جدی به ضد عفونی کردن تمام سطوح وجود دارد. وجود سمپاش شارژی توانایی ضد عفونی کردن تمام سطوح با سرعت عمل بالا در فضاهای شهری را فراهم می کند. با این وجود ، برای کسانی که می خواهند حجم متوسطی از فضا را پاشش کنند و در عین حال نمی خواهند با دستگاه های بزرگ باشند و همچنین هزینه مناسبی برای استعداد مالی خود دارند ، یک سمپاش شارژی از یک مارک معروف تهیه کنید که می تواند بهترین انتخاب برای سمپاشی گیاهان برای ضد عفونی سطوح باشد.

 
طرز کار سمپاش شارژی چگونه است؟
 

کالیبره کردن سمپاش شارژی چطور انجام می‌گیرد؟

سمپاش شارژی یکی از وسایل پر کاربرد در امور کشاورزی است که کارکرد تخصصی در این زمینه دارد. این وسیله در مدل‌های گوناگونی تولید شده است . هر کدام بسته به نحوه طراحی خود نیاز دارند تا برای انجام دقیق کار تنظیم شوند.

ما در این یادداشت قصد داریم تا یکی از تنظیمات مهمی که انجام آن در سمپاش شارژی از اهمیت بالایی برخوردار است را مورد بررسی قرار دهیم. با ما همراه باشید تا کالیبره کردن سمپاش شارژی را به صورت گام به گام و واضح تشریح کنیم.

کالیبره کردن چه معنایی دارد؟

پیش از آن‌که سراغ روش کار برویم بهتر است به این پرسش پاسخ دهیم. بسیاری افراد بدون شناخت کافی از مفهوم کالیبره کردن نام برده و آن را در مورد مختلفی به کار می‌برند اما در مورد کالیبره کردن سمپاش شارژی یا سمپاش شارژی دو کاره لازم است تا دقیق مفهوم کالیبره کردن را بشناسیم.

کالیبره کردن فرایند تعیین و تنظیم خروجی سمپاش است. برای این کار لازم است تا سرعت پیاده‌روی شخص مجری سمپاشی با سرعت و حجم بیرون پاشیدن سم از نازل سمپاش شارژی هماهنگ شود. حتماً با اطلاع از امور کشاورزی و باغبانی می‌دانید که میزان سمی که به سطح پاشیده می‌شود نباید بیش از حد معمول یا کمتر از حد مورد نیاز باشد؛ حد تعادل در پاشیدن میزان سم بر سطح در سلامت محیط بسیار مهم است.البته باید گفت که این میزان همیشه ثابت نیست و لازم است تا اپراتور بسته به نیاز محیط و گیاه حجم سم بر واحد سطح را تغییر دهد.

انجام این کار در واقع همان کالیبره کردن سمپاش شارژی است. قیمت سم در کنار قیمت سمپاش شارژی و سلامت زمان دو موضوعی هستند که باعث می‌شوند تا ما در مورد کارکرد دقیق این وسیله حساس باشیم. در صورتی که کارکرد نامناسب باشد، سمپاش استهلاک پیدا کرده و قیمت سمپاش شارژی در عمل به ضرر تبدیل خواهد شد.

برخی توجهات لازم در کالیبره کردن سمپاش شارژی

هنگامی که به برچسب علف‌کش دقت کنید متوجه خواهید شد که دو نماد و الگو وجود دارد؛ یکی برای دوز که بر مبنای میلی‌لیتر یا لیتر، گرم یا کیلوگرم تعیین شده، بیان می‌کند که در هر هکتار زمین به چه مقدار علف‌کش باید مصرف شود و دومی نیز مربوط به میزان آبی است که نیاز است تا با سم مخلوط شده و در هر هکتار استفاده شود. به عنوان مثال در سمی مانند آترازین مطابق با برچسب آن نیاز است تا چهار لیتر از سم با دویست لیتر آب ترکیب شود تا بتوان از این مخلوط برای سمپاشی یک هکتار استفاده کرد.

هنگامی که شما قصد کالیبره کردن سمپاش شارژی را دارید در اصل در حال تنظیم این هستید که سمپاش شارژی دویست لیتر را در هر هکتار اسپری کند. این موضوع ربطی به این که از سمپاش شارژی تک کاره یا سمپاش شارژی دو کاره استفاده می‌کنید ربطی ندارد.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر