خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

مزایا و معایب دستگاه های علف تراش تیغه دار

فهرست مطالب

اگر کمی با انواع گل و گیاه و یا زمین‌های زراعی و کشاورزی آشنا باشید، حتما به خوبی مطلع می باشید که دستگاه علف زن یکی از الزامات در پروسه پرورش گیاهان می باشد. از این دستگاه برای تراشیدن علف های هرز استفاده می ‌کنند. علف های هرز موجب می شود که رشد گیاهان و درختان اصلی باغات به خوبی صورت نگیرد چرا که آب و املاح مورد نیاز درختان را مصرف کرده و موجب ایجاد خلل در روند رشد آن ها خواهد شد.

دستگاه‌های علف تراش تیغه دار مشابه دستگاه‌های برش خطی می باشند، ولی دستگاه‌ های برش خطی از یک رشته نایلون نازک مصرف می نمایند که گیاهان مختلف از چمن‌ های طولانی گرفته تا علف‌های هرز را برش و پاک می کنند ، در صورتی که دستگاه علف تراش تیغه دار از یک تیغه فلزی استفاده می نمایند که وارد پوشش‌ های گیاهی متراکم خواهند شد.

دستگاه‌ های علف تراش تیغه دار توانایی و تنوع بیشتری نسبت به دستگاه ‌های برش خطی را ارائه می نمایند، ولیکن آن ها همچنین دارای معایبی نیز می باشند. اگر علف هرز زیادی در باغ و زمین شما روییده است، شما نمی توانید با استفاده از ماشین چمن زنی علف هایی که در کناره ها روییده اند را کوتاه نمایید.در این موقعیت شما نیاز به یک حاشیه زن دارید، شاید هم یک دستگاه علف تراش!

سهولت استفاده از دستگاه‌های علف تراش

یکی از بزرگترین ایراد های دستگاه ‌های علف تراش تیغه دار، یادگیری تکنیک‌ های برش لازم برای جلوگیری از آسیب و خسارت به دستگاه می باشد. دستگاه علف تراش تیغه دار دارای یک منطقه برش خاص می باشد،این موضوع بدین معناست که وارد شدن به پوشش گیاهی از هر مسیری امکان پذیر نخواهد بود. تیغه ‌ها در خلاف جهت عقربه ‌های ساعت حرکت می نمایند، به همین دلیل در زمان برش باید از سمت راست به چپ حرکت کنید.

منطقه برش از بالای تیغه تا 90 درجه به سمت چپ گسترده می باشد؛ چنانچه یک ساقه یا شاخه ضخیم با بخش‌های دیگر تیغه برخورد کند، ممکن است دستگاه به سمت شما پرتاب شود. تیغه را به آرامی بر روی برس یا گیاهان بچرخانید، به طوری که تیغه به سمت ناحیه تحت برش فشرده شود و نیرویی به سمت شما وارد نکند. اگر دستگاه علف تراش تیغه دار را به صورت متناوب مصرف نمایید، دستگاه ممکن است دود کرده و از کار متوقف شود، چرا که شاخه‌ ها و سایر مواد ممکن است در اطراف تیغه‌ ها انباشته شده و باعث گرم شدن بیش از حد آن شوند.

استفاده دستگاه علف‌ زن یا علف تراش

از جمله عوامل کلیدی و مهم در کار با علف زن (علف تراش) مهارت در استفاده از آن می باشد. این کار تنها با تمرین و ممارست به دست خواهد آمد. شاید دستگاه های علف تراش انواع مختلفی داشته باشند، اما اصول کار با آن ها تا حد زیادی شبیه می باشد.

مزایا و معایب دستگاه های علف تراش تیغه دار

مصرف به عنوان چمن زن جهت حفظ، نگهداری و زیبا سازی محوطه و همچنین کوتاه کردن و مرتب سازی علف های هرز و چمن های بلند.اصلاح علف ها و گیاهان زائد در اطراف اجسام و درختان تا آن ها جلوه و نمای برجسته تر و زیباتری داشته باشد.علف های هرز در گوشه کنارها و حتی آسفالت می تواند از رفت و آمد جلوگیری کند و حتی جلوه زشتی به محیط بدهد. استفاده از علف زن یک انتخاب بسیار مناسب می باشد.

انواع تیغه های علف زن

تیغه چاقویی: این تیغه شبیه یک چاقوی بلند، مستطیل یا ستاره ای شکل و از جنس فولاد می باشد. شایع ترین ایراد این تیغه شکستن یا کند شدن احتمالی تیغه چاقویی در اثر برخورد به سنگ و جسم سخت می باشد که به شدت راندمان دستگاه را پایین می آورد. پرکاربردترین این تیغه ها، تیغه ستاره ای 3 یا 4 گوش می باشد.

تیغه اره ای: این تیغه بر روی دیسک تعبیه شده به طوری که به شکل مستقیم به دیسک متصل شده یا توسط اره زنجیر دار در محیط دیسک کوپل شده می باشد. این تیغه های تیز از جنس تنگستن است.به طور معمول از تیغه اره ای برای برش علف های هرز و شاخه های سفت و سخت مناسب می باشد. کارآیی آن زمانی به حد اکثرمی رسد که تیغه ها در ارتباط کامل با علف قرار گیرند. در مدل تیغه کوپل شده با زنجیر، دندانه ها چون تیز می باشند پس از مدتی ممکن است حین کار از دستگاه جدا و پرتاب گردند.

تیغه ساه : متداول ترین و آسان ترین که در عین حال کم کاربردترین تیغه در علف تراش ها این نوع تیغه می باشد. در توان های کم این تیغه ضربه می زند و به دستگاهی با توان بالا نیاز است.

مزایا و معایب دستگاه‌های علف تراش تیغه دار

دستگاه‌ های علف تراش تیغه دار همانند دستگاه‌های برش خطی می باشد، ولی دستگاه‌ های برش خطی از یک رشته نایلون نازک بهرمند می گردند که گیاهان مختلف از چمن‌ های طولانی گرفته تا علف‌های هرز را برش می دهند، در صورتی که دستگاه علف تراش تیغه دار از یک تیغه فلزی بهره مند می گردند که وارد پوشش‌های گیاهی متراکم می‌ شود. دستگاه‌های علف تراش تیغه دار توانایی و تنوع بیشتری نسبت به دستگاه‌های برش خطی را عرضه می کنند، اما آن ها نیز دارای معایبی نیز می باشند.

تنوع و دوام

دستگاه علف تراش تیغه دار از تیغه ‌های مختلفی برخوردار می باشند که به شما اجازه می ‌دهد مواد مختلفی را برش دهید. آن ها به طور کلی ماشین آلات با دوام و قابل اعتمادی محسوب می شوند البته تا زمانی که از آن ها به شیوه‌ای مناسب حفظ نمایید. با این وصف، طول عمر تیغه بستگی به موادی دارد که شما برش می‌ دهید و اینکه تا چه اندازه از آن ها استفاده می نمایید.

مزایا و معایب دستگاه های علف تراش تیغه دار

برای نمونه، اگر شما اغلب در مناطق سنگی فعالیت دارید و یا ساقه‌ ها و شاخه‌های سخت را برش می ‌دهید، ممکن است مجبور باشید هر روز تیغه را عوض کرده یا تیز نمایید. قبل از هر بار مصرف، باید تیزی تیغه را بررسی کنید، زیرا کار کردن با تیغه کند، عمر مفید دستگاه را کمتر می کند و می‌ تواند یک خطر ایمنی برای شما ایجاد کند.

قدرت و راحتی

دستگاه‌های برش تیغه دار به اندازه کافی قدرتمند می باشد که بتوانند موادی را برش دهند که یک ماشین چمن زنی یا برش لیزری نمی‌تواند آن را انجام دهد. آن ها همچنین می ‌توانند وارد مناطقی شوند که دستگاه‌های بزرگ توانایی وارد شدن به آنجا را ندارد. با این حال، اکثر دستگاه ‌های علف تراش دست و پا گیر می باشند، و چنانچه شما باید یک منطقه بزرگ را تمیز کنید، مشکلات مرتبط با خستگی ممکن است اتفاق افتد. اکثر دستگاه ‌های علف تراش تیغه دار دارای یک شفت مستقیم و ویژگی ضد ارتعاش برای کاهش خستگی اپراتور می باشند. استفاده از یک محفظه نگهدارنده نیز به کنترل بیشتر دستگاه کمک می ‌کند و بار وارده بر روی دوش شما را در هنگام فعالیت کمتر می کند.

نگرانی‌های امنیتی دستگاه‌های علف تراش

دستگاه‌ های علف تراش تیغه دار ابزار توانمندی هستند که ممکن است با خطرات ایمنی همراه باشند، به خصوص اگر از دستورالعمل‌های ایمنی آن ها اطلاع نداشته باشید. هرگز نباید یک دستگاه علف تراش تیغه دار را بدون یک محفظه نگهدارنده استفاده نمایید، همچنین نباید از یک دستگاه علف تراش تیغه دار که مجهز به یک محافظ نیست مصرف کنید. کنترل کننده چیزی است که به شما کمک می ‌کند تا این ابزار را بهتر تحت کنترل قرار دهید و همچنین از وقوع آسیب‌های ناشی از عدم کنترل مناسب دستگاه می ‌شود که ممکن است باعث قطعی دستان شما شود. هنگام کار با یک دستگاه علف تراش تیغه دار، همیشه از عینک محافظ چشم استفاده کنید، زیرا تیغه ممکن است با پرتاب آوار و قطعات برش یافته به چشم شما آسیب برساند و هرگز از این دستگاه در فاصله 50 فوتی از افراد دیگر استفاده ننمایید.

مزایای استفاده از دستکاه علف تراش:

برای راندمان بهینه در مدل های بنزینی، برقی و باتری دار تولید شده است.

حاشیه زن برای کوتاه کردن کناره های چمن (لبه ها) و نقاطی که دسترسی به آن ها دشوار است، به کار می رود.

دستگاه های حاشیه زن معمولا کم وزن و سبک هستند و استفاده از آن ها آسان و راحت است.

مزایا و معایب دستگاه های علف تراش تیغه دار

معایب دستگاه حاشیه زن و علف تراش

اگر به طور صحیح مورد استفاده قرار نگیرد می تواند موجب شکسته و کج شدن ردیف چمن یا علفی که در حال کوتاه کردن آن هستیم شود.

برای کوتاه کردن علف ها و ساقه های ضخیم نمی توان از حاشیه زن استفاده کرد.

در هنگام کار با حاشیه زن، سنگریزه ها پرتاب می شوند.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر