خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

ماله پروانه ای چیست؟

فهرست مطالب

ماله پروانه ای چیست؟

ماله پروانه ای، یکی از ابزارآلات مهم حوزه ساخت و ساز است که با حضور خود انقلاب عظیمی در صنعت ساختمان سازی به وجود آورده و گامی بزرگ در جهت پیشرفت تکنولوژی حاکم بر عملیات ساخت و ساز پدیدار کرده‌است.امروزه به خوبی می‌دانیم که استفاده از بتن و به طور کلی عملیات بتن ریزی، یکی از مراحل مهم پروژه‌های ساخت و ساز محسوب می‌شود. لذا ابزارآلات و دستگاه‌های صنعتی زیادی در زمینه سهولت و افزایش دقت عملیات بتن ریزی، طراحی و تولید شده‌اند و در حال حاضر در پروژه‌های ساخت و ساز مورد استفاده قرار می‌گیرند.از این رو ماله پروانه ای نیز یکی از مجموعه ابزارآلاتی است که پیرو ایجاد سهولت و ارتقای دقت و کیفیت عملیات بتن ریزی، در کنار بسیاری از ابزارآلات دیگر، در انواع گوناگون برای شرایط مختلف طراحی و روانه بازار شده‌است.بنابراین در این مقاله، ضمن آنکه عملکرد و ماهیت ماله پروانه ای را توضیح می‌دهیم، انواع آن را معرفی کرده و درباره کارکرد هرکدام اطلاعاتی را در اختیار شما قرار می‌دهیم. به این ترتیب ضمن کسب آگاهی نسبت به این ابزار، درباره قیمت دستگاه ماله پروانه ای و یا بهترین مارک ماله پروانه ای موجود در بازار نیز اطلاعاتی به دست می‌آورید.

کاربرد ماله پروانه ای در صنعت ساخت و ساز

پس از آنکه قسمت وسیعی از پروژه را بتن ریزی کردند، لازم است کارهای زیر در جهت داشتن یک بخش بتنی فشرده، متراکم و یکدست؛ انجام پذیرد:-         حذف لبه‌های ناصاف، مجعد یا نامرتب به خصوص پس از انجام عملیات شمشه زنی-         صاف کردن سطح بتن به منظور داشتن یک بتن ریزی مسطح و یکدست-         فشرده سازی سطح بتن به منظور از بین بردن حباب‌ها یا حفره‌های به وجود آمده بر سطح در اثر مجاورت هوا-         از بین بردن ترک‌های احتمالی به وجود آمده بر روی سطح قسمت بتن ریزی شده-         فشرده سازی بتن، به منظور فرو رفتن سنگ دانه‌های درشت ساختار بتن به درون آن و داشتن یک قسمت بتنی کاملا صاف و یکدستبرای تحقق این اهداف و بر طرف کردن این نیازها پس از انجام عملیات بتن ریزی، ابزاری لازم است تا به وسیله آن بتوان یک قسمت بتنی صاف، با دوام و مستحکم داشت.دستگاه ماله پروانه ای یا ماله موتوری، ابزاری است که به این منظور طراحی و تولید شده است و امروزه در انواع مختلفی در بازار موجود و قابل خریداری است.

آشنایی با ماهیت و ساختار ماله پروانه ای

ماله پروانه ای، از 4 قسمت اصلی ساخته شده است:-         شاسی-         تیغه-         سینی-         موتوراین چهار قسمت از اجزای اصلی ماله پروانه ای به حساب آمده و در تمام انواع آن به همین شکل وجود داشته و باقی هستند. سایر اجزا و تجهیزات فنی استفاده شده در ساختار ماله پروانه ای بسته به نوع آن می‌تواند متفاوت باشد.

آشنایی با انواع ماله پروانه ای از نظر نیروی محرکه

ماله پروانه ای با توجه به نیروی محرکه استفاده شده در ساختار آن به سه نوع زیر طبقه بندی می‌شود:-         ماله پروانه ای بنزینی-         ماله موتوری گازوئیلی-         ماله پروانه ای برقی یا دیزلی که به آن ماله برقی نیز می‌گویند.

آشنایی با انواع ماله پروانه ای از نظر نوع کفه

اگر بخواهیم ماله پروانه ای از نظر نوع کفه به کار رفته در ساختار آن دسته بندی کنیم، می‌توانیم انواع زیر را برای طبقه بندی آن در نظر بگیریم:-         ماله پروانه ای شناور پره ایماله پروانه ای شناور پره ای، در ابعاد زیر تولید می‌شوند:
  •         ماله پروانه ای قطر 60 سانتی متر
  •         ماله پروانه ای قطر 75 سانتی متر
  •         ماله پروانه ای قطر 90 سانتی متر
  •         ماله پروانه ای قطر 120 سانتی متر
بدیهی است که جهت سهولت عملیات ماله کشی برای متراژهای وسیع هرقدر که قطر ماله پروانه ای شناور پره ای ما بیشتر باشد، شرایط کار برای ما مناسب‌تر و سرعتی‌تر است و به همین ترتیب جهت کار در متراژ پایین بهره گیری از ماله پروانه شناور پره ای در قطرهای کمتر، برای تحقق نیاز ما کافی و مناسب خواهد بود.-         ماله پروانه ای شناور دیسکیاین نوع ماله پروانه ای را می‌توانیم بر اساس ابعادی که دارد نیز دسته بندی کنیم، از این رو ابعاد به شرح زیر خواهند بود:
  •         ­ماله پروانه ای قطر 24 اینچ
  •         ماله پروانه ای قطر 30 اینچ
  •         ماله پروانه ای قطر 36 اینچ
  •         ماله پروانه ای قطر 46 اینچ
  •         ماله پروانه ای قطر 48 اینچ
پس همانطور که پیداست، ماله پروانه ای ابزاری است که با آسودگی می‌توان با توجه به شرایط و نوع استفاده، به انواع آن در بازار دسترسی داشته و مدلی که بهترین کاربرد برای برطرف سازی نیازی کاربر را داراست انتخاب کرد.برای مثال از ماله پروانه ای شناور دیسکی، در قطرهای 34 تا 36 اینچ می‌توان برای مسطح سازی بتن ریخته شده در مقیاسی معادل 1000 متر مربع استفاده کرد. همچنین برای ماله کشی بتن ریخته شده در مقیاسی بزرگتر از 1000 متر مربع، می‌توان ضمن آنکه از ماله پروانه ای سرنشین دار استفاده کرد، از ابعاد بالای 36 اینچ آن بهره برد.ماله پروانه ای 24 اینچ نیز مناسب‌ترین ابزار برای ماله کشی لبه‌های قسمت بتن ریزی شده و همچنین کنج‌های محوطه مدنظر است.بدیهی است برای سهولت کار و سرعت بخشیدن به فرآیند، می‌توان از ماله پروانه شناور دیسکی در ابعاد 48 اینچ بهره جست.

آشنایی با انواع ماله پروانه ای از نظر هندلینگ

ماله پروانه ای یا همان ماله موتوری، از نظر نوع هدایت و یا به اصطلاح رایج، از نظر هندلینگ، دو نوع اصلی دارد که هرکدام از این دو نوع در حالت‌های شناور دیسکی و شناور پره ای طراحی و تولید می‌شوند. در این قسمت به معرفی این دو نوع ماله پروانه ای می‌پردازیم:

-         ماله پروانه ای دستی

ماله پروانه ای دستی یا ماله موتوری دستی، ابزاری است که از آن برای هموار کردن سطوح بتن ریزی شده در مقیاس کوچک و بزرگ می‌توان استفاده کرد. ماله پروانه ای دستی، دارای یک دسته هدایتگر است که اپراتور یا کاربر این ابزار، می‌تواند با استفاده از این دسته، ابزار را در جهت دلخواهش حرکت داده و عملیات ماله کشی را به انجام برساند.از ماله پروانه ای دستی بیشتر در پروژه های باسازی ساختمانی، پیاده رو و پارک که مقیاس وسیعی ندارد، استفاده می شود؛ هرچند همانطور که اشاره کردیم برای وسعت بالا نیز قابل استفاده است؛ اما از آنجایی که ماله پروانه ای در انواع دیگری نیز مختص ماله کشی بتن در مقیاس بزرگ در بازار وجود دارد، بسیار کم پیش می‌آید که افراد از ماله دستی برای ماله کشی بتن مقیاس بزرگ استفاده نمایند.
ماله پروانه ای چیست؟
 

-         ماله پروانه ای نفر بر

ماله پروانه ای نفر بر یا ماله پروانه ای سرنشین دار، همانطور که از نامش مشخص است، دارای جایگاهی برای نشستن سرنشین یا همان اپراتور و هدایت شدن توسط او از همان جایگاه است.ماله پروانه ای نفر بر، برای پروژه‌های وسیع و حرفه‌ای استفاده می‌شود. برای مثال ماله کشی کف بتنی سالن های نمایشگاه که متراژی چند هزار متری دارد، توسط ماله پروانه ای نفر بر صورت می‌گیرد. 
ماله پروانه ای چیست؟

زمان مناسب جهت استفاده از ماله پروانه ای در عملیات بتن ریزی

زمان مناسب جهت ماله کشی بتن، به هدف ما از ماله کشی، وابسته است. به این ترتیب:-         اگر قصدمان از استفاده از ماله پروانه ای فقط مسطح کردن کف بتن ریزی شده است:باید زمانی که بتن خودش را اصطلاحا کمی گرفت و اگر شخصی بر روی آن قدم برداشت داخل آن فرو نرفت و فقط جای پایش بر روی بتن باقی ماند، انجام شود.-         اگر قصدمان از استفاده از ماله پروانه ای صیقل دادن سطح بتن ریزی شده و استفاده از آن به عنوان آخرین سطح و به نوعی کفپوش است:باید اجازه دهیم بتن کامل سفت شده و خود را بگیرد. در این صورت زمانی که با ماله پروانه ای بر روی آن کار میکنیم، علاوه بر آنکه صاف می‌شود، صیقل نیز می‌بیند.

آشنایی با روش استفاده از ماله پروانه ای

از آنجایی که به طور کلی کار با ماله پروانه ای به دو صورت دستی یا نفربر باید صورت گیرد، روش انجام عملیات ماله کشی بتون نیز بنا به این دو نوع ماله پروانه ی مختلف، متفاوت است.

-         روش کار با ماله پروانه ای دستی

در این روش عملیات ماله کشی از یک قسمت شروع و به صورت عقب رو تا انتهای محوطه بتن ریزی شده ادامه می‌یابد. اپراتور در این روش به این دلیل باید به سمت عقب حرکت کند که جای پای خود را نیز در قسمت جلو ماله کشی کرده و مسطح نماید.
ماله پروانه ای چیست؟
 

-         روش کار با ماله پروانه ای نفر بر

از آنجایی که در این روش اپراتور سوار بر دستگاه بوده و جای پایش در محوطه باقی نمی‌ماند، جهت جرکت دستگاه می‌توان به دلخواه او تعیین شده و تغییر یابد.
ماله پروانه ای چیست؟
 

نکات ایمنی حین کار با ماله پروانه ای

هنگام عملیات ماله کشی بتن و کار با ماله پروانه ای چند نکته وجود دارد که می‌بایست برای افزایش کیفیت کار و همچنین حفظ ایمنی آن‌ها را مدنظر قرار داد.-         به هیچ وجه نباید بلافاصله پس از پایان عملات بتن ریزی، توسط ماله بر پروانه‌ای اقدام به صاف کردن سطح نمود، درواقع این کار تا حدودی غیر ممکن بوده و برای اپراتور و پروژه، دردسر آفرین است. ابتدا باید با شیمشه سطح خیس را صاف نمود، فرصت کافی برای سفت شدن و گرفته شدن حدودی بتن تا جایی که پای افراد در آن فرو نرود را در اختیار بتن گذاشت و سپس با استفاده از هر یک از روش های ماله کشی با ماله پروانه ای مناسبی، اقدام به مسطح کردن فضا نمود.-         پیش از شروع عملیات مالی کشی با ماله پروانه ای، ابتدا باید مطمئن شوید که در هیچ نقطه ای از محوه، آب رویت نمی‌شود. در صورت مشاهده آب، عملیات ماله کشی را به تعویق بندازید و اجازه دهید آب زمین خشک شود. همچنین اگر حین اجرای عملیات ماله کشی متوجه وجود آب در بخشی از مجوطه شدید، عملیات را متوقف کرده و تا خشک شدن آب آن قسمت صبر کنید.-         در صورتی که زمان کافی برای صبر کردن جهت خشک شدن آب موجود در بخش‌هایی از محوطه را ندارید، توسط انواع روش‌های موجود مانند استفاده از گونی و سیمان، نسبت به خشک کردن آب آن ناحیه اقدام نمایید؛ اما به هیچ وجه عملیات را با وجود آب بر روی زمین ادامه ندهید.(روش گونی و سیمان به این صورت است که شما ابتدا یک گونی را بر روی قسمت خیس و حاوی آب محوطه پهن می‌کنید و سپس بر روی آن سیمان می‌ریزید تا به درون قسمت خیس فرو رفته و آب آن قسمت را به خوبی جذب نماید.)-         حین کار با ماله پروانه ای حتما از عینک ایمنی، شلوار و لباس کار مخصوص و همچنین چکمه دارای محافظ انگشت استفاده نمایید.-         به هیچ وجه هنگامی که ماله پروانه ای روشن است اقدام به تعویض تیغه ها نکرده و حتما مال پروانه را خاموش کرده و سپس با استفاده از دستکش کار به تیغه ها دست بزنید.-         سرعت دستگاه ماله پروانه ای زمانی که اپراتور قصد دارد بر روی گوشه‌های محوطه کار کند، باید پایین و قابل کنترل باشد. این کار علاوه بر آنکه به حفظ ایمنی اپراتور کمک می‌کند، از هدف رفتن بتن نیز جلوگیری به عمل می‌آورد.-         حتما به صورت دو دستی و کاملا هوشیار از دستگاه ماله برقی استفاده نمایید، به دلیل نوع حرکت تیغه‌ها و سرعت این دستگاه احتمال در رفتن آن از دست اپراتور و بروز حوادث جبران ناپذیر، بسیار بالا است.-         از شوخی کردن و بی توجهی حین کار با ماله پروانه ای یا استفاده از ماله پروانه ای توسط افراد آماتور بدون نظارت شخصی ماهر، جدا خودداری کرده و نکات ایمنی را همواره مدنظر داشته باشید.

خرید ماله پروانه ای یا ماله برقی

تمامی مدل‌ها، ویژگی‌ها، انواع نیروهای محرکه و تجهیزات فنی نام برده شده در این مقاله، هر یک به تنهایی بر روی قیمت ماله برقی یا قیمت ماله پروانه ای شما تاثیر دارد.از این رو باید پیش از کسب آگاهی نسبت به قیمت دستگاه ماله پروانه ای، نوع مصرف خود، میزان استفاده و همچنین مواردی که در این مقاله به آن اشاره شد را مد نظر داشته و به دنبال بهترین مارک ماله پروانه ای مطابق نیاز خود بگردید و در نهایت، مقرون به صرفه ترین حالت را انتخاب و خریداری نمایید.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر