خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

عملکرد توری گلخانه ای در فصل های گرم به چه صورت است؟

فهرست مطالب

گلخانه ها یکی از مهمترین بخش های صنعتی و کشاورزی ما به حساب می آید. به صورت کلی با توجه به افزایش روز افزون جمعیت در کل جهان، بهره گیری از گلخانه ها به منظور تولید مایحتاج و غذاهای انسان ها از اهمیت بسزایی برخوردار است. در واقع با وجود گلخانه ها می توانیم به گیاهان و مواد غذایی مورد نیازمان در تمام فصول سال دسترسی داشته باشیم و از آن ها استفاده نماییم. گلخانه ها از متریال و قسمت های مختلفی طراحی و ساخته می شوند که وجود هر کدام از این اجزاء برای عملکرد مناسب گلخانه ها یک نیاز اساسی به شمار می آید. یکی از مهمترین قسمت های هر سایبان توری گلخانه ای است که در این مقاله از وب سایت فارم صنعت قصد داریم به بررسی عملکرد توری در فصل های گرم بپردازیم و اطلاعات بسیار مهمی را در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر تا انتهای این مطلب با فارم صنعت همراه باشید.

شید گلخانه ای یا توری گلخانه ای:

همان گونه که اشاره کرده ایم، یکی از اجزای بسیار مهم در سایبان، توری گلخانه ای می باشد. توری گلخانه ای ممکن است با نام های دیگری نظیر نام های ذکر شده در زیر شناخته شود:

  • توری سایبان گلخانه ای
  • شید گلخانه
  • توری محافظ گلخانه
  • تور سبز گلخانه
 

نام این تجهیز دقیقا بیانگر عملکرد و ساز و کار آن است. در واقع می توان اذعان داشت که استفاده از توری سبز گلخانه ای برای ایجاد سایه و محافظت از گلخانه یا هر محیط سر باز دیگر در برابر نور مستقیم خورشید و خنک کردن محیط مورد نظر به کار می رود. از آنجا که گیاهان در فصول گرم سال به خصوص در فصل زمستان باید در هوایی متعدل باشند بنابراین بهره گیری از توری سبز گلخانه ای یک نیاز بسیار مهم و اساسی به شمار می آید که می تواند جلوی اشعه مضر آفتاب را بگیرد و عملیات سایه اندازی را به خوبی انجام دهد.

استفاده از توری سایبان یا شید گلخانه ای بسیار مهم است و می تواند رشد گیاهان را بسیار بهتر کند. این تجهیز مهم و ويژه به صورت معمول از پلی اتیلن سنگین طراحی و ساخته می شود. استفاده از این متریال و نحوه ساخت این نوع از توری ها به گونه ای است که بتواند از ورود اشعه فرا بنفش خورشید به درون محوطه مورد نظر جلوگیری به عمل آورد و همین موضوع سبب می گردد که دمای درون گلخانه به طرز قابل توجهی کاهش یابد و در فصل های گرم سال هوای درون این منطقه خنک و مناسب بماند. به همین دلیل است که به این نوع از توری ها توری uv نیز اطلاق می گردد.

توری گلخانه ای و رشد گیاهان:‌

نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که گیاهان برای فتوسنتز حداکثر به ۲ درصد نور خورشید نیاز دارند، این توری سایه انداز در فرآیند فتوسنتز اختلالی ایجاد نمی کند بلکه برای رشد گیاهان نیز مفید است زیرا دمای مورد نظر رشد و نمو گیاهان را فراهم می آورد. همان گونه که می دانید در برخی از مناطق و فصل ها به ویژه از اواخر بهار تا ابتدای پاییز، با افزایش دما و تابش نور فرو سرخ خورشید، دمای فضای داخل گلخانه بسیار زیاد می شود تا حدی که استفاده از تجهیزات سرمایشی به تنهایی به صرفه نبوده و در بسیاری از موارد و مناطق گرمسیری کافی نمی باشد. دمای بالا می تواند آسیب های بسیاری به گیاهان درون گلخانه وارد نماید.

عملکرد توری گلخانه ای در فصل های گرم به چه صورت است؟

ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که بسیاری از گیاهان مناسب برای مناطق گرمسیری هستند پس چرا از توری سایبان استفاده می کنیم؟!

برای پاسخ به این سوال می توان اذعان داشت که بله! بسیاری از گیاهان برای رشد و نمو به دمای معتدل و رو به بالا نیاز دارند اما این دمای بالا نباید به گونه ای باشد که منجر به خشک شدن گیاه شود! در واقع باید بدانید که دمای بالا منجر به افزایش نرخ تبخیر آب خواهد شد، که احتمال آسیب دیدن و خشک شدن گیاهان را در پی دارد. توری سایبان گلخانه ای بسته به شرایط جغرافیایی، می تواند ۵ تا ۸ درجه دمای گلخانه را کاهش دهد که این نرخ از کاهش دما برای مناطق گرمسیری بسیار لازم و مناسب است!

امروزه بسیاری از گلخانه داران اهمیت استفاده از توری گلخانه ای را درک کرده و در بسیاری از گلخانه ها ( به خصوص گلخانه هایی که در مناطق گرمسیری وجود دارد ) می توان این تجهیز را مشاهده کرد. در واقع باید اشاره شود که بهره گیری از توری سایبان گلخانه ای سبب می گردد که کیفیت میوه های تولید شده بسیار بالاتر برود و به علاوه و ترک خوردگی پوست میوه کاهش بیابد. بسیاری از مهندسان نیز در این خصوص تحقیقات فراوانی داشته اند و به این نتیجه رسیده اند که استفاده از توری سایبان می تواند رشد گیاهان را چندین برابر نماید و برای گلخانه بسیار مفید است. به همین دلیل آن را به بسیاری از گلخانه داران توصیه کرده اند. لازم به ذکر می باشد که شما عزیزان برای تهیه توری گلخانه ای می توانید به وب سایت فارم صنعت مراجعه نمایید.

یک نکته بسیار مهم:

کارشناسان و متخصصان فارم صنعت بر این باوراند که شید گلخانه ای باید در سطح خارجی و روی هم چنین بر روی سقف گلخانه نصب شود. این حالت، نسبت به حالات دیگر با کاهش دمای بیشتری همراه خواهد بود.

مزایای استفاده از توری گلخانه ای چه می باشد؟!

به طور قطع بهره گیری از توری های گلخانه ای دارای مزایای بسیاری می باشد و این مزایا سبب شده است که استفاده از این سیستم نسبت به گذشته بسیار رایج شود. از جمله مزایای بسیار مهم استفاده از توری های گلخانه ای، می توان به موارد زیر اشاره داشت:‌

  • دارا بودن قیمت مناسب
  • انعکاس نور و کاهش میزان نور در مجاورت گیاهان
  • کاهش دمای گلخانه
  • افزایش کارایی سیستم های خنک کننده در تمامی گلخانه ها
  • کاهش میزان تبخیر سطحی آب در گلخانه ها
  • صرفه جویی در مصرف آب آبیاری
  • امکان تنظیم نور ورودی برای انواع گیاهان
  • حفاظت از گیاهان مختلف در برابر نور شدید آفتاب

عملکرد توری گلخانه ای در فصل های گرم به چه صورت است؟

استفاده از توری سایبان در فصل های گرم:

تا کنون درباره ضرورت استفاده از توری های گلخانه ای اطلاعاتی را در اختیار شما گذاشته ایم و بیان کرده ایم که بهره گیری از این سیستم به خصوص در فصول گرم سال می تواند بسیار مفید و اثر بخش باشد. به علاوه اگر سیستم پد و فن در کنار سیستم گلخانه ای به کار برده شود، می تواند تاثیر بسزایی در خنک کردن محیط داشته باشد. به عبارت دیگر می توان اشاره داشت که در طول سال و ماه های گرم تابستان توری سایبان با همکاری سیستم خنک کاری و پد و فن، دمای گلخانه را به طور کامل کنترل نموده، از گرم شدن گلخانه جلوگیری، میزان تبخیر آب گیاهان را کاهش و کارآیی بسیار مناسبی دارد.

فارم صنعت بهترین توری های گلخانه ای را در اختیار شما عزیزان قرار می دهد. توری های سایبان عرضه شده توسط این مجموعه ویژگی های زیر را دارا می باشد:‌

  • شید گلخانه معمولا از پارچه های بافته شده طراحی و ساخته می شود
  • این تجهیزات بهتر است که در بالای ساختار گلخانه و روی سقف با فاصله چندمتری نسبت به گیاهان نصب گردد
  • توری سایبان می تواند میزان درصد نور خورشیدی که نیاز است به گیاهان شما را برسد را به صورت مناسب تنظیم نماید.
  • طراحی سفارشی شید سایبان و انتخاب پارچه سایبان با توجه به گیاهان شما ممکن است.

دمای ایده آل برای گلخانه ها چند درجه است؟!

دمای گلخانه ها باید بسیار مطلوب و مناسب باشد و بتواند سبب رشد و نمو گیاهان شود. به صورت کلی گلخانه داران و همچنین متخصصان در این زمینه بر این باوراند که دمای مطلوب برای یک گلخانه به طور معمول بین 20 تا 24 درجه سانتی گراد می باشد و دماهای بالاتر از 27 درجه سانتی گراد برای اکثر کشت های گلخانه ای نامناسب بوده و سبب خشک شدن و آسیب رسیدن به گیاه می شود.  همان گونه که اشاره کرده ایم شیدهای گلخانه ای می توانند در کنار پنجره های سقفی در کاهش دمای داخل گلخانه مفید واقع گردند و به علاوه دمای این محیط ها را ۵ الی ۸ درجه کاهش دهند.

قابل ذکر می باشد که تحقیقات بسیاری بر روی شیدهای گلخانه ای انجام شده است و کارشناسان و متخصصات بر این باوراند که این تجهیز ویژه و خاص توانسته است کیفیت محصولات گلخانه ای را در حد بسیار بالا و مطلوبی قرار دهد. به عنوان مثال آزمایشاتی که بر روی گوجه فرنگی، فلفل دلمه ای و خیار گلخانه ای انجام گرفته، نشان داده که استفاده از توری گلخانه ای بر کاهش بروز پوسیدگی شکوفه و افزایش عملکرد و همچنین تولید محصولات با کیفیت و بازار پسند به ویژه در ماه های گرم سال بسیار اثر گذار بوده است و بهره گیری از آن می تواند درآمد گلخانه داران را نیز افزایش دهد.

شما عزیزان می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت فارم صنعت مراجعه کنید. هم چنین برای تهیه این توری های پر بازده با کارشناسان در این باره مشورت نمایید.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر