خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

فیلتر دیسکی آبیاری قطره ای چیست؟

فهرست مطالب

با پیشرفتی که در زمینه سیستم آبیاری در گلخانه ها ، استخرها و بقیه مکان ها شد و همچنین از زمانی که استفاده از فیلترها در سیستم آبیاری رایج شد، از فیلترهای دیسکی برای سیستم آبیاری نسبت به بقیه فیلترها بیشتر استفاده می شود.در این مقاله به موضوع فیلتر دیسکی آبیاری قطره ای می پردازیم و همچنین  فیلتر دیسکی، اجزای آن و همچنین مزایای و کاربرد فیلتر دیسکی را هم مورد بررسی قرار می دهیم.

تعریف فیلتر دیسکی

جنس فیلترهای دیسکی از پلیمر مناسب ساخته شده است. فیلترهای دیسکی از کنار هم قرار گرفتن چندین دیسک به روی هم که شبیه گرامافون هستند ساخته شده است. روی همه این دیسک ها شیارهایی جهت تصفیه آب وجود دارد که با عبور آب از بین این دیسک ها، گل و لای از آب جدا می شود و آب به صورت خالص تمیز می شود و به بیرون هدایت می شود.

اجزای فیلتر دیسکی

1-بدنه فیلتر

2-پایه فیلتر

3-کارتریج

هر فیلتر دیسکی از سه قسمت بالا تشکیل شده است، از یک بدنه، که کل فیلتر دیسکی را تشکیل می دهد و همچنین پایه فیلتر که در دو طرف آن، ورودی و خروجی آب مشخص شده است و یکی دیگر از قسمت های فیلتر دیسکی، کارتریج می باشد که محل قرار گرفتن حلقه های دیسکی روی کارتریج است. در واقع کارتریج روی قسمت مرکزی پایه فیلتر قرار گرفته است. تصفیه آب و گرفتن ذرات اضافی توسط شیارهایی  که روی سطح حلقه های دیسکی هست، انجام می شود. به همین راحتی فیلتر دیسکی در سیستم آبیاری قطره ای ، آب را تصفیه می کند.

کاربرد فیلتر دیسک

• در صنایع مختلف اعم از صنایع آبیاری مورد استفاده قرار می گیرد

• در سیستم های آب شیرین کن کاربرد دارد

• در شبکه های آبیاری قطره ای از سیستم فیلتر دیسکی استفاده می شود

• در گلخانه ها با وسعت زیاد برای سیستم آبیاری قطره ای از فیلتر دیسکی استفاده می شود

• در تصفیه خانه های استخرها نیز کاربرد دارد

• در سیستم فیلتراسیون آب شرب ، فیلتر دیسکی کاربرد دارد

فیلتر دیسکی آبیاری قطره ای چیست؟

طرز کار فیلتر دیسکی چگونه است؟

همان طور که  از نامش پیداست، فیلتر دیسکی دارای حلقه های دیسک می باشد. این حلقه های دیسک در سطح خود دارای شیارهایی می باشند. تعداد زیادی از این دیسک ها در فیلتر دیسک روی هم قرار می گیرند. هنگام آبیاری قطره ای ، آب با همه ناخالصی ها و گل و لای موجود در آن باید از مسیر این دیسک ها عبور کند. هنگام عبور آب از بین این دیسک ها بر اثر فشرده شدن دیسک ها بر روی هم آب تصفیه می شود و گل و لای در بین این دیسک ها جا می ماند، و به این شکل آب به راحتی تصفیه می شود. فیلترها در انواع متفاوتی نظیر شنی، صافی، توری تقسیم بندی می شوند که هر کدام ساختار و اجزای مربوط به خود دارد

همان طور که گفته شد، با عبور آب در بین دیسک ها در فیلتر دیسکی، گل و لای در بین دیسک ها از آب جدا می شوند و در این محل ذخیره و نگه داری می شوند. حال برای تمیز کردن این دیسک ها در فیلتر دیسکی باید به چه شکل عمل کرد؟ ما در این قسمت از متن به بررسی تمیز کردن این دیسک ها می پردازیم و اطلاعات مفیدی را در اختیار شما خواهیم گذاشت.

تمیز کردن دیسک ها در فیلتر دیسکی

• دستی

در تمیز کردن دستی دیسک ها، پس از تصفیه آب و پایان کار، فیلتر دیسک را از سیستم آبیاری باز کنید و دیسک ها را بیرون آورید و به صورت دستی دیسک ها را تمیز کنید تا گل و لای در بین دیسک ها کاملاً پاک شود تا موقع انجام آبیاری بعدی، به درستی تصفیه آب را انجام دهد و گل و لای به صورت کامل از آب جدا شود و در مسیر دیسک ها به دام بیافتد.

• اتوماتیک

در روش اتوماتیک برعکس روش دستی نیاز به بیرون آوردن دیسک ها نیست، بلکه در این روش تمیز کردن به صورت خودکار انجام می شود. در روش اتوماتیک جریان برعکس آب در مسیر دیسک ها باعث باز شدن دیسک از هم می شود و با این عمل گل و لای با حرکت برعکس آب در بین دیسک ها پاک می شود. با تمیز کردن دیسک ها، کیفیت کار بالا می رود و فرآیند تصفیه آب بهتر و تمیز تر صورت می گیرد.

با هر بار گذشتن آب از مسیر دیسک ها گل و لای بیشتری جمع می شود که به صورت خودکار در فیلتر دیسک، دیسک ها تمیز می شود و برای تصفیه آب آماده می شوند.اما استفاده از فیلتر دیسکی در سیستم آبیاری قطره ای چه مزایایی در آبیاری دارد؟ ما در این قسمت از متن به این موضوع می پردازیم تا اطلاعات بیشتری در این زمینه به شما بدهیم؛

مزایای فیلتر دیسکی در آبیاری

• کلیه قطعات فیلتر دیسکی قابل تعویض و تعمیر می باشد

• از ورود ذرات و جلبک ها جلوگیری می کند تا وارد شبکه نشود

• فیلتر دیسک در برابر پوسیدگی مقاوم می باشد

• در برابر اشعه ماوراء بنفش مقاوم می باشد

• جنس فیلتر دیسکی از پلیمر مقاوم می باشد

• در صورت خراب شدن هزینه تعمیر و نگهداری آن پایین است.

علاوه بر فیلتر دیسکی ، فیلترهای توری هم در بازار موجود است که از نظر طراحی با مدل دیسکی فرق می کند.در ادامه مواردی که باعث تفاوت بین فیلتر دیسکی و توری می شود را مورد بررسی قرار می دهیم؛

فیلتر دیسکی آبیاری قطره ای چیست؟

تفاوت بین فیلترهای دیسکی و فیلترهای توری

1-در فیلترهای دیسکی میزان سرعت و قدرت تصفیه آب نسبت به فیلتر توری بالاتر است . در فیلتر دیسکی آب با سرعت بالا در مسیر دیسک ها تصفیه می شود.

2-در فیلتر دیسکی بر عکس فیلتر توری، آب با کیفیت های مختلف از مسیر دیسک های حلقوی می گذرد و تصفیه می شود.

3-فیلترهای دیسکی  دوام بالایی دارند و در نتیجه عمر مفید طولانی مدت بالاتری نسبت به فیلترهای توری دارند و دیرتر خراب می شوند.

4-فیلترهای دیسکی هم به صورت دستی و اتوماتیک تمیز می شوند و تمیز کردنشان راحت بوده و همچنین ظرفیت و نگهداری بالایی دارند.

5- از نظر کارایی بالا بوده و قدرت بیشتر فیلترهای دیسکی در تصفیه آب دارند.

چه نکاتی را برای اینکه فیلتر دیسک به درستی فرآیند آبیاری قطره ای را انجام دهد باید رعایت کرد؟

1-اگر مشاهد کردید که دیسک ها در فیلتر دیسکی شکسته و آسیب دیده است، حتماً در اولین فرصت آن را بیرون آورید و دیسک جدیدی را جایگزین آن کنید

2-ظرفیت و گنجایش فیلتر دیسکی باید بیشتر از ظرفیتی که شما مد نظرتان است در نظر گرفته شود

3- تصفیه آب در فیلتر دیسکی از نظر کیفی بالاتر از فیلترهای توری و صافی است. در ضمن کارآیی فیلتر دیسکی هم نسبت به بقیه بالاتر می باشد

4-پس از هر بار آلودگی دیسک ها در فیلتر دیسکی ، دیسک ها را تمیز کنید تا فیلتر دیسک در قسمت دیسکی آسیب نبیند.

5-در شست و شوی دیسک ها نیاز به آب زیادی نیست و با میزان آب کم، به راحتی دیسک ها شسته می شود و همچنین فشار آب در جهت برعکس هم حدود 3.5برابر است که این فشار آب هم برای تمیز کردن دیسک ها زیاد نیست

5-سایز و شیار روی دیسکی با توجه به میزان و نوع گسیلنده مشخص می شود

6-همان طور که می دانید فیلترهای دیسکی برای دبی های 4تا30متر مکعب در ساعت مناسب است. به عبارتی میتوان گفت فیلترهای دیسکی برای این دبی ها کوچکتر استفاده می شوند اما برای دبی های 100متر مکعب از فیلترهای بزرگ تر استفاده می شود و برای کارآیی بهتر در فرایند تصفیه آب، بهتر است که از فیلترهای بزرگ استفاده نشود. بهتر است برای فرآیند تصفیه آب از چند فیلتر کوچک با ظرفیت کم و به صورت موازی در کنار هم استفاده کنید.

7-اگر فیلتر شما در قسمت دیسک ها کثیف شود و نیاز به تمیز کردن داشته باشد اختلاف فشار آب در ورودی و خروجی فیلتر دیسکی به بیش از 4متر می رسد و این اختلاف آب نشان دهنده این است که فیلتر شما کثیف است. در حالت عادی اختلاف فشار آب در قسمت ورودی و خروجی فیلتر دیسکی بین 0.5 تا 2متر است، که این میزان عادی است و نشان دهنده این است که فیلتر دیسکی تمیز است.

فیلتر دیسکی آبیاری قطره ای چیست؟

هنگام شستن فیلتر دیسکی به نکات زیر حتماً توجه کنید:

• هنگام شستشوی دستی فیلتر دیسکی ، باید دقت کنید که شیرهای ورودی و خروجی در فیلتر دیسکی را ببندید

• بعد از اینکه دیسک ها را بیرون آوردید و شستید حتماً قبل از جایگذاری دیسک ها در محل خود، قسمت کف استوانه دیسک ها را تمیز کرده و دقت کنید شن در محل استوانه باقی نماند.

• جلبک ها  در مسیر دیسک ها زودتر به دام می افتند و محل دیسک ها را باید پس از هر بار کثیف شدن از جلبک ها شست چون فیلتر دیسک به جلبک حساس است.

مطلب پایانی

فیلترهای دیسکی از روی هم قرار گرفتن دیسک هایی هم اندازه و هم سطح که روی هم  قرار گرفته اند و جهت تصفیه آب  در آبیاری قطره ای مورد استفاده قرار می گیرند، تشکیل شده است. این فیلترهای دیسکی دارای قابلیت هایی هستند که فیلترهای توری و صافی چنین قابلیت هایی را ندارند. از قابلیت هایی که فیلتر دیسک نسبت به بقیه فیلترها دارد می توان به نصب آسان  فیلتر دیسک و همچنین هزینه پایین در تعمیر و نگهداری آن ها اشاره کرد. در ضمن میزان سرعت و دقت تصفیه آب در فیلترهای دیسکی در مقایسه با فیلتر توری و صافی بالاتر بوده و در ضمن کیفیت و کارآیی این فیلتر دیسک ها هم بالاتر می باشد.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر