خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

لوازم اصلی سیستم سرمایش گلخانه ای چیست؟

فهرست مطالب

سرمایش گلخانه بر پایه سیستم های مکانیکی یا لوازم صنعتی، یک نیاز مهم برای همه گلخانه ها می باشد. سیستم های سرمایشی گلخانه و سیستم های گرمایشی گلخانه به اندازه تهویه گلخانه مهم هستند.از آن جایی که وضعیت رشد گیاهان در گلخانه بایستی تنظیم گردد، خنک نمودن هوای درون گلخانه مهم است. به اندازه ای که سنجش رطوبت و اندازه گیری گازهای گلخانه ‌ای در فضا گلخانه به کشت گلخانه‌ای کمک خواهد کرد، خرید لوازم گلخانه ‌ای هم بسیار مهم می باشد.انواع لوازم گلخانه ای مسئول کنترل دما رطوبت و حجم گازها می باشند. به دستگاه هایی که جهت سرمایش گلخانه استفاده می شوند، سیستمهای سرمایشی گلخانه می گویند.انواع دستگاه ها در این زمینه در بازار ارائه شده‌اند که هر کدام مزایا و معایب ویژه خود را دارند.

اکونوپک گلخانه ای چیست؟

اکونوپک گلخانه ای دستگاهی گرمایشی و سرمایشی است که در حالت گرمایش توسط مشعل گازسوز (گاز طبیعی) فرآیند احتراق در آن بوجود آمده و یک یا چند فن با دمیدن هوا از اطراف ورقه ها و لوله های گرم شده، هوای گرم را از طریق کانال هایی در تمام فضا درون پخش می شوند. در حالت سرمایش (چنانچه نیاز باشد) هم اکونوپک به دو شکل تولید می گردد.در حالت نخست از روش تبخیری (مانند کولر آبی) و با تزریق آب در مسیر عبور هوا از دستگاه، عمل سرمایش هوا انجام می گردد که در این صورت رطوبت هوای ورودی به سالن نیز افزایش می یابد. در حالت دوم، اکونوپک گلخانه ای دارای لوله های (کویل) آب سرد می باشد که آب سرد شده توسط دستگاه دیگری مثل چیلر یا مینی چیلر در لوله های آن جاری شده و فن با دمیدن هوا از پیرامون لوله ها، هوای سرد را در سالن پخش میکند که در این حالت، با افزودن لوازم رطوبت زنی به دستگاه اکونوپک گلخانه ای ، رطوبت هوا را می توان به دقت تنظیم کرد.خروج گازهای حاصل از احتراق آن را میتوان به دو صورت طراحی کرد. در طرح نخست میتوان تمام گازهای احتراق را در داخل سالن تخلیه نمود (اگر برای محصول مفید باشد) و در طرح دوم، با هواکش آن را از فضای درون سالن به هوای آزاد منتقل کرد.

یونیت هیتر گلخانه ای چیست؟

یونیت هیتر گلخانه ای هم دستگاه گرمایشی و سرمایشی می باشد که مثل اکونوپک عمل احتراق در آن انجام نمی شود. بلکه دارای لوله های آب گرم و آب سرد است و آب توسط دستگاه های دیگری مانند بویلر یا پکیج گرم شده و یا توسط چیلر سرد میشود و با لوله کشی به آن منتقل خواهد شد. فن یونیت هیتر گلخانه ای هم هوا را از اطراف لوله ها دمیده و دمای آن را کاهش یا افزایش می دهد. یونیت هیترها به فواصل منظم و به تعداد زیاد در نقاط مختلف سالن نصب و با لوله مرکزی به بویلر، پکیج و یا چیلر وصل میشوند. در حالت سرمایشی، رطوبت هوا در اثر برخورد بخار آب موجود در هوا با سطح لوله های سرد و چگالش آن، کاهش می یابد و نمی توان در این سیستم، رطوبت را به دقت تنظیم کرد.

هواساز گلخانه ای چیست؟

هواساز گلخانه ای عینا شبیه یونیت هیتر گلخانه ای دارای لوله های (کویل) آب سرد و گرم می باشد اما با این فرق که به جای استفاده از چندین یونیت هیتر در نقاط مختلف سالن، از یک هواساز گلخانه ای مرکزی بزرگ استفاده شده و با کانال کشی هوای سرد و گرم به نقاط مختلف سالن ارسال می گردد. در دستگاه هواساز مرکزی با نصب تجهیزات رطوبت زنی، می توان رطوبت هوا را همانند دمای آن به دقت تنظیم و کنترل کرد.

زنت گلخانه ای چیست؟

سیستم گرمایشی زنت گلخانه ای عینا شبیه هواساز میباشد ولی در حالت سرمایشی آن، لوله های (کویل) آب سرد وجود نداشته و دارای پدهای سلولوزی است که هوا در اثر عبور از آن و برخورد با ذرات آب، به روش تبخیری (مانند کولر آبی) خنک می شود و رطوبت آن هم افزایش مییابد.

ایرواشر گلخانه ای چیست؟

ایرواشر گلخانه ای هم دقیقا شبیه دستگاه زنت است ولی با این تفاوت که در آن از پدهای سلولوزی استفاده نشده و افشانک های تزریق آب در آن قرار گرفته است که آب را با فشار بالا در مسیر عبور هوا از دستگاه، افشانده و به روش تبخیری، هوا را خنک می کند و رطوبت آن را هم بالا میبرد. نظرات خود را درباره مقاله لوازم اصلی سیستم سرمایش گلخانه ای چیست با ما در میان بگذارید.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر