خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

فیلتر توری آبیاری قطره ای

فهرست مطالب

در این مقاله قصد داریم تا شما را با فیلتر آبیاری و انواع گوناگون و کاربرد های آن آشنا سازیم. در کاربرد فیلتر آبیاری احتمالاً اولین فضایی که در ذهن تداعی می‌ شود، استفاده از آنها در مصارف خانگی، با هدف تامین آب آشامیدنی باشد؛ اما تنها موارد معدود و منحصراً طراحی شده ای از انواع فیلتر دیسکی است که با هدف تامین آب شرب استفاده می ‌شوند.

اگر فیلتر دیسکی همراه با فیلتر های دیگر که به نوعی آب را عاری از آلودگی های زیستی و میکروبی می کنند، شده باشد، می تواند در مصارف خانگی مورد استفاده قرار گیرد. همه فیلتر های دیسکی  مانند فیلتر آبیاری دارای این توانمندی ها نیستند. پس نمی ‌توان همه آنها را با تامین آب آشامیدنی به کار برد؛ اما عمده کاربرد فیلتر آبیاری، خارج از مصارف تامین آب آشامیدنی در چه فضا هایی خواهد بود؟ اصولا چه نیاز دیگری در زندگی جاری انسان ها است که نیاز به فیلتر کردن آب را مجاب کرده است؟

اصولاً هر سیستم آبیاری تا آبرسانی برای بهبود کارکرد خود نیاز به فیلتر دارد. فیلتر آبیاری در هدف اصلی طراحی خود، متوجه این سیستم های صنعتی و کشاورزی با هدف تامین آب می باشد. مثلاً در یک سیستم آبرسانی قطره ‌ای، هر گونه ناخالصی می تواند باعث مسدود شدن سوراخ های کوچک این سیستم باشد.

در برج های خنک کننده نیز وجود جلبک ها که همواره در آب های راکد رشد می‌ کنند، دردسر آفرین خواهد بود. موارد بسیار دیگری نیز می توان از انواع سیستم ها با هدف آبیاری و آبرسانی منازل مثال زد تا اهمیت استفاده از فیلتر آبیاری را متذکر باشد.

در گذشته های نه چندان دور برای جداسازی ذرات معلق در آب، از انواع توری ها استفاده می ‌کردند. توری هایی که گاهی فلزی بودند و جدا از خانه های درشتی که داشتند و نمی توانستند به خوبی ذرات معلق را جدا سازند و به سرعت در مسیر فرسایش قرار می ‌گرفتند.

اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی ها در ساخت انواع تجهیزات، شاهد ابداع تا طراحی و ساخت انواع فیلتر آبیاری با هدف جداسازی ذرات معلق در آب هستیم. یکی از بهترین این طراحی ها می تواند فیلتر دیسکی باشد. فیلتر آبیاری با ساختار دیسکی، از آنچنان کارآیی برخوردار است که به جهت کارکرد مطلوب انواع سیستم های آبرسانی، پمپ های آب، کولینگ تاور ها، سیستم های آب شیرین کن و... مورد استفاده قرار می گیرد.

آیا استفاده از فیلتر در سیستم آبیاری ضرورت دارد؟

هنگامی که از آب فیلتر نشده برای آبیاری استفاده کنیم، منجر به بروز مشکلات زیادی در سیستم آبیاری می‌گردد. ذرات معلق در آب مانند ماسه، چوب، شن‌های درشت و یا حتی جلبک‌ها می‌توانند وارد پمپ آب شوند و به پروانه و اجزای دیگر پمپ آسیب وارد کنند. ساییدگی‌های ایجاد شده بر اثر وجود ماسه در آب با گذشت زمان می‌تواند منجر به ساییدگی و از دست دادن توان و بازده پمپ شوند و عملکرد سیستم آبیاری را تحت تاثیر قرار دهند.

فیلتر توری آبیاری قطره ای

یکی دیگر از مشکلات رایج در استفاده از آب فیلتر نشده، به وجود آوردن خرابی و مشکلات در شیرآلات مورد استفاده در سیستم آبیاری است. ذرات شن و ماسه و جلبک‌ها می‌توانند در داخل شیرآلات رسوب کرده و علاوه بر ایجاد خوردگی و سایش، عملکرد و چرخش توپی و دیسک این نوع شیرآلات را مختل کنند. عبور ذرات شن و ماسه می‌تواند در گذر زمان باعث سایش دیسک شیر پروانه ای و یا خوردگی داخل شیرآلات شده و در مکانیزم باز و بسته شدن شیر خلل ایجاد کند.

اصول کار فیلتر آبیاری با ساختار دیسکی

فیلتر های دیسکی را در دو نوع مدولار و هلیکس طراحی و تولید می کنند. در انواع مدولار آب ورودی به فضای تصفیه که از اجزای گوناگون و مراحل متعدد تشکیل شده است، بدون هر گونه تغییر در شرایط تزریق آب، مورد تصفیه قرار می ‌گیرد.

اما در انواع فیلتر دیسکی هلیکس، پروانه ای در ابتدای ورود آب در فضای داخل فیلتر آبیاری تعبیه شده است. این پروانه همراه با قدرت آب به گردش درآمده و می‌ تواند یک گرداب کوچک در آب، قبل از ورود به مرحله تصفیه تولید کند. این گرداب کوچک که توانایی تولید نیرو های گریز از مرکز را دارد، قادر خواهد شد تا ذرات سنگین آب را از دیگر ذرات سبکتر جدا سازد و آنها را در فضایی دیگر به دام اندازد. بدین ترتیب آب عاری شده از ذرات بزرگ، در مدت زمان دیرتری می ‌تواند سطح فیلتر دیسکی را از ذرات معلق در آب پر نماید. از این رو می ‌توان انتظار عملکرد طولانی تری از فیلتر آبیاری را داشته باشیم.

طراحی فیلتر دیسکی براساس یک استاندارد تعریف شده در سایز های فیلتر دیسکی ۲ اینچ، فیلتر دیسکی ۳ اینچ، فیلتر دیسکی ۴ اینچ، صورت می ‌گیرد. جدا از سایز مربوط به اتصال فیلتر به لوله ‌های آب، برای درجات فیلتراسیون آن نیز دسته بندی های استانداردی مانند فیلتر های ۵،  ۲۰، ۵۰، ۱۰۰، ۱۳0 و ۲۰۰ میکرون وجود دارد.

فیلتر توری آبیاری قطره ای

خصوصیات مطرح در کارکرد فیلتر دیسکی آب

o       نصب آسان و سریع: در طراحی فیلتر دیسکی آب، هدف استفاده ی آسان آن در نزد مردم عادی می باشد. فروش فیلتر آبیاری برای کسانی است که با هدف تامین آب کشاورزی قصد تهیه این فیلتر ها را دارند. آنها باید بتوانند به راحتی فیلتر آبیاری را نصب و استفاده کنند. از این رو با توجه به اصول تا ابعاد انواع لوله های انتقال آب است که فیلتر دیسکی آب را طراحی می کنند.o       اپراتوری آسان: برای کسانیکه می خواهند با تامین فیلتر دیسکی آبیاری به نوعی برای مزارع خود آب پاکیزه تری را تامین سازند، کارکرد آسان و عاری از هر گونه پیچیدگی اهمیت دارد. از این رو غالباً فروش فیلتر دیسکی، خصوصاً فروش فیلتر آبیاری به گونه ای است که همراه با اطلاع رسانی کامل از اپراتوری آسان آن بهره ‌مند است.o       افت فشار پایین: از بزرگترین مشکلات استفاده از انواع فیلتر ها، افت فشار آب در خروجی آنهاست. خصوصاً در اهداف آبیاری که این موضوع می‌ تواند بسیار نامطلوب باشد. فیلتر آبیاری با ساختار دیسکی به مانند انواع دیگر فیلتر دیسکی که عموماً در منازل مورد استفاده قرار می‌ گیرند، از افت فشار بسیار کمی برخوردار هستند. این ویژگی از عوامل مهم در قیمت فیلتر آبیاری می باشد.o       بازدهی بالا: بازدهی در یک فیلتر حرف اول در قیمت فیلتر آبیاری را می زند. این بازدهی در گرو هر چه پاکیزه تر شدن آب خروجی از آن می باشد. درصد پاکیزگی فیلتر دیسکی درصد بسیار بالایی است و می ‌تواند نشان از بازدهی مطلوب این فیلتر ها باشد.•    مقاومت در مقابل زنگ زدگی: کارکرد با آب در دراز مدت تبعات خاص خودش را دارد و زنگ زدگی قطعات یکی از بزرگترین این مشکلات فیلتر آبیاری قطره ای است. از این رو غالباً تا آنجا که بتوانند قطعات درگیر با آب را از جنس آهن و یا فلز ها نمی سازند. در فیلتر آبیاری قطره ای که عموماً از جنس پلاستیک مرغوب تهیه خواهند شد، شاهد هیچ نوع از زنگ زدگی نخواهیم بود.

تاثیرات عدم استفاده از سیستم فیلتراسیون

•    شن های موجود در آب سبب ساییدگی اجزای پمپ و کاهش بهره وری یا بازده پمپ در ایستگاه فیلتراسیون آبیاری قطره ای می شود.•    انسداد شیرآلات و در نهایت خوردگی و سایش در قطعات آن ها از جمله در چرخش توپی و مکانیزم باز و بسته شدن شیر آلات همچون شیر پروانه ای در فیلتراسیون کشاورزی می شود.•    افزایش احتمال گرفتگی در قطره چکان های پکیج فیلتراسیون آبیاری که منجر به عدم یکنواختی در میزان آبدهی در آن ها می شود.•    علاوه بر قطره چکان ها سبب گرفتگی در آب پاش ها شده و در نهایت منجر به عدم یکنواختی در پاشش، افت فشار و نچرخیدن آب پاش می شود.•    افزایش میزان خاصیت اسیدی و بازی در خاک به دلیل عدم استفاده از ایستگاه فیلتراسیون آبیاری

نکات مهم در انتخاب و استفاده از فیلتر آبیاری

•    قطر ذرات موجود در آب از عوامل تاثیر گذار در نحوه عملکرد ایستگاه فیلتراسیون می باشد.•    کوچکترین منفذ خطوط انتقال آب در انتخاب سیستم آبیاری در پکیج فیلتراسیون آبیاری می بایست مد نظر قرار داده شود.

فیلتر های بکار رفته در سیستم آبیاری در پکیج فیلتراسیون آبیاری قطره ای می بایست در ابتدا بزرگتر بوده و قادر به پاسخگویی به حجم آب بالاتری باشند ولی بالعکس هر چه به انتهای خط آبیاری نزدیک می شویم می بایست از فیلتر هایی در سایز کوچکتر و با آبدهی کمتر استفاده شود.

فیلتر توری آبیاری قطره ای

آشنایی با فیلتر دیسکی آزود ساخت اسپانیا

یکی از بهترین های بازار در زمینه تولید فیلتر آبیاری می تواند محصولات برند آزود باشد. برند آزود بسته به نیاز های گوناگون در اهداف صنعتی تا خانگی، نمونه های متنوعی از فیلتر دیسکی را طراحی و تولید می کند. نمونه هایی که می تواند طیف گسترده ‌ای از نیاز های مشتریان را پاسخگو باشد. از این رو می ‌توان در جمع خانواده بزرگ فیلتر آزود، نمونه ‌های محبوب و کارآمد آن را به قرار زیر معرفی نمود.

-         فیلتر دیسکی یک اینچ با مش ۱۳۰ میکرون-         فیلتر دیسکی ۲ اینچ با فیلتراسیون ۱۳۰ میکرون که البته مدل‌ های ۱۰۰ میکرون نیز موجود می باشد.-         فیلتر دیسکی ۳ اینچ با فیلتراسیون ۱۳۰ میکرون-         فیلتر دیسکی ۴ اینچ با فیلتراسیون ۱۳۰ میکرون که مناسب فعالیت های آبیاری با حجم آبرسانی بالا است.توصیه های فنی در هنگام خرید فیلتر آبیاری-         بهتر است فیلتر آبیاری قطره ای را از نمایندگی های مجاز آن، مانند نمایندگی مجاز فیلتر دیسکی آزود خریداری کنید.-         در هنگام خرید و فورش فیلتر آبیاری حتما متوجه سطح فیلتراسیون که به اصطلاح به آن عدد مش می گویند، باشید.-         در هنگام نصب فیلتر آبیاری، متوجه جهت ورود و خروج آب باشید. در زمان خرید و فروش فیلتر آبیاری می توانید این موضوع را از فروشنده پرس جو کنید . البته برای این منظور غالباً یک فلش بر روی بدنه فیلتر آبیاری حک شده است که جهت حرکت آب را نشان می‌ دهد.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر