خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

علف زن کجاها کاربرد دارد؟

فهرست مطالب

دستگاه علف زن یک ابزار کاربردی و پر استفاده است که برای اصلاح و هرس کردن گیاهان و علف های زائد مورد استفاده قرار می گیرد. این وسیله یک جایگزین مناسب برای تجهیزات کشاورزی سنتی مثل داس، قیچی باغبانی و اره به شمار می رود. دستگاه علف زن یا علف تراش از جمله پر طرفدار ترین ابزار آلات کشاورزی و باغبانی است که باعث راحت تر شدن کار باغبانان و سایر افرادی که از کارکردهای این دستگاه بهره می برند شده است. امروزه این دستگاه در تمیز و مرتب کردن انواع فضاهای سبز، پارک ها، دانشگاه ها و مراکز آموزشی و فرهنگی، باغ ها و باغچه های خانگی استفاده می شود.همان طور که از نام آن هم مشخص است، وظیفه و کارکرد اصلی دستگاه علف زن، کوتاه کردن و تراشیدن علف های هرز و اصلاح بوته ها، علوفه و گیاهان مانند آن می باشد. در واقع علف زن یا علف تراش مانند یک داس مدرن و قدرتمند عمل می کند که در کوتاه کردن سریع و دقیق گیاهان به افراد کمک می کند.

قسمت های مختلف یک دستگاه علف ‌زن

دستگاه علف زن از بخش های مختلفی تشکیل شده است که بهتر است با این قسمت ها آشنا باشید تا بتوانید به نحو صحیح از آن ها استفاده و نگهداری کنید.

موتور

مهم ترین بخش دستگاه علف زن، موتور دستگاه می باشد. موتور وظیفه تأمین نیروی محرکه را بر عهده دارد و هر گونه آسیب و نقص در این بخش می تواند منجر به وارد آمدن آسیب به دستگاه شده و هزینه تعمیرات آن را به دنبال داشته باشد.

تیغه

تیغه دستگاه علف زن در کوتاه کردن و اصلاح کردن گیاهان و علف ها نقش مهمی ایفا می کند. لازم به ذکر است که هر دستگاه چمن زن یا علف تراش قادر به اصلاح همه نوع علف هرز نمی باشد. با توجه کردن به نوع و اندازه تیغه به کار رفته در دستگاه علف زن می توان منجر به حفظ عمر مفید دستگاه و کارایی آن شد.

دسته

دسته و نگهدارنده دستگاه علف زن در کنترل و جا به جایی دستگاه علف زن به کار می رود. دسته مناسب می تواند در سهولت حرکت کردن و کنترل دستگاه در میان چمن ها و علفزارها بسیار کارآمد باشد.

علف زن کجاها کاربرد دارد؟

بخش برش دهنده

با توجه نوع دستگاه علف زن، بخش تیز و برنده آن ممکن است متفاوت باشد. برخی از دستگاه ها دارای تیغه فلزی دندانه دار و چند پَره هستند. برخی دیگر نیز با استفاده از نخ علف زن کار می کنند. این نوع نخ خاص علف زن ها شامل انواع گوناگون نظیر گرد، چهارگوش، دندانه دار و غیره می باشد.

علف زن کجاها کاربرد دارد؟

گیاهان در فصل های گرم سال مدام در حال رشد هستند که مورد انتظار باغبانان و کشاورزان می باشد. اما در این بین ممکن است گیاهان دیگری نیز در سطح مزارع رشد کنند که به وجود آن ها نیازی نیست، چون که می ‌توانند به عنوان یک عامل مزاحم برای ارتقای سطح کیفیت مزارع محسوب شوند. بسیاری از علف زن ها وظیفه از بین بردن این عوامل مزاحم از سطح باغ ها و مزارع و فضاهای سبز را بر عهده دارند. در گذشته از ابزار های کلاسیک و دستی مانند داس و قیچی برای این منظور استفاده می شد؛ اما به کمک یک دستگاه علف زن به راحتی و با سرعتی بالا می توان تمام علف‌ های زائد را تراشید. این مورد تنها یکی از کارهایی است که می توان با کمک یک دستگاه علفتراش انجام داد. در کنار این مورد، علف تراش ها کاربردهای دیگری هم دارند که در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

کاربردهای مختلف دستگاه علف زن

اگر قصد خرید دستگاه علف تراش را داشته باشید‌ ممکن است عبارتی همچون علف زن چهار کاره به گوشتان خورده باشد. هدف از چند کاره بودن علف زن آن است که این دستگاه می ‌تواند چندین عمل تراشیدن گیاهان در حالت های مختلف را به انجام برساند. برای انجام کارهای مختلف در تراشیدن لازم است که تیغه های مخصوص هر کار بر دستگاه نصب شوند. دستگاه علف زن یک موتور قدرتمند است که می تواند تیغه هایی تیز را با سرعت بالا به گردش در آورد. پس فقط کافی است شرایطی حاصل شود تا بتوان نوع تیغه را تعویض نمود. به این ترتیب می توان از علف ها تا شاخه های درختان را با استفاده از یک دستگاه علف زن تراشید.

کاربرد های مورد انتظار از دستگاه های علف زن

در هنگام کار با علف تراش ها اصول کار به این ترتیب است که برای اهداف گوناگون از تراشیدن گیاهان در شرایط مختلف، تیغه های متنوعی طراحی و تولید شده است و این تیغه ها با توجه به نیازی که در سطح کار دیده می ‌شود، بر دستگاه نصب شده و مورد استفاده قرار می گیرد. از این ‌رو می ‌توان عمده عملیات های کاربردی در وظایف یک علف تراش را در دسته بندی های زیر ذکر نمود.

علف زن کجاها کاربرد دارد؟

برش، هرس و اصلاح گیاهان علفی

گیاهان علفی شکل طیف گسترده ‌ای دارند اما همه آن ها تقریباً از شکل یکسانی برخوردار هستند. یک گیاه علفی شکل ساقه نرمی دارد و به راحتی می ‌توان این ساقه نرم را همراه با یک تیغه گردان برش داد. این دسته گیاهان شامل گیاهانی مانند علوفه، یونجه، گندم و بسیاری از علف ها که به عنوان گیاهان مزاحم شناخته می ‌شوند می باشد. تیغه به کار رفته در دستگاه علف زن موتوری با هدف تراشیدن گیاهان علفی شکل غالباً به عنوان اصلی ترین تیغه در دستگاه محسوب می‌ شود و عموماً در خرید دستگاه علفتراش همراه با آن عرضه خواهد شد.

علف تراش به عنوان یک دستگاه چمن زن

چمن گیاهی علف گونه می ‌باشد، چون که فاقد ساقه است. علف ارتفاع چندانی نمی گیرد و بسیار لطیف و نازک است. به این ترتیب نمی ‌توان همراه با یک تیغه علفتراش، چمن ‌های باغ را کوتاه کرد. چمن تراش به نوع دیگری از تیغه نیاز دارد که این تیغه ها که غالباً به شکل یک توپی هستند که با نخ های فولادی همراه شده اند. نخ های اطراف این توپی در زمان گردش با سرعت بالا می توانند مانند چاقو هایی برنده عمل کنند که به راحتی گیاهانی شبیه به چمن را کوتاه می کنند.

هرس کردن درختان

تنها این گیاهان علفی شکل نیستند که دائماً در حال رشد می باشند. درختان نیز رشد می ‌کنند و این رشد را می ‌توان در حجم شاخه های جدیدی که هر سال بر پهنه درخت ظاهر می شوند مشاهده کرد. هرس کردن درختان یکی از نیاز های همیشگی در امر باغبانی است. غالباً دستگاه علف تراش را به گونه ای طراحی می کنند که بتوان همراه با نصب تیغه هایی مخصوص که با عنوان شمشادزن از آنها یاد می ‌شود، عملیات هرس کردن درختان را انجام داد.

شخم زدن زمین

این قابلیت برای هر علفتراشی موجود نمی باشد و تنها در برند هایی دیده می شوند که همراه با طراحی تیغه هایی کارآمد و مخصوص، توانایی شخم زدن زمین را برای دستگاه علف تراش فراهم کرده اند. البته در نظر داشته باشید که این حالت در دستگاه علف تراش حکم یک بیل موتوری را خواهد داشت و هرگز نمی‌ تواند به مانند یک تراکتور و یا کولتیواتور سطح وسیعی از زمین ‌های زراعی را شخم بزند. غالباً این امکان با هدف شخم زدن زمین های کوچک با برخی از علف تراش ها همراه شده است.

علف زن کجاها کاربرد دارد؟

مشخصات یک دستگاه علف تراش ایده ‌آل

در کار با دستگاه های موتوری لازم است تا از هر نظر از یک دستگاه ایده ‌آل استفاده کنیم. در دستگاه های موتوری کارکرد کامل و عاری از عیب موتور در کنار امنیت و قابلیت های بالا از اهمیت زیادی برخوردار است. در غیر این صورت دستگاه به سرعت خراب شده و یا نمی ‌تواند انتظارات مورد نظر ما را برآورده سازد. برای دستگاه های علف زن نیز بهتر است از انواع ایده‌ آل آن استفاده شود. از این رو می‌ توان یک دستگاه علف زن موتوری ایده ‌آل باید ویژگی های زیر را دارا باشد:علف زن کارآمد باید از موتور با قدرت مطلوب و در عین حال وزن و حجم کم برخوردار باشد. این عوامل در هنگام هرس کردن درختان اهمیت دارد.کار کردن علف زن موتوری نباید همراه با تولید صدای زیادی باشد و در عین حال نباید آلودگی محیطی بسیاری تولید کند که در زمان استفاده از آن در سطح پارک شهری و یا فضاهای مسکونی داشتن چنین امکانی از ضروریات به شمار می رود.تعمیر و نگهداری از دستگاه علف زن می بایست آسان و قابل اجرا باشد.دستگاه از تعادل خوبی برخوردار باشد، به گونه ای که بتوان به راحتی و بدون تحمل فشاری خاص با آن کار کنیم. در موارد کار در ارتفاع مانند تراشیدن علف های بالای دیوار ها و هرس کردن شاخه ها در درختان، وجود این قابلیت اهمیت زیادی پیدا خواهد کرد.در نظر داشته باشید که برای تامین هر یک از کاربرد های متنوع در کار با علفزن ها باید دستگاه مذکور توانمندی های یک علفتراش ایده آل را داشته باشد. مثلا قطع کردن شاخه ها نیاز به تعادل بالایی دارد و در عین حال شخم زنی زمین های کوچک زراعی نیز به قدرت بالایی احتیاج دارد.یک نکته در علفزن ایده آل با کارآیی کامل در شرایط تامین تا نگهداری آسان تیغه ها می باشد. تیغه ها از جمله متعلقات مصرفی دستگاه های علف زن هستند که در یک علف زن ایده آل باید به آسانی تامین شده و در عین حال از مقاومت و قدرت کافی برخوردار باشند.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر