خرید و مشاوره فنی: 65555653-021

مسمومیت سمپاشی با سم پاش های کشاورزی

فهرست مطالب

در این مقاله سعی نمودیم مطالبی راجع به مسمومیت‌های ناشی از سمپاشی گیاهان و درختان تهیه و منتشر نماییم.یکی از مسمومیت‌های رایج، مسمومیت‌های ناشی از سمپاشی است که در برخی موارد نیز سبب فوت و مرگ افراد می‌شود.اغلب مسمویت‌های حاصل از سمپاشی در نتیجه ناآگاهی و غفلت افراد رخ می‌دهد و همین بی‌توجهی سبب بروز بیماری‌ و مشکلات گوناگونی برای شخص می شود. بنابراین توصیه می‌شود قبل از انجام سمپاشی کشاورزی مطالب ذیل را با دقت مطالعه فرمایید.

سمپاشی کشاورزی چیست؟

از سمپاشی برای ازبین بردن حشرات و ملخ‌هایی که سبب آسیب به محصول و میوه‌ها می‌شوند، استفاده می‌شود.بنابراین از سم پاش برای برای پاشیدن و اسپری سم به صورت یکسان برای دفع آفات و کرم‌های گیاهان و درختان استفاده می‌شود. بنابراین هنگام سمپاشی برای جلوگیری از مسمومیت ناشی از آن باید نکات لازم در این زمینه را رعایت نمایید تا از مسموم شدن و بروز بیماری مختلف پیشگیری کنید.

انواع سمپاش کشاورزی:

سمپاش‌ها به دسته‌های مختلفی تقسیم بندی می‌شوند از قبیل سمپاش شارژی، فرغونی، برقی، دستی، بادی، پروانه ای، پشتی، توربین دار، زنبه‌ای، خرطومی و… نمونه‌ای از سمپاش‌های کشاورزی می‌باشد.سمپاش دستی: نام دیگر سمپاش دستی سمپاش گلخانه‌ای می‌باشد که برای فضاها و محیط‌‌های کوچک کاربرد دارد. سمپاش دستی در دو مدل پلاستیکی و استیل می‌‌باشد که می‌توانید برحسب نیاز و سلیقه خود مدل مناسب خود را خریداری نمایید.سمپاش پشتی موتوری: این نوع سمپاش عملکردی مانند سمپاش دستی دارد ولی تنها تفاوتش در این است که در سمپاش موتوری از موتور بنزینی برای سمپاشی استفاده می‌شود.سمپاش فرغونی:  سمپاش فرغونی به دلیل مخزن بزرگی که دارد برای سمپاشی فضاهای بزرگ و گسترده استفاده می‌شود.تریلرهای سمپاش: این نوع سمپاش از دو چرخ تشکیل شده است که در پشت تراکتور قرار می‌گیرد و عملیات سمپاشی را انجام می‌دهد.

ویژگی‌های سمپاش مناسب:

دارای قیمت و کیفیت مناسبی باشد.از قدرت و توانایی قابل قبولی برخوردار باشد.عمل سمپاشی را به صورت یکنواخت و مساوی انجام دهد.سمپاش موتوری ،قدرت موتور خوبی  داشته باشد.سمپاش دستی دارای تلمبه با کیفیت مناسبی باشد.سمپاش در صورت دارا بودن ویژگی‌های بالا می‌تواند کارایی و عملکرد بالایی از خود نشان دهد.

مسمومیت سمپاشی با سم پاش های کشاورزی

کاربردها و مزایای سمپاش چیست؟

سمپاش دارای کارایی‌های خوب و قابل توجهی می‌باشد که شامل موارد ذیل می‌شود:از رشد علف‌های هرز جلوگیری می‌کند.آفات و قارچ‌های درختان و گیاهان را از بین می‌برد.استفاده از سمپاش سبب کشت محصولات خوب و با کیفیتی می‌شود.سبب می‌شود که عملیات سمپاشی با سرعت زمان بیش‌تری صورت گیرد.به دلیل این‌که سمپاش عملیات سمپاشی را به صورت یکنواخت انجام می‌دهد، از هدر رفت بیش‌از حد سم پیشگیری می‌کند.سبب صرفه‌جویی در هزینه‌های سمپاشی و افزایش کیفیت محصولات می‌شود.

سموم کشاورزی چیست؟

سموم کشاورزی در واقع مواد شیمیایی هستند که کشاورزان برای از بین بردن آفات و جلوگیری از اثرات آن‌ها بر روی محصولاتشان استفاده می‌کنند. با توجه به مزایایی که سموم کشاورزی برای مبارزه با آفات و حشرات دارد، ولی کاربرد نامناسب و بدون اصول آن می‌تواند خطرات قابل توجهی برای سلامتی انسان داشته باشد. 

پرکاربردترین سموم کشاورزی:

سموم کشاورزی به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند که در ذیل به توضیح برخی از مهم‌ترین سموم می‌پردازیم:سم دلتامترین: کاربرد این سم به صورت گوارشی و تنفسی است و سبب از بین بردن لاروپروانه‌ها، مگس هاوسن و...‌می‌شود.سم آمیتراز: این نوع سم به صورت تنفسی و تماسی اثر می‌کند و برای نابودی کنه‌ها، مگس‌های سفید و عسلک استفاده می‌شود‌ سم آمیتراز برای انسان و دام خطری ندارد.سم پرمترین: این نوع سم سبب دورکنندگی حشرات می‌شود و به همین دلیل هنگام ایجاد آفات استفاده می‌شود. سم  پرمترین برای از بین بردن حشرات و آفات کاربرد دارد.سم دیازینون: کاربرد این نوع سم برای از بین بردن آفات حاصل از سوسک سیاه، کرک ساقه خوار، کرم سفید، شپشک‌‌های سفید و… است که به طور کلی نوعی سم حشره کش، کنه کش می‌باشد که از طریق نفوذ به سیستم گوارشی حشرات و تنفس آن‌ها سبب نابودیشان می‌شود.سم اندوسولفان: این نوع سم نیز از طریق گوارشی و تنفسی اثرپذیری خود را نشان می دهد که برای کنترل و بهبود انواع افات و ازبین بردن انواع حشرات جونده به کار می‌رود.سم پاراکوات: این نوع سم برای از بین بردن علف‌های هرز به کار می‌رود.سم گلایفوزیت: این سم توسط شیره جذب تمامی قسمت‌های گیاهان شده و علف‌های هرز به وجود آمده در گیاه را نابود می‌کند.سم فن والریت: از این نوع سم نیز برای کنترل نمودن آفات و از بین بردن حشرات استفاده می‌شود.سم فن پروپاترین: سبب دورشدن کنه‌ها و جلوگیری از تخمک گذاری آن‌ها می‌شود. هم‌چنین این سم همزمان دارای دو کاربرد کشندگی و دورکنندگی است.سم سایپرمترین: این سم نیز آفت‌های ناشی از حشرات جونده و مکنده را نابود می‌کند.

مسمومیت سمپاشی با سم پاش های کشاورزی

سم چیست؟

سم  با ورود به بدن شما و تغییراتی که در بدنتان ایجاد می‌کند، می‌تواند همان لحظه سبب فوت شود و یا عوارضش را در آینده نشان دهد.سم فقط با خوردن مواد شیمیایی و… وارد بدن نمی‌شود بلکه از راه‌های تنفسی و استنشاق نیز وارد بدن شده و شخص را درگیر خود می‌کند.در مسمومیت با سموم کشاورزی سم می‌تواند از طریق پوست نیز وارد بدن شود که مسمویت از این نوع از مسمومیت‌های شایع است.

مسمومیت با سمپاش و سموم کشاورزی:

هنگام استفاده از سمپاش‌های کشاورزی ممکن است سم از طریق دهان و بینی و پوست وارد بدن شده و سبب ایجاد عوارض خطرناکی و حتی مرگ شود. سموم کشاورزی از طریق استنشاق و تنفس و پوست می‌تواند وارد بدن شده و در صورت نفوذ به برخی از اعضای بدن مانند کبد سبب آسیب‌های جدی به فرد شود.بنابراین لازم است هنگام سمپاشی موارد ایمنی را رعایت نموده تا از مسمومیت‌های ناشی از سمپاشی جلوگیری شود.

نشانه‌های مسمومیت با سموم کشاورزی چیست؟

ممکن است در صورت مسموم شدن عوارض مختلفی را تجربه نمایید. در ذیل به شایع ترین علائم مسمومیت با سموم کشاورزی اشاره می‌کنیم:تب، دل درد، دل پیچه، سوزش و خارش چشم، تنگی نفس، اسهال و استفراغ، افزایش ضربان قلب، کاهش ضربان قلب، آب ریزش بینی، سردرد، کاهش فشار خون، تعریق و…. از جمله علائم شایع این مسمومیت می‌باشد.

رعایت چه نکاتی برای جلوگیری از مسمومیت سم پاشی ضروری است؟

با ماسک‌‌های فیلتردار دهان و بینی خود را بپوشانید تا سموم کشاورزی راهی برای نفوذ به بدنتان نداشته‌ باشند. به یاد داشته باشید که هیچ گاه از ماسک‌های معمولی استفاده نکنید چون سموم به راحتی وارد دهان و بینی شما می‌شود.برای چشم‌ها از عینک‌هایی که دور چشم را به طور کامل بپوشانند و از ورود سموم به داخل چشم جلوگیری کند، استفاده کنید. بنابراین عینک‌های افتابی که هنگام افتاب از آن استفاده می‌کنید مناسب نیست و چشم را به صورت کامل در برابر سموم کشاورزی محافظت نمی‌کند.برای محافظت از مو و پوست خود در برابر نفوذ سموم کشاورزی لازم است از کلاهی مخصوص سمپاشی استفاده نمایید.هم‌چنین لباس پلاستیکی بپوشید که سرتا سر بدنتان را در برابر نفوذ سموم محافظت کند.

مسمومیت سمپاشی با سم پاش های کشاورزی

راهکارهای درمانی برای مسمومیت‌های ناشی از سمپاشی کشاورزی:

اگر سم‌ها وارد چشم شود، چشم‌ها را با آب سرد شستشو داده و به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه باز نگه دارید.قسمت‌هایی از بدن را که به سم‌های کشاورزی آلوده شده‌اند را با آب شستشو دهید.بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه نموده تا با کمک پزشک خطرات و آسیب‌های ناشی از سموم کشاورزی بهبود یافته یا کاهش یابد. 

نکات ضروری هنگام سمپاشی گیاهان و درختان:

از مخلوط کردن مواد شیمیایی و سموم مختلف با هم خودداری کنید زیرا موجب به وجود آمدن خطرات جبران ناپذیری برایتان می‌شود.از لباس‌ها و وسایل ذکر شده در بالا برای محافظت از خود در برابر نفوذ سموم به بدنتان استفاده کنید.بعد از سمپاشی گیاهان حتما آن‌ها را در ظروف مناسب خود ریخته و دور از دسترس کودکان قرار دهید.از سمپاشی بیش از حد گیاهان و درختان خودداری کنید زیرا سبب آسیب‌های متعددی برای آن‌ها می‌شود. پس لازم است برای باردهی بهتر درختان از میزان مناسب سموم کشاورزی استفاده نمایید.در صورت مسمومیت با سموم کشاورزی و بروز علائم ناشی از آن بهتر است هر چه زودتر به پزشک مراجعه نمایید‌.برای درمان سموم کشاورزی از بدنتان موادی که سبب پاکسازی کبدتان شود، توصیه می‌شود.

نکات لازم برای نگهداری سمپاش:

بعد از سمپاشی، سمپاش را شست و شو دهید. زیرا ماندن بیش از حد سم در داخل سمپاش سبب به‌ وجود آمدن ایراد و آسیب در سمپاش می‌شود.موتور و سایر اجزای تشکیل‌دهنده سمپاش را هر ۶ ماه مورد بررسی قرار دهید تا در صورت وجود ایراد نسبت به رفع آن اقدام نمایید. 
مسمومیت سمپاشی با سم پاش های کشاورزی
جمع بندیبنابراین سمپاشی برای کشاورزان امری لازم و ضروری است و باید برای مبارزه با آفات که سبب صدمه به محصولات و درختان می‌شود، از سمپاش کشاورزی استفاده نمود. ولی همواره باید به یاد داشت که طبق اصول و استانداردهای لازم و با رعایت نکات ایمنی اقدام به سمپاشی نموده تا از خطرات و آسیب‌های ناشی از استنشاق و تماس با سموم کشاورزی پیشگیری کرد.

      مرتب‌سازی مقالات:

    • پیش‌فرض
    • جدید‌ترین
    • پربازدیدترین
    • بیشترین امتیاز

      جدید‌ترین مقالات:

    مشاهده مقالات بیشتر
    دیدگاه خود را در مورد این مطلب بنویسید:
    کاربر میهمان

    تایید و ارسال
    انصراف
    دیدگاه کابران:
      نمایش دیدگاه‌های بیشتر