خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

عوامل موثر بر قیمت میکسر بتن

فهرست مطالب

میکسر بتن (اغلب به صورت عامیانه به آن همزن بتن یا خلاطه نیز می گویند) وسیله ای است که به طور همگن سیمان، سنگدانه هایی مانند ماسه یا شن و آب را برای تشکیل بتن ترکیب می کند. یک میکسر بتن معمولی از یک دیگ گردان برای مخلوط کردن اجزا استفاده می کند. برای کارهای با حجم کمتر، اغلب از میکسرهای بتن قابل حمل استفاده می شود تا بتن در محل ساخت و ساز انجام شود و به کارگران زمان کافی برای استفاده از بتن قبل از سخت شدن می دهد. در گذشته یا حتی امروزه در پروژه های بسیار کوچک تر عمل مخلوط کردن بتن به صورت دستی انجام می شود. در این مطلب قصد داریم تا عوامل موثر بر قیمت میکسر بتن را بررسی نماییم. 

فاکتورهای تاثیرگذار بر قیمت میکسر بتن یا قیمت بتونیر:

عوامل مختلفی بر قیمت بتونیر ها تاثیر گذار هستند که در هنگام خرید بتونیر باید به آنها توجه کرد. یکی از این عوامل ظرفیت مخزن یا همان دیگ در دستگاه بتونیر است. اهمیت این عامل به حدی است که برخی بتونیرها را با میزان ظرفیت شان نام گذاری می کنند. با توجه به اندازه ی پروژه ی و نوع نیاز، بتونیرها در اندازه های مختلفی عرضه می شوند که نمونه های متداول آنها 250، 400، 500، 750 و 1000 لیتری هستند. هرچه ظرفیت یک میکسر بتن بیشتر باشد طبیعتا قیمت آن نیز بالاتر است.عامل تاثیرگذار مهم دیگری در قیمت بتونیر، مهم ترین قسمت دستگاه یعنی موتور آن است. موتور در بتونیر ها به صورت بنزینی، دیزلی و برقی است و قیمت هر کدام متفاوت از دیگری است. به عنوان مثال قیمت بتونیر برقی کمتر از نمونه های بنزینی و دیزلی است.طراحی و نوع شاسی دستگاه میکسر بتن نیز بر روی قیمت آن تاثیر به سزایی دارد. هر چه بتونیر بزرگ تر باشد طبیعتا به شاسی بزرگتری نیز نیاز دارد و همین امر باعث بالاتر رفتن قیمت میکسر بتن می شود. هم چنین وجود مشخصاتی در شاسی دستگاه نیز قیمت را افزایش می دهد؛ مشخصاتی مانند دو یا چهار چرخ بودن، نوع سیستم هیدرولیک، تعداد ستون ها و نوع محافظ موتور.
دستگاه میکسر بتن
 

سایز دستگاه بتونیر:

با توجه به پر کاربرد بودن دستگاه بتونیر و موارد استفاده ی بالای آن، امروزه این دستگاه در ظرفیت های مختلفی در بازار عرضه می شود. این ظرفیت ها که با توجه به نیاز و بودجه ی افراد متفاوت هستند از کوچک ترین 120 لیتری تا بزرگترین 1000 لیتری ارائه شده اند. در میان همه ی اندازه های دستگاه میکسر بتن، نمونه ی 250 لیتری محبوب ترین و پر فروش ترین دستگاه بتونیر است. 

 نوع موتور بتونیر:

یکی از موارد تفاوت در انواع بتونیرها، تفاوت در نوع موتور آن ها است. بتونیر ها از لحاظ نوع موتور به سه دسته ی بتونیر های برقی، بتونیر های بنزینی و بتونیر های دیزلی تقسیم می شوند. بتونیر های دیزلی همان طور که از اسمشان هم پیداست با سوخت گازوئیل کار می کنند. توان این نوع بتونیرها بالاتر از 6 اسب بخار است.بتونیرهای بنزینی که سوخت آن ها بنزین است نیز نوع دیگری از بتونیرها هستند که بسیار هم پرکاربردند و توان آنها عموما بیشتر از 5 اسب بخار است.دسته ی آخر که بتونیر های برقی هستند عموما به دو صورت تکفاز و سه فاز در بازار عرضه می شوند. بتونیر های برقی تکفاز برای فعالیت شان نیاز به برق شهری دارند و بتونیرهای برقی سه فاز که توان بالاتری هم دارند از برق سه فاز استفاده می کنند. 

نوع شاسی بتونیر

به طور کلی می توان اسکلت و بدنه ی کلی دستگاه بتونیر را شاسی آن نامید. تمام تجهیزات در کل دستگاه میکسر بتن بر روی شاسی سوار شده است. شاسی دستگاه بتونیر نیز مانند دیگ آن از جنس فولاد ساخته شده است و ضخامت آن عموما از 3 میلی متر شروع شده و ممکن است به 8 میلی متر نیز برسد. بر روی شاسی دستگاه بتونیر پس از ساخته شدن یک لایه رنگ زده می شود و روی آن یک لایه ضد زنگ و فرسودگی نیز اضافه می شود. نکته ای که در رابطه با شاسی دستگاه بتونیر باید در خاطر داشته باشید این است که برای افزایش طول عمر دستگاه بهتر است به صورت دوره ای کل شاسی را تمیز کنید. 

ضخامت دیگ میکسر بتن

دیگ دستگاه بتونیر که یکی از اصلی ترین بخش های دستگاه است با توجه به نوع نیاز و ظرفیت بتونیر می تواند ضخامت های متفاوتی که از سه میلی متر شروع می شود داشته باشد. دیگ میکسر بتن از جنس فولاد ضد زنگ ساخته شده است که بر روی شاسی دستگاه سوار است.
همزن بتن
 

جنس مخزن دیگ بتونیر

جنس مخزن دیگ بتونیر ها همگی از فولاد ضد زنگ و بسیار مقاوم است. نوع استیل استفاده شده در مخزن انواع بتونیرها عموما از جنس آهن St37 می باشد. اما در برخی میکسرهای بتن خاص که برای مصارف خاصی مانند صنایع غذایی مورد استفاده قرار می گیرند عموما از استیل های گران تر و با کیفیت خیلی بالاتری استفاده می شود. 
خلاطه
 

مکانیزم انتقال حرکت میکسر

انتقال قدرت در دستگاه بتونیر به دو روش صورت می گیرد؛ دنده زیر و دنده کمر. هدف از انتقال قدرت در دستگاه بتونیر یعنی قدرت برای چرخاندن دیگ دستگاه و مخلوط کردن بتن به بهترین شکل. در بتونیر دنده زیر که از جنس فولاد است، دو چرخ دنده وجود دارد که یکی در مسیر گیربکس و دومی در قسمت انتهایی دیگ است. حسن بتونیر دنده زیر تعمیر و نگهداری آسان آن است. از سوی دیگر انتقال قدرت از طریق بتونیر دنده کمر که جنس آن از چدن است با راندمان بالاتری همراه است زیرا چرخ دنده ها در این حالت بزرگ تر هستند. 

نوع فرمان بتونیر

یکی دیگر از فاکتورهای تفاوت بین بتونیرها، نوع فرمان آنها است. بتونیر ها در دو نوع فرمان بزرگ و فرمان گیربکسی در دسترس می باشند. استفاده از بتونیر با فرمان گیربکسی برای کاربر بسیار راحت تر ولی قیمت آن بالاتر است. امروزه بتونیرها با فرمان های بزرگ در حال منسوخ شدن است. استفاده از گیربکس که از نوع گیربکس حلزونی است و کیفیت بسیار بالایی دارد باعث راحتی تخریب مصالح از داخل مخزن می شود.
میکسر بتن
 

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر