خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

فشار کاری آبپاش های کشاورزی چیست؟

فهرست مطالب

آبیاری مزارع از اهمیت بالایی برخوردار است. کشاورزان برای اینکه آب را به همه قسمت های مزارع به درستی انتقال بدهند از آبپاش ها برای رساندن آب به همه گیاهان و محصولات در مزارع استفاده می کنند. با کمک آبپاش، کشاورزان می توانند آب را در همه سطح مزارع به درستی پخش کنند. با توجه به کارآیی آبپاش ها، امروزه از این تجهیزات در کشاورزی بیش از گذشته استفاده می شود. آبپاش ها دارای فشار کاری متغییری هستند که با تنظیم کردن آن می توان آب مشخصی را در فضای مزارع پخش کرد. در این مقاله از سایت فارم صنعت همراه ما باشید تا اطلاعات دقیق تری را در این زمینه کسب کنید.

آبپاش های مزارع

آبیاری مزارع یکی از مهمترین مواردی است که در مزارع اهمیت بالایی دارد. آبیاری درست مزارع موجب انتقال بهینه آب به همه محصولات کشاورزی در مزارع می شود. آبپاش ها تجهیزاتی هستند که به کمک آنها می توان آب را به طور مناسب در فضای مزارع پخش کرد. یکی از تجهیزات آبیاری با درجه اتوماسیون بالا در واقع آبپاش ها هستند که با بکارگیری آنها می توان آب را به طور مناسبی در فضای مزارع برای رشد گیاهان پخش کرد. یکی از مزیت های استفاده از آبپاش در مزارع این است که می توان در حدود 35 درصد از آب مزارع صرفه جویی کرد. از دیگر مزیت های استفاده از آبپاش می توان به مواردی همچون کیفیت آبیاری و بازدهی بالای محصولات گیاهی اشاره کرد. با استفاده از آبپاش ها می توان محصولات گیاهی را در برابر آفات و بیماری ها حفظ کرد.

انواع آبپاش ها

آبپاش ها یکی از تجهیزات مهم و ضروری در مزارع محسوب می شوند. آبپاش ها انواع مختلفی دارند و می توان با توجه به ابعاد و مساحت زمین مزارع هر کدام که مناسب تر بود را برای آبیاری مزارع استفاده کرد. بکارگیری این سیستم در مزارع علاوه بر اینکه موجب صرفه جویی در آب می شود از طرفی آب را به طور یکنواخت در مزارع پخش می کند. همان طور که گفتیم؛ آبپاش ها انواع مختلفی دارند که اکثر آنها چرخان و در برخی موارد ثابت نیز هستند. آبپاش های چرخان شامل آبپاش های ضربه ای، دنده ای و عکس العملی است و از آبپاش های ثابت نیز می توان به آب افشان ها یا همان اسپریر اشاره کرد. در ادامه با ما همراه شوید تا هر یک از این آبپاش ها را برای شما معرفی کنیم تا شما با عملکرد و کارآیی هر کدام بیشتر آشنا شوید.

آبپاش‌های ضربه‌ای

آبپاش های ضربه ای جزء آبپاش های چرخان محسوب می شوند. در آبپاش های ضربه ای برخی موارد یک یا دو سر آبپاش یا همان نازل تعبیه شده است. در آبپاش ها تک نازله یا همان تک سر به دلیل یک سرخروجی ،آب کمتری را مصرف می کند. در آبپاش های دو نازله به دلیل داشتن دو سر خروجی آب بیشتری نسبت به آبپاش های تک نازله مصرف می شود. در آبپاش های دو نازله آب به همه قسمت های مزارع به طور یکنواخت پخش می شود. در آبپاش های ضربه ای طراحی خاصی به کار رفته است. بدین شکل که در مقابل جت خروجی آب یک صفحه قرار دارد. با توجه به این طراحی به کار رفته در ابپاش ضربه ای، با ورود جریان آب و حرکت فنر به صورت رفت و برگشت، آبپاش می چرخد و در حین چرخیدن آب را به همه اطراف پخش می کند.

فشار کاری آبپاش های کشاورزی چیست؟

آبپاش های دنده ای

آبپاش های دنده ای نمونه دیگری از آبپاش های چرخان هستند. این مدل از آبپاش ها طراحی ویژه ای دارند. در این مدل از ابپاش ها، توربین های کوچکی تعبیه شده است که با کمک چرخ دنده های موجود در این آبپاش سرعت چرخشی توربین به نوعی کم یا زیاد می شود. آبپاش های دنده ای به آرامی می چرخند و با چرخش این آبپاش ها، آب به همه فضای مزارع پخش می شود.

آبپاش‌های عکس‌العملی

آبپاش های عکس العملی بیشتر برای فضای سبز به کار گرفته می شود به این دلیل که این مدل از آبپاش ها برای آبیاری مزارع مناسب نیستند. آبپاش های عکس العملی گزینه مناسبی برای ابیاری مزارع نیستند به این خاطر که این آبپاش ها قابلیت آب رسانی را به همه قسمت های مزارع ندارند. در آبپاش‌های عکس‌العملی به این صورت است که  عمل چرخش در اثر نیروی عکس‌العمل آب در هنگام خروج از دهانه فواره صورت می‌گیرد که همین امر موجب می شود که آب در همه نواحی مزارع به درستی پخش نشود.

آبپاش‌های ثابت

در آبپاش های ثابت، به دلیل ثابت بودن و عدم چرخش آبپاش می توان بیان کرد که لوازم و لوله های اصلی و فرعی این آبپاش در زیر زمین قرار می گیرد. لوازم و لوله های مربوط به انتقال آب در زیر زمین قرار می گیرد و تنها شیر خودکار و آبپاش در بیرون از زمین قرار دارد.

فشار کاری آبپاش های کشاورزی چیست؟

هر کدام از ابپاش ها دارای فشار عملیاتی یا کاری متفاوتی هستند که قابلیت این را دارند که آب را با یک فشار مناسب و بهینه در فضای مزارع پخش کنند. آبپاش ها یکی از تجهیزات ضروری در کشاورزی به شمار می آیند که با بکارگیری انها در مزارع می توان بازدهی کار را بالا برد. فشار کاری در ابپاش ها از جمله مواردی هست که برای استفاده صحیح و گرفتن بازدهی بالا در مزارع باید به آن اهمیت ویژه ای داد. فشار کاری ابپاش ها در هر کدام از ابپاش ها اهمیت بالایی دارد که در صورت عدم رعایت کردن فشار کاری مجاز هر کدام از آبپاش ها مشکلاتی از قبیل موارد زیر رخ می دهد؛

عدم چرخش آبپاش هاعدم پاشش یکنواخت آب در مزارعآسیب به محصولات در مزارعاستهلاک بالابه هم ریختن سرعت چرخش در آبپاش ها

فشار کاری آبپاش های کشاورزی چیست؟

همه موارد گفته شده از جمله مواردی هستند که در صورت عدم رعایت کردن فشار مجاز در آبپاش ها پیش می آید.حجم ابی که در یک بازه زمانی مشخص توسط آبپاش در مزارع پخش می شود میزان کارکرد یا فشار کاری ابپاش گفته می شود. فشار کاری هر کدام از ابپاش ها بستگی به ابعاد آبپاش، اندازه نازل، فشار کاری سیستم و تعداد آبپاش های به کار گرفته شده در سیستم دارد. فشار کاری در آبپاش ها با توجه به میلی متر بر ساعت و یا متر مکعب بر ساعت در نظر گرفته می شود.

راهنمای خرید آبپاش مناسب

امروزه استفاده از ابپاش ها در کشاورزی اهمیت بالایی دارد به این خاطر که با استفاده از آبپاش ها می توان آب را به طور بهینه در مزارع پخش کرد. انواع متنوعی از آبپاش ها در مدل های چرخان و ثابت در بازار موجود است. در انتخاب آبپاش باید دقت زیادی داشته باشید تا بتوانید آبپاش مناسبی را برای آب رسانی در مزارع انتخاب کنید.

در مرحله اول باید به میزان پاشش آب در آبپاش توجه کنید. هر کدام از ابپاش ها با طراحی منحصر به فردی که دارند قادر هستند میزان مشخصی از آب را پاشش کنند به همین دلیل در نظر گرفتن میزان پاشش آب یکی از نکات مهمی است که باید در زمان خرید آبپاش در نظر داشت.

با توجه به قدرت آب در مزارع نیز می توان آبپاش مورد نظر را انتخاب کرد. فشار آب منطقه آن هم در مزارع یکی از نکات ضروری برای خرید آبپاش مناسب برای مزارع به شمار می آید.آبپاش ها با توجه به جنسی که دارند انواع مختلفی نیز در قالب جنس های مسی، پلاستیکی، فلزی، پلیمری ، برنجی و ....دارند. در فضای سبز بهتر است از آبپاش های با دوام همچون فلز و مس استفاده کرد. در مزارع نیز برای ماندگاری بالای آبپاش ها بهتر است آبپاش های را انتخاب و خریداری کنید که استحکام بالاتری داشته باشند و شما می توانید سالیان زیادی از آن استفاده کنید.

دبی آب خروجی، میزان فشار آبپاش و شعاع پاشش آب از موارد مهمی است که در زمان خرید آبپاش هر سه مولفه را باید در نظر داشت.اغلب برندهای معتبر ، محصولات با کیفیتی را ارائه می کنند به همین خاطر سعی کنید انواع برندهای مشهور و با کیفیت را بشناسید و آبپاش های برند معتبر را خریداری کنید به این خاطر که آبپاش های تولید شده  برندهای معتبر کیفیت و کارآیی بالاتری خواهند داشت.

علاوه بر موارد گفته شده؛ بهتر است از طراح سیستم کشاورزی در زمینه خرید آبپاش مناسب کمک بگیرید. طراح سیستم کشاورزی اطلاعات بیشتری در رابطه با شرایط آب و هوایی و نوع خاک مناسب برای مزارع دارد و می تواند به شما در خرید آبپاش مورد نظر کمک کند.

فشار کاری آبپاش های کشاورزی چیست؟

سخن پایانی

با توجه به کارآیی آبپاش ها می توان از این سیستم ها جهت آب رسانی به طور یکنواخت و در نتیجه بازدهی بالای محصولات در مزارع استفاده کرد. فشار کاری آبپاش های کشاورزی یکی از نکات مهم و اصلی در بکارگیری آبپاش ها در مزارع است. با تنظیم فشار کاری مجاز در آبپاش ها می توان به کمک این سیستم آب را به طور یکنواخت در مزارع کشاورزی پخش کرد. خاطر نشان می کنیم که در صورت عدم رعایت نکردن فشار کاری مجاز در آبپاش ها، صدمات جدی تری به محصولات گیاهی وارد می شود. به بیان دیگر در صورت فشار کاری غیر مجاز آب به طرز نادرستی با سرعت های نامشخصی در مزارع پاشش خواهد شد که اثرات منفی بر رشد محصولات گیاهی خواهد گذاشت.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر