خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

فاصله فن و پد در گلخانه چه مقدار باید باشد؟

فهرست مطالب

یکی از سیستم های خنک کاری پرکاربرد، سیستم فن و پد گلخانه است. کاربرد این نوع سیستم، اغلب در گلخانه های بزرگ می باشد. سیستم فن و پد گلخانه با استفاده از وارد شدن آب به پد سلولزی و خنک شدن پدها، سبب ورود هوای خنک به گلخانه می شود.

علاوه بر این، با استفاده از فن اگزاست نیز هوای گرم از گلخانه خارج می شود و عملکرد سیستم فن و پد را کامل می کند. جنس پد سلولزی از کاغذ کرافت می باشد.در این مقاله می خواهیم به معرفی سیستم فن و پد گلخانه و فاصله آن بپردازیم. پس برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص، تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید.

سیستم فن و پد گلخانه چیست؟

سیستم فن و پد گلخانه جزو سیستم های سرمایشی و تبخیری می باشند.در این سیستم با مکش فن های اگزاست، ذرات آب از روی پدهای سلولزی به هوا وارد شده و جذب گرمای محیط می شوند. در نتیجه موجبات خنک شدن مسیر حرکت هوای خود را فراهم می کنند.اجزای تشکیل دهنده سیستم فن و پد گلخانه شامل فن های تخلیه هوا، پدهای سلولزی، مخازن ذخیره آب، پمپ ها، لوله های انتقال آب، فیلترها، تجهیزات تخلیه و برگشت آب، قاب های بالا و پایین پدهای سلولزی و… می باشد.

لازم به ذکر است که باید در انتخاب و استفاده از پدهای سلولزی، دقت نمود. زیرا به دانش و تجربه کافی در این زمینه نیاز دارد. استفاده از پدهای سلولزی که کاربرد صحیحی نداشته و تنها از نظر ظاهری به نمونه های اصلی شبیه هستند، سبب به وجود آمدن هزینه های بالا برای افراد می شود.

نحوه عملکرد سیستم فن و پد گلخانه:

سیستم سرمایشی گلخانه از پد سلولزی و فن های تخلیه، تشکیل یافته است. این سیستم، یکی از روش های موثر برای خنک نمودن فضاها در مناطق گرم و نیمه خشک است.در سیستم فن و پد، آب از طریق مکش پمپ بر روی پدها ریخته می شود. سپس سبب مرطوب شدن پدها شده و درنتیجه باعث عبور هوای گرم و خشک از داخل پدها می شود. به یاد داشته باشید که هر چه مکانی دارای هوای گرم و خشک تری باشد، سیستم فن و پد کارایی بهتری از خود نشان می دهند.

مشخصات فنی پد گلخانه:

کارایی این سیستم خنک کننده، خنک نمودن گلخانه ها و مرغداری های مناطق گرم و خشک می باشد. هوای گرم از پد سلولزی عبور داده شده و مرطوب می شود. همچنین فن های اگزاست نیز در خلاف جهت باد نصب می شوند و هوا را از روی پدها به بیرون منتقل می کنند.پدها به صورت عمودی و برروی دیوار عرضی یا طولی نصب می شوند. جنس پدها از صفحات مشبک مقوایی سلولزی بوده و کاربرد بالایی دارد.

فاصله فن و پد در گلخانه چه مقدار باید باشد؟

مشخصات فنی فن های گلخانه ای:

فن های مدل ۱۰۰ و ۱۴۰، از موتور سه فاز و دور ۱۴۰۰ تشکیل یافته اند. در صورت درخواست مشتری، می توان موتور تک فاز را در فن قرار داد. فن های تخیله از تیغه های با جنس استیل و ۶ پر ساخته شده اند. همچنین موتور فن اگزاست، ۱.۵ اسب بخار بوده و در دو نوع کلاچ دار و وزنی می باشد.

نوع دیگر فن ها که کاربرد خوبی در گلخانه ها و مرغداری ها دارد، فن سیر کوله است. این نوع فن ها باعث گردش بهتر هوای داخل گلخانه و همگن نمودن رطوبت داخل آن می شوند. محل قرارگیری این فن ها در زیر سقف گلخانه بوده و از جنس استیل می باشند.لازم به ذکر است که فن های سیرکوله، دارای سایزهای ۵۰ و ۴۰ سانتی متری می باشند. پره های این نوع از فن ها می تواند از استیل یا فلزی باشد. دارای موتور تک فاز و سه فاز نیز بوده و دارای دور ۱۴۰۰ دور در دقیقه است.

چگونگی انتخاب تعداد فن ها برای گلخانه:

عوامل زیادی در تعداد و میزان فن برای گلخانه موثر می باشند. از جمله این موارد، می توان به دما و رطوبت منطقه، شدت و میزان تابش نور خورشید، میزان وزش باد در منطقه، طول، عرض و ارتفاع گلخانه، دمای مورد نیاز و ضروری برای گلخانه و… اشاره نمود.

فاصله فن و پد در گلخانه چقدر باید باشد؟

فاصله فن و پد بستگی به ابعاد گلخانه و میزان تحمل محصول در دمای بالاتر دارد، ولی فاصله بیش از ۶۰ متر توصیه نشده و کارایی مناسبی به همراه نخواهد داشت.به طور کلی فاصله مناسب بین فن و پد، ۴۵ متر و کمتر از آن است.

نکات مهم در خصوص نحوه قرارگیری و نکات فن و پد در گلخانه:

●باید محل قرارگیری پدها در سمت بادهای موسمی تابستانی قرار گرفته و فن نیز در سمت دیگر قرار گیرد.

●اگر قرارگیری فن ها به سمت بادهای موسمی ضرورت دارد، باید ظرفیت آن ها را تا ۱۵ درصد افزایش داد. درنتیجه قدرت اسب موتور فن، افزایش پیدا می کند.

فاصله فن و پد در گلخانه چه مقدار باید باشد؟

●اگر گلخانه ها در امتداد هم هستند، نباید فن های خروجی سبب تخلیه هوای پد به گلخانه های دیگر شوند. البته در صورتی که گلخانه ها دارای فاصله ۱۵ متری از یکدیگر باشند، این کار مشکلی به وجود نخواهد آورد.

●اگر فن ها از دو گلخانه مشترک باشند، باید به گونه ای باشند تا از دمیدن باد در مقابل یکدیگر خودداری شود.

●حداکثر فاصله پد تا فن در گلخانه، نباید بیشتر از ۶۰ متر باشد.

●همچنین فن ها باید به طور صحیح شبکه بندی شده و دارای حفاظ باشند. این کار سبب جلوگیری از تماس و برخورد افراد با پره های آن می شود.

●از نظر ارتفاعی، مکان فن ها باید در مقابل پدها قرار گیرد. این کار سبب می شود تا هوا از بین بوته ها خارج شود.

مراحل نصب پد در گلخانه:

نصب پد مطابق مراحل زیر، انجام می پذیرد:

●فراهم کردن تجهیزات مورد نیاز و ضروری

●نصب کردن قاب بالا و ناودانی پد

●نصب نمودن مخزن ذخیره آب

●نصب کردن سیستم ورودی آب

●نصب پدها اعم از سلولزی و پوشالی

●نصب کردن درپوش ها

●نصب نمودن سیستم خروجی آب

●و در آخر، پمپ، فیلتر، اتصالات پمپاژ و بای پس را نصب کنید.

نتیجه گیری

سیستم فن و پد، یک سیستم خنک کننده تبخیری در گلخانه ها، مرغداری ها و سالن های مختلف بوده که سبب خنک کردن فضا و ایجاد رطوبت مورد نیاز می شود. درنتیجه کارکردی مشابه با کولرهای آبی دارد.در فصول گرم سال که دمای گلخانه افزایش می یابد و سبب ورود آسیب های متعددی به گل ها و گیاهان می شود، سیستم پد و فن ابزاری مناسب جهت کاهش دمای گلخانه و ایجاد رطوبت است.

فاصله فن و پد در گلخانه چه مقدار باید باشد؟

همچنین یکی از نکات مهم در استفاده از این سیستم خنک کننده، توجه به فاصله فن و پد در گلخانه است که در این مقاله به آن پرداختیم.بنابراین سیستم فن و پد، یکی از تجهیزات ضروری برای گلخانه می باشد و استفاده از آن به خصوص در مناطق گرم و خشک، توصیه می شود.در این مقاله سعی کردیم به سیستم فن و پد پرداخته و اطلاعات کافی در رابطه با آن را به شما ارائه دهیم. امیدواریم که از این مطالب، نهایت استفاده را برده و به راهنمایی های لازم دست یابید.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر