خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

مزایای استفاده از سینی کشت چیست؟

فهرست مطالب

در این مقاله قصد داریم به موضوع سینی کشت و مزایای آن بپردازیم ؛ پس تا آخر مقاله ما رو همراهی کنید تا به بررسی این موضوع بپردازیم؛

سینی کشت چیست؟

همان طور که از اسمش پیداست ، سینی  یا ظرفی است که بذر گیاه در آن قرار می گیرد، بهتر است برایتان واضح تر بیان کنیم؛ سینی نشاء یا سینی کشت به منظور کاشت انواع سبزی و صیفی جات از جمله ؛ هندوانه ، فلفل، کلم و خیار مورد استفاده قرار می گیرد و یکی از تجهیزات مهم کشاورزی است، در واقع سینی نشاء یا همان سینی کشت یکی از بهترین روش به منظور آماده کردن گیاهان برای پرورش در فضای باز است، قبل از اینکه نشاء ها در بیرون و فضای باز رشد کنند، باید در سینی کشت پرورش یابند تا جهت رشد در بیرون از گلخانه آماده شوند.اما بهتر است در این قسمت از مقاله ، تعریفی از نشاء داشته باشیم؛

نشاء چیست؟

نشاء به طور معمول دارای ۴ الی ۶ برگ بوده  که پس از اینکه بذر در سینی های کشت،کاشته می شود با رویش بذر شکل می گیرد و در محیطی مناسب رشد نموده است و برای بهتر شدن شرایط آب و هوایی مزرعه مدتی در سینی های کشت در گلخانه خود را برای فضای بیرون آماده می کند.

ضرورت استفاده از سینی کشت

به این دلیل که فصل رشد گیاه کوتاه است و اگر از همان ابتدا گیاه در محل اصلی خود بیرون از گلخانه و در فضای آزاد رشد کند ، در برابر شرایط آب و هوایی نمی تواند مقاومت نشان دهد به همین خاطر از سینی های کشت در همان ابتدای کار استفاده می شود تا نشاء خود را برای مراحل بعدی رویش در فضای باز در خاک آماده کند.

همچنین برای اینکه نشاء گیاهان در یک سطح از رشد قرار بگیرند و همچنین برای جلوگیری از بیماری ها و آفات در همان ابتدای رشد، از سینی های کشت استفاده می شود، و برای به دست آوردن محصول زودرس ، گیاهان از روش سینی های کشت استفاده می کنند تا محصول در شرایط آب و هوایی در همان ابتدای رویش قرار بگیرد و زودتر رشد کند .

مزایای استفاده از سینی کشت چیست؟

مشخصات سینی کشت

از نظر ظاهری، ظرف بزرگی است که از جنس پلاستیک و مواد پلی اتلینی  می باشد که دارای لیوان های هم اندازه و هم سطح است که قطر لیوان ها در انتهای ظرف کوچکتر و باریک تر است. در واقع ظرف نشاء، نقش مهمی در مراقبت از نشاء گیاه در ابتدای رویش گیاه دارد. می توان گفت ؛سینی کشت بهترین روش برای مراقبت از نشاء است ، تا  زمانی که شرایط آب و هوایی در بیرون از گلخانه مساعد شود، نشاء در سینی کشت می روید و برای کاشت در بیرون از فضای گلخانه آماده می شود.

نکته قابل توجه: سینی های کشت یک نوع تجهیزات کمک کننده در گلخانه است که با کمک آن ، کشاورزان  می توانند، گیاهان مورد نظر را بدون هیچ تنش آب و هوایی در آن پرورش دهید.سینی های کشت دارای چه تعداد حفره می باشند؛

سینی های نشاء دارای 104حفره

با این تعداد حفره  این نمونه سینی های کشت، برای کاشت بذر انواع سبزیجات و صیفی جات مناسب اند. صیفی جاتی از قبیل: گوجه فرنگی، فلفل، بادمجان، خیار و بذر سبزیجات برای کاشت در سینی 104 سلولی مناسب هستند. جنس این سینی ها از پلی استایرن نرم می باشد و این قابلیت را دارند که چند بار میشود از این سینی ها برای کشت نشاء استفاده کرد.

از ویژگی های آن: طول عمر بالا، قابل شستشو و ضد عفونی نمودن سینی جهت استفاده مجدد می باشد.این سینی های 104حفره، بافت نرمی دارند و هنگام خارج کردن نشاء ازآنها، بدون هیچ صدمه و یا شکستگی نشاء از آنها خارج می شود و به فضای بیرون منتقل می شود.

2-سینی های 72 حفره

این سینی مخصوص انواع بذر گل و نشا و قلمه می باشد. ابتدا این سینی های 72 سلولی از ترکیه وارد می شد اما با پیشرفت تولیدات ماشین آلات و ادوات کشاورزی در ایران ساخت سینی های نشا 72 سلولی با کیفیتی مرغوب که قابل استفاده در دفعات مکرر است میسر شده است.جنس این نمونه از سینی های کشت،  اغلب از پلی استایرن بوده و قابلیت ضدعفونی کردن دارد و همچنین به خاطر بافت نرم و انعطاف پذیری که دارد می توان چند بار از آن استفاده کرد.

3-سینی های 128حفره

سینی های که دارای بیشترین حفره می باشند ، و قطر حفره های آن 1.5  بوده و  فضایی بهتر و مناسبتری برای رویش نشاء نسبت به بقیه سینی های کشت دارد. جنسسینی های 128حفره، پلی استایرن است که هم قابلیت شسشتو را  دارد و هم از انعطاف بالایی برخوردار است. این سینی های کشت با این تعداد حفره ، بستر مناسبی را برای رشد نشاء در همان ابتدای رویش فراهم می کند، تا شرایط آب و هوایی در بیرون از گلخانه مساعد شود و همچنین نشاء آمادگی رویش را در بیرون از گلخانه در فضای آزاد داشته باشد. در سینی های کشت همه شرایط رشد برای نشاء اعم از مواد غذایی و آب فراهم شده . سینی های کشت ، نشاء را از هر گونه آفات و قارچ ها و همچنین پوسیدگی در ریشه محافظت می کند.

مزایای استفاده از سینی کشت چیست؟

سینی کاشت نشا از نظر جنس به دو نوع تقسیم می شود ؛

1- سینی نشا با جنس پلی استایرن

سینی نشا با جنس پلی استایرن از نظر بافت ظاهری ، بافت سفتی دارند و یک بار مصرف هستند و موقع بیرون آوردن نشا از آنها، در اثر فشار آمده به سینی کشت ، سینی صدمه می بیند و دیگر قابل استفاده نیست.

2-سینی نشاء با جنس پلی اتیلن

اما در سینی نشا با جنس پلی اتیلن، از نظر ظاهری، بافت نرمی دارند و به خاطر همین بافت نرمی که دارند چند بار می شود از آنها استفاده کرد. و در زمان خارج کردن نشا از آن، با انعطافی که دارد به راحتی نشا  بیرون می آید، و هیچ صدمه و یا شکستگی در نشا به وجود نمی آید. پس سینی کشتی که از جنس پلی اتیلن باشد بهترین ظرف برای کشت نشا است.

3-سینی نشاء با جنس یونولیت

جنس این سینی های کشت یونولیت می باشد ، این سینی ها وزن سبکی دارند و همچنین در عین سبک بودن، مقاومت بالایی هم دارند.  این سینی ها به دلیل اینکه عایق رطوبت هستند و این قابلیت را دارند. سبب شده که کشاورزان بیشتر برای کاشت نشاء از این نمونه سینی استفاده کنند.

ویژگی های سینی کشت

فضای زیادی از گلخانه را اشغال نمی کند و باعث کاهش  هزینه ها از جمله هزینه های نیروی انسانی، کود و سوخت  می شود.برای انجام آن نیاز به هزینه زیادی نیستبه راحتی قابل جا به جایی هستندوزن سبکی دارندقابلیت چند بار استفاده را دارندقابلیت شستشو را دارنددارای زهکشی مناسب هستندانعطاف خوبی هنگام خارج کردن نشاء دارندقابلیت ضد عفونی کردن هم دارند

مزایای استفاده از سینی کشت چیست؟

چرا سینی های کشت نسبت به دیگر روش های کشت برتری دارند؟

1-نشاء گیاهانی که در سینی های کشت پرورش می یابند دارای ضخامت مناسب و همچنین سالم تر و مقاوم تر هستند2-سینی های کشت این قابلیت را دارند تا زمانی که شرایط آب و هوایی بیرون مساعد شود، از نشاء مواظبت کند و مانع از بروز آفات و بیماری به نشاء می شود3- در سینی های کشت، مواد غذایی و آب نشاء به صورت کامل تأمین می شود4-به دلیل پرورش خوبی که نشاء در سینی های کشت دارد ، سریع تر نشاء در بیرون رشد می کند.

نکته قابل توجه؛

درست است که گفتیم از سینی های کشت می شود چند بار استفاده کرد، اما از سینی هایی که خیلی وقت است که از آن استفاده نشده، بهتر است استفاده نکنید، چون در این سینی ها ترک های ریزی وجود دارد که باعث می شود عوامل بیماری زا  و یا مواد غذایی در آنها نفوذ کرده و گیاه را دارای بیماری و آسیب کند و حتی باعث رشد غیر یکنواخت آنها شود. پس بهتر است از سینی های کشت که مدت زیادی از مصرف آن گذشته است استفاده نکنید .

مزایای استفاده از سینی کشت

1-ارزان و کم هزینه بودن2-مناسب برای انواع بذر سبزی و صیفی جات3-به دلیل انعطاف داشتن، نشا به راحتی جهت کاشت خارج می شود4-مقاومت بالا در برابر مواد شیمیایی و ضد عفونی5-مقاومت در برابر اشعه ماوراء بنفش6-داشتن ابعاد استاندارد جهت توسعه رشد7-با صرف بودن8- از پوسیدگی ریشه و رشد قارچ در محل ریشه جلوگیری می کند9-قابلیت شستشو داشتن10-قابلیت استفاده مجدد داشتن11-بدون هیچ زحمتی نشاء خارج می شود12- از بیماری ها و آفات گیاه جلوگیری می کند13-تولید افزایش می یابد14-کیفیت بالایی محصول می شود

مطلب پایانی

رشد اولیه ی بذر بسیار حساس است و این رشد میزان کیفیت محصول و پربار بودن گیاه را تضمین می کند از این رو بسیار اهمیت دارد و باید در محیطی مناسب و تحت کنترل ، رشد و نگه داری شود. سینی نشاء  در شکل های و اندازه ها و همچنین جنس های مختلف طراحی و ساخته شده اند. و بیشتر آنها قابلیت شستشو و چند بار استفاده را دارد. سینی های کشت ، بهترین روش برای افزایش تولید است و بیشتر کشاورزان در ابتدای رویش گیاهان از این سینی های کشت استفاده می کنند.

جهت کسب اطلاعات بیشتر به سایت فارم صنعت مراجعه نمایید.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر